Gå til innhold
Hundesonen.no

KLubb arbeid


dorab01

Recommended Posts

Jeg sitter i distriktsutvalget i min raseklubb, som utstillings ansvarlig. Jeg er med å arrangere en stor utstilling for alle gruppe 7 hunder, samt valpe-og unghundskue vi arrangerer selv.

I tillegg sitter jeg i en annen klubb og arrangerer en utstilling der.

Ikke nok med det, sitter også som styreleder i en anne hundeklubb.

Jeg synes det er veldig gøy og lærerikt å jobbe i klubben. Samt at noen må bidra for at det skal skje noe. Jeg trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er valpeformidler, distriktskontakt og sitter i styret. Det første består egentlig bare i å være et slags mellomledd mellom valpespekulanter og oppdrettere som har meldt inn kull til klubben. Denne oppgaven synes jeg kanskje er litt overflødig, de aller fleste surfer vel rundt og finner kull selv nå til dags vel? Distriktskontaktoppgaven synes jeg er litt gøy. Jeg arrangerer treff og aktiviteter. Vi har hatt et sporkurs, skal ha et nytt i vår og så skal vi ha ringtreninger og et handlerhelgekurs utpå våren en gang. Å sitte i styret betyr en del faste oppgaver, men i tillegg er det selvfølgelig hva man gjør det til. Helst skal man jo ta litt initiativ og tilføre klubben noe, ikke bare sitte og gjøre styreoppgaver på autopilot. Jeg er litt ny i gamet ennå, har ikke heeeelt oversikt over hva jeg skal/bør/kan gjøre som styremedlem, men jeg tror jeg er ganske lærenem! :lol:

Jeg håper noen garva klubbfolk svarer i denne tråden, så vi andre kan få litt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør dere arbeid for klubben?

Ja, gjør arbeid for klubben...

Vi kaller det vel å ha verv i klubben..

Og hva gjør dere?



  • Webmaster i avdelingen
  • Administrator på hovedklubbens forum
  • Sitter i styret til avdelingen
  • Sitter i Utstillingskomiteen til avdelingen
  • Dra på kontaktmøte, GF, kurs, osv for hovedklubben

Hvordan gjør dere det?

Hvordan? Man bare gjør det, for the good of mankind liksom... :lol:

Og synes dere at det er bra?

Ja, det er bra å være en del av klubben sin å delta aktivt...

Uten personer som bruker av sin fritid til å tilrettelegge og hjelpe til så er det ingen klubb, inget miljø...

Litt uklart hva du trådstarter egentlig er ute etter her?

Bottom line, om ingen deltar så blir det heller ingen klubb, man må gi og ofre om en frivillig klubb skal bestå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er leder i hundeklubben i kommunen og jeg delegerer oppgaver, er ansvarlig for annonsering av kurs og aktiviteter med både laging av plakater og annonsering i avis, kontakter instruktører og påmeldere, er ansvarlig for websiden og oppdatering, og er treffansvarlig noen uker, sitter og selger lodd ved visse anledninger, prøver å få til foredrag, arrangerer styremøter og medlemsmøter og tar opp sakene til resten av styret. Prøver å motivere folk og få de til å bidra.

Hehe så det er endel ja! Må sies at jeg er en typisk JA-person så jeg gjør vel mer enn hva jeg hadde trengt. MEN så liker jeg å ha kontroll og liker å få ting GJORT! :)

Har også planer om å prøve å få igang nkk instruktør utdannelsen, så da blir det endel observatør timer fremover på kursene vi skal ha, samt reise på seminarer. *puh*

Var med på å starte raseklubb-avdelig i byen jeg bodde før, og da satt jeg i styret og var med på møtet og ellers gjorde jeg det jeg fikk beskjed om og møtte opp på treff etc.

Det viktigste er å vise engasjemang! At man vil bidra i klubben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør dere arbeid for klubben?

Jeg sitter i styret og er en slags organisator for avlsrådet (eller foreløbig leder eller hva man skal kalle det). Avlsrådet er forøverig ny-gjen-oppstartet

Og hva gjør dere?

Styret:

Deltar på styremøter

Hjelper til med å organiserer raseklubbutstillingen

Hjelper til på dogs4all (stand)

Hjelper til på andre klubbarrangementer

Er sammen med de andre i styret ekstra innstilt på å svare på spørsmål og være synlig for medlemmene (nesten til enhver tid)

Avlsrådet:

Ansvarlig for å svare på mailen vår som nå er både valpeformidling/veiledning av oppdrettere/klagemail med mye mer

Ansvarlig for å innkalle til avlsrådmøter og til en viss grad organisere arbeidet/dele ut arbeidsoppgaver sammen med de andre

Får inn informasjon og sender ut informasjon

Skriver artikler i raseklubbbladet vårt

Skriver artikler til nettsiden

Oppdaterer Clubregisteret, som er et register over alle kooikere født i verden siden 1944. Min jobb er altså å oppdatere dette registeret for norskfødte hunder.Registeret inneholder opplysninger om sykdommer/eksteriør ++ på hver enkelt hund + hva hver hund evt har gitt i div. kull.

Organiserer en spørreundersøkelse til alle kooikereiere, for raseklubben i nederland. Lager også noe statestikk av disse undersøkelsene

Prøver å oppnå kontakt med oppdrettere (gamle og nye) og eiere av avlshunder for å formidle hva som er viktig for rasen

Hjelper til (sammen med resten av avlsrådet) å organisere avlsseminarer

Møter opp på avlsseminarer i andre land, for å få et nettverk og lære

Er synlig på utstillinger og andre arrangementer

Hvordan gjør dere det?

Se over (vår klubb er relativt liten, og avlsrådet er helt nytt, så alt er i startfasen. Vi er derfor noe underbemannet, og det blir mye på alle...)

Og synes dere at det er bra?

Det er MYE jobb (med tanke på at jeg jobber 100% i tillegg, er nyutdannet, og ny i firmaet), for få mennesker. Det er veldig givende, og mange ganger skulle jeg ønske det var dette som var jobben min. Men noen ganger blir man litt lei av hundemiljøet som kan være så innmari lite åpent og med mye baksnakking og snusk. Det skal sies at det er en fordel å være liten og noe uorganisert, for i vår klubb er det lite konflikter, og mye sosialt, og de fleste er gode venner, og er bare hobbyhundefolk. Ting tas alvorlig, men ikke i den grad det blir noe konflikt av det. Det gjenstår å se om vi greier å holde det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til de som bruker tiden sin på klubb arbeid for uten dere hadde det ikke vært enkelt..jeg har i dag en blandings hund og er ikke medlem av noe raseklubb min hund er en omplaserings hund og er i dag 12 år..noe som vist skal være meget bra med tanke på at det er sjefer og malamutt,så vi er begynt jakten på en rasehund og nå vil vi ha en liten hund og derfor havnet jeg her inne på hundesonen..

har vært innom de fleste raseklubb hjemmesider(miniatyr hund) for og bruke tid på og finne den rette rasen for oss..min bedre halvdel har vel det siste ordet der skal jeg tror jeg.

Og det som jeg mener er meget viktig funksjon er jo dette som jeg ser dere alle jobber seriøst med, er at alle klubber har et avlsråd, og det synes jeg er bra,dere har mange arrangmenter, og for meg ser det jo ut som dere har en fulltidsjobb...lykke til dere alle som hjelper hundeeiere på deres vei til og bli gode og annsvarsfulle hundeeiere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør dere arbeid for klubben?

Jepp. Har sittet (sitti? :P ) som sekretær i styret de siste to årene, vært webmaster de siste 3 1/2 årene, stilt opp på dugnader, hjulpet til på stevner, på utstillinger og vært hjelper på et par kurs.

Og hva gjør dere?

Sekretær:

- Møter på styremøter, skriver referat.

- Svarer på henvendelser til klubben.

- Informerer klubbmedlemmer om div ved behov.

Webmaster:

- Alt som omhandlet klubbsiden eller mailer til klubben.

- Annonsering av kurs.

Annet:

- Vel, på dugnader osv så gjør jeg gjerne det som må gjøres uansett hva slags oppgave det er. :)

Hvordan gjør dere det?

Møter opp.... :P

Og synes dere at det er bra?

Ja, jeg syns det er bra når folk vil stille opp for klubben sin. Men! Det blir (hos oss hvertfall) fort til at det er de samme som stiller opp hver eneste gang noe skulle vært gjort. Og det er ikke bra. :)

Nå har jeg fått mer å gjøre med studier og litt sånt så jeg går ut av vervene mine på årsmøtet vårt neste uke, men jeg vil fortsatt stille opp på alt annet og dersom det er behov for nye til styret eller andre verv når ting roer seg litt sånn privat har jeg ingenting i mot å stille opp for klubben igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør dere arbeid for klubben?

Ja. Sitter i styret både for raseklubben og lokalavdelingen til raseklubben, samt pleier å hjelpe til på stevner i den lokale hundeklubben.

Hva gjør dere?

I hovedstyret er det stort sett å "dukke opp på" møter, i gåseøyne fordi vi har de fleste møtene via nett. Men styret arrangerer også spesialutstilling sammen med lokalavdelinger, så det blir å hjelpe til med det også.

I lokalavdelingen har jeg sittet som bruksansvarlig, da har jeg hatt ansvaret for å arrangere runderingsstevne (og Sølenkurs, men det ble avlyst i fjor pga få påmeldte). Vi arrangerer også MH to helger i året (og i år også en dag med FA), og da er jeg figurant eller testleder på disse.

I hundeklubben (ikke raseklubben, bare for å være vanskelig) så arrangerer vi både bruksstevner og AG/LP-stevne med valpeshow, da har jeg vært hjelpemannskap, tatt tiden på spor og telt over pinner, og lagt ut felt, rydda opp på AG-banen, sånne ting :P

Hvordan gjør dere det?

I hovedklubben (rase) så har det bare vært å dukke opp, og det samme i hundeklubben (ikke rase :P ) egentlig. Får beskjed om hva jeg skal gjøre, og gjør det. Å arrangere runderingsstevne er litt mer jobb, man skal ha tak i dommer, et sted å ha det, figuranter, noen til å stå i kiosken (de handler også inn kioskvarer), få tak i alt som er av utstyr, ta i mot påmeldinger, gjøre papirarbeidet både under og etter stevne osv.. På MH'ene er det å gjøre som man får beskjed om igjen.. hehe

Synes dere at det er bra?

Det hadde vært bedre om folk var flinkere til å være med og hjelpe til fremfor å sitte på sidelinja og mumle om alt de hadde gjort bedre, for jeg har samme erfaring som JailyTina, det er stort sett de samme som stiller opp :) Men joda, det er greit nok, noen må jo gjøre sånt for at det skal være et tilbud. Man treffer mye hyggelige folk og hunder gjennom klubbarbeid også, syns jeg, og det er jo koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør dere arbeid for klubben?

Ja, jeg gjør arbeid for Norsk Spaniel Klub avd. trøndelag hvor jeg er leder, og Selbu Trekk og Brukshundklubb, hvor jeg er "redaktør".

Og hva gjør dere? Hvordan gjør dere det?

For spanielklubben: deltar på styremøter, ordner saker der, har kommunikasjon med medlemmene (jeg får alt av alt fra valpespørsmål til kurspåmelding), er en slags webmaster og fikser hjemmesiden, er kontakten oppad til hovedklubben, deltar på diverse møter, og er med på å arrangere alt fra kurs til utstilling til treff til konkurranser. Jeg prøver å delegere bort det meste som handler om å arrangere ting, og har gode hjelpere i diverse komitèer. Jeg bruker selvsagt fritiden min til dette, og det er ikke akkurat lønnet. Jeg gjør det når det trengs og prøver å holde meg oppdatert på diverse, men det er ikke så lett, og jeg føler meg grønn-ny enda, selv om jeg har sittet som leder i to år. :)

For Trekkhundklubben: skriver artikler til det årlige julebladet gjennom hele året. Ellers skulle jeg også ha oppdatert hjemmesiden der også.. :P

Og synes dere at det er bra?

Både og. Noe er slitsomt, og man bør være strukturert for å få det til å funke skikkelig. Man bør vel også ha litt peiling, men sånt kommer forhåpentligvis med erfaringen. Ellers kan det jo være saker som blir tatt opp som ikke alltid er like trivelige, eller situasjoner som er ekle. Det løser seg da stort sett alltid på et godt vis, men når slike ting står på kjenner jeg på at det er ubehagelig. Ellers er det trivelig og bra å se at vi klarer å gjennomføre ting! At vi har forbedret oss, og at vi har utviklet oss fra da vi tok over, at vi klarer å få til mer enn de som satt der før oss. Jeg tenker på oss som et team; for det er ikke bare meg, det er alltid VI. VI i styret som jobber, som trekker i tråder og som i bunn og grunn får ting gjort. Eksempelvis har vi som mål å skape mer aktivitet i avdelingen, og det er flott å se at vi begynner å få til det. Men noen ganger føler jeg meg utilstrekkelig, for å være helt ærlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med at folk ikke er engasjert sliter vi med i klubben vår. Vi er de samme som tar i et tak, men føler også at folk vil gjøre minst mulig. Prøver å få tak i to stykker til å sitter 2-3 timer en dag og selge lodd, og har spurt etter frivillige. Men noen som melder seg? næh.. Men hva skal man egentlig gjøre? vil ikke folk, så vil de ikke.. :icon_confused: Men hadde man bare gitt opp, hadde nok klubben vært nedlagt for lenge siden, så vi kjører på det vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...