Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gir dere V&H?


Anette

Recommended Posts

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Jeg halvtiner pølsene når jeg kjøper de og deler de opp i posjoner før de går i frysern igjen.

Så tar jeg opp det de skal ha til frokost kvelden før.

Gåttfred får også til kvelds, det tar jeg opp i løpet av dagen.

Så jeg gir det tint, de voksne 1 av 3 daglige måltider samt Gåttfred 2 av 3 daglige måltider.

Så få de RC i tillegg.

Her grises det ikke med maten, og ingen har bart.

Så vi har i grunnen ingen spesielle ting å ta hensyn til... :blink:

Server og spis liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir vi det tint. Tar opp en pølse dagen før, og om morgenen legger jeg hele pølsa oppi en boks som står i kjøleskapet. Da er det bare å ta ut boksen, ta et par skjeer (det valpen skal ha), legg i skåla, og sett boksen inn i kjøleskapet igjen :blink: Ikke noe klin fra bikkjene her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir vi det tint. Tar opp en pølse dagen før, og om morgenen legger jeg hele pølsa oppi en boks som står i kjøleskapet. Da er det bare å ta ut boksen, ta et par skjeer (det valpen skal ha), legg i skåla, og sett boksen inn i kjøleskapet igjen :blink: Ikke noe klin fra bikkjene her heller.

Akkurat samme som jeg gjør. En pølse holder til 3-4 dagers fôring, og det er superenkelt når den er ferdigtint i en plastboks i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer. Prøver å gi det helt tint til gutta, de blir så innmari kalde av frossent, men hender jeg glemmer å ta opp. Så får de helt frossent får de mye varmt vann i skåla i tillegg.

Snusern spiser det bare når hun gidder, men i det siste har hun faktisk spist uansett hvordan hun har fått det. Men hun og får varmt vann i skål om det er helt frosset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper i blokker, det er mye billigere. Tar opp en blokk og har den i kjøleskapet et par dager mens den tiner, når den har tint for mye deler jeg den i biter som passer i små poser. klemmer dem flate og putter dem tilbake i fryseren. Hundene spiser bare frosset eller halv frosset, skjært i løvtynnebiter som passer i munnen og har morsom konsistens å tygge. Det må derfor skjæres med svert skarp kniv og det er litt slitsomt. Det er ikke fordi de ikke skal bli skittene i bartene, bare fordi de ikke vil ha det ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper i blokker, det er mye billigere. Tar opp en blokk og har den i kjøleskapet et par dager mens den tiner, når den har tint for mye deler jeg den i biter som passer i små poser. klemmer dem flate og putter dem tilbake i fryseren. Hundene spiser bare frosset eller halv frosset, skjært i løvtynnebiter som passer i munnen og har morsom konsistens å tygge. Det må derfor skjæres med svert skarp kniv og det er litt slitsomt. Det er ikke fordi de ikke skal bli skittene i bartene, bare fordi de ikke vil ha det ellers.

Blir de sultne nok vil de nok ha det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper i blokker, det er mye billigere. Tar opp en blokk og har den i kjøleskapet et par dager mens den tiner, når den har tint for mye deler jeg den i biter som passer i små poser. klemmer dem flate og putter dem tilbake i fryseren. Hundene spiser bare frosset eller halv frosset, skjært i løvtynnebiter som passer i munnen og har morsom konsistens å tygge. Det må derfor skjæres med svert skarp kniv og det er litt slitsomt. Det er ikke fordi de ikke skal bli skittene i bartene, bare fordi de ikke vil ha det ellers.

får du en 20 kgs blokk inn i kjøleskapet ?! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euro får stort sett frossen frokost. Han elsker det, ligger og gnager og koser seg lenge :lol:

Kveldsen får han tint, sammen med litt tørrfor i varmt vann.

Edit; Han er 38 kg, og får ca. et halvt kilo v&h om dagen + tørrfor og snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja. Merlin spiser bare frossene løvtynne skiver, når de har tint vil han ikke ha dem.

Det er ellers vanskelig å vite hvor mye man gir. Jeg har ingen måte å veie eller regne det ut på. De får det de orker når de vil ha det. Jeg pleide å gi en gang om dagen, eller to. men når de går lei tar jeg en pause. For tiden prøver jeg å bli kvitt tørfor og de vil ikke ha vom blandet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få hunder sulter frivillig foran en matkopp, uansett hva som er oppi. Og de har nok ikke så stor forståelse at de skjønner at ditt eller datt gjør de gale i magen. Da hadde mange hunder slutta å spise alt mulig drit ute som de finner. Og jo mer man diller med hundene i matveien, jo særere blir de. Her må alt spises en forholdvis kort stund, om ikke forsvinner maten. Og jeg har opplevd en gang at Nirm har forlatt matkoppen sin med mat i (og da stod det veldig mye rundt skåla hans av ting og tang, han er ikke så glad i mat at han gidder å stå oppå en støvsuger for å spise grønnsaker...), Vida forlater den nok kun om hjertet skulle ha stoppet i det hun spiste, eller om en katt landa på hodet hennes...

Her får de det opptint. Sjeldent jeg gir de det frosset, siden Nirm får vondt i magen av å spise det frossent (han har likevel ikke lært at det er det som gjør han vondt, dum hund sikkert da...). Har flere pølser til tining i kjøleskapet, slik at det alltid er noe som er opptint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir det tint. Rører litt rundt så det skal bli vanskeligere å ta det med seg inn på teppet i stuen, men ellers har jeg ingenting annet opp i.

Edit: Fie får 100-150 gram om dagen, hun veier 12 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre; vi gir det tint og oppbevarer maten i en boks i kjøleskapet. Holder seg bedre og blir mindre kliss.

Sita får 80 gram V&H (kylling) fordelt på to måltider om dagen (blandet med tørrfor). Hun veier 8-8,5 kg :wub:

Uva veier syv kilo og er et skrangleverk av en valp, så mengden valpe-V&H øker stadig :wub: Nå får hun 100g fordelt på to måltider, blandet med tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fòra på V&H, så fikk Jatzy det tint + litt vann, biola, ferdig moste moste grønnsaker, 2 spisesjeer kruskakli og 2 teskjeer fiskeolje.

Biola fordi det er sunne bakteier i det.

Kruskakli pga hard mage pga V&H.

Moste grønnsaker som vomfyll (+at det er ambefalt i 'allergi dietter')

Fiskeolja fordi vi brukte V&H nr.33.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir det tint. Tar opp ei pølse av gangen og oppbevarer det i en boks i kjøleskapet. Vanligvis får han også litt omega3 - olje. Noen ganger i uka ei rå eggeplomme. Han er nesten 9 mnd gammel, veier ca 15-16 kg og får ca 450 gram om dagen fordelt på to måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de 500 grams pølsene, som oppevares i fryseren. Tar ut det hundene skal få på dagtid når jeg husker det, og de får det da tint. Hvis jeg har glemt å ta ut, så legger jeg pølsene i varmt vann en halvtimes tid, da tiner de fort.

Ellie på 19 kg får 500 gram, hun er litt tynn men spiser ikke mer.

Balrog på 15 kg får 250 gram - 500 gram avhengig av aktivitet. Han har lett for å bli litt mye.

Har sluttet med tørrfor som tillegg, men de får det som godbiter + andre godbiter. De får mye godbiter i løpet av en dag, på trening og tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

får du en 20 kgs blokk inn i kjøleskapet ?! :wub:

I mitt forige kjøleskap så kunne jeg nok fått inn 6 blokker hehe det var et kjøleskap jeg savner det var et stort kjøleskap. Der ble elgkjøtt mørnet hehe perfekt temperatur. Finner jeg en kjekk mann med masse penger så skal jeg ha et sant kjøleskap igjen eller da kan jeg jo kjøpe kjøle hjørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...