Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket fotoredigerings program bruker du ?:)

IdaC

Recommended Posts

Jeg bruker photoshop elements, photoscape og iphoto (mac).

Kan dere fortelle litt om de forskjellige programmene dere bruker?

Er det kun photoshop som brukes til bilde MANIPULERING, eller finnes det andre gode programmer der? Finnes det noen programmer som ligner photoscape?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker photoshop elements, photoscape og iphoto (mac).

Kan dere fortelle litt om de forskjellige programmene dere bruker?

Er det kun photoshop som brukes til bilde MANIPULERING, eller finnes det andre gode programmer der? Finnes det noen programmer som ligner photoscape?

Jeg har tidligere (på vanlig PC) brukt Photoshop, men da jeg gikk over til Mac fant jeg ut at jeg klarte meg like fint med bare iPhoto, så det er det eneste fotoredigeringsprogrammet jeg bruker i dag.

Jeg syns det er lettvint at alle funksjonene jeg trenger ligger inne i programmet:

- importering av bilder

- oversiktlig organisering slik jeg ønsker (hovedsaklig i ulike hendelser/ferier/dager/osv)

- automatisk redigering (sånn trykk på en knapp og programmet gjør bildet så bra som mulig)

- til en viss grad manuell redigering (nivåer, kontrast, eksponering, metning, fargebalanse, skygger, lyse områder, fargetemperatur osv - alle de funksjonene jeg pleide å bruke i Photoshop)

- noen automatiske effekter som sterkere farger, svakere farger, svart-hvitt osv

- beskjæring

- rett-opp-funksjon (hvis bildet er tatt skjevt)

- visningsfunksjon

- "flagg"-funksjon (marker f.eks. bilder du skal laste opp på nettet)

- "skjul"-funksjon (skjuler bildene fra albumet uten å slette, i tilfelle du vil bruke bildet senere)

- og sist - men definitivt ikke minst! - direkte opplastning til Facebook og Flickr

Skal man lage bannere, klone, legge til vannmerke eller på andre måter bruke bildet på en annen måte enn å gjøre selve bildet bedre, må man ha et eller flere andre programmer. For min del er det helt unødvendig, og iPhoto er derfor midt i blinken for meg. :blink:

Angående Photoscape eller tilsvarende vet jeg egentlig ikke sikkert - men om du googler "photoscape for mac", kommer det jo veldig mange treff. Har du prøvd å laste ned en av disse?

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=photoscape+for+mac&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt fra tidligere versjoner, men masse digg i tillegg. F.eks er CS5 bedre laget for tegning/maling :lol:

Skjønner, kanskje jeg får skaffe meg det snart, har jo tegnebrett, og snart ny data! :)

Brushes osv, har lastet ned myye ekstra sånn til cs3, fungerer det i cs5 og? Må man dra dem over manuelt igjen?

(dette ble litt ot kanskje... :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...