Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket fotoredigerings program bruker du ?:)

IdaC

Recommended Posts

Jeg bruker photoshop elements, photoscape og iphoto (mac).

Kan dere fortelle litt om de forskjellige programmene dere bruker?

Er det kun photoshop som brukes til bilde MANIPULERING, eller finnes det andre gode programmer der? Finnes det noen programmer som ligner photoscape?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker photoshop elements, photoscape og iphoto (mac).

Kan dere fortelle litt om de forskjellige programmene dere bruker?

Er det kun photoshop som brukes til bilde MANIPULERING, eller finnes det andre gode programmer der? Finnes det noen programmer som ligner photoscape?

Jeg har tidligere (på vanlig PC) brukt Photoshop, men da jeg gikk over til Mac fant jeg ut at jeg klarte meg like fint med bare iPhoto, så det er det eneste fotoredigeringsprogrammet jeg bruker i dag.

Jeg syns det er lettvint at alle funksjonene jeg trenger ligger inne i programmet:

- importering av bilder

- oversiktlig organisering slik jeg ønsker (hovedsaklig i ulike hendelser/ferier/dager/osv)

- automatisk redigering (sånn trykk på en knapp og programmet gjør bildet så bra som mulig)

- til en viss grad manuell redigering (nivåer, kontrast, eksponering, metning, fargebalanse, skygger, lyse områder, fargetemperatur osv - alle de funksjonene jeg pleide å bruke i Photoshop)

- noen automatiske effekter som sterkere farger, svakere farger, svart-hvitt osv

- beskjæring

- rett-opp-funksjon (hvis bildet er tatt skjevt)

- visningsfunksjon

- "flagg"-funksjon (marker f.eks. bilder du skal laste opp på nettet)

- "skjul"-funksjon (skjuler bildene fra albumet uten å slette, i tilfelle du vil bruke bildet senere)

- og sist - men definitivt ikke minst! - direkte opplastning til Facebook og Flickr

Skal man lage bannere, klone, legge til vannmerke eller på andre måter bruke bildet på en annen måte enn å gjøre selve bildet bedre, må man ha et eller flere andre programmer. For min del er det helt unødvendig, og iPhoto er derfor midt i blinken for meg. :blink:

Angående Photoscape eller tilsvarende vet jeg egentlig ikke sikkert - men om du googler "photoscape for mac", kommer det jo veldig mange treff. Har du prøvd å laste ned en av disse?

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=photoscape+for+mac&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt fra tidligere versjoner, men masse digg i tillegg. F.eks er CS5 bedre laget for tegning/maling :lol:

Skjønner, kanskje jeg får skaffe meg det snart, har jo tegnebrett, og snart ny data! :)

Brushes osv, har lastet ned myye ekstra sånn til cs3, fungerer det i cs5 og? Må man dra dem over manuelt igjen?

(dette ble litt ot kanskje... :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
    • Det går greit å gå fra han om morningen når jeg skal på jobb. Han kan fint være hjemme alene da. At jeg (vi alle) går om ettermiddagen setter han ikke pris på. Han vil være med meg mest mulig. - Lurer på om han har blitt mer sånn med alderen … 🤔 
    • Er han ikke vant til å være alene? Regner med du bruker ting som frossen kong eller tygg for aktivisering osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...