Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang

Anette

113 stemmer

1. 1.

• Ja - slipper aldri hunden i båndtvangtiden utenom trening - friareal
      12
    • Nei - slipper den som jeg vil
      4
    • Nja- tar hensyn til omverden før jeg slipper
      97

Recommended Posts

Den dagen du brått finner ut at

"Uuuupssss, hunden min var visst interessert i vilt/fugler, den. Daaaaa får jeg visst holde den i bånd heretter. :whistle: "

er du litt på etterskudd for da har allerede hunden din rukket å skremme vilt én gang.

Selv om hunden din ser ut til å være redd for harer/liker ikke fugler/viser ikke interesse for skogsmus osv osv, så kan den faktisk skremme viltet allikevel, kun ved å gå løs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Shensi får være en hel del løs, men kommer ikke til å la henne løpe løs uten langline under viltbebissesongen.. Ikke fordi hun nødvendigvis jager no vilt, men fordi hun bjeffer noe så grusomt. Da er det greit for meg å kontrollere henne så hun holder seg på stien og ikke snubler over noen bebiser. Og jeg kan kjappere løfte henne opp å blokkere bjeffemuligheter hvis hun skulle sette igang. Dessuten er jeg livredd for å få elg etter meg, og enn om en elg blir sur for at hun bjeffer og kommer etter oss :) Nei bånd blir tingen mot sommern!

jeg er VELDIG for å ta hensyn til viltet. men i parker og store gressletter, slikt som marinen her i trondheim, der får hun løpe. Vi har en knall innkalling, det lengste hun hittil har vært unna oss tror jeg er 20 meter. og da gikk vi fra henne mens hun snusa på noe. etter det har radiusen hennes vært fem, maks ti meter fra oss, så fremt hun ikke har en løperunde med andre hunder selvfølgelig.. og hun jager ikke fugl hvertfall, det vet jeg. Interesserer seg ikke for dem heller (ref: kråka som klenga så sinnsykt på henne for noen mnd siden, og den lille spurven hun lett kunne jafsa i seg, men den var hun heller ikke interessert i). Det jeg er fryktelig opptatt av å avverge er bjeffinga :)

Og sånn sett synes jeg langline er en genial oppfinnelse, så jeg har ikke noe problem med å bruke det heller. og hadde nok brukt det hele tiden framfor å ha løs, bare jeg kunne finne den :whistle:

Bamse går bortimot aldri løs. Evt hvis vi er ute midt på natta i parken eller noe sånt. Men det er ikke pga av vilt, han jager ikke sånt han heller. Med han er det fordi han jager folk, sykler osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen somre siden var jeg på fjelltur med familien, venner og hundene Tinka og Chico. Ned en snøskrent klarte daværende fører av Chico å skli og dermed glippe båndet. Han fortsatte å løpe, men snudde med en gang han ble ropt på av den andre delen av gjengen vår, og skiftet vinkel. Plutselig flyr det opp en rypemor, og takk og lov at Chico følger etter denne. For liggende igjen i gresset var to babyer.

Så enkelt kan det være, enda godt at Chico er forholdsvis lydig og avbrøt jakten på den flyvende fugl etter et sek da han ble innkalt på nytt.

Om han hadde hatt munnen sin over bebisen, hadde det antagelivis ikke vært råd å stoppe ham.. Jeg bare sier, så enkelt er det.. det er faktisk mulig å snuble over fugl eller lignende på en slik måte.

Selvfølgelig har jeg aldri opplevd noe sånt verken tidligere eller senere, men du vet aldri når/om den dagen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen somre siden var jeg på fjelltur med familien, venner og hundene Tinka og Chico. Ned en snøskrent klarte daværende fører av Chico å skli og dermed glippe båndet. Han fortsatte å løpe, men snudde med en gang han ble ropt på av den andre delen av gjengen vår, og skiftet vinkel. Plutselig flyr det opp en rypemor, og takk og lov at Chico følger etter denne. For liggende igjen i gresset var to babyer.

Så enkelt kan det være, enda godt at Chico er forholdsvis lydig og avbrøt jakten på den flyvende fugl etter et sek da han ble innkalt på nytt.

Om han hadde hatt munnen sin over bebisen, hadde det antagelivis ikke vært råd å stoppe ham.. Jeg bare sier, så enkelt er det.. det er faktisk mulig å snuble over fugl eller lignende på en slik måte.

Selvfølgelig har jeg aldri opplevd noe sånt verken tidligere eller senere, men du vet aldri når/om den dagen kommer.

Ser ikke helt sammenhengen jeg? :whistle: Det er tross alt ganske stor forskjell på å miste båndet, og å bevisst la hunden sin løpe løs på fjellet når det er fugleunger ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt sammenhengen jeg? :whistle: Det er tross alt ganske stor forskjell på å miste båndet, og å bevisst la hunden sin løpe løs på fjellet når det er fugleunger ute.

Nettopp.. i min situasjon var det et uhell.. i andre tilfeller er det med viten og vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest de siste sidene, men frem til ca side 4.

1) jeg forstår ikke hvorfor man må bo i byen for å klare å overholde båndtvangen?

2) bare mine hunder som blir mer slitne og utslitt av en joggetur, skitur eller bare en tur hvor de trekker meg i line - enn hva de gjør som løse?

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å holde båndtvangen. Jeg tror folk gjør det vanskeligere for seg selv enn det egentlig er. Få øynene opp for alternative treningsmetoder så slipper dere å bli så stresset hver gang det er båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

1) jeg forstår ikke hvorfor man må bo i byen for å klare å overholde båndtvangen?

2) bare mine hunder som blir mer slitne og utslitt av en joggetur, skitur eller bare en tur hvor de trekker meg i line - enn hva de gjør som løse?

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å holde båndtvangen. Jeg tror folk gjør det vanskeligere for seg selv enn det egentlig er. Få øynene opp for alternative treningsmetoder så slipper dere å bli så stresset hver gang det er båndtvang.

100% Enig. Ikke mer å si i grunn :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Punkt 2 innebærer at da må eieren selv mosjonere litt, og det er nesten litt for mye for langt. Tidvis virker det som om her problemet ligger. At de selv ikke har kondisjon nok til å mosjonere hunder på alternative måter enn frislipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Punkt 2 innebærer at da må eieren selv mosjonere litt, og det er nesten litt for mye for langt. Tidvis virker det som om her problemet ligger. At de selv ikke har kondisjon nok til å mosjonere hunder på alternative måter enn frislipp.

Jeg har ingen problemer med det. Men samtidig så er jeg lat, det innrømer jeg. Har dratt på joggeturer med henne før. Men hun er mer opptatt av å snuse rundt enn å løpe ved siden av meg hele turen, og da blir det ikke store joggeturen. Jeg har også tatt henne på sykkelturer, men hun er ikke den beste hunden å dra med på slikt heller.

Når det er sagt så sier jeg igjen, og jeg orker ikke gjenta hvorfor: jeg liker bedre å ha hunden løs på tur med sommeren. Det vil jeg nok fortsette med så lenge hunden min ikke forandrer seg over natten og plutselig blir noe hun aldri har vært. Punktum finale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker bedre å ha hunden løs på tur med sommeren. Det vil jeg nok fortsette med så lenge hunden min ikke forandrer seg over natten og plutselig blir noe hun aldri har vært. Punktum finale.

Og med slike egoistiske hundeeiere er det neppe håp om at båndtvangsreglene blir lempet på med det første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man lurer på hvorfor småhundeiere får ett dårlig rykte? Dere turer frem og driter jamt i alle andre og ser ikke bikkjene deres kan gjøre skade like mye som våre store hunder. Kanskje ikke av de kraftigste bittene og kan neppe felle ett rådyr, men de kan skade og skremme de små dyrene! Skjerp dere, jeg er så LEI den fordømte holdningen til enkelte og de enkelte ødelegger for oss andre. Det er jo en grunn til at det blir skreket om båndtvang. Det fordi folk gir f*** i holde orden på drittbikkjene sine. Les: fuglebikkjer og småbikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med slike egoistiske hundeeiere er det neppe håp om at båndtvangsreglene blir lempet på med det første...

Jeg kan innrømme at jeg er egoistisk, jeg. Forøvrig har vi bare ordinær båndtvang her jeg bor, så bedre blir det ikke om jeg tar på henne bånd. Selvfølgelig kan det bli verre, men foreløpig ser det ikke slik ut. Så jeg fortsetter mine egoistiske handlinger. Det er deilig av og til :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man lurer på hvorfor småhundeiere får ett dårlig rykte? Dere turer frem og driter jamt i alle andre og ser ikke bikkjene deres kan gjøre skade like mye som våre store hunder. Kanskje ikke av de kraftigste bittene og kan neppe felle ett rådyr, men de kan skade og skremme de små dyrene! Skjerp dere, jeg er så LEI den fordømte holdningen til enkelte og de enkelte ødelegger for oss andre. Det er jo en grunn til at det blir skreket om båndtvang. Det fordi folk gir f*** i holde orden på drittbikkjene sine. Les: fuglebikkjer og småbikkjer.

Vet at du generaliserer nå altså.. men det er mange som har kontroll på hundene sine med både fuglehund og småhunder. Selv er jeg et eksempel med en av hver :getlost:

Men nå er jo jeg helt enig med deg da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt både og med båntvang da jeg hadde Tila. Hadde liksom ikke satt meg helt inn i det når jeg hadde henne, men jeg tok hensyn til vilt OG mennesker. Noe av det flaueste er jo å få "kjeft" av noen på gata hvis hunden ikke er i bånd, for noen mener jo at hunden bør være det uansett... :getlost: Så hun var stort sett i bånd, fordi jeg ikke turte å ha henne løs. Ikke 100% innkalling for å si det slik. Men hun fikk da mosjonert for det liksom... Trekking er en fin øvelse.

Og siden jeg vurderer en rase med stor jaktlyst, og jeg ikke får til god nok innkalling på den neste hunden så kommer den til å være i bånd hele tiden, med mulighet for frislipp på inngjerdet område eller langline da. Veldig lang line på jorde f.eks.

Men det er mange egosistiske hudneeiere ute å år ja, som mener at alt bør tilpasses hunden, ihvertfall når det gjelder å gå fri uten bånd. Og det er slike som gjøre det vanskelig for hundeeiere som følger loven og tar hensyn til andre, ved å skape mistillitt blant folk som kanskje ikke liker hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen du brått finner ut at

"Uuuupssss, hunden min var visst interessert i vilt/fugler, den. Daaaaa får jeg visst holde den i bånd heretter. "

er du litt på etterskudd for da har allerede hunden din rukket å skremme vilt én gang.

De fleste viltlevende ville dyr, blir vel skremt av bikkjer, uansett om man har på bånd eller ikke? De er da ikke så dumme at de ikke blir redde for et mennesket som kommer drassende med en hund... De lukter jo at bikkja er et rovdyr...Og bikkja lukter at de er byttedyr.

-Men så klart, er bikkja løs, og springer etter viltet, da er det alt forsent å rope den inn.

Mulig jeg er helt dust, men jeg synes det er helt idioti å 'temme' ville dyr. F.eks folk som mater vilt da, de gjør jo viltet fortrolig med mennesker, og der det er mennesker er det også husdyr. Ville dyr er ville, og burde få lov til å leve vilt. Tror nok mye kan ligge her, spesielt ang rådyr, for her jeg bor, er jo rådyra så fortolige at de Bbor i hagan til folk som mater de, i byen.. Det er ikke sundt for dem å være så tamme. Men dette ble jo noe OT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket på hjemmesiden til kommunen, sto ingenting om helårs eller ekstraordinær båndtvang der.

Uansett hvor jeg går her hvor jeg bor er det jo en stor fare for å møte på villt, enten du går i skogen, på jordene eller på veien. Har selv møtt på noen elger (var 4-5 i flokk) og rådyr møter vi også ofte, de springer særlig på jordene. Jeg kan virkelig ikke ha hundene i bånd i skogen/jordene alltid i tillfelle de skulle begynne å jage, da får de ALDRI gått løs og da risikerer jeg heller en død fugl altså. Sånn er jeg.

Det er en grunn for at det er båndtvang, du kan ikke bare gi blaffen i om hunden din tar en fugleunge, eller jager annet vilt fordi hunden din ikke kan få nok mosjon på en annen måte. Du vet at det er mye vilt der du bor, og likevel slipper du hunden løs? Synes det er utrolig uansvarlig! Båndtvang er til for å bevare naturen og dyr, og det er en grunn for at den finnes! Godt det ikke er mange som tenker at det er helt OK at hunden går løs og kan skade/drepe dyr i en sårbar periode fordi det er så synd på bissevovven som må gå i bånd, folk med huskyer og border collier får slitt ut hundene sine i bånd og langline, så kan ikke være så vanskelig med en papillion... Flexibånd er en fin ting på langtur og skogstur. Blir provosert av den "never-mind" holdninga di til andre dyr. Tenker pipa hadde fått en annen lyd om hunden din ble angrepet av en elgku med kalv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har border collie også jeg og har begge løse nå :lol: Vel, papillonen har møtt på både elgkuer, rådyr og fugler (den var døende og lå på bakken) hun snuste på den og gikk vidre. Bryr seg heller ikke om andre dyr, kan løpe til i 2 meter før dyra er ute av syne for henne. Ohoi, for en skade hun gjør.. Kattene derimot dreper fugler støtt og stadig de, skal vi ha bånd på de også? Hvem har sagt at de skader dyrene ved å bare gå der å snuse rundt? Gud bedre. Her jeg bor driter de fleste en lang marsj i båndtvangen med mindre de har hunder de VET jakter. Og jeg har enda ikke hørt om noen rådyr som har blitt skadet av løshunder i Ramnes. Kanskje fordi det bor så få her? Velvel..

Flexibånd kommer jeg heller aldri til å bruke :lol: Om hunden min blir angrepet av en elgku er det vel mitt problem, ikke ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har border collie også jeg og har begge løse nå :lol: Vel, papillonen har møtt på både elgkuer, rådyr og fugler (den var døende og lå på bakken) hun snuste på den og gikk vidre. Bryr seg heller ikke om andre dyr, kan løpe til i 2 meter før dyra er ute av syne for henne. Ohoi, for en skade hun gjør.. Kattene derimot dreper fugler støtt og stadig de, skal vi ha bånd på de også? Hvem har sagt at de skader dyrene ved å bare gå der å snuse rundt? Gud bedre. Her jeg bor driter de fleste en lang marsj i båndtvangen med mindre de har hunder de VET jakter. Og jeg har enda ikke hørt om noen rådyr som har blitt skadet av løshunder i Ramnes. Kanskje fordi det bor så få her? Velvel..

Flexibånd kommer jeg heller aldri til å bruke :lol: Om hunden min blir angrepet av en elgku er det vel mitt problem, ikke ditt?

Bryr seg ikke, nei. Og vil heller ikke spise dem/ta dem. Neida, tviler ikke på det du skriver. Men den kan skremme opp vilt og fugler allikevel. Synes du det er noe stas, da? Det er vel ikke så stor prinsippsak dette her?

Forresten liten vits i å blande inn katter i dette med båndtvang på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bikkjene i bånd når det er båndtvang, ellers så går de løse på eiendommen til pappa når vi er der. Men skal hunden få strukket på seg når det er båndtvang så setter jeg bare på langlina, og holder i enden, funker fett det :lol:

og til dere som slipper selvom det er båndtvang: at dere tør! dere vet at dere kan risikere å få bikkja skutt? var jo en hund(tror ikke det var så veldig lenge siden) som ble skutt da den stakk av hjemmefra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...