Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gir dere V&H?


Anette

Recommended Posts

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Frost får VH kun som smakstilsetning. Hun var en periode litt tynn fordi hun ikke spiste mer en noen få biter av tørrforet sitt(testet ut all slags for). Nå får hun proplan tørrfor laks med 1/4 VH "pølse" til hvert måltid. Bare blander oppi litt vann og lager en herlig "grøt", men ikke så mye vann at tørrforet blir mykt.

Nå har hun heller blitt litt matvrak istedefor da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Urbi vorsteh er nå nede i ca 700 gram om dagen har tidligere vært en kg. Hun er 11 måneder og veier 25 kg

Maja Border Collien får ca 220 gram vom og hundemat og ca 160 gram tørfor av høyenergi for. Hun er 2,5 år og veier 15,5 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar opp pølsa og la den tine på kjøkkenbenken, gir halve og legger resten i kjøleskapet til neste dag. Men det varierer om den er helt opptint eller ikke, avhengig av når på dagen vi kommer hjem fra tur. Chessea får alltid mat etter dagens langtur.

Hun får forøvrig 250 g om dagen, så en pølse varer to dager her også. Hun veier 20 kg. I tillegg har hun alltid fri tilgang på tørrfôr, som hun regulerer inntaket av selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett får de det tint, noen ganger på sommeren får de frosset, eller halvfrossent :P Kita får 900g om dagen fordelt på 2 måltider og veier 54kg, Nanti får 900g (+ 1,5-2l tørrfôr fordelt på to måltider:)Nanti veier 56kg :P

Har også V&H til tining i en boks i kjøleskapet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Nitro spiser favoritten, halvfrossent, blir han helt kald på magen etterpå. hehe. Litt morsomt å kjenne.

Ellers får Chanti rundt om 600 gram om dagen (fordelt på to måltider), hun er ca 37 kg. Hun er konstant sulten stakkarn, og oppfører seg deretter. Ser helt utmagret ut i blikket sitt på konstant jakt etter mat hehe. Men det er den maten hun få ha for å ikke bli overvektig.

Nitro får få mye han vil ha.(blodig urettferdig i Chantis øyne vil jeg tro :P ) Noen dager spiser han 1500 gram om dagen, andre ganger kanskje bare 600 gram. Varierer litt, men generellt sett spiser han et kilo på en dag. Han er 39-40 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma får det tint, en sjelden gang halvtint om jeg har tatt pølsa ut av fryseren litt for sent. Jeg slenger det i matskålen og fordeler det litt utover, for å unngå at hun sluker alt i én jafs.

Samme her, moser med gaffelen så det i hvert fall tar to sekunder å spise...

Jeg har også olje og ølgjær i et av dagens to måltider, hun får egg nå og da, og har jeg middagsrester som er hundevennlige havner det også oppi. Men det er ikke så ofte, jeg lager stort sett bare i stand det jeg selv skal ha.

X'en får en halv pølse i et måltid (altså 250 gram) og tørrfôr i det andre måltidet en dag, og annen hver dag får hun VH til hvert måltid. Det er i hvert fall det jeg gjør nå, for å teste ut diverse.

Hun veier for øvrig cirka 50 kilo, og er ferdig utvokst - hunder i vekst trenger gjerne mer mat per kilo.

Akkurat nå er hun pittelitt tynn, men de har annen forbrenning i kulda, hun bruker seg nok mer når hun baser i snø enn om vi går i bar skog, og vi har ikke trent LP jevnlig - altså ingen godbitnæring der. Så jeg prøver å justere opp måltidene litt nå, uten at hun plutselig skal ha blitt tjukk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg håper det er greit at jeg låned denne tråden til ett lite spørsmål.

Jeg bare lurer på om noen her vet hvor mange gram ca som er vanlig å gi en Eurasier valp eller raser som er tilnærmet lik en Eurasier. Jeg tenker da på det som fullfor.

han veier ca 5-6kg nå og er 9 uker gammel. hva foreslår dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei jeg håper det er greit at jeg låned denne tråden til ett lite spørsmål.

Jeg bare lurer på om noen her vet hvor mange gram ca som er vanlig å gi en Eurasier valp eller raser som er tilnærmet lik en Eurasier. Jeg tenker da på det som fullfor.

han veier ca 5-6kg nå og er 9 uker gammel. hva foreslår dere?

Beregn ca 4% av kropsvekten og kjenn om han blir for tynn da forer du mer blir han for tykk så forer du mindre. Altså de 4% er et greit utgangspunkt og ikke noe annet.

Når han er utvokst så er utgangspunktet 2% av kroppsvekt men det samme gjelder her også. Altså blir hunden for tynn må den få mer mat blir den få tykk må den få mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ophelia (valpen) på ca. 4 kilo får 160 g om dagen, dvs at hun har en valpepølse på 500 g i ca. 3 dager. Hun spiser mye mat, men legger ikke særlig fort på seg.

Bali derimot legger fort på seg av V&H, så hun får mest tørrfor, men litt V&H innimellom.

Det er selvølgelig veeeldig dårlig gjort at lillesøster`n får sånn god mat hele tiden, så Bali får alltid lov til å slikke skjeen jeg bruker til V&H etterpå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hjelpen, da får jeg prøve ut og se om han hva han trenger da.

nå føler jeg meg dum men hvordan ville du/ dere regnet ut for å finne ut hvor mye han skal ha? hvis man må bruke voksen vekt så er rasestandarden 23-32kg så han blir vel noe innenfor det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hjelpen, da får jeg prøve ut og se om han hva han trenger da.

nå føler jeg meg dum men hvordan ville du/ dere regnet ut for å finne ut hvor mye han skal ha? hvis man må bruke voksen vekt så er rasestandarden 23-32kg så han blir vel noe innenfor det.

Du må nesten fôre hunden din ut fra den vekta hunden har nå, og ikke forventet voksenvekt.

Hvis du ikke vet hva hunden veier, kan du for eksempel gå innom en veterinær og høre der - eller om du kan bære hunden går du på personvekt og veier deg med og uten hund og regner differansen.

Ellers er 2 og 4 prosent-reglene veiledende. Min hund skulle hatt et kilo om dagen etter den regelen, men da hadde hun trillet. Distansen inn til ribbeina er det viktigste. Også på tørrfôrsekker står det anbefalt fôrmengde, men de er tross alt bare veiledende, hunder er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok du har nokk ett poeng der, han skal jo ikke trille bortover heller :hyper:

jeg veide han på nytt nå og fant ut an han veier 6 kilo.

blir det riktig om jeg da tar 6*4/100 = 150g ? (6 Kg * 4% / 100)

Edit: mente 6*100 /4 = 150 :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg synes alltid i slike tråder at folk kan gi så mye av VH

Toya på 18 kg - burde veie 17kg får ca 200-250gram om dagen ( da forer jeg ikke med tørrfor ved siden av ). Mens Amigo på 16 kg får 400-500gram.

Virker så lite i forhold til deres hunder

Jeg kjører 1 time til Trøgstad, henter 40-60kg fersk og pakker selv i 1,5-2kg poser.

Hos meg holder 20kg i en mnd på to hunder om jeg ikke bruker tørrfor ved siden av. I høysesongen for jakt/konkurranser går det litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg synes alltid i slike tråder at folk kan gi så mye av VH

Toya på 18 kg - burde veie 17kg får ca 200-250gram om dagen ( da forer jeg ikke med tørrfor ved siden av ). Mens Amigo på 16 kg får 400-500gram.

Virker så lite i forhold til deres hunder

Mine hunder får heller ikke spesielt mye V&H per dag. Vida ligger på ca 400 gram (hun veier vel rundt 27-28 kg), og Nirm ligger på underkanten av 300 gram (han veier vel rundt 25 kg). Hunder nyttegjør seg vel mat ulikt på samme måte som mennesker. Begge mine er kastrerte, så det kan nok ha mye å si at de legger lett på seg, i tillegg så kommer jo godbiter etc (og vi trener en del, så det blir jo mye godiser + alt tyggesnackset de får).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg synes alltid i slike tråder at folk kan gi så mye av VH

Toya på 18 kg - burde veie 17kg får ca 200-250gram om dagen ( da forer jeg ikke med tørrfor ved siden av ). Mens Amigo på 16 kg får 400-500gram.

Virker så lite i forhold til deres hunder

Jeg kjører 1 time til Trøgstad, henter 40-60kg fersk og pakker selv i 1,5-2kg poser.

Hos meg holder 20kg i en mnd på to hunder om jeg ikke bruker tørrfor ved siden av. I høysesongen for jakt/konkurranser går det litt mer.

Jeg synes alltid folk gir så lite V&H jeg da.. :icon_confused:

Her gis V&H ferdig tint og jeg tilsetter selolje og grønnsaker. Sølve som veier 4,5 kg spiser mellom 100 og 250 gram om dagen + grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alltid folk gir så lite V&H jeg da.. :x

Her gis V&H ferdig tint og jeg tilsetter selolje og grønnsaker. Sølve som veier 4,5 kg spiser mellom 100 og 250 gram om dagen + grønnsaker.

:P Ja det er rart det der.

Hadde Toya ( gamlemor ) fått like mye som Sølve hadde hun kunne vært med i konkurranse om tjukkeste Breton :hyper:

Skulle gjerne gitt henne mer jeg, for det er ikke mye hun får, men da smeller vekta fort opp :icon_confused:

Amigo er litt lettere for han har høy forbrenning.

Og skal snart på utstilling, så han skal fetes opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit spm, men er du sikker på at hunden har plagsom hard mage og vondt? Min erfaring er at V&H gir små, harde klumper med avføring uten at hunden har "hard mage," det var bare derfor. :icon_confused:

Sikker kan jeg aldri være! men hun jobbet vel og lenge med å få det ut, og det gjør jo mennesker når de har hard mage så derfor tenkte jeg hun også hadde det. Og så ble de kjempe mørke med en type slim rundt.. er det normalt tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker kan jeg aldri være! men hun jobbet vel og lenge med å få det ut, og det gjør jo mennesker når de har hard mage så derfor tenkte jeg hun også hadde det. Og så ble de kjempe mørke med en type slim rundt.. er det normalt tro?

Amiga er ofte "hard" i magen og veldig lite kommer ut, dethar blitt mindre og mindre etter jeg gikk over til helforing. Slim har jeg aldri sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Sikker kan jeg aldri være! men hun jobbet vel og lenge med å få det ut, og det gjør jo mennesker når de har hard mage så derfor tenkte jeg hun også hadde det. Og så ble de kjempe mørke med en type slim rundt.. er det normalt tro?

Mørkt og slimete kan være at hun da klarte å tømme analkjertlene med harde avføringen.

Da jeg begynte å fore på kunn vom og hundemat så fikk hun her også noen sanne avføringsganger så sluttet det og hun som helfores på v&h er fort ferdig, og avføringen er hard og mindre i mengde enn da hun gikk på tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...