Gå til innhold
Hundesonen.no

Et bilde som beskriver personligheten

Kristiin

Recommended Posts

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar
  • 4 weeks later...
Skrevet

Det var mange flotte hunder her

Men hva mener dere med personlighet??

Ingen hunder har det, det er noe tilregnet mennesker - lært adferd er noe annet - Personlighet er noe mennesker gir sine hunder, det er ikke noe de har - ligger i ordet - ´person´lighet

Skrevet

Det var mange flotte hunder her

Men hva mener dere med personlighet??

Ingen hunder har det, det er noe tilregnet mennesker - lært adferd er noe annet - Personlighet er noe mennesker gir sine hunder, det er ikke noe de har - ligger i ordet - ´person´lighet

Jeg vil virkelig påstå at mine hunder har personlighet.

Kan godt kalle det Hundelighet jeg, for din del altså.

Skrevet

Jeg vil virkelig påstå at mine hunder har personlighet.

Kan godt kalle det Hundelighet jeg, for din del altså.

Haha! Du sa det jeg tenkte ;)

Ikke kom her å si at hundene ikke har "personlighet" altså. Skeptikere kan si hva de vil om den saken, men etter å ha hatt flere forskjellige hunder i hus med såå forskjellige ønsker og meninger, så er ikke jeg i tvil ihvertfall :aww:

Skrevet

Tror dere skjønner hva jeg mener - tenk dere om !

Det er "lærtadferd" ikke nødvendigvis direkte fra dere, men lært iallefall

ingen hunder har personlighet, sånn er det bare ! MEN det spørs jo også hva man mener med personlighet, det jo bare et ord, men sånn jeg ser på det - er det noe som ikke finnes i dyreværden

Skrevet

ingen hunder har personlighet, sånn er det bare ! MEN det spørs jo også hva man mener med personlighet, det jo bare et ord, men sånn jeg ser på det - er det noe som ikke finnes i dyreværden

Hvor er ditt bevis på at hunder ikke har personlighet da???

Kanskje det er du som skal tenke deg om?!

Skrevet

Er det ikke akkurat den tanken som gjør at man ikke blir kvitt "uvettig" trening og hundehold? Nettopp fordi "hunder har ikke personlighet, så da gjør man det sånn man har gjort det i mange mange år!"?

Og om man tar to hunder. Begge er samme rase, og de er kullsøsken. Den ene kan elske snø, tilbringe timesvis mens den herjer lykkelig og koser seg. Den andre kan mislike snø så sterkt, at den såvidt er utenfor døra å letter på trykket en gang eller to for dag. Hva er det? Tillært? Fremdeles tillært om begge hundene ble kjøpt av samme eier 8 uker gamle, så begge valpene har hatt identiske krav og regler fra dag 1? Eller går det rett og slett på "hundlighet" (siden personlighet var feil ord å bruke)?

Skrevet

Kan strekke meg så langt å si att det finnes 2 "personligheter" - Følger - Leder , ikke noe annet !

:lol: er du seriøs? Jaja, det høres ut som et koselig hundehold. :rolleyes2: Eller, hundehold skal kanskje ikke være koselig det? Bare praktisk?? :rolleyes2:

Skrevet

Pss.. Full i B***** du virker det som.. Har du noe bevis på at de ikke har det? Og hvorfor har akkuratt du rett?

Hundene til ALLE på sonen, har forskjellig personlighet om de er kull søsken, fra norge eller fra utlandet..

Skrevet

Egentlig gir jeg fullstendig f i hva ordet personlighet har for slags direkte forbindelse til det å være et menneske. Jeg opplever det som skiller min hund fra alle andre, eller nabohunden fra min hund om du vil, som det jeg definerer som personlighet.

Det er nå ennå sånn at hunder ikke hadde eksistert i den form de gjør i dag hadde det ikke vært for den relasjonen de har med mennesket. Dermed blir det nok naturlig å bruke uttrykkk om hverandre.

Definisjon:

"Personlighet kan beskrives som stabile tendenser i hvordan individer betrakter, forholder seg til og tenker på omgivelsene og seg selv, som viser seg i et bredt spekter av sosiale og personlige sammenhenger."

"personlighet, samlebegrep for typiske kjennetegn ved et individs måte å tenke, føle og handle på i en rekke ulike situasjoner over en lengre tidsperiode."

Vel.. At det er et dekkende ord for hva som gjør en hund til det gjenkjennelige vesenet hvert individ er kan man vel ikke være i tvil om uansett ordets opphav, eller?

Skrevet

Ble bare mer sikker på att jeg har rett

Dette er MIN mening har ingen bevis, annet enn erfaring - att de fleste av dere er uening hadde jeg regnet med

Men hva kan du basere deg på, da? At ingen hunder eier personlighet? Eksempler?

Skrevet

Ble bare mer sikker på att jeg har rett

Dette er MIN mening har ingen bevis, annet enn erfaring - att de fleste av dere er uening hadde jeg regnet med

Din mening skal du få lov til å ha, men du virker temmelig påståelig at din mening er fakta da :

Og nå merker jeg at jeg irriterer meg litt over at man skal "ødelegge" en såpass koselig tråd :getlost:

Skrevet

:lol: er du seriøs? Jaja, det høres ut som et koselig hundehold. :rolleyes2: Eller, hundehold skal kanskje ikke være koselig det? Bare praktisk?? :rolleyes2:

Spar meg ! Jeg er glad i alle dyr, mine hunder spesielt !

Skrevet

Din mening skal du få lov til å ha, men du virker temmelig påståelig at din mening er fakta da :

Og nå merker jeg at jeg irriterer meg litt over at man skal "ødelegge" en såpass koselig tråd :getlost:

Mente ikke å ødelegge noe som helst, sa bare min mening, mulig jeg var litt bastant

Skrevet

Mente ikke å ødelegge noe som helst, sa bare min mening, mulig jeg var litt bastant

litt er vel årets underdrivelse... :rolleyes2:

Hadde vært morsomt å møtt dine hunder, for jeg tror de har ting som skiller de, og ergo har de personlighet.

Skrevet

Så søt tibbe du har, Jeanettee, er akkurat som å se jenta mi :wub: Ellers utrolig mange flotte, artige hundebilder her! :D

Dette er veldig typisk hunden min..post-395-0-93996000-1301335577_thumb.jpg

Å holde utkikk...

post-395-0-65726900-1301335590_thumb.jpg

Har du noe godt til meg??? :ahappy:

post-395-0-41977800-1301335604_thumb.jpg

Kooos :wub:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...