Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhosten som herjer

Recommended Posts

Skrevet

Nå har Casper hatt kennelhoste siden søndag, og har blitt mye bedre. Han gikk på pensilin fra før av, og har nå fått 10 nye dager pga. kennelhosten. Han har spist, drukket, kost, løpt rundt i hagen og vært som normal, bortsett fra host, snufs og surkl. Men mye bedre, og bare litt harking innimellom. Det har jo gått 6 dager snart, så da burde han jo vært dårligere, ikke bedre om han hadde denne farlige varianten?

Jeg er så redd, jeg har en link mellom de døde og Casper nemlig. :cheer:

Jeg ville kontaktet veterinæren jeg - men så er jeg hysterisk også da :ahappy: (Da jeg dro med nurk til vet. så var "forhåndsmeldingen" at jeg godt kunne vente til dagen etter - men det turde jo ikke jeg... )

Edit: skrivefeil..

• Svar 137
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg hørte forleden om en ny måte å vaksinere mot kennelhoste på, at et middel sprayes i nesa på hunden - noen som vet noe om dette? :ahappy:

Jeg har også hørt om det. Vet om flere som tok det før de kom til kennelen jeg jobba på. Den veterinæren jeg snakka med i Sandefjord hadde ikke hørt om det, da (jeg ringte for å spørre om det var et "bra nok" middel for å beskytte hunden ENDA mer mot kennelhoste før helgens utstilling).

Skrevet

Har vært hos veterinæren, derav 10 dager ekstra med pensilin :ahappy: (eller er det antibiotika).

Oppfordrer ikke til løping i hagen, men nå har han endel innestengt energi etter over en uke uten tur, så han tar seg noen raptuser når han skal ut å tisse. Men ikke noe aktivitet her i gården nei.

Men jeg vil jo tro at dette går bra, når han er bedre, og ikke verre, og det er en stund siden han fikk det?

Skrevet

Eneste jeg vet om den sprayen er at den er ganske ny på markedet i Norge, og visstnok skal gi noe bedre beskyttelse enn den opprinnelige. Men kennelhoste kan komme av så mangt og derfor vil ingen av vaksinene beskytte fullstendig.

Sting er vaksinert med sprayen.

Skrevet

X'en fikk også nesesprayvaksine da vi revaksinerte i november i fjor. Vanskelig å si noe om erfaringene, siden hun - bank i bordet - aldri har hatt kennelhoste. Men den var nå i hvert fall kjapp og grei å ta, gikk vel kjappere enn en vaksine, egentlig.

Skrevet

Min korthårscollie Nelson har også fått vaksinen sin som spray (her i januar). Ingen bivirkninger og har heller ikke sett snurten til kennelhoste enn så lenge enda han hadde et flere dagers langt opphold på hundepensjonat pluss har vært utatt for høyt smittepress på hundearrangement (Flatebyhallen).

Skrevet

Regner med de ikke har den sprayen her på landsbygda siden den er ny. Men det hadde vært et mye bedre alternativ til Nitro ihvertfall, for han er kjempepingle når det kommer til sprøyter! :P Han hyler så høyt at man skulle tro han døde. Og så hyler han i 1 minutt etterpå. haha :lol:

Skrevet

lola Pagola, bare for å være litt pirkete: der fins mange typer antibiotika, og penicillin er ett av dem. >ntibiotika virker ikke mot virus, kun mot bakterier.

Skrevet

lola Pagola, bare for å være litt pirkete: der fins mange typer antibiotika, og penicillin er ett av dem. >ntibiotika virker ikke mot virus, kun mot bakterier.

Ja, og jeg er skikkelig forvirret nemlig, har aldri helt fått med meg hva forskjellen er :lol:

Skrevet

Hundene mine bryr seg null og nada om å få sprøyte, men den der ekle spruten i nesa... det likte de ikke i det hele tatt. Jeg ser for meg at det vil bli mer problematisk å skulle gi den i lengden istedet for å stikke i dem.

Skrevet

Vi har, heldigvis og bank i bordet, ikke hatt kennelhoste her på hundepensjonatet hvor jeg jobber, siden i forfjor/fjor vinter. Og da bare en veldig lett variant, tre hunder som hostet, og flere som hadde vært der lenge før vi fikk det opp til oss, og som var der også etter at de som hostet, hadde reist, fikk det ikke. Håper inderlig ingen drar det med seg hit nå utover. Får holde et ekstra godt øye etter hosting/harking. Får to tibber hit på onsdag som er i Bø nå i helgen.. :lol:

Skrevet

Da var kennelhosten i hus her også, var hos vet og fikk antibiotika. Var på Letohallen forrige helg, ikke så koselig å få med i bagasjen hjem igjen...

Skrevet

Er det virkelig så automatikk i å gi antibiotika ved kennelhoste som det virker her på sonen? Det er jo en virusinfeksjon, og da gjør jo antibiotika bare verre ved å ta livet av de gode og uskyldige bakteriene i kroppen! Ved influensa hos mennesker er jo antibiotika bortkastet også, og der vet jeg leger har blitt mye mer restriktive.

Skrevet

Husk at ikke alle hunder viser symptomer på kennelhoste da :)

Men må si jeg ble skikkelig irritert på en fyr i helgen med en setter som stod og hostet og hostet midt i Telemarkshallen. Jeg snakket til han, men han påstod at bikkja hostet pga båndet. Det der var helt klart kennelhoste.

Skrevet

Er det virkelig så automatikk i å gi antibiotika ved kennelhoste som det virker her på sonen? Det er jo en virusinfeksjon, og da gjør jo antibiotika bare verre ved å ta livet av de gode og uskyldige bakteriene i kroppen! Ved influensa hos mennesker er jo antibiotika bortkastet også, og der vet jeg leger har blitt mye mer restriktive.

Det reagerer jeg også litt på :)

Husk at ikke alle hunder viser symptomer på kennelhoste da ;)

Men må si jeg ble skikkelig irritert på en fyr i helgen med en setter som stod og hostet og hostet midt i Telemarkshallen. Jeg snakket til han, men han påstod at bikkja hostet pga båndet. Det der var helt klart kennelhoste.

Blir litt OT, men jeg har en slik hund som folk kan tro går konstant med kennelhoste. Bocca hoster om hun drar i bånd og er litt ivrig, og da kan det ta en stund før hun slutter med hostingen. Så jeg er litt redd hva andre tenker når jeg har gått kurs med henne tidligere. Godt JEG vet at det ikke er kennelhoste, for jeg hadde aldri tatt med en hund med det på kurs, utstillinger eller oppsøkt andre hunder i det heltatt.

Skrevet

Det reagerer jeg også litt på :)

Blir litt OT, men jeg har en slik hund som folk kan tro går konstant med kennelhoste. Bocca hoster om hun drar i bånd og er litt ivrig, og da kan det ta en stund før hun slutter med hostingen. Så jeg er litt redd hva andre tenker når jeg har gått kurs med henne tidligere. Godt JEG vet at det ikke er kennelhoste, for jeg hadde aldri tatt med en hund med det på kurs, utstillinger eller oppsøkt andre hunder i det heltatt.

For det første, så er det forskjell på tørrhosten ved kennelhoste og en hund som står og hoster pga båndet. Jeg har hvertfall til gode å se en hund som høres ut som den har kennelhoste fordi den har stramt bånd. For det andre stod jeg og så på bedømmingen av vorstehhund og hadde fått med meg hostingen i hvertfall 10min, og hunden stod rett opp og ned uten noe stramt bånd den.

Skrevet

Nei, ikke som jeg har fått inntrykk av. Kahlo hadde kennelhoste for to år siden, hun hosta ikke mye, men var slapp og rar og hadde litt feber. Etter 3 uker så dro vi til vet. - hadde snakket med dem på telefonen gjennom hele perioden, og da fikk hun antibiitika siden hun hadde en tydelig øvre luftveisinfeksjon som ikke ville gi seg.

Skrevet

Har ikke peiling. Vet som ga det til meg :)

Skrevet

Sjølve kennelhosten som sykdom skyldes virus og da hjelper selvsagt ikke antibiotika. Men det kan utvikles komplikasjoner som lungebetennelse, og den er oftest bakteriell. Og da kommer antibiotikaen til sin rett.

Skrevet

Marvin fikk nok en mild utgave av kennelhoste etter å ha vært i Flatebyhallen. Mest sannsynelig var det der. Allmenntilstanden var krutt som vanlig, og appetitten på topp, så jeg tok det bare med ro og avventet tur til vet.

Etter en ukes tid ca skulle jeg til vet uansett for blodprøve, og da nevnte jeg det for han. Vet undersøkte og kjente på kjertlene i halsen og mente han ihvertfall ikke hadde kennelhoste nå da kjertlene ikke var hovne og allmenntilstanden var så god.

Men, de siste dagene har jeg merket litt surkling. Jeg vet ikke helt hvor det kommer fra, om det er lungene eller om det er litt som sitter igjen fra hosten. Jeg ringte vet som mente jeg skulle sjekke tempen og bare ta det med ro og følge med denne uken.

Det jeg er redd for, er en eventuell utvikling av lungebetennelse.

Min vet hadde veldig mange inne for kennelhoste nå, og mange av de jeg kjenner har fått det. Svineri!

Skrevet

Nå har det søren meg kommet hit og. Trym hadde 39.5 i feber igår så vi ringte veterinær vakta som ba oss avente det litt. Var oppe og tok tempen på han 2 ganger inatt, og nå er den normal. Er ikke det litt rart? :) Han hoster veldig, så får ta tempen på han når han kommer hjem etterpå (er med samboer på jobb) hvis han har feber så drar vi rett til vetten.

Skrevet

Er det bare jeg som syns det er litt merkelig/pussig/dumt/rart at det er så mange som tilsynelatende helt uten å tenke over det drar med seg kennelhostehund til veterinæren uten at det er noe galt - utenom at hunden hoster litt? Selvfølgelig skal man ta med hunden til veterinær hvis den får redusert allmenntilstand, plutselig forverring i sykdomsløpet også videre, men å dra til veterinær bare fordi hunden hoster syns jeg er litt merkelig. Jeg tenker også som så at kennelhoste smitter faktisk ganske lett, og det er vel ikke noe særlig å troppe opp på veterinærkontoret med en hund som fort kan smitte andre hunder, når denne hunden egentlig ikke hadde trengt å være hos veterinæren i det hele tatt?

Skrevet

Vi har fått beskjed av veterinæren at vi kan komme på slutten av dagen, pga smitten. Nå har ikke hunden min spist på 1 døgn og ellers liggi rolig, så han har redusert almenntilstand.

Skrevet

Er det bare jeg som syns det er litt merkelig/pussig/dumt/rart at det er så mange som tilsynelatende helt uten å tenke over det drar med seg kennelhostehund til veterinæren uten at det er noe galt - utenom at hunden hoster litt? Selvfølgelig skal man ta med hunden til veterinær hvis den får redusert allmenntilstand, plutselig forverring i sykdomsløpet også videre, men å dra til veterinær bare fordi hunden hoster syns jeg er litt merkelig. Jeg tenker også som så at kennelhoste smitter faktisk ganske lett, og det er vel ikke noe særlig å troppe opp på veterinærkontoret med en hund som fort kan smitte andre hunder, når denne hunden egentlig ikke hadde trengt å være hos veterinæren i det hele tatt?

Trenger ikke dra til vet for litt host når alt ellers er ok. Det er jeg enig i. Det gjorde heller ikke jeg. Men etter disse 10 dagene (?) man bør ha hunden unna andre, så var jeg hos vet i forbindelse med andre ting. Så i mitt tilfelle var han bra, og først nå i ettertid kom andre ting som jeg ringte dit om, istedet for å troppe opp der.

Svarer bare for mitt tilfelle.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...