Gå til innhold
Hundesonen.no

Student og mer enn en hund!?

SiriEveline

Recommended Posts

• Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Jeg ville da om jeg var deg SiriE, ventet ett år. Tatt et år hjemme med valpen og virkelig fått dratt på alt av kurs og mye du vil, og så begynte å studere når den ikke krever så mye døgnet rundt.

Jeg er veldig glad jeg har jobbet dette året så jeg har masse tid til kurs og penger til overs. Det har vært mye uforutsett med skader og operasjon på amiga. hvor jeg må ut med alle pengene før jeg får igjen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hver familie ordner seg økonomisk, burde vel være opp til hver enkelt. Noen har råd å sponse barna sine med både det ene og det andre, men det er liksom greit så lenge man kaller det "forskudd på arv" og gir de flere hundre tusen til ett eller annet... Så lenge man har en plan over det økonomiske, og at foreldre er enige, så burde det vel vært det som var det viktigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite off topic spørsmål. Bensin: 2000kr i året? Eller misforstår jeg? Bruker du seriøst ikke mer enn det?! :) Jeg bruker jo nesten 2000 i mnd på bensin jo (ca 1500!)!

Det var isåfall med tanke på å bruke bilen lite altså. Per idag bruker jeg ca. 250-500kr i mnd!

Jeg ville da om jeg var deg SiriE, ventet ett år. Tatt et år hjemme med valpen og virkelig fått dratt på alt av kurs og mye du vil, og så begynte å studere når den ikke krever så mye døgnet rundt.

Jeg er veldig glad jeg har jobbet dette året så jeg har masse tid til kurs og penger til overs. Det har vært mye uforutsett med skader og operasjon på amiga. hvor jeg må ut med alle pengene før jeg får igjen etc.

Det er et alternativ, men i første omgang så søker jeg og ser hva som skjer. Vet jo enda ikke om jeg kommer inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeheidi og bcAmira: Siden dere er UMB-studenter med hund(er), må jeg bare spørre: Hvordan er det å ikke ha bil, men ha hund og fremdeles komme seg til universitetet ca. daglig?

Jeg begynner der nå til høsten og har tenkt til å bo på studentbolig det første halvåret omtrent, før jeg enten finner meg en hybelleilighet alene et eller annet sted, eller flytter inn i et kollektiv med noen jeg har blitt kjent med. Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg bil, både fordi det er kjekt når jeg har hund (til å komme meg på treninger og konkurranser) og fordi det gir meg muligheten til å få en bolig som ikke ligger så veldig sentralt til (ikke nødvendigvis langt unna Ås, bare ikke så lett tilgjengelig med kollektivtrafikk, for eksempel). Men klart, å ha bil tærer på lommeboka, og hvis det faktisk er fullt mulig å leve uten så kunne jeg jo kanskje vurdere det...

Jeg går stort sett. Bor kun 4 km fra Ås sentrum, og 5 km fra Ski. Når det er snø går jeg med Elwira på ski til og fra skolen. Det tar ca. 40 min på godt føre (5-6 km) til Umb med ski. Ellers på året blir det sykling på oss. Vi er så heldige at vi bor sånn til at hele skoleveien er gjennom skogen og over jorder.

Om vi en dag vil ta buss bor jeg 500 m fra busstoppet, så da er jeg på Umb innen 10 min. Veldig greit å ikke ha bil om en bor mot Drøbak eller Ski. Om en derimot bor andre retninger (som f.eks Tverer), er det langt verre busstilbud. Men det er greit å sykle/gå/gå på ski her! Ihvertfall om en har hund! :) Må gå minst 4 km for å få matbutikk, og faktisk er det 3,5 km å gå med plastsøppla :) Bedre studentliv får du ikke! Masse frisk luft og kombinerer alt med å lufte bikkja!

Om du bor på rett plass vil jeg absolutt anbefale å droppe bilen. Den trengs ikke med mindre store ting skal fraktes er min erfaring (og da kan man i værste fall låne bil/traktor eller ha vogn etter sykkelen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite off topic spørsmål. Bensin: 2000kr i året? Eller misforstår jeg? Bruker du seriøst ikke mer enn det?! :) Jeg bruker jo nesten 2000 i mnd på bensin jo (ca 1500!)!

Sist gang jeg fylte tanken(diesel) saa kostet det over 800 kr. Hvis Siri bruker mindre enn 2000 i bensin i aaret, saa ser jeg ikke vitsen med aa ha bil...? Det kan da umulig loenne seg aa kjoere bilen saa lite, men samtidig bruke saapass mye paa forsikring, aarsavgift osv.

Men det er da ikke bare SGT'er som mener at dette vanskelig lar seg gjoere. Hvis du har nok oekonomisk back-up, saa er det bare aa gaa for det. Men det er ikke til aa stikke under en stol at budsjettet du har skissert blir vanskelig aa foelge slavisk uten ekstra midler. Jeg ville ikke hatt lyst til aa vente med utdannelsen i evigheter heller, men om du er villig til aa vente ett aar til fordel for hundene, saa er selvsagt det ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går stort sett. Bor kun 4 km fra Ås sentrum, og 5 km fra Ski. Når det er snø går jeg med Elwira på ski til og fra skolen. Det tar ca. 40 min på godt føre (5-6 km) til Umb med ski. Ellers på året blir det sykling på oss. Vi er så heldige at vi bor sånn til at hele skoleveien er gjennom skogen og over jorder.

Om vi en dag vil ta buss bor jeg 500 m fra busstoppet, så da er jeg på Umb innen 10 min. Veldig greit å ikke ha bil om en bor mot Drøbak eller Ski. Om en derimot bor andre retninger (som f.eks Tverer), er det langt verre busstilbud. Men det er greit å sykle/gå/gå på ski her! Ihvertfall om en har hund! :) Må gå minst 4 km for å få matbutikk, og faktisk er det 3,5 km å gå med plastsøppla :) Bedre studentliv får du ikke! Masse frisk luft og kombinerer alt med å lufte bikkja!

Om du bor på rett plass vil jeg absolutt anbefale å droppe bilen. Den trengs ikke med mindre store ting skal fraktes er min erfaring (og da kan man i værste fall låne bil/traktor eller ha vogn etter sykkelen).

Vi fortsetter OT :) Ok, ja, det høres jo på en måte veldig herlig ut, men på en annen side også nokså tungvint (på alle de dagene man har litt tung skoleveske, eller det høljregner, eller det snør vannrett, eller det er så sterk motvind at du omtrent ikke kommer deg av flekken, og alle de dagene man bare er litt lat, selvfølgelig). Da jeg gikk på vgs, bodde jeg seks km fra skolen (riktignok bare asfalt mellom), og jeg hadde aldri giddet å belage meg på å komme meg til og fra skolen kun til fots/sykkel/ski. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe bil før jeg finner meg sted å bo hvor jeg kan ha hund, men jeg får kanskje ha is i magen og vente til jeg ser hvor jeg bor hen, da.

Forresten, hva gjør du med hunden når hun er med på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg fylte tanken(diesel) saa kostet det over 800 kr. Hvis Siri bruker mindre enn 2000 i bensin i aaret, saa ser jeg ikke vitsen med aa ha bil...? Det kan da umulig loenne seg aa kjoere bilen saa lite, men samtidig bruke saapass mye paa forsikring, aarsavgift osv.

Men det er da ikke bare SGT'er som mener at dette vanskelig lar seg gjoere. Hvis du har nok oekonomisk back-up, saa er det bare aa gaa for det. Men det er ikke til aa stikke under en stol at budsjettet du har skissert blir vanskelig aa foelge slavisk uten ekstra midler. Jeg ville ikke hatt lyst til aa vente med utdannelsen i evigheter heller, men om du er villig til aa vente ett aar til fordel for hundene, saa er selvsagt det ditt valg.

Det er jo nettopp derfor jeg vurderer å kvitte meg med bilen om jeg finner et sted å bo som tillater det :)

Men jeg har jo allerede nevnt at det budsjettet er ikke det jeg har den dag idag. Men bruker ikke mer enn en tank i mnd, med mindre jeg skal ting. Og full tank for meg er 500kr ca.

SGT'er mener jo ikke at det er vanskelig, men rett og slett at det IKKE BØR GJØRES. Det er stor forskjell!

Og unnskyld meg!? Men siden når er ett år = evigheter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et alternativ å vente 1 år med skolen ville jeg rådet deg til det. Tenk om du nå får "drømmevalpen", og så har du nesten ikke tid til den pga av du må jobbe og studere "døgnet rundt". Eller hva om den får seprasjonsangst,eller blir alvorlig syk, da kan du kanskje verken jobbe eller studere en periode.

Vent 1 år, kos deg med Tinka og valpen mens du sparer penger til skolestart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et alternativ å vente 1 år med skolen ville jeg rådet deg til det. Tenk om du nå får "drømmevalpen", og så har du nesten ikke tid til den pga av du må jobbe og studere "døgnet rundt". Eller hva om den får seprasjonsangst,eller blir alvorlig syk, da kan du kanskje verken jobbe eller studere en periode.

Vent 1 år, kos deg med Tinka og valpen mens du sparer penger til skolestart :)

Det er et alternativ ja :) Men jeg vil likevel se om jeg kommer inn på skolen og ta det derifra, man vet jo aldri om det dukker opp en gyllen sjanse som gjør at det økonomiske ordner seg på rams :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis lik som deg. Jeg fant drømmevalpen og skulle ha den uansett hva det måtte koste. Jeg var klar for å måtte si neitakk til drømmestudiet og flytte hjem igjen til Bergen i mellomtiden dersom jeg ikke kunne gi valpen og de andre hundene mine alt de krever. Er du villig til slike ting, så ordner det seg selvfølgelig. Om det er lurt og noe du burde gjøre er jo en annen ting, men bare DU vet dine prioriteringer og hva som er viktig i livet.

Mitt beste år noensinne var når jeg bodde på Furuset med Tia og Cita. 4500 i mnd i leie (delte med en venninne), allmenn påbygg på dagtid og hver torsdag og fredag privatist på kveldstid, i tillegg var jeg tilkallingsvakt ved jobben og jobbet ca 1-2 ganger i uken. I tillegg i løpet av dette året hadde jeg to malinoisvalper og en voksen malinois til trening. Sosial? Aldri vært mer sosial, vi hadde masse besøk og dro inn til byen ca en gang i uken, møtte hundefolk på trening og var sosial på skole og jobb. Jeg hadde nok med penger og ca en gang i uken kom det pakke med hundeutstyr i posten (for oss som er hekta på slikt). Tia kom opp til LP3 og gjorde flere gode stevner, det samme gjelder Cita som debuterte i elite, alle gikk mye spor og ble konkurranseklare der og malinoisene ble veldig fine hunder. Selv fikk jeg et snitt som var nok til å komme inn på NVH. Det er ikke for å skryte og jeg er absolutt IKKE et supermenneske. Jeg hadde MASSE tid til hund, jeg, men tydeligvis lever jeg i en totalt annen verden enn andre her inne. Men ingen kan påstå at det ikke går an uten at det går ut over noe. Det er bare å finne ut hvordan man kan kombinere ting best mulig. Selv hadde jeg med mallene på skolen hver dag og alle hundene ble med på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbis, det at du kunne ha hundene med deg hjalp nok MYE. Samt at du bemerket selv i sommer at du var sliten.. Jeg var som deg i slutten av tenårene/beg av 20 årene, nå har jeg ikke sjans til å holde på som da. Og jeg hadde bare en hund. Så jeg er enig at det ER mulig, men er det verdt det til sist?? Kanskje, kanskje ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbis, det at du kunne ha hundene med deg hjalp nok MYE. Samt at du bemerket selv i sommer at du var sliten.. Jeg var som deg i slutten av tenårene/beg av 20 årene, nå har jeg ikke sjans til å holde på som da. Og jeg hadde bare en hund. Så jeg er enig at det ER mulig, men er det verdt det til sist?? Kanskje, kanskje ikke.

Klart var jeg sliten, spesielt etter 8 eksamener på 1 1/2 mnd samtidig som jeg hadde valp, derfor er det fint med ferier! Å kunne ha med hunden er et must for meg, men jeg har til nå hatt 5 ulike jobber og har ved alle tatt med meg hund, så det kan ikke være så umulig å få til for andre heller. Og SiriE er ikke mye eldre enn meg, så hun vil nok fint klare et slikt liv om hun vil (men nå vil jeg tro studiet hennes er enklere og hundene en del enklere, ettersom jeg stadig tok inn nye i flokken). Om det er verdt det kan bare Siri svare på, men jeg hadde aldri vært foruten. Jeg har et slikt liv nå jeg, og nå må jeg hoppe i seng fordi jeg skal stå opp kl 5 og ta med valpen på skolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Labbis jeg. Selv har jeg hatt hest opstallet i dyre østlandsområdet ved siden av videregående og studier, og det burde i teorien ikke gått, men det har det gjort. Jeg har 3 andre søsken så foreldrene mine har ikke hatt råd til å sponse noe på selve utgiftene, men de hjalp meg med forsikringen på hesten, noe som kom godt med da han hadde for vane å skade seg. Det var supertrangt og jeg levde som en fattiglus men sosial var jeg i stallen og andre ting ble kun prioritert hvis jeg var så heldig å få bursdagpenger o.l. Jeg hadde ikke bil men syklet mye og fikk etterhvert råd til moped av konfirmasjonspenger.

Jeg tror alt går så lenge man virkelig vil, har noe (sparepenger eller foreldre) i bakhånd og er innstilt på å leve sånn for en periode.

For meg var det ihvertfall verdt det, føler at jeg har lært så mye av å ha hesten gjennom de årene og mennesker jeg møtte (litt mer variert sosialt i en stall eller i et hundemiljø enn kun i skole / studiemiljø) , og ikke minst har jeg lært å leve økonomisk som har kommet godt med senere i livet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studere på UMB:

Nå har jeg bil, men går til skolen hver dag for å spare miljøet og penger. Første året bodde jeg i studentbolig, så da var det ikke mer enn 10 min gange til skolen! Anbefaler deg å utnytte deg av muligheten til å bo et helt år til under 3000 kr i mnd! Beliggenheten er perfekt!

Jeg må ha bil i forhold til å komme seg til hundetrening, som er litt utenfor bussforbindelse kl 22 på kvelden...! Og for å komme meg til konkurranser o.l. Buss-/togforbindelsene er ganske gode.

Jeg vil IKKE anbefale deg å surre vekk et år på å "finne ut av det økonimiske", ta deg av valpen o.l. Som student har du MYE tid du disponerer som du vil (2-4 timer forelesning x 4 dager i uka), så å ha valp er veldig enkelt! ALLE jeg kjenner (som ikke har bil)klarer seg fint på studielånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studere på UMB:

Nå har jeg bil, men går til skolen hver dag for å spare miljøet og penger. Første året bodde jeg i studentbolig, så da var det ikke mer enn 10 min gange til skolen! Anbefaler deg å utnytte deg av muligheten til å bo et helt år til under 3000 kr i mnd! Beliggenheten er perfekt!

Jeg må ha bil i forhold til å komme seg til hundetrening, som er litt utenfor bussforbindelse kl 22 på kvelden...! Og for å komme meg til konkurranser o.l. Buss-/togforbindelsene er ganske gode.

Jeg vil IKKE anbefale deg å surre vekk et år på å "finne ut av det økonimiske", ta deg av valpen o.l. Som student har du MYE tid du disponerer som du vil (2-4 timer forelesning x 4 dager i uka), så å ha valp er veldig enkelt! ALLE jeg kjenner (som ikke har bil)klarer seg fint på studielånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart jeg er innstilt :)

Og det er nå faktisk sånn at valpen er her nå, studiet er der hvert år.. kanskje det tilogmed åpner et studie et annet sted i landet? Men uansett, de pleier da ikke å fjerne studier? Med mindre det er liten pågang.

Selvfølgelig er det mulig at tispa skal ha kull igjen senere, men det vet man jo faktisk ikke. Og den sjansen ønsker je ikke å ta, magefølelsen er på topp! (og alt annet for den saks skyld)

Å leve trangt en periode vil jeg tro er en selvfølge, og det er det vel uansett når man er student. Som flere har poengtert, studielånet åpner ikke for store uforutsette regninger og tilfeldigvis på radioen igår hørte jeg at de fleste i Oslo og Akershus sier at de ikke hadde greid en større uventet regning, og var det 50% som måtte jobbe ved siden av for å få endene til å møtes, hvorvidt den resterende 50% jobbet vet jeg ikke.

Det er kun 2 år, det går utrolig fort. Men jeg er enig med de som snakker om valpen, og at det er mulig å gi den enda bedre grunnlag om jeg faktisk utsetter studiet ett år. Fremdeles tror jeg dog at jeg kan klare å legge et godt grunnlag for valpen selvom jeg velger studiet. Tinka krever rett og slett ingenting, og det er uansett lett å ta en liten treningsøkt med henne for å slite ut det mentale. På tur kan de jo begge være med, ihvertfall de lange, også tar man kortere økter med valpen for å trene på å gå pent og generell lydighet og slikt.

På treninger er det jo en fordel med to hunder, da man kan bytte på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Tror du kommer til å klare deg helt fint jeg SiriE :)

Det jeg tror du må gjøre (siden det er ganske dyrt) er å kanskje kutte ut bilen. Du sier jo selv at bilen er nederst på lista, så hvorfor ikke kutte den ut sånn med en gang? Vet ikke hvordan kollektiv transport fungerer i Stjørdal, men regner med at det skal fungere sånn greit :(

Det handler vel mest om prioriteringer, og å finne steder man kan spare penger. F.eks kommer jeg til å slutte å trene på SATS for å heller kunne trene hund, og trene fysisk med hunden. Mobil abonnementet til oss begge kommer til å bli oppsagt sånn at vi enten kan skaffe oss billigere abonnement eller rett og slett ha kontant ringekort en stund.

Jeg kjenner meg igjen i deg. Hund er noe jeg også "må" ha, det er liksom en del av meg. Merker at jeg er ufullkommen uten en hund. Den kommer inn i huset uansett om vi må senke matkvaliteten vår eller ikke.

Nå til høsten flytter jo jeg og samboer inn til pappa med en valp, men til gjengjeld kommer vi da til å leve på ett lån (gubben får ikke mer). Det er en utfordring i seg selv, men jeg er godtroende, og vil gjøre alt for at det skal kunne gå :)

Lykke til! Jeg tror du vil klare deg bra, men bare vær klar over at du sikkert må kutte ut noe og finne steder å spare penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig sant!

Dessuten - er det noen her som har satt seg inn i hva slags studiedager det er på en kjørelærerskole? Jeg ser for meg det er mye teori som kan leses hjemme.

IKKE sett livet på vent for en hund. Det er mye som er verdt hele livet, men en utdanning og jobb er faktisk mer verdt enn en hund. I stedet så biter du tennene sammen og får endene til å møtes. Kommer jo litt an på hvilken hunderase du går for nå også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studere på UMB:

Hadde du med deg Amira i studentboligen? Jeg får forhåpentligvis valp i løpet av våren 2012 (altså første studieåret mitt på Ås), så da må jeg jo bo et sted hvor valpen også kan være. Jeg har lest at man kan søke om å få ha hund i studentboligen, når bør jeg i så fall gjøre det tror du?

Får jeg ha hund i studentboligen er det jo definitivt et alternativ å bo der i et helt år og dermed utsette bilkjøp og flytting et halvt års tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg noen gang befinner meg i en posisjon der jeg kan hjelpe mine barn frem mot målene sine, vil jeg føle meg privilegert.

I min verden er det vesens forskjell på å kunne støtte barna sine fram mot målene sine, å det å bli ufrivillig brukt som økonomisk alibi når "barnet" på over 20 år velger å ta på seg ansvar for et levende vesen uten å ha økonomisk ryggdekning for det selv. Siden jeg nå har vært flerhundseier sammenhengende i en periode på 30 år så tør jeg påstå at jeg vet hva det koster, både av penger og justeringer av livet generelt.

Altså, er ikke hundekjøpet noe dumt, for jeg har faktisk ikke bundet meg til å studere :)

Det slår deg ikke at foreldrene dine kan mene at det er feil å prioritere et valpekjøp foran en utdanning?

Det er da ikke foreldrene mine det går utover? Om jeg skulle få en uforutsett regning kunne det like gjerne vært Tinka eller meg selv!

Og da snakker vi jo om en uforutsett stor regning, som jeg antagelivis uansett ikke hadde klart å betale selvom jeg ikke hadde noen hunder eller bil.

Enkel, logisk tenkning vil for de fleste innebære at det er nøyaktig dobbelt så stor mulighet for at man får store, uforutsette regninger med 2 hunder enn med 1 hund.

En ekstra hund betyr også doble utgifter til vaksiner, forsikring og ormekurer, helseundersøkelser (HD/AD-røntgen, øyenlysninger, etc, etc)

Det jeg ikke forstår er at andre klarer det, f.eks. labbis.. men dere SGT'er har liksom ikke trua på at jeg klarer det..?.

Akkurat i denne tråden er det vel mest relevant at foreldrene dine, som antagelig kjenner deg bedre enn de fleste, stiller seg tvilende...

Og jeg sier det for n'te gang! Slutt å si at jeg burde vente, valpen skal jeg ha, det er ikke noe spørsmål. Da kan dere like gjerne spare dere for slike kommentarer for det gjør bare at jeg ser mindre seriøst på de andre poengene dere faktisk prøver å få frem :)

Av en eller annen grunn får jeg et bilde i hodet av en 3 åring som står og hyler i butikken når foreldrene sier nei til godterier, når jeg leser dette...

Man når faktisk lenger ved å være positiv og komme med konstruktiv kritikk!

Du har fått masser av konstruktive tilbakespill, de ser bare ikke positive ut for deg fordi de ikke konkluderer slik du ønsker.

Hvordan hver familie ordner seg økonomisk, burde vel være opp til hver enkelt. Noen har råd å sponse barna sine med både det ene og det andre, men det er liksom greit så lenge man kaller det "forskudd på arv" og gir de flere hundre tusen til ett eller annet... Så lenge man har en plan over det økonomiske, og at foreldre er enige, så burde det vel vært det som var det viktigste?

Det er en grunn for at dagens unge kalles "curling-generasjonen" - og nei, jeg synes ikke det er greit samme hvor enige foreldrene er, de gjør nemlig avkommet sitt en bjørnetjeneste. (Og hvor kom "forskudd på arv" inn i diskusjonen?)

SGT'er mener jo ikke at det er vanskelig, men rett og slett at det IKKE BØR GJØRES. Det er stor forskjell!

Yepp. Og hva kan du gjøre med at SGTerne mener det? Kan det tenkes at de Sure GAMLE tantene har livserfaring som det kan være verdt å ta inn over seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kommer til å klare deg helt fint jeg SiriE :(

Det jeg tror du må gjøre (siden det er ganske dyrt) er å kanskje kutte ut bilen. Du sier jo selv at bilen er nederst på lista, så hvorfor ikke kutte den ut sånn med en gang? Vet ikke hvordan kollektiv transport fungerer i Stjørdal, men regner med at det skal fungere sånn greit :P

Det handler vel mest om prioriteringer, og å finne steder man kan spare penger. F.eks kommer jeg til å slutte å trene på SATS for å heller kunne trene hund, og trene fysisk med hunden. Mobil abonnementet til oss begge kommer til å bli oppsagt sånn at vi enten kan skaffe oss billigere abonnement eller rett og slett ha kontant ringekort en stund.

Jeg kjenner meg igjen i deg. Hund er noe jeg også "må" ha, det er liksom en del av meg. Merker at jeg er ufullkommen uten en hund. Den kommer inn i huset uansett om vi må senke matkvaliteten vår eller ikke.

Nå til høsten flytter jo jeg og samboer inn til pappa med en valp, men til gjengjeld kommer vi da til å leve på ett lån (gubben får ikke mer). Det er en utfordring i seg selv, men jeg er godtroende, og vil gjøre alt for at det skal kunne gå :)

Lykke til! Jeg tror du vil klare deg bra, men bare vær klar over at du sikkert må kutte ut noe og finne steder å spare penger :D

Bilen kan ikke kuttes ut med engang nei. Jeg kan være avhengig av den med tanke på bosted også, om jeg må flytte et sted som er langt unna. Så det er fremdeles en vurderingssak.

Veldig veldig sant!

Dessuten - er det noen her som har satt seg inn i hva slags studiedager det er på en kjørelærerskole? Jeg ser for meg det er mye teori som kan leses hjemme.

IKKE sett livet på vent for en hund. Det er mye som er verdt hele livet, men en utdanning og jobb er faktisk mer verdt enn en hund. I stedet så biter du tennene sammen og får endene til å møtes. Kommer jo litt an på hvilken hunderase du går for nå også :)

Det ser jeg også for meg, kan ikke skjønne hva jeg skal gjøre i 7-8t på skolen, som noen her har nevnt.

Er det HINT du skal gå ved? Litt OT, men leste i hundesport i går at de i Stjørdal ved HINT har oppdrettet "Studenthunden" hvor de arrangerer turer og treninger osv. Helt sikkert noe for deg :)

Har hørt at det er greit med hund der ja, men det visste jeg faktisk ikke. Og det er helt sikkert noe for meg ja :(

Det slår deg ikke at foreldrene dine kan mene at det er feil å prioritere et valpekjøp foran en utdanning?

Hund har jeg jo, det vil bli like vanskelig med en som med to, når det kommer til økonomi. De pengene som blir brukt på kurs til valpen, ville blitt brukt på Tinka uansett. Dessuten har jeg allerede pengene for de første kursene i boks :D

En ekstra hund betyr også doble utgifter til vaksiner, forsikring og ormekurer, helseundersøkelser (HD/AD-røntgen, øyenlysninger, etc, etc)

Nå nevner du mange engangs utgifter, som røntgen. Dette er jo selvfølgelig allerede i orden, da dette er noe jeg inkluderer i valpeprisen jeg har spart opp ;)

Akkurat i denne tråden er det vel mest relevant at foreldrene dine, som antagelig kjenner deg bedre enn de fleste, stiller seg tvilende...

Men de mener det er helt greit om min hund nr 2 hadde vært f.eks. deres andre hund. Men at det er uaktuelt uansett.

Av en eller annen grunn får jeg et bilde i hodet av en 3 åring som står og hyler i butikken når foreldrene sier nei til godterier, når jeg leser dette...

Da kjenner du ikke meg :D

Du har fått masser av konstruktive tilbakespill, de ser bare ikke positive ut for deg fordi de ikke konkluderer slik du ønsker.

Det har jeg og de har jeg tatt til meg, som f.eks. sette opp et budsjett, finne jobb ved siden av, se på evt. ting med bil eller ikke bil

Yepp. Og hva kan du gjøre med at SGTerne mener det? Kan det tenkes at de Sure GAMLE tantene har livserfaring som det kan være verdt å ta inn over seg?

Tja, de har jo mange gjort det samme selv, selvom de sier at de aldri ville gjort det igjen. De fikk antagelivis akkurat de samme advarslene når de tok det samme valget.

Dessverre er ikke jeg som dere, tydeligvis.. For jeg er innstilt på dette og vet hva det innebærer. Og du har kanskje ikke fått med deg at jeg har oppsparte midler?

Om stedet jeg finner er litt dyrere enn jeg hadde tenkt, kan jeg bruke av det frem til jeg finner et billigere sted.

Jeg vil jo også kunne fungere som ringsekretær i ny og ne som sikkert hjelper litt på. Og da er det jo greit å ha med hund, som regel ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det har jeg ikke tenkt på, men jeg tror du har rett i at folk har blitt skjøre etter noen tiår med kontorarbeid. Hundene Bamse og Bob ble dømt til døden for å ha hoppet opp på folk og laget risp med en klo. Luna og Luk lagde blåmerker, Luk er avlivet og eier til Luna kjemper videre for henne, saken skal til lagmannsretten etter dom i tingretten hvor Luna ble dømt til avliving etter et lite blåmerke oppdaget to dager etter Luna var i nærheten av mannen. Folk har blitt pyser og hundene avlives av dem som skal forvalte loven men selv bryter den for å tilfredsstille anmelder, med en dose maktmisbruk inkludert i avgjørelsene. Hunder har lite rettsvern og når det lille som er blir oversett er det farlig å være hundeeier, det koster flere hundre tusen kroner å føre en sak gjennom rettssystemet og utfallet er mer som russisk rulett enn at man er sikret en riktig dom basert på det som virkelig skjedde.
    • En skulle tro det ville være nødvendig at hunden påførte en faktisk skade langt verre enn et blåmerke for å bli begjært avlivet. Det burde holde med en bot til hundeeier for å ikke ha kontroll på den.  Spesielt når det kommer til "bitt" er det for lav terskel. Et "bitt" er jo ikke et bitt. En hund kan klype med kontrollert styrke som et avstandsskapende signal uten å å påføre skader. Det tilsvarer å dytte bort en innpåsliten person som ikke respekterer verbal kommunikasjon om intimsoner. Hunden har ikke hender og bruker munnen istedenfor. Midlertidige fordypninger i huden og eventuelt bloduttredelser ved skjøre blodkar etter ett sånt klyp er ikke for skade å regne i mine øyne. Hvor skjøre har folk blitt? Noen tiår med kontorarbeid og folk synes et udramatisk blåmerke er en skade? Rifter i klær fra å ha hoppet opp for å hilse? Bot og erstatning.  Å avlive en hund for sånne småting er som å gi mennesker 21 år for en bitchslap. Hunder er en så integrert del av kulturen vår at hunders kroppsspråk og adferd er naturlig å legge inn i læreplanen i grunnskolen, så tidlig som mulig. Hvorfor lærer ikke barn hundens språk og adferd på skolen? ..så har de det med seg i voksenlivet og slipper være hysterisk redde.   
    • When Dickhead Awakes  Kapittel 1 Planen var å vente til milepælen 'løfter beinet for å tisse' før neste entry. En annen milepæl fikk æren av å utløse trangen til terapeutisk hamring på tastaturet istedenfor. Sir Edeward har blitt mer og mer Eddie lately. Han enten hører ikke, eller later som han ikke hører, eller gjør et poeng av å ignorere. At hunder bare er distre og ikke også med overlegg tester grenser i puberteten er en myte. Han er distre, no doubt, men han tester også alle grenser han kjenner for tiden. Dette har pågått en stund og er ingen overraskelse. Hva som kom mer uforutsett, på tross av samme erfaring fra tidligere hund, var at han plutselig tisset inne, to dager på rad. Rager 76 cm på manken og veier over 40 kg nå. Dette er i en helt annen liga enn valp som tisser inne.  Første tilfellet skjedde i går. Uheldig sammentreff mellom et massivt politioppbud utenfor pga en nabos mystiske og bekymringsverdige forsvinning, og Edes wake from sleep og potty time. Ikke en passende situasjon å ta ham med ut i, men må man så må man.  Mens jeg tar på ham selen og han er supergira på å ut for å inspisere den uventede og uvanlige situasjonen han hører på utsiden, med banking og rop og prat i en emosjonell tone som ikke helt stemmer med de menneskelige interaksjonene han kjenner fra før, så velger han å bare tisse rett på gulvet ^^ Antakelig en kombinasjon av å ikke ha lyst til å sette seg ned sårbar og tisse foran masse fremmede i en sånn stemning, og en helmax plan om å ha gjort unna det ærendet der først, så han var klar til enhver action som potensielt kunne skje utenfor den døren.  Det å miste turen ut fordi han fjernet motivet, medførte emo og pønkråkk vokal sutring, langt fra den myke Eddie Vedder vokalen jeg håper han modner til med tiden.  Så skjedde det igjen i dag. Han så utover territoriet sitt gjennom vinduet, og markerte det på sengen inne -_- Mens vaskemaskinen går for fullt, og jeg er takknemlig for at den finnes og virker, så trøster jeg meg med at dette er en fase. Pubertal tissing inne har skjedd før, og det gikk fort over igjen.  Om naboen blir funnet, og i hvilken tilstand, det er en større bekymring. 
    • Kan jeg spørre hvilken medisin hun gikk på? Har selv en hund på 3 år som allerede har fått påvist alvorlig grad av HD. Gått fast på Previcox hittil, men synes virkningen kan diskuteres. Ønsker gjerne innspill på smertestillende - ev injeksjonsbehandlinger som gir tilstrekkelig med lindring uten noe særlig bivirkninger. Vet en del av smertestillende som blir forskrevet i behandling HD og artrose blant annet er  NSAIDS som igjen gir ofte belastning på lever, og nyre over tid. Synes det er vanskelig å finne rette behandlingen da hunden er relativt ung.
    • Du kan nok ta det helt med ro ang. rosa nese.  Jeg har hatt flere valper med rosa nese og de har blitt fullpigmentert fram mot leveringstid, noen litt senere, men sorte har de blitt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...