Gå til innhold
Hundesonen.no

Emmas oppussingstråd


SFX

Recommended Posts

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Wow, imponert jeg - flott planer for et såpass 'kjedelig' rom. Også tror jeg det er kjempefornuftig å starte med det. Starter man med de 'morsomme' rommene har man sikkert ikke ork til å ta de mindre morsomme etterpå, og det å rydde ut av og flytte på ting i kjelleren er ikke så motiverende det heller nei.

ebayskilt02.jpg

Å dette elsket jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lenge siden jeg har skrevet her, og det er litt deprimerende å se hvor kort jeg har kommet siden sist... Men, en får gjøre ting når en har overskudd, og det varierer i særdeles stor grad hos meg. Det er litt for mange baller i lufta her nå, og jeg tror jeg akkurat mistet alle ballene på en gang. Jeg får plukke opp bare noen av ballene og begynne på nytt igjen, om et par dager.

Litt status:

Vaskerommet er ferdigmalt grunning og to strøk på veggene, taket er ferdig med to strøk, og jeg har fått tatt et strøk på gulvet. Da jeg hadde pågangsmot til å gå på strøk nummer to, oppdaget jeg at jeg hadde ødelagt malingen. Ny er kjøpt inn, og skal males på. Snart. Når jeg orker.

Det ene lagerrommet er påbegynt malt, men så gikk jeg tom for grunning, og har glemt det hver gang jeg er i byggebutikker og har penger... Og det bør grunnes, fordi det på murveggene er en del flak og tynne murbiter som har løsnet og gir ujevn overflate, så greit å få det penest mulig før en maler over.

I stua har jeg revet ned takplatene, som var ødelagte av utvendige fuktskader. Over takplatene oppdaget jeg gipsplater, så i stedet for å snekre på nye plater har jeg lyst til å få fram gipstaket - jeg drømte om et helt slett tak, og nå kom muligheten omtrent servert på et fat. Så dermed ble det å få ned stendverket, som var vanskeligere enn antatt, fordi de som har pusset opp var abnormt glad i mange og lange spikre... Det mangler en meter for at alt skal være nede, men den drittplanken sitter fast og jeg har gitt den opp for en stund. I mellomtiden har jeg vasket det øvrige av stuetaket og begynt å sparkle skjøter mellom gipsplatene og en dullion spikerhull.

Jeg har også sparklet på endeveggen som skal tapetseres - spikerhull og andre skader er dekket, og rillene mellom platene er sparklet.

Så må dette pusses, sparkles om igjen, pusses - og så kan jeg male taket og tapetsere endeveggen. Og fikse resten av stua.

På kjøkkenet har jeg begynt å vaske kjøkkenskap, så jeg kan flytte inn kopper og glass. Det skal nok pusses opp en dag, men det er nedprioritert enn så lenge.

På soverommet mitt har jeg fått opp senga mi, og det var særdeles deilig etter seks uker på feltseng. Jeg har kjøpt maling til veggene, men har nedprioritert tiden på det. Dog har jeg fått klær i klesskapet, det også er litt deilig - lei av å leve i bag, kan du si...

På gjesterommet, som egentlig er et hunderom med seng, har jeg prøvd ut litt ulike malingsfarger, så det ser jo ganske fargerikt og knæsjt ut akkurat nå.

Ellers er det kasser og sekker overalt, jeg har fullstendig kaos her, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne når jeg står opp for tiden.

I dag er dagen for de små prosjekt, kjenner jeg, ganske sliten av de store oppussingsplanene.

I den anledning trenger jeg innspill fra sonen til lure løsninger.

Jeg har cirka halvert klesskapkapasitet her i forhold til hva jeg er vant til, og må derfor finne alternative oppbevaringsløsninger for en del av klærne.

Jeg har tenkt på sengeskuffer for sesongklær eller annet som ikke brukes ofte. Men jeg har ganske lav seng, og de laveste sengeskuffene jeg finner på IKEA er 17 cm. Jeg må ned i maks 15,5 cm for å få de under. Noen som vet om så lave sengeskuffer, uten at de dermed også blir veldig små i areal og ikke rommer noe særlig med klær? Eller har forslag til andre løsninger?

Jeg skulle gjerne også hatt lure løsninger til oppbevaring av pyntesjal og andre sjal (ikke skjerf) som ikke innebefatter ei hylle i klesskapet eller en skuff i kommoden.

Og ja, det er selvfølgelig ikke plass på soverommet til å sette inn flere møbler. Jeg har noe veggplass til hyller, men har ikke tenkt ut effektive og fornuftige løsninger for klær på hyller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah, jeg syns du er flink, jeg! Her har vi pussa opp i snart et år, og...vel, det er ikke så innmari pussa opp her :icon_redface:

Selv har jeg brukt denne multihengeren på en knagg på veggen for pyntesjal, og det syns jeg er riktig dekorativt :) Akkurat nå er den prakka full av allslags vinterskjerf - ikke dekorativt :whistle:

Klesesker oppå klesskapet for sesongklær er fint, og de har plass til overraskende mye. De kan også settes på hyller, åff kårs, men det er pittelitt slitsomt å ta de eskene ned og opp og opp og ned fra hyller hele tida, så det egner seg best for klær som enten brukes sjelden kanskje, eller som ligger på lagring en sesong. Ellers liker jeg sånne trilleseksjoner som egentlig bare er en stang for å henge klær på, sånn som man har i butikker; da kan den flyttes på, og klær kan jo noen ganger være pynt i seg selv? Også fine kleshengere som det henger utvalgte kjoler/skjorter/kåper etc på er koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har vært super effektiv!

Tenkte en ting, jeg kommer til oslo onsdag morgen 1. juni. Reiser hjem 12. juni tiiiidlig på morgenen.. Men, jeg kunne jo tatt en dag og kommet å hjulpet deg å male eller noe? Om du har lyst selvfølgelig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får berre seie at det er godt å sjå at oppussing tek tid hos andre òg. Her reiv vi ned tapeten i stova i fjor, "desverre" var det såpass greit under tapeten (grunningspapir) at det vart ståande slik. No siste månaden har vi omsider byrja å male litt, så no er vi ferdig med... ca. 1/4? :whistle:

Misunnar verkeleg dei som kan vakne ein laurdag morgon, finne ut at "no hadde det vore fint med ny farge i stova", og vakne opp til ny stove mandag morgon... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah, jeg syns du er flink, jeg! Her har vi pussa opp i snart et år, og...vel, det er ikke så innmari pussa opp her :icon_redface:

Jeg synes ikke jeg har fått gjort så innmari mye her heller - bodd her i snart to måneder, og ikke klart å fullføre noe av det jeg har begynt på :aww:

Selv har jeg brukt denne multihengeren på en knagg på veggen for pyntesjal, og det syns jeg er riktig dekorativt :) Akkurat nå er den prakka full av allslags vinterskjerf - ikke dekorativt :whistle:

Tusen takk for tips - den er jo ikke direkte lekker, men med masse skjerf på synes ikke det så godt, og om jeg kjøper en riktig så stilig knagg å henge den på, kan det jo funke.

Klesesker oppå klesskapet for sesongklær er fint, og de har plass til overraskende mye. De kan også settes på hyller, åff kårs, men det er pittelitt slitsomt å ta de eskene ned og opp og opp og ned fra hyller hele tida, så det egner seg best for klær som enten brukes sjelden kanskje, eller som ligger på lagring en sesong. Ellers liker jeg sånne trilleseksjoner som egentlig bare er en stang for å henge klær på, sånn som man har i butikker; da kan den flyttes på, og klær kan jo noen ganger være pynt i seg selv? Også fine kleshengere som det henger utvalgte kjoler/skjorter/kåper etc på er koselig :)

Klesskapet mitt går helt til taket, og jeg vil ikke få plass til noen slik trilleseksjon noe sted heller. Klær som henger framme og hund på soverommet er heller ingen god kombo, tror jeg, greit at jeg får ta på meg klærne før de blir full av pels :whistle:

Det jeg per i dag ikke har funnet plass til, er pysjamaser/nattkjoler, alt av ullundertøy, skjerf, votter, luer og sånt, yttertøy for hele året, sko, litt turtøy og noe treningstøy.

Jeg synes du har vært super effektiv!

Tenkte en ting, jeg kommer til oslo onsdag morgen 1. juni. Reiser hjem 12. juni tiiiidlig på morgenen.. Men, jeg kunne jo tatt en dag og kommet å hjulpet deg å male eller noe? Om du har lyst selvfølgelig =)

Tusen takk for tilbudet, vi får se om jeg får tilbake noe oppussingslyst, akkurat nå er jeg gørrlei. I mitt neste liv skal jeg bli minimalist og søkkrik, så jeg kan betale folk til å gjøre alt for meg, selv fylle klesskapet mitt...

Får berre seie at det er godt å sjå at oppussing tek tid hos andre òg. Her reiv vi ned tapeten i stova i fjor, "desverre" var det såpass greit under tapeten (grunningspapir) at det vart ståande slik. No siste månaden har vi omsider byrja å male litt, så no er vi ferdig med... ca. 1/4? :whistle:

Misunnar verkeleg dei som kan vakne ein laurdag morgon, finne ut at "no hadde det vore fint med ny farge i stova", og vakne opp til ny stove mandag morgon... :getlost:

Jeg har jo sagt at jeg har god tid og skal bruke tid på å pusse opp hele huset - men jeg trodde ikke ting tok så lang tid. Delprosjekt jeg trodde skulle ta maks en dag, har tatt over en uke... Men jeg har lært mye underveis, om ikke annet. Og er heldigvis ikke veldig opptatt av å bo i noe som ser ut som det er hentet fra et interiørmagasin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg per i dag ikke har funnet plass til, er pysjamaser/nattkjoler, alt av ullundertøy, skjerf, votter, luer og sånt, yttertøy for hele året, sko, litt turtøy og noe treningstøy.

Men mye av dette er jo ting som er mer praktisk å ha i nærheten av ytterdøra enn oppe på soverommet! En slik hylle (eller tilsvarende) i gangen, med kurver/esker på hver hylle tar jo unna alt av skjerf, votter, luer også videre, i tillegg til at du kan bruke den ene hylla til å oppbevare sånne hundeting som man bruker en del, men ikke vil ha liggende framme (for eksempel bæsjeposer, turgodbiter, refleksvest og potesokker). Og på toppen kan du ha en liten kurv hvor du legger fra deg posten og nøkler og alle andre sånne ting som man ellers bare roter bort.

Yttertøy, turtøy og treningstøy kunne kanskje fått plass på noen knagger og/eller esker i kjelleren, hvis du har rom for det der? Da kan du rullere plaggene slik at det som er en del i bruk henger i gangen, mens det som er brukt litt henger på knagger i kjelleren, mens det som er rent og ikke skal brukes med det første kan oppbevares i esker med lokk (så blir det ikke fullt av støv og hundehår). Det går for eksempel an å kjøpe et sånt kvadratisk Lack-bord, så kan du ha en eske under, en oppå og en knaggerekke på veggen ovenfor.

Pysjamaser/nattkjoler kan jo nokså naturlig oppbevares sammen med sengetøyet, hvis du allerede har funnet plass for det?

15,5 cm klaring under senga er ikke mye, men hvis man er litt hendig av seg hadde det jo vært genialt å snekre sammen noen plater/sprinkelrammer med hjul på, så kan du sette skoene direkte oppå den og trille den under senga - da har du de lett tilgjengelig. Kanskje det allerede finnes noe slikt? Aner ikke.

Et hett tips er for øvrig knaggerekke på innsiden av soveromsdøren - der kan du henge enten vesker, morgenkåpe eller "halvbrukt" tøy. Hvis du heller vil skru i tverrenden enn langsida av døra, finnes det for eksempel noe slikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mye av dette er jo ting som er mer praktisk å ha i nærheten av ytterdøra enn oppe på soverommet! En slik hylle (eller tilsvarende) i gangen, med kurver/esker på hver hylle tar jo unna alt av skjerf, votter, luer også videre, i tillegg til at du kan bruke den ene hylla til å oppbevare sånne hundeting som man bruker en del, men ikke vil ha liggende framme (for eksempel bæsjeposer, turgodbiter, refleksvest og potesokker). Og på toppen kan du ha en liten kurv hvor du legger fra deg posten og nøkler og alle andre sånne ting som man ellers bare roter bort.

Jeg har en kommode ved ytterdøra, og den hadde samme plass i Oslo også - og der hadde jeg mye av dette. Det jeg særlig ville hatt opp på soverommet, er alt av stilongser, ullundertøy, ullgensere og sånt som likevel skal under klærne jeg tar på meg på soverommet.

Det blir også litt trangt ved inngangspartiet mitt om jeg har stående kommoder eller hyller der, synes jeg, så derfor leter jeg etter alternativ.

Yttertøy, turtøy og treningstøy kunne kanskje fått plass på noen knagger og/eller esker i kjelleren, hvis du har rom for det der? Da kan du rullere plaggene slik at det som er en del i bruk henger i gangen, mens det som er brukt litt henger på knagger i kjelleren, mens det som er rent og ikke skal brukes med det første kan oppbevares i esker med lokk (så blir det ikke fullt av støv og hundehår). Det går for eksempel an å kjøpe et sånt kvadratisk Lack-bord, så kan du ha en eske under, en oppå og en knaggerekke på veggen ovenfor.

Jeg har god plass i kjelleren, men jeg trodde ikke klær skulle oppbevares i slike rom? At det kan bli litt rått og fuktig der?

Pysjamaser/nattkjoler kan jo nokså naturlig oppbevares sammen med sengetøyet, hvis du allerede har funnet plass for det?

Hehe, ja, jeg skal prøve å skviiiiise det inn :whistle:

15,5 cm klaring under senga er ikke mye, men hvis man er litt hendig av seg hadde det jo vært genialt å snekre sammen noen plater/sprinkelrammer med hjul på, så kan du sette skoene direkte oppå den og trille den under senga - da har du de lett tilgjengelig. Kanskje det allerede finnes noe slikt? Aner ikke.

Det var et bra forslag, tusen takk! Skal tenke litt og måle litt på om det kan fungere.

Et hett tips er for øvrig knaggerekke på innsiden av soveromsdøren - der kan du henge enten vesker, morgenkåpe eller "halvbrukt" tøy. Hvis du heller vil skru i tverrenden enn langsida av døra, finnes det for eksempel noe slikt. :)

Det har jeg heller ikke tenkt på - og en sånn kan jeg jo også henge over døra ned til kjelleren (som er rett ved utgangsdøra), så kan ting "gjemmes" litt bort og likevel være lett tilgjengelig når jeg skal ut.

Tusen takk for innspill!

Det finnes også knaggrekker man henger over døren ;) så man slipper å skru

Ja, den siste som Ingvild lenket til har jeg faktisk på badet til håndklær, og den har jeg ikke skrudd i, den henger godt i seg selv.

Tusen takk for innspill, folkens, en låser seg litt fast i det en har tenkt ut og ser ikke alltid nye veier :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt samme problem som deg meg med tanke på lagring av klær - planen min er vakumposer for sesonggklærne, lagret tette bokser så ikke musene kommer til, i kjellern. Om det funker, vel - det vil vise seg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste jeg ett eller annet med "skuffer og 15 cm under senga?" :icon_redface:Denne annonsen da? De er riktignok 17.5 cm, men skjære av litt på toppen/bygge opp senga to cm. Bare forslag i kassa. :)

Jeg har arvegodsseng hvor ingenting er standard størrelse, verken lengde, bredde eller høyde. Men kanskje kappe av kan funke, og pusse kanten så jeg ikke skjærer meg. Takk for innspill! Jeg har uansett ikke pæng til å kjøpe noe nå, men tenking og ideer er gratis.

Hm, hva med å oppbevare undertøy/ullundertøy på badet? Det er uansett godt å kle av/på seg på badet når det er litt hustrig :)

Hehehe, du har ikke sett badet mitt, du! Det er så lite at jeg har håndklærne i et skap i gangen utenfor :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg er bare innom for å hente inspirasjon for et framtidig prosjekt.

Jeg vet ikke om jeg sa det, men huset er tidligere eid og bebodd av Forsvaret. Nedskjæringer i etaten har ført til privatisering av boligene. Og dermed bor jeg her.

Så har jeg jo lest i ørten interiørblogger og -magasin at det er veldig riktig å bruke av husets autentisitet, finne tilbake til det opprinnelige.

I kjelleren fant jeg oppslått et ordens- og regelverk for Forsvarets boliger datert i 1958 - det er litt festlig å lese, og datoen alene gjør det verdt å få fram i lyset. Jeg har også funnet en kleshenger i et kott hvor det er påstemplet Luftforsvaret nr 48 (og på andre siden står Luftforsvaret nr 50, så jeg lurer på om de delte kleshengere?) Hvis det hadde gått an å gjøre noe morsomt med disse, for eksempel i den lille entreen/inngangspartiet mitt, noe som virkelig sier "you're in the army now", så kunne det vært kult. Jeg nekter å male gangen i kamuflasjemønstrede grønnfarger, men ellers er jeg klar for diverse innspill og forslag. Jeg er passifist og kan ingenting om militæret, så jeg vet ikke hva som er typisk militært, bortsett fra sure tær og den død mann på boks-dingsen. Noen som føler seg mer kreativ og up to date med sjargong og forsvarsestetikk? :lol:

Vi snakker om et parti på to ganger to meter, cirka, hvor en meter går bort til inngangsdør, så er det furupanel på veggene rundt. På motsatt ende av inngangsdøra er det en dør ned til kjelleren, og forbi denne døra fortsetter inngangspartiet i en smal passasje, før du er i stua. Så jeg så for meg å holde forsvarstemaet utenom passasje og stue, om mulig. Uten at jeg har det fnugg peiling på hva jeg ser for meg, jeg vil bare drodle høyt.

Jeg ser ikke for meg å henge opp våpen og uniformer, men ei gassmaske kunne vært kult - fordi jeg også digger Kaizers Orchestra. Men om jeg fant noe skikkelig gammelt fra 100 år tilbake, så er det min stil igjen.

Jeg har en slektning som satt på Grini og skrev dikt mens han satt der, som han fikk trykket opp i hefter og delt ut til slekta, så jeg kan få tak i et sånt hefte og ramme inn i større print om noen av diktene er verdt det (jeg må med skam innrømme at jeg husker ikke noen av diktene, det er for lenge siden jeg leste dem).

Jeg vil ikke at det skal bli fjollete og over the top, så derfor er jeg veldig i spekulerefasen. Dette er tross alt også et område hvor jeg skal ha plass til kommode, skobenk, knagger og kanskje et speil.

Kan forsvarsestetikk og funksjonalitet kombineres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har fått noen tips på kammerset, de er notert og tatt imot med takknemlighet, så får det kverne litt videre hva jeg skal gjøre - entreen er ingen prioritet per i dag.

Så over til avdelingen for detaljer:

Jeg har en rekke vinflasker, ringsekretærgaver, og trenger å oppbevare de på et fornuftig vis. Jeg tenker boden i kjelleren, og har sett for meg et slikt stativ á la det en har i kjøleskapet til å tre inn på Ivar. Jeg trodde til og med jeg hadde sett det på IKEA, men jeg finner ikke noe på nett nå.

Er det noen som har gode tips til hvordan en trygt oppbevarer en håndfull vinflasker? Jeg gidder ikke kjøpe vinstativ til 500 kroner, jeg drikker ikke en gang vin, men jeg ser ikke poenget i å knuse de fortest mulig av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

På tide å dra opp denne tråden! Det har skjedd en god del her de siste månedene, og jeg har fått stua så godt som ferdig oppusset. Den presenteres herved i juleskrud, så skal jeg ta en mer helårspresentasjon senere. Jeg er så glad i å pynte til jul, og mye av julepynten vet jeg hvem jeg har fått av eller når jeg kjøpte, og mange ting betyr mye for meg.

red_jul25.jpg

red_jul24.jpg

X'en og Foenix foran juletreet vårt og gavesekken før vi dro på juleferie.

Kjekt med julerød vegg... Den skal så veldig gjøres noe med etter hvert! Hele stua var den fargen.

red_jul23.jpg

Kommode med diverse julepynt - også ser dere tapeten jeg har på fondveggen. Singermaskina er et loppisfunn.

I adventstiden hadde jeg lysestake med fire lilla lys, også ble de byttet ut med nissefar og nissemor etter hvert.

red_jul22.jpg

Bokhylle med pynt på alle hyller - det skulle jo bare mangle! :D

Det er kanskje overkill med to radioer i hylla, men jeg har foreløpig ingen annen logisk plass til den gammeldagse, og jeg elsker designet for godt til å kunne pakke den bort. Men jeg må ha CD-spilleren framme også.

red_jul21.jpg

Detaljer fra bokhylla. Jeg er så glad i glassengler, og hvordan de skinner og stråler når det brenner lys i nærheten. Lysestakene har en fem år gammel niese plukket ut til meg en gang, og de skinner så vakkert rødt. Upåklagelig stil hos jentungen!

red_jul20.jpg

En større versjon av den røde lykta og to julemus på toppen av CD-stativet, og en søt juleduk mamme sydde til meg av stoffrestene til julegardinene hun sydde til meg.

red_jul19.jpg

Stuevinduet. Jeg hadde et par juleplanter der også, men de visnet.

red_jul18.jpg

Røde julehjerter som henger fra gardinstanga.

red_jul17.jpg

Pynt på gardinstanga.

red_jul16.jpg

Diverse julepynt stappet oppi den ene planta som står igjen - det var fordelt på flere planter inntil nylig ;) Jeg synes nissen som henger og dingler fra kanten er så søt.

red_jul15.jpg

Nesenissene mine. De fleste har jeg fått av mamma opp gjennom årene, de er veldig annerledes og ganske så søte.

red_jul14.jpg

Englelysestaker jeg fikk i julegave av en god venn i 2010. Foenix klarte å velte den ene så vingen knakk av, men lim fikser så mangt.

red_jul13.jpg

Fyrstikkeske jeg fikk av mamma med gammeldags julemotiv - right up my alley. Jeg har ikke hatt hjerte til å bruke av den enda.

Detaljer fra juletreet:

red_jul12.jpg

red_jul11.jpg

red_jul10.jpg

red_jul09.jpg

red_jul08.jpg

red_jul07.jpg

red_jul06.jpg

red_jul04.jpg

Engleuro som henger i døråpningen til kjøkkenet. Det virket så fornuftig å henge den der en gang, men nå stanger jeg i den hver dag :D

red_jul05.jpg

Engledetaljer.

red_jul03.jpg

Kjøkkenvinduet, med gardiner mamma har sydd til meg i bonderutete rødt, og tre store pepperkakeformer som henger i røde sløyfer.

red_jul02.jpg

En koselig telyslykt jeg fikk i gave av en god venninne for noen år siden, men aldri har fått hengt opp. Jeg vurderer å la den bli helårs, selv om den er rød, for det var så koselig å få litt lys i den kroken av stua. I bakgrunnen henger julekortene jeg har fått, festet på et pent bånd.

red_jul01.jpg

Annen bokhylle, mer julepynt. I øverste hylle bamsenisser jeg har fått i gave.

I andre hylle blant annet en skikkelig Disneynisse med reinsdyr som jeg kjøpte på Nille for å pynte til jul på en traurig hybel en gang. Og en lucia og en ternegutt som jeg kjøpte som jentunge - da hadde familien som tradisjon å dra til Strömstad for å handle inn julemat, og min søster og jeg fikk lommepenger hvor vi kunne få kjøpe noe vi ville ha. Søster kjøpte nok som oftest leker, men jeg falt for disse to og måtte ha de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...