Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og andre dyr i butikker

Morgaine

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Forbud mot hund i matbutikker og på restauranter har INGENTING med allergikere og hunderedsel å gjøre - NADA. Forbudet gjelder ALLE typer hunder uansett hvor små og allergivennlige de er.

Om mattilsynet blir tipset om at en butikk, en cafe eller en restaurant tillater hunder så vil de stenge butikke, cafeen eller restauranten. Hunder er forbudt på steder med mat/matproduksjon av hygieniske årsaker - punktum!

At butikkene tillater det får så være - får mattilsynet nyss om det så blir sjappa stengt - enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Som Belgerpia sier, det har ingen ting med om hunden er liten eller stor. Det er ikke lov til å ha med hunden i butikken. Selv om jeg har en hund som er liten betyr ikke det at jeg tar han med inn! Kjenner jeg blir ordentlig irritert når jeg ser en som har med seg en chi, pomme eller en eller annen hund i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å prøve seg mener nå jeg, synes ansatte det er ok - så hvorfor ikke?

Selvsagt hadde jeg ikke hatt denne fordelen om jeg hadde hatt en stor hund, men det har jeg altså ikke, så da får jeg utnytte meg av det, så lenge det ikke er til plage for noen.

Har flere ganger hatt han med INN på cafeer, får 99,9% av tilfellene ha han gratis på offentlig transport (det får ikke de større hundene), ALDRI hatt noe problem med å ta han inn på flere hotellopphold selvom det står det ikke er lov, når vi skal innom dyrebutikken på sentre har jeg han med inn en tur, eller rett og slett bærer han snarturer inn på dagligvarebutikker (der jeg bodde før fikk jeg alltid lov til dette, så spurte etterhvert heller ikke lenger). Å binde han utenfor en butikk når vi alikevel er på tur er iallefall utelukket.

Hallo? Fordi det er utrolig uhygienisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellig kultur på slikt, gitt. Da jeg bodde i Paris var det helt vanlig å se hund både på kafe og restaurant :)

Jøss, sært! Trodde franskmennene var finere på ting enn oss ;)

Nå har jeg jobba i ferskvare lenge og er nok litt ekstra imot det sånn sett. Men bikkjer med masse pels som flyr rundt overalt og legger igjen skitt, hår, etc overalt synes jeg ikke noe om i matvarebutikker altså.

Når det gjelder andre butikker bryr jeg meg i teorien ikke. Men POENGET skjønner jeg virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre engang det var noen med en chihuahua blanding som spurte etter vann til hunden på en cafe og fikk tilomed låne skål å gi den i!! så var det noen med stor shafer elleer noe lignende som gikk og å spurte. han fikk til svar at hvordan rase det var, da de fikk vite rasen så ble personen stor i øyne og protesterete og kom med at hunden var for stor osv.

Men er ikke en chihuahua egentlig det samme som en stor hund sett i allergikers øyne ? og hva haddde det da skadet at den store hunden også fikk vann da`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri fallt meg inn å ta med de små hundene mine inn i en matbutikk, hva i alle dager har de der å gjøre .Mine er somregel hjemme når vi skal handle , eller om de er med så sitter de i bilen. De får være med inn på dyrebutikker om noe skal prøves da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg synes, hadde vært kjekt for oss med valp om det var lov å ha de med litt flere steder, men kan skjønne at andre ikke liker det. Jeg ville ikke kjøpt klær med hår på f. eks.

Men jeg synes at det at man har med en hund i en hundebag (for små hunder som kan bæres da, med mindre man har tralle, hehe) ikke er noe annerledes enn hvis man går inn i butikken uten hund, for hårene og det allergifremkallende (hvis man bruker allergi som et argument for hvorfor man ikke skal ha hunder i butikker osv) sitter på jakken, genseren, hva det måtte være. Og er hunden i en bag, blir den mer håndbagasje. Man holder den unna folk.

Men i matbutikker blir det kanskje noe annet, kanskje noen mister matlysten av å se en hund, haha. Det vet man jo ikke.

Jeg er forresten allergiker selv, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Om sjappa/butikken blir stengt grunnet dette, er det iallefall ikke min feil, for de har selv tillatt dette, da burde de si nei heller.

På uteserveringer av alle slags restauranter er det alltid tillatt med hunder, iallefall her, og de får vannskåler selvom man ikke spør om det (som regel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sjappa/butikken blir stengt grunnet dette, er det iallefall ikke min feil, for de har selv tillatt dette, da burde de si nei heller.

På uteserveringer av alle slags restauranter er det alltid tillatt med hunder, iallefall her, og de får vannskåler selvom man ikke spør om det (som regel).

Men hva med å ta litt ansvar selv og ihvertfall ikke ta med bikkja INN på matbutikker?

På uterestauranter er det jo lov, ihvertfall på noen. Tilogmed Tesh er med på uteservering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig. Hvorfor skulle hunden min ha noe glede av å være med meg på klesshopping liksom? Da kjapper jeg meg heller og drar en tur i skogen etterpå. Og passer på å ikke trenge noen langvarig shoppingrunde mens bikkja er med, SÅ vanskelig er ikke det, for de fleste. Dyrebutikker er unntaket, der blir han ofte med, men er i bilen under eventuell videre shopping (parkerer i parkeringshus når jeg har muligheten). Det er jo forsåvidt trivelig å ha med hunden overalt, men jeg bruker heller tida på aktiviteter jeg antar hunden min og jeg sammen kan ha mer glede av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i butikk for øyeblikket, og hos oss kommer det stadig inn folk med hunder. Alt mulig egentlig. Fra italienske mynder til schæfere.

Til nå har vel kun 2-3 av disse menneskene spurt meg om det var ok. Vi har riktignok ingen skilt på utsiden som forbyr dette, men trodde ikke det var like vanlig å ta seg tilrett på den måten?

Vi er ingen matvarebutikk, men er kjedebutikk og vi selger gardiner, dyner, puter, håndkle etc. I begynnelsen ble jeg litt paff når folk bare tasset rundt der som ingenting. Men nå er jeg såpass vant til det at jeg i grunn ikke tenker mye over det. Synes egentlig det er litt koselig, men ser heller ikke helt poenget med å ha hundene med seg på handletur.

Hadde vært kos om noen startet hundevennlige kafèer eller liknende, men spørs vel hva mattilsynet hadde sagt om saken. Kanskje mer ok om det faktisk er planlagt og folk vet om det? Ikke vet jeg. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kos om noen startet hundevennlige kafèer eller liknende, men spørs vel hva mattilsynet hadde sagt om saken. Kanskje mer ok om det faktisk er planlagt og folk vet om det? Ikke vet jeg. :icon_confused:

Tror det har blitt prøvd (i Oslo?), og det gikk ikke igjennom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Så synd, i grunn. Sikkert bare meg som ikke ser faren i å spise ting som jeg sikkert allerede gjør hjemme da... :P

Men men! De har sikkert sine grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere ganger hatt med Tinka inn i butikker, jeg. Og på café, da det fortsatt var varmt nok til å sitte ute. Når man lever et hektisk liv, er det kjekt å kunne la hunden ta del i det i høyest mulig grad.

Har ikke for vane å dra henne med på shopping, altså. Men da jeg på julaften formiddag fant ut at jeg ikke hadde scenetape til å holde den stroppløse kjolen oppe, tok jeg med meg Tinka til gågaten, og hun var med meg fra butikk til butikk. Jeg spør de ansatte først, og har henne på armen steder hvor man vil unngå hår, som klesbutikker. Akkurat denne dagen hadde jeg ikke all verdens tid, og når jeg skulle rekke både by og hundelufting før kirkegang bestemte jeg meg for å kombinere det. Så lenge hun ikke plager noen, og hun ikke plages av å være med, ser jeg ikke problemet, uansett årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Men hva med å ta litt ansvar selv og ihvertfall ikke ta med bikkja INN på matbutikker?

Har kanskje skjedd 3 ganger iløpet av 9 år, er ikke noe jeg har "for vane".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å prøve seg mener nå jeg, synes ansatte det er ok - så hvorfor ikke?

Og takk til sånne som deg som gjør det surere for oss hundeeiere som prøver å ta så mye hensyn som overhode mulig men allikevell får masse kjeft og sure blikk. NEI det er ikke noe poeng i å prøve seg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetShopGirls har hundekafé, men det er visst en klubb som du gratis melder deg inn i (for å unngå regelverket). Har ikke vært der men vil antagelig prøve til sommeren

http://petshopgirls.no/html-sider/Lekkerbisken/Lekkerbisken_hundecafe.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetShopGirls har hundekafé, men det er visst en klubb som du gratis melder deg inn i (for å unngå regelverket). Har ikke vært der men vil antagelig prøve til sommeren

http://petshopgirls..._hundecafe.html

Åh, det var de jeg hørte om, trodde de fikk beskjed om å stenge. Men, mulig det var åpent for alle før, og det var sikkert det som ikke gikk. Supert at det finnes et tilbud da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hva mener dere med hunder og dyr på offentlig transport, da?

F.eks buss, skal alle hunder forbys, grunnet noen er allergikere?

Jeg har forståelse for at det kan være slitsomt å være allergiker, men synes faktisk at det ikke er logisk, er man virkelig så allergisk at man ikke kan være i nærheten av et dyr, så burde man selv finne på løsninger på dette, medisiner o.l, man kan ikke isolere seg fullstendig mot dyr og forvente at samfunnet skal skjerme deg helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere med hunder og dyr på offentlig transport, da?

F.eks buss, skal alle hunder forbys, grunnet noen er allergikere?

Jeg har forståelse for at det kan være slitsomt å være allergiker, men synes faktisk at det ikke er logisk, er man virkelig så allergisk at man ikke kan være i nærheten av et dyr, så burde man selv finne på løsninger på dette, medisiner o.l, man kan ikke isolere seg fullstendig mot dyr og forvente at samfunnet skal skjerme deg helt.

I trondheim var hvertfall veldig mange busser tidligere merket med skilt om at folk med hund skulle trekke bak i bussen, så allergikere hadde "fri sone" fram i bussen. Og jeg mener faktisk man kunne dratt det såpass langt at det hadde vært dyrefrie avganger ja! Det er et sant mareritt å være allergisk, man får ikke sove, man får omtrent ikke puste, øyne som svir og renner, nese som svir og renner osv... Nå er jeg selv hundre prosent avhengig av kollektivtransport, men jeg hadde overlevd dyrefrie avganger altså.

Vi som hundeeiere må faktisk ta hensyn til omgivelsene og menneskene som lever der, både de som er allergiske og di som er redde. Jeg gjør mitt ytterste for å respektere folk rundt og å sørge for at hundene er til minst mulig plage!

Man kan faktisk være så allergisk at man reagerer bare ved å gå forbi en stall feks! Min svoger er hyperallergisk. Og en gang jeg var på besøk hos dem så hadde jeg med en genser som var full av hår (tenkte virkelig ikke på det), han ble steindårlig tvert... Den genseren måtte ligge ute resten av oppholdet. Skal han da finne løsninger for å takle å være rundt meg?! Da er det klart han heller velger å ikke ha så mye omgang med meg, han vil da ikke være syk heller. Jeg velger å strekke meg til det ytterste for å gjøre hans omgang med meg så bra som mulig, for jeg vil ikke at han skal bli syk pga min livsstil og jeg er jo glad i han! Nei, man må være litt medmennesklig altså! Vi kan styre hundene, så de er til minst mulig plage, allergikerne kan dessverre bare kontrollere symptomer så og så mye.. Og min svoger tar medisiner, men det tar bare toppen ;)

Selvfølgelig blir det til at di ser mindre til meg når di er i trondheim, for jeg vil ikke være mye borte fra hundene heller. Men sånn er det. jeg visste han var allergisk når jeg skaffet dyrene, ergo mitt ansvar å påse at han slipper å bli så fryktelig syk av meg og mine dyr. Samme med fremmede for min del. jeg strekker meg veldig langt for at andre skal slippe å bli syk av min livsstil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at transport er noe annerledes jeg da. Mange er avhengig av offentlig transport, og må ofte ha med hunden når de reiser uten at det finnes alternativer. Derfor synes jeg det er greit. Det er enklere å skille f.eks toget i vogner der det er lov/ikke lov med hund. Man MÅ som regel ikke ha med hunden på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men allergener kan sitte på jakke/gensere osv, så "dyrefrie avganger" og etc hadde ikke hjulpet for folk som reagerer så sterkt.

Jeg har dyrepels og hvem vet hva på alt jeg eier. Sikkert i håret og på huden og.

Ingen som møter meg i byen som ikke kjenner meg vet at jeg har dyr, de vet ikke at hvis de er hyperallergiske, må de holde seg unna.

Skal det da også være slik at folk som har dyr/har vært i nærheten av dyr i løpet av den siste uken må ta spesielle bussavganger, sånn i tilfelle det er noen hyperallergikere på bussen?

Jeg tror noen blir allergiske ved synet av en hund og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som hadde vært et pluss, er foreldre som må betale for alt ungene deres klår på i butikken også (av uinnpakket mat). Finnes ikke noe mer delikat enn unger som først står med henda i kjeften, for så å klå på noe uinnpakket mat...

Helt enig. Det er mye mer ekle greier i menneskemunn enn i hundemunn. Hehe.

Jeg ville helst hatt med meg hunden over alt, og har han med over alt hvor det er lov og hvor han ikke har vondt av å være med (tar ham ikke med på øvingslokalet eller konsert/fylla feks..). Eneste grunnen til at han ikke er med inn i butikken, er at det ikke er lov. Jeg er fæl til å respektere lover og regler, klarer ikke snike på trikken en gang... Så da blir det å gå hjem med hunden, så gå ut igjen på butikken.

Og det å ikke binde hunden utenfor butikken har med sunn fornuft å gjøre, mtp folk som kan plage/ta ham. Men sistnevnte vil jo være en helt annen sak ute i en eller annen bygd hvor alle kjenner alle. Går på skjønn (sånn utenom det at det ikke er lov å binde hund rett ved inngangen).

Kjenner både allergikere og folk som er redde for hund, og de allergikerene jeg kjenner er mye mer tolerante og åpne for hunder i samfunnet enn de som er redde.. Sier sitt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men allergener kan sitte på jakke/gensere osv, så "dyrefrie avganger" og etc hadde ikke hjulpet for folk som reagerer så sterkt.

Jeg har dyrepels og hvem vet hva på alt jeg eier. Sikkert i håret og på huden og.

Ingen som møter meg i byen som ikke kjenner meg vet at jeg har dyr, de vet ikke at hvis de er hyperallergiske, må de holde seg unna.

Skal det da også være slik at folk som har dyr/har vært i nærheten av dyr i løpet av den siste uken må ta spesielle bussavganger, sånn i tilfelle det er noen hyperallergikere på bussen?

Jeg tror noen blir allergiske ved synet av en hund og.

Med dyrefri avgang betyr jo det at jeg ikke kan ta den avgangen at all! Dessverre vil det jo antagelig bli vanskelig å holde bestemte busser fri for hår. men jo mindre, jo bedre liksom? Det er forskjell på om jeg kommer til min søster og svoger med en genser full av hår, kontra ei bikkje full av pels og sikkel liksom. Lar jeg bikkjene være hjemme mens det er familiemiddag, så risikerer han kanskje rennende nese og svie, men får sove greit til natta. Er de med risikerer han en søvnløs natt med pustebesvær... Valget for meg er dermed enkelt! Hundene får bli hjemme og svoger får en relativt fin dag og natt!

Skjønner ikke helt hvor du vil med den siste kommentaren? At allergikere overdriver, eller at enkelte hater hund og "liksom blir allergisk"?

Jeg har sett en allergiker på sitt verste, og det var et relativt skremmende syn der han sto å heiv etter pusten midt på natten, fordi alt hadde tettet seg... Takke seg til omtanke og medfølelse altså! Og ikke en eneste gang spør han om vi kan droppe å ta med hundene opp til mamma og pappa når det er middag, det er mitt eget valg faktisk. Han liker hundene veldig og synes ikke noe om at de blir utelatt, det på tross av at han blir veldig syk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...