Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig å være moderator?


Recommended Posts

Har akkurat lest en lang tråd på et annet forum som heter 'åpen tråd til moderator og admin.'

Det viser seg at moderatorene selv har rapportert innlegg for så å stønne og akke seg over diverse brukere inne på moderatorforumet. Til og med andres bilder har de kommentert og ledd av, i tillegg til å kommentere brukeres privatliv ect.

En av moderatorene har også kommentert at det er en vei inn til å få lest brukers private meldinger...

Alle mennesker baksnakker i mer eller mindre grad, så den er 'grei.'

Det som gjør det verre når det skjer på moderatorforum kontra privat feks, er jo den ekstra tilliten man skal ha til moderatorer.

De får jo tilgang til mer info (når man rapporterer skal man som regel legge ved en begrunnelse), og de ser lettere hvem som reagerer på hva. Der en normal bruker ikke merker noe i diskusjonen, får moderatorene vite mer bak kulissene.

Det endte her med at moderatorer og admin sluttet. Det de beklager seg med er feks. at:

Det er forferdelig vanskelig å være moderator, faktisk så vanskelig at det nesten ikke er overkommelig i perioder.

Man kan føle seg dratt i alle retninger innimellom, og ha sine private oppfatninger av ting, som man ikke kan dele på åpent forum, for sånt gjør ikke en moderator..

Forumets jungel av regler er fryktelig vanskelig å følge.. Brukerne ønsker høyere takhøyde, mens andre ikke ønsker å bli tråkket på tærne... Om vi gjorde slik eller sånn så var det en eller annen part i en sak som ropte høyt og syntes at vi var teite.. Det var veldig vanskelig å vurdere og avgjøre hva som var rett og galt. Og det var så godt som umulig å gjøre alle til lags...

Jeg er så fornøyd med hundesonen og tror absolutt ikke at det er lignende tilstander her. Men syntes det er interessant å dele at 'sånn kan det gå i verste fall.'

Også håper jeg ikke det er så ille å være moderator som det høres ut, og si til moderatorene her på sonen at dere gjør en veldig god jobb! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei! Jeg har hørt at det var derfor forumet på f. eks Dyrenett sluttet å være aktivt, fordi moderatorene dreit seg ut og snakket masse dritt på "bakrommet" om medlemmer, så var det noen som kom seg inn der, leste og delte osv.

Ja, såklart man kan bli frustrert noen ganger. Men vi lager jo ikke tråder om folk, eller ler av bilder av den grunn! De fleste som er moderator her på hundesonen er jo også folk som har vært med lenge, og som ikke tar ting personlig. Og kanskje spesielt viktig at man ikke tar med seg persolige issues inn i modereringen.

Det går ikke an å behandle alle helt likt og superrettferdig hele tiden, for hver enkelt modereringstilfelle er en enkeltvurdering hvor mennesker står bak. Men jeg kjenner meg ikke igjen at det er umulig og kjempevanskelig å være moderator? Kanskje vi bare er veldig heldige med medlemmene her :lol:

Vi har jo noen diskusjoner innimellom ang. takhøyde osv, men jeg tror vi har fått til en balanse som de fleste er fornøyde med.

Edit: Og jeg har ALDRI hatt behov for å lese meldingene til et medlem, så ekstreme tilfeller har vi aldri hatt her. Som regel ordner man ting før det kommer så langt. Og misbruker man den muligheten, så er man veldig på bærtur..

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Marie jeg, har vært moderator selv her, og joda - man kan bli litt lei av enkelte og frustrert over at det er vanskelig å slå ned riktig alltid. Men moderatorene tar jobben frivillig, så blir det "uoverkommelig" så er man anstendig og voksen nok til å gi seg.

(Bare for å ha sagt det - jeg trakk meg fordi jeg hadde mer enn nok annet å gjøre - ikke fordi sonisene var teite :D ).

:lol: her og til moddisene. Dere gjør en god jobb! (Ikke dermed sagt at jeg trenger å være enig med det dere gjør alltid. :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundesonen er (takk og lov) et bemerkelsesverdig eksemplarisk forum. Jeg er admin og moderator på et par andre, og tidvis, som på de fleste fora, eksploderer det praktisk talt. Som sitatet i første posten sier, så er det ofte stor forskjell mellom folk, noen tåler ikke veldig mye personlig, andre er rene dampveivalser. I tillegg er det en form for kommunikasjon der følelser ikke vises så godt gjennom ordene, og det er vanskelig å tolke det som sies når diskusjonene går hett. Hadde noen ønsket å ta over admin-jobben min på det ene forumet hadde jeg gladelig gitt meg fra den - men det er ingen som vil ha den jobben. En gang eller to i året eskalerer konfliktene og ender som oftest med at noen (gjerne de samme hver gang) går i flint, og holder seg unna forumet en stund.

Da er det hverken lett eller kult å være moderator.

Det er såklart ingen unnskyldning for å baksnakke brukere eller misbruke makt på noen måte. Dessverre finnes det ofte sorte får i alle forsamlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg merkelig nok bare snakke for meg selv, men jeg synes ikke det er "vanskelig" å være moderator. I den siste tiden, faktisk etter at jeg ble moderator, har jeg blitt veldig lite aktiv her på forumet. Det har vært mye som har skjedd, og det er fremdeles mye som skjer - og ting er travelt privat rett og slett, med huskjøp og alt det innebærer å pusse opp et restaureringsprosjekt.. At vi var uten nett en hel måned er heller ikke noe som gjør modereringsjobben enklere. :lol: Da er det viktig å ha et godt team som fungerer og samarbeider, og at vi stiller opp for hverandre. Jeg håper at jeg kan bli litt mer aktiv fremover i forhold til det jeg har vært den siste tiden, men ærlig talt krever det ikke mye å sjekke om det har kommet noen rapporter i løpet av dagen og gjøre noe med de.

Baksnakking er det fint lite av på mod-sonen, vi bruker tydeligvis heller tiden vår på andre ting. :D

mod. Huldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere vært moderator på sonen i flere år. Disse problemstillingene har ikke jeg vært borti :lol:

Dette med å lese private meldinger tror jeg ikke en vanlig moderator kan gjøre, i det hele tatt. Jeg er ikke helt sikker, men vi har aldri blitt opplært til det, i hvert fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er moderator på to forum, det ene er ganske nytt, og kommer nok til å være fredelig, mens det andre er stort, populært, og mange forskjellige folk. Det handler jo om å prøve å være nøytral og objektiv, og se an situasjonen, det finnes jo ikke en mal for alle tilfeller. I tråder der man er personlig involvert synes jeg det er best å gi akkurat den jobben videre til en annen mod.

Må også si jeg blir veldig glad når folk bruker rapporteringsknapp før det sklir helt ut, jeg er ikke så aktiv deltagene på det ene forumet for tiden, og har ikke tid til å lese alle tråder. Men der igjen er det jo viktig å være endel av et bra team som overlapper, og det er jeg heldigvis :-)

Ang. det med å lese private meldinger, så har iallefall ikke jeg mulighet til det, og på et annet der jeg har admin-rettigheter har jeg heller ikke sett noen mulighet for å lese private meldinger, tror ikke det er mulig. Men om det så hadde vært det, så ville jeg aldri i verden lest dem, man leser ikke andres brev eller dagbøker heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er det ikke mulig for Admin å lese PM, verken på IP-board, phpbb eller mybb...

I så tilfelle må man inn i databasen å lete manuelt, vet ikke om PM også er kryptert...

Jeg har Full admin-tilgang på forskjellige typer forum, men har aldri kunnet lese andres PM...

Jeg har klart å finne forsvunnede forum-poster i Database-koden, men aldri funnet PM'er...

Så poenget er, det er ikke noe dere trenger å gå å tenke på, vertfall ikke på sonen...

(Men, sendere dere en stygg PM eller trusler til noen, så kan mottaker rapportere PM'en, da får vi se den aktuelle PM..)

Vi har fått noen rapporter på spam via PM, om dere får det, rapporter det så får vi stengt ute brukerkonto og ipadresse..!

Vanskelig å være moderator? NEI, det er litt trivelig igrunn,

man har et "team" med folk som trår til å som man blir kjent med... :lol:

Om moderatorgjengen er så intern å sammensveiset at de kan baksnakke andre på forumet uten at personen før eller siden får vite om det er det godt gjort... :D

På vårt skumle bakrom foregår kun moderering og saklige ting for tiden, nesten litt kjedelig derinne.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å lese! :lol:

Regnet ikke med noe annet heller, men syntes det var en interessant problemstilling å dele.

Alt kom for dagen da det ble et hull inn til moderatorforum og noen brukere tok printscreens av det de fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å lese! :D

Regnet ikke med noe annet heller, men syntes det var en interessant problemstilling å dele.

Alt kom for dagen da det ble et hull inn til moderatorforum og noen brukere tok printscreens av det de fant.

Hehe, det opplevde jeg for mange år siden på Dyrenett. (Jeg tok ikke printscreen eller no, jeg bare opplyste om at døra var åpen. :D ) Da skal jeg si det ble en del "roing og svetting" og bortforklaringer, gitt. :lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel den uka dyrenett.no døde for godt. Er jo reine kirkegården der nå :D Vel fortjent! Moderatorene var helt over stokk og stein, var helt syke ting som kom frem.

De løste problemet med å slette alt negativt som ble postet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som ny moddis syns det har gått veldig bra. Jeg syns folk er flinke til å rapportere inn ting, slik at det kan tas tak i raskt. (istedet for at vi måtte ha brukt langt tid på å lest igjennom hvert eneste innlegg for å lete etter dobbeltinnlegg etc) Det er også veldig fint å ha et moderator team i ryggen slik at hvis man er usikre på noe kan man få hjelp. Også hvis diskusjoner tas av, kan man diskutere om når grensen skal settes osv.

Så jeg kjenner meg ikke igjen i verken det Canis problemet(var det ikke noe kluss der?) eller dyrenett. Er glad for at det ikke er sånn her! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

De gangene jeg har rapportert innlegg her på sonen så tror jeg at det i 99,9999% av tilfellene gjelder medlemmer som ikke har forstått hvordan man multisiterer :rolleyes2: Og jeg tror at jeg, de gangene jeg har rapportert, har skrevet under begrunnelsen: "Og jeg synes dere moderatorer gjøre en toppers jobb!" Fordi dere moderatorer fortjener å høre det :(

Har selv vært moderator og admin på ett par-tre forum, og som Tore skriver, jeg har ikke kunnet lese PM (utenom de som er rapportert), men har funnet tråder som har "falt ut" (IP-board og phpbb av diverse utgivelser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...