Gå til innhold
Hundesonen.no

Emmas oppussingstråd


SFX

Recommended Posts

Selv om jeg ikke har nøkkelen i hånd enda og dermed tilgang til nyheimen, foregår det massiv planlegging, oppussing og interiørdrømming på papiret. Sjekke priser og muligheter, sette ideer og tanker ned skriftlig før de forsvinner, skrive handleliste og lese diverse artikler og blogger for inspirasjon og lærdom.

En ting jeg har tenkt på, og ikke helt har noen god løsning på, er oppbevaring av hundeutstyret. Hva slags løsninger har dere?

I nåværende heim har jeg brukt et garderobeskap for det meste av utstyret, men det blir fort rotete, kaotisk og uoversiktlig. Selv om jeg har et visst system, må jeg som regel lete litt etter ting, og ting jeg ikke bruker ofte glemmer jeg at jeg har :ahappy: Så, er det noen som har noen strukturerte og ok løsninger for oppbevaring av hundeutstyr?

Slik har det sett ut hos meg nå:

hunderommet20.jpg

Og med hundeutstyr mener jeg for eksempel tepper, pledd og puter (oppå skapet), godbiter, leker og førstehjelpsutstyr (øverste hylle), apportbukk, kjegler, liner og annet treningsutstyr, termos og annet turutstyr (nestøverste hylle), håndklær og pelsrelaterte produkter og dingser (tredje hylle), ting en samler opp til kommende valpekull og valpepakker (nederste hylle), krydret med diverse ting som legges på vilkårlige plasser...

Finnes det måter å få mer oversikt?

Jeg drømmer om å male det ene kjellerrommet med våtromsmaling (det rommet har allerede en stor vask som bare skriker "valpebadekar", og blir "våtrom" med vaskemaskin og varmtvannsbereder), ønske meg Hund-1s hundebadekar i trettiårsgave, og ha mulighet til å bade hunder der - så da havner håndklær og shampooer og andre pelspleieprodukter ned dit på sikt.

Men jeg kommer også til å innrede et soverom i andre etasje som hunderom - med premieskap, rosetter (tror jeg, mulig de gjeveste skal i stua...), bokhylle for hunderelaterte bøker, samle utstyr der, sette opp trimmebordet (det gir bedre lys til å klippe og stelle pels enn på det potensielt kommende hundebaderommet i kjelleren), samt valpekasse ved anledning.

Alle innspill mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...

Jeg har pr nå digre kasser fra Ikea med alt hundeutstyr i.... Skrevet utenpå om de inneholder godbiter, matskåler e.l, leker, dekken osv. Samt at jeg har skrevet opp en hel liste på alt som er i de forskjellige boksene og tapet denne utenpå. Det gir iallefall oversikt over hvor alt er, men siden eskene er stablet i høyden, så må det jo til litt flytting og løfting når man skal ha tak i ting da.

Tepper osv har jeg i egne hyller i skapet på katterommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superdust på forklaringer da. Men noe alà dette:

expedit-bokhylle-bjorkemonstret__0092707_PE229406_S4.JPG

også får du enkelte av hyllene/hullene med skapdører, skuffer o.l mens det fortsatt er noen åpne rom til ting som du vil vise litt mer frem. Du får dem jo enda bredere enn den på bildet og, såklart..

Håper noen forstod i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar den som HHC viste, så får du også i 4*4 som du kan få trådkurver ol som passer inn, samt gjennomsiktige etc. Jeg bruker det til alt mulig for tiden:P halve er hundeting og resten er bøker og mye rart. Elsker de hyllene :)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/series/09064/

Expedit heter de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en putekasse på hunderommet. Blaze syns også den er ypperlig som seng.

Nedi putekassen har jeg to kasser som ting er sotert oppi også ligger tepper håndklær og litt større ting utenfor de kassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tusen takk for fine innspill, folkens! Greit å få ulike svar og forslag når kverna i harddisken skal pønske fram lure muligheter.

Nå er det bare 12 dager til jeg overtar nøkkelen, både skummelt, vemodig, spennende, befriende, trist og gledelig. Ambivalent is my new middle name :aww:

Så nå sitter jeg og jobber med alle praktiske ting som må gjøres, og tenkte jeg skulle sjekke om jeg har glemt noe, om dere ser punkter jeg må føye til lista:

  • Fikse strømleverandør
  • Fikse internettleverandør
  • Fikse TV-kanaler (er nedprioritert, er ikke det viktigste å få i hus med en gang, tenker jeg)
  • Fikse innboforsikring
  • Melde adresseendring (det er en egen lang liste over mottagere, hvor jeg sikkert har glemt en bunch*)
  • Opprette kort abonnement på lokalavisa for å gjøre seg litt mer kjent i omegnen og teste om det er ei avis verdt å ha
  • Melde seg inn i lokal hundeklubb, med mindre det koster mye mindre for det siste halvåret alene

What else?

*Adresseendring/flyttemelding til:

  • NAV
  • Bank
  • Folkeregisteret
  • NKK/medlemsklubber
  • Ex-arbeidsgiver?
  • Avisa
  • Posten
  • Venner og familie

Hvem har jeg glemt? Jeg noterer meg avsendere på post som blir videresendt, men greit å få varskuet flest mulig med en gang.

En har jo flyttet ørten ganger før, men er ikke i stand til å huske fra gang til gang hva en gjorde sist, og det er barnslig å skrive gode "referat" etterpå...

Planen er at jeg overtar nøkkelen 1. april, og da blir boende noen dager i huset for å skrubbe det fra topp til tå, det er ikke vits i å kjøre fram og tilbake kun for å sove i Oslo. Jeg har fått låne feltseng og kjøleboks av pappa, så kan jeg leke campingtur med heftige salmiakk- og grønnsåpeinnslag noen dager.

Når alt er rent og tørt, skal jeg male kjelleren. Jeg er overbevist om at så fort en har begynt å lagre og oppbevare ting i kjelleren, er det en lost case. En gidder ikke å bære opp alt sammen igjen. Så den skal få en make over før jeg tar inn flyttelasset. Jeg har ingen større planer enn å fikse maling på tak, gulv og vegger, samt belysning, så det burde være overkommelig å få til på tre-fire dager. Så blir det transportering av flyttelasset fra og med søndag 10. og utover, det tas i et par vendinger. Noen grønne menn fra Sessvollmoen skal hjelpe meg å flytte de tyngste tingene en ettermiddag (broren til ei god venninne er befal der, slikt må en jo utnytte!), mens familiemedlemmer uten så stor muskelstyrke hjelper meg med småmøbler, kasser og esker en helgedag. Så før jeg drar til nøkkelen, må jeg få pakket ned alt stæsjet... Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Adresseendring/flyttemelding til:

  • NAV
  • Bank
  • Folkeregisteret
  • NKK/medlemsklubber
  • Ex-arbeidsgiver?
  • Avisa
  • Posten
  • Venner og familie

NAV og Banken får oppdatert adressen din når det registreres i folkeregisteret, så de trenger du ikke tenke på =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV og Banken får oppdatert adressen din når det registreres i folkeregisteret, så de trenger du ikke tenke på =)

Ah, takk, det var jeg ikke klar over.

Men jeg tenker jeg skal fotfølge NAV lell, for jeg kan ikke tenke meg at det er problemfritt for utbetalingene mine at jeg er så frekk å bytte kommuneadresse og dermed kontor... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk, det var jeg ikke klar over.

Men jeg tenker jeg skal fotfølge NAV lell, for jeg kan ikke tenke meg at det er problemfritt for utbetalingene mine at jeg er så frekk å bytte kommuneadresse og dermed kontor... :aww:

Om du bytter kontor så ville jeg fotfulgt de ja.. Dra dit med en gang du har bekreftelsen på nytt bosted (altså flyttemeldingen) og vis de og be de ordne det praktiske med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bytter kontor så ville jeg fotfulgt de ja.. Dra dit med en gang du har bekreftelsen på nytt bosted (altså flyttemeldingen) og vis de og be de ordne det praktiske med en gang!

Det er godt en er sjukmeldt og har tid til å gjete på NAV, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant? Ligger mye i det som sies, man må være frisk for å være syk i norge..

Ja, i morgen må jeg ringe de og pushe på for å få penger i mars. Det blir ikke mye grønnsåpe og maling i nyheimen om jeg ikke får utbetalt penger før 25. april, i hvert fall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig rare smileyer det er i denne tråden! På forrige side ser det ut som folk er skikkelig lei seg for at du har fått deg et eget rekkehus!

Lykke til videre med oppussingen! Har du noen tanker om hagen? Jeg ser for meg en hekk jeg, så det blir litt usjenert i forhold til naboene. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i morgen må jeg ringe de og pushe på for å få penger i mars. Det blir ikke mye grønnsåpe og maling i nyheimen om jeg ikke får utbetalt penger før 25. april, i hvert fall :lol:

Helt klart.. og de kan seriøst ikke mene at du skal klare det heller. og bare så du vet det, så kan de utbetale penger utenom de faste datoene, spesielt når de gjør en feil selv og ikke informerer om ting de trenger m.m

Så bare push på de, og ikke gi deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig rare smileyer det er i denne tråden! På forrige side ser det ut som folk er skikkelig lei seg for at du har fått deg et eget rekkehus!

Lykke til videre med oppussingen! Har du noen tanker om hagen? Jeg ser for meg en hekk jeg, så det blir litt usjenert i forhold til naboene. :ahappy:

Ja, jeg så det jeg også! :lol: Men det går igjen i flere tråder, at en spyr av søte valpebilder og gråter av gode utstillingsresultat. Freaky :blink:

Jeg har ikke så store hagetanker enda, primært fordi jeg ikke kan så mye hage og sekundært fordi jeg ikke vet hvordan det ser ut under snøen. Men så sant jeg får lov av styre og naboer, er førstepri når tæla går å få satt opp et gjerde. Små valper kan lett smette ut gjennom hekker, tenker jeg, så da er gjerde mye bedre. Jeg har også lyst til å ha en port i gjerdet på kortsiden, motsatt ende av verandadøra. Dermed kan jeg lettere komme til i hagen med gressklipper (slipper å taue den gjennom stua hver gang den skal brukes), og om jeg skulle kjøpe store mengder av ting som skal inn er det lettere adkomst via hagen rett inn i stua, enn å buksere det langs hele huset, opp trappetrinn, gjennom gangen og inn til stua - det være seg sofa, panelveggelement eller listverk. Men enda viktigere - jeg kan slippe møkkete hunder rett inn i hagen fra tur, uten å la de riste seg gjennom entré og stue på vei ut. Men jeg bør nok ha en hengelås eller annen sikkerhetsanordning slik at jeg er sikker på at noen ikke i vanvare eller faanskap slipper ut hundene.

Megler sa det er sådd til gress, så jeg får bare vente og se hvor mye grønt det kommer opp i år, eller om det trenger å såes (sås?) en gang til.

Så tenker jeg at hagestell nedprioriteres i år, til fordel for innvendig oppussing, og forhåpentligvis valpekull, eventuelt innkjøpt valp. Men jeg må jo ha noen krukker med ferdige planter for å ha litt farger og kos i hagen :ahappy: Det er bygd en treplatting som jeg ser for meg til hagemøbler, blomsterurner, grillen og sånt.

Vi får se, jeg har ganske visne fingre, så jeg må i hvert fall ha ting med low maintenance.

Helt klart.. og de kan seriøst ikke mene at du skal klare det heller. og bare så du vet det, så kan de utbetale penger utenom de faste datoene, spesielt når de gjør en feil selv og ikke informerer om ting de trenger m.m

Så bare push på de, og ikke gi deg!

Takk for info, det var jeg ikke klar over. Jeg får bare håpe at ting ordner seg, jeg skjønner ikke hvorfor de må vurdere om jeg kan få sykepenger når jeg allerede har fått det i fem-seks måneder, men jeg er sikkert naiv og dum... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nøkkel er overtatt, jeg, hund og feltseng har flyttet mer eller mindre inn, og oppussingsarbeidet har begynt så smått.

Jeg har en sterk overbevisning om at i det øyeblikket en begynner å fylle kjelleren/lagerplasser med ting, har de kommet dit for å bli. Hvem tømmer en kjeller for å pusse den opp? Derfor har jeg bestemt meg for å få unna oppussingen først, før flyttelasset kommer. Kanskje ikke det mest givende å pusse opp kjelleren, det kunne fristet mer med rom jeg vil bruke mer som stue og soverom. Men jeg tror likevel dette er et strategisk og lurt valg.

Så, jeg har begynt på det rommet hvor vaskemaskinen skal stå, for slike er fryktelig tunge å løfte på. Jeg har uansett ingen drastiske planer for rommet, men ting tar tid, i hvert fall når en skylder energi...

Her er noen bilder av hvordan rommet ser ut i dag:

opprinnelig07.jpg

opprinnelig06.jpg

opprinnelig05.jpg

opprinnelig04.jpg

opprinnelig03.jpg

opprinnelig08.jpg

opprinnelig01.jpg

opprinnelig02.jpg

Som noen kanskje har plukket opp, er jeg veldig glad i den nostalgiske, bonderomantiske, gammeldagse shabby chik-stilen. Så jeg vil nok ha slike element i alt jeg gjør.

Jeg skal primært male tak, gulv og vegger, jeg gidder ikke legge penger og arbeid i å skjule rør og slikt, det får være som det er. Det er bare et vaskerom. Jeg har valgt å bruke våtromsmaling, slik at det kan tåle den bruken av rommet jeg ser for meg. Fargen er lys, grå og nøytral. Jeg skal også male døra, men det skal gjøres pent med ulike nyanser i speilene, og jeg ser for meg grønt, men vet ikke helt enda. Jeg har også lurt på gammelrosa. Håper å få til noen slitte effekter der.

Den doble steinvasken er perfekt til å vaske valper i, og jeg leter derfor etter en forlengbar kran av noe slag som gjør det lettere å ta pelsstellet - forslag? Jeg har også etter forslag fra Toril lekt med tanken om å fjerne skilleveggen mellom de to vaskene for å få et stort hundekar, men jeg må først sjekke om en sprekk går gjennom hele veggen, og om den kan tettes.

Ellers står hundebadekar allerede på lista, og planen er å bruke dette som dusjrom også for hunder, derfor våtromsmaling.

Ellers skal det vel være et helt normalt rom som egner seg for å vaske klær. Der vi bor nå, har vi benkeplate. Det er særdeles praktisk, og noe jeg skal forsøke å få installert her også. Ideelt sett kunne jeg tenke meg å ha benkeplata over vaskemaskin og skittentøyskurver, men med tanke på plasseringen av vannuttaket tror jeg ikke det er plass til det. Så da får vaskemaskina stå for seg selv. Under benken setter jeg skittentøyskurvene, og ser for meg et koselig forheng som skjuler de litt - gjerne i samme mønster som gardinene. Jeg ser for meg at det blir plassert ved siden av ovnsrøret dere ser på bildet - et rør jeg ikke fjerner, det er litt sjarme å ha det der. Men jeg skal nok gjøre det litt freshere med rustfjerner og lakk. Jeg ser for meg at det var en vedovn i vaskerommet før, hvor de kokte vann til å vaske klærne. Så selvfølgelig ønsker jeg meg et godt, gammeldags vaskebrett som dekor på veggen:

Vaskebrett_0.hovedspalte.JPG

Bak forhenget håper jeg også å kunne gjemme bort tørkestativ og strykebrett, jeg synes ikke det er noe fint å ha i glaningen.

Litt hyller må også til, for håndklær, shampoer, balsamer og andre pelssaker, tøymykner, vaskemiddel og slikt. Foreløpig liker jeg IKEAs Freden-hylle, for da kan jeg ha pynteting på hyllene og gjemme bort stygge flasker i skapet :whistle:

Jeg vurderer å beholde snorsystemet som henger i taket for å kunne henge til tørk store ting som håndklær, sengetøy og slikt som fyller opp et tørkestativ med en gang - men jeg vil bytte ut den gule snora med hamplignende tau.

Jeg er som sagt en sucker for den gammeldagse stilen, og ser ingen grunn til ikke å ha litt pynt på et vaskerom i kjelleren også. Så jeg har sett meg ut sikleobjekt som for eksempel disse fra Kremmerhuset:

Picture%201641.jpg

Eller disse fra Linneas hage:

linneashagebokser.jpg

Med tørkesnor oppunder taket må jeg selvfølgelig også ha klesklyper, og da liker jeg disse fra Lobelia godt (it's all in the details, you know):

lobeliaklyper.jpg

Jeg ønsker meg en slitt såpekopp og børste som kan henge som dekor, for eksempel noe sånt som denne:

ebayhylle.jpg

Og jeg må ha et bra skilt på døra som forklarer hva slags rom dette er, for eksempel et av disse:

ebayskilt04.jpg

ebayskilt03.jpg

ebayskilt02.jpg

ebayskilt.jpg

(Skilt og såpekopp funnet på ebay).

Sånn, da ser dere hvordan det stygge kjellerrommet ser ut per i dag, og jeg har fått vist fram litt av hva som er min stil og smak, så får vi se hvordan rommet ender. Det viktigste nå er å få malt, slik at jeg kan få flyttet hit hvitevarene og sette vaskemaskinen på plass en gang for alle. Så får dekor og detaljer og øvrige ting komme på plass etter hvert som lommeboka tillater det.

Innspill, forslag og tips mottas alltid med stor takk! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...