Gå til innhold
Hundesonen.no

Stiller du for dommere du kjenner?


xxx12345

  

37 stemmer

  1. 1.

    • Ja, det er dommerens jobb å holde seg profesjonell
      19
    • Ja, om dommeren er bare en bekjent og ikke nær venn
      13
    • Nei, sånt blir det bare baksnakking av
      3
    • Vet ikke
      2


Recommended Posts

Trynefaktor er jo diskuter opp og i mente, så det er ikke den diskusjonen jeg er ute etter.

Ble sittende her og tenke. Nå kjenner jeg ikke så mange dommere at det gjør noe, men har noen bekjente. Ville jeg meldt på for disse? Vet ikke, det ville nok vært litt personavhengig tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Men de fleste er bare dommere jeg prater godt med når vi møtes. En dommer kjenner jeg derimot veldig godt, og spurte han om "lov" til å stille for han. Har ikke gjort det enda, men tipper at han er myye strengere siden han kjenner alle de negative sidene til hunden min og hvordan jeg prøver å skjule det.

I gruppe 7 er 95% av dommerne som dømmer nordiske, hvertfall på vorstehhunder. 90% av disse igjen er god bekjent med vår oppdretter, så hadde hun unngått å stille for disse hadde hun hatt et lite problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Hvis ikke ville det vært svært få norske dommere jeg kunne stilt for (etter å ha jobbet på utst.avdelingen på NKK i 15 år + vært aktiv utstiller i snart 30).

Men nei, gode venner unngår jeg å stille for. Og da tenker jeg at skillet går mellom de man ringer til privat, reiser på ferier/utstillinger sammen med, eller kan dele hotelrom med...

Og nei - jeg stiller selvsagt ikke Moxy for hennes egen oppdretter, men jeg hadde uten tvil stilt beardiser for henne. Jeg er ikke det minste i tvil på at jeg i alle fall ikke får noen fordeler av det, akkurat.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Hvis ikke ville det vært svært få norske dommere jeg kunne stilt for (etter å ha jobbet på utst.avdelingen på NKK i 15 år + vært aktiv utstiller i snart 30).

Men nei, gode venner unngår jeg å stille for. Og da tenker jeg at skillet går mellom de man ringer til privat, reiser på ferier/utstillinger sammen med, eller kan dele hotelrom med...Og nei - jeg stiller selvsagt ikke Moxy for hennes egen oppdretter, men jeg hadde uten tvil stilt beardiser for henne. Jeg er ikke det minste i tvil på at jeg i alle fall ikke får noen fordeler av det, akkurat.

Susanne

Nå ble jeg bare sittende å tenke på hvilke dommere jeg kunne tenkt meg å dele hotellrom med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at dere andre snakker om utstilling, dette driver jeg lite med og kjenner heller ingen som dømmer eksteriør (tror jeg :ahappy: )

Men oppdretteren til min nyeste bc er jo lydighetsdommer så dette er jo noe jeg nok må tenke på etterhvert. Reglene sier følgende: En dommer kan ikke dømme en hund han/hun har eid, vært medeier i, solgt eller hatt i sin besittelse de siste 6 måneder. Så man har jo LOV etter reglementet når den tid kommer, men jeg ser for meg at det ville blitt endel snakk om jeg hadde gått for denne dommeren og gjort det bra. Jeg tenker mye på dette fordi hun skal dømme ett stevne i hundeklubben her til høsten og jeg hadde veldig lyst til å debutere med bc'en på "hjemmebane" hvor han er kjent og trener til daglig... samtidig så ser jeg jo at det sikkert vil bli baksnakking om jeg da hadde fått opprykket denne dagen. Min tanke var å blåse i hva folk måtte tenke og starte og så heller gå klasse 1 en gang til for å bevise at vi fortjente opprykk på en måte, men vet ikke. Tenker fortsatt.

Nå er jo lp noe annet enn eksteriør, dommeren har jo ett reglement som sier hvor mye som skal trekkes for hva. Det går mye mindre på skjønn der og jeg vet også at oppdretter av min hund er såpass seriøs at jeg hadde ikke fått noen fortrinn av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ingen dommere noe spesielt godt. Jeg har vært i snakk med en da jeg og kjæresten skulle besøke en potensiell selger av valp til han, men jeg tror ikke han dømmer papillon. Om han så gjør det så mener jeg dette ikke hadde vært et problem. Jeg vil signere Susanne sitt innlegg, selv om jeg ikke kjenner noen noe godt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har stilt for dommere jeg kjenner, og kommer til å fortsette med det. Er en litt aktiv i hundemiljøet, blir en jo kjent med folk etter hvert, og det blir kunstig og påtagelig å bli hjemme fra en utstilling fordi en har skravlet med dommeren før, brukt hannhunden dens, kjøpt valp derfra for syv år siden eller på andre måter har en kobling.

Og min erfaring er at jeg har ikke fått noe gratis fordi jeg kjenner dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har stilt for dommere jeg kjenner, og kommer til å fortsette med det. Er en litt aktiv i hundemiljøet, blir en jo kjent med folk etter hvert, og det blir kunstig og påtagelig å bli hjemme fra en utstilling fordi en har skravlet med dommeren før, brukt hannhunden dens, kjøpt valp derfra for syv år siden eller på andre måter har en kobling.

Og min erfaring er at jeg har ikke fått noe gratis fordi jeg kjenner dommer.

Signerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå konkurrerer jeg jo mest i bruks, så om jeg ikke skal stille for dommere jeg kjenner, så blir det ikke så mange stevner å starte på. Har stilt for dommere jeg kjenner i lydighet som jeg kjenner og. Men har nå aldri merket noe forskjell. De dømmer slik de skal dømme, noe jeg også forventer. Såpass proffe skal de være, og min erfaring er at de gjør det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo tenke sånn på det, at i en stor ring med mange hunder er det en god sjanse for at dommeren kjenner noen av handlerne.

Jeg velger å tro at folk blir dommere fordi det er spennende å bruke sine kunnskaper til å finne fram til den beste hunden. Hvem ville tatt dommerutdanning og reist land og strand rundt for å hjelpe kjente med å oppnå plasseringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg stiller for dommere jeg kjenner, ellers hadde det vært unødvendig å i det hele tatt tenke på å stille på spesialutstillinger, der majoriteten av dommerne er oppdrettere. Og har man en del kontakter i utlandet, blir man som oftest kjent med disse og.

Det jeg ikke ville gjort er å stille en hund som var oppdrettet av denne (og i Norge er vel dette strengt tatt ikke lov heller) hverken her eller i utlandet.

Men er man i ringen for en dommer man "kjenner", så skal man likevel opptre profesjonellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Emma jeg også.

Forøvrig dømmer jo min svigerfar- også basenjier. Jeg ville føle det merkelig å stille for han selv, men andre har gått i ringen med mine hunder for han uten at jeg har vært tilstede (han har ikke fått bekjsed om dette eller vært klar over at de var mine- hunder jeg har hatt ute på för m.m).

Om jeg ville stilt for han selv er jo dette fullt lovlig, og jeg vet at han (som de fleste andre dommere) dømmer i rett ende av snøret, men når vi kjenner hverandre så godt blir det ikke riktig, også blir det bare snakk av det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg tror ikke jeg heller hadde stillt i den sammenheng, Yodel, men som du sier, det er jo ikke ulovlig, men da beveger vi oss straks ut på det som blir riktig for oss personlig. Jeg stiller gjerne for dommere jeg kjenner (det er få det) uten at jeg ser på det som noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva er det raseklubben i Finland gjør? Genetikknerden i meg har veldig lyst til å teste alt som kan testes, men avventer en stund, til jeg vet at andre helsetester er ok før eventuell avl. 
    • Dette blir et langt innlegg, men jeg vil gjerne fortelle om et problem vi hadde med hunden vår, og løsningen vi fant, i tilfelle det er nyttig for noen andre.  Hunden vår var ca 5-6 mnd da han begynte å få urolige perioder på ettermiddagen/kvelden. Han var urolig, intens og jaget halen/baken sin. Det var ikke mulig å distrahere han. Det varte kanskje 15-45 minutter hver gang, og skjedde nesten bare på kveldstid. Jeg søkte råd fra veterinær og hundeinstruktør, og prøvde "alt": mer aktivitet, mindre aktivitet, be han gå og legge seg osv. Ingenting hjalp. Ofte spiste han pels fra bakenden og halen sin, og vi fant pels i avføringen hans. Jeg vurderte muligheten for at det var analkjertlene som plaget han, men han hadde normale analkjertler på 6-månederskontroll, aket seg ikke og avføringen hans var stort sett normal. Derfor slo jeg det fra meg. Dette pågikk i noen måneder frem til vi dro til dyrlegen etter en periode med løs avføring og hun tømte kjerlene hans. De var fulle, men ikke betent, og lot seg enkelt tømme. Da vi kom hjem fra veterinæren var han utrolig intens i halejagingen sin. Enda mer intens enn vanlig, og dette var tidlig på dagen (vanligvis hadde han bare disse periodene på kvelden). Da skjønte jeg endelig at det var analkjertlene som var problemet. For en lettelse! Etter veterinærbesøket har vi brukt litt tid på å finne riktig fôr og kosttilskudd, og halejagingen og de urolige periodene er helt borte. Hunden vår får nå ca 50/50 råfor og kaldpresset tørrfor. Han får også litt "Proflax Bottoms Up" som tilskudd.  Det var fortvilende å se at hunden vår ikke hadde det bra, for det var tydelig at det var ubehagelig for han. Jeg følte virkelig at jeg googlet meg ihjel mens det sto på. Håper derfor denne posten kan være til hjelp for andre. Hvis du har opplevd det samme med din hund, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer/løsninger 😊 Og som et tilleggsspørsmål: Er det noen av deres hunder som synes det er utrolig ubehagelig å få tømt ikke-betente analkjertler? Veterinæren tømte analkjertlene igjen på 1-årskontrollen. Da var de halvfulle og ikke bentente. Han oppfører seg fint ved tømming, men begynte å jage halen/baken sin etterpå. Veterinæren ble veldig overrasket over hvordan han oppførte seg og hvor intens han ble. Hun trodde kanskje at det kom av han at han synes det var ubehagelig å ha analkjertelvæske i pelsen/rundt anus, siden hun ikke fikk vasket han godt på veterinærkontoret. Jeg tror ikke det stemmer, da vi har ekperimentert med å vaske han mer/mindre rundt anus. Jeg tror det rett og slett kommer av ubehag, kanskje han rett og slett er litt sensitiv.   
    • Drar opp denne for å se om flere har erfaringer idag. Jeg synes genetikk er spennende. Brukte nesten laboklin på Limit når vi var i herning i fjor siden de hadde stand der, men ble litt uforutsette utgifter på den turen så tok meg ikke råd der og da.  Kunne tenkt meg å teste den genetiske variasjonen på dem, men kommer til å avvente svar fra NKK på forespørselen fra NCK. Tilfelle raseklubben får til noe ala det de gjør i Finland via er det embark tro. 🤔 Kunne også tenke meg å se merle lengden på Karma bare fordi jeg er nerd. 😂 I tillegg til de typiske collie greiene på begge som MDR1, CEA, PRA osv. Har jo en god anelse via opphav, men ja spennende og nerd. 😂 
    • God idé! Kanskje vi gjør det, så er vi plutselig startklare før vi vet ordet av det 😁 Etter tur på lørdag ble han plutselig halt, uten at han hylte av noe der og da. Jeg syns det kanskje er blitt litt bedre, så regner med det er en strekk eller noe som går over. 
    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...