Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere akvarium mennesker


tm100021
 Share

Recommended Posts

  • Svar 718
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har det flyttet inn 2 Lysmata Amboinensis Medium (reker) og 1 Echinaster Luzonicus medium (sjøstjerne). Nå må jeg vente med innkjøp til jeg får 130 literen Vurderer forresten om jeg skal kjøp

Siden dette er et akvarium og Lill i startposten lurer på hva man kan ha i en 70 liter, så må jeg bare skrive om mitt akvarium. I min 250 liter bodde et hamster, som het Panda. Bekla

Mitt nye bekjentskap, Sewellia Lineolata: Jeg kjøpte en tidligere i uken, men så fikk jeg så lyst på flere, så jeg kjøpte de to resterende i dyrebutikken i dag. Snåle raringer

Posted Images

Ancistruspappaen gjør ikke helt jobben sin, han er stadig borte fra hula, og endel av yngelet er borte tror jeg, regner vel med det er reker og snegler som i hovedsak at skylda, og sikkert noen kobbertetraer. Men det svømmer noen rare rumpetroll inni hula hans. Desverre så jeg ikke at de hadde klekket før etter at vi begynte å flytte på ting, så det får bare stå til. Ser uansett behov for et eget yngelkar til bare pappaen, hula og yngelet, så får skaffe pumpe og koble og sette oppi og ha en kampfisk der til vanlig. Da kan jeg flytte over hule med en gang jeg ser det kommer egg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan guppy skifte farge? Geir Cato, som jeg tidligere har lagt ut bilde av, var blå/lilla, men nå er han mer lys rosa. Hva har skjedd? :P

Det er også blitt født i karet mens vi har vært i syden, så nå svømmer det rundt en liten baby. Den svømmer helt fint rundt med de andre, som ikke prøver å spise den. Den er nok rundt en uke gammel. Den er ikke i nyfødt størrelse. Veldig artig å se den svømme med de andre som en del av gjengen, og ikke blir jaget som mat. Søt er den :D

Ellers så er det enda gravide damer der, og vi håper på flere babyer i fremtiden :) Håper bare flere klarer seg!

Edit: Kan hunnene føde, men forsatt være gravide? En av de må jo ha født, siden det er en baby der, men alle som var gravide(alle utenom en) er forsatt svært gravide. Jeg ikke skjønne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane: Gøy med bebis!!! Jeg fikk julegave selv igår av den ene Guppyen min, hun hadde fødet 6stk (som jeg hittil har sett) små søte.

Det jeg syntes er så rart med de to voksene guppyene jeg har nå er at de føder så utrolig store yngel, så de er fremme og svømmer sammen de andre rett etter fødsel, uten noen form for trussel med å bli spist, har alltid sett så mye mindre yngel, men ikke på de to jeg har nå.

En fordel er det jo...jeg beholder de som blir født ;)

Jeg vet ikke om de kan være gravid på to terminer samtidig (hvis det var det du mente?), men jeg har ei guppy dame som er stor selvom hun akkurat har fødet, hun er liksom xl samme hva, hun gir store "kull" også da når hun føder.

---------------

Jeg har tenkt...(vanskelig å tenke... :P)

Jeg MÅ gjøre noe med akvarie situasjonen asap, fiskene mine avler som kaniner, og en 60liter er ALTFOR liten til alle de jeg har der nå når de blir større, så jeg må finne flere større hjem til dem.

Noen av de små røde og orange Platy babyene jeg har i karet nå (ca 26stk) tror jeg skal få lov til å finne seg nye hjem via dyrebutikken når de blir store nok, hvis jeg klarer, de er jo så søte og MINE...

Det jeg har tenkt å gjøre er å fjerne 60literen fra der den står og sette opp en 110-170/180 (helst170-180liter) liter der, også sette opp en 240-300liter på den andre enden av stua, da skal jeg ha nok plass i massevis til nye yngel og andre fisk jeg skulle ha lyst på (går med en hemmelig drøm om en L malletype som jeg har lyst til å avle på, men får se om jeg får tak i nok individer, de er litt dyre også...).

Har veldig lyst til å kjøpe et helt nytt Juwel Rio 240liter i Bøk, har hatt det før og syntes det er så fint akvarie...eller 300liter, får se, syntes liksom at 300liter blir litt i største laget, jeg er IKKE fan av store fisk i det heletatt, litt rar på det området jeg.

Den hissige Platy hannen jeg har vært så fortvilet over har skiftet hjem, ei venninne av meg tok han med seg hjem en kveld hun var her på besøk, det var fint, for da VET jeg han får et 100% GODT hjem, har fått rapporter om at det virker som han trives, er ikke sååå bråkemaker hos hun, men bråker litt (hun har en hunne som tørr å sette han på plass, så da blir det lettere, her turte ingen å si i mot han...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane: Gøy med bebis!!! Jeg fikk julegave selv igår av den ene Guppyen min, hun hadde fødet 6stk (som jeg hittil har sett) små søte.

Det jeg syntes er så rart med de to voksene guppyene jeg har nå er at de føder så utrolig store yngel, så de er fremme og svømmer sammen de andre rett etter fødsel, uten noen form for trussel med å bli spist, har alltid sett så mye mindre yngel, men ikke på de to jeg har nå.

En fordel er det jo...jeg beholder de som blir født ;)

Jeg vet ikke om de kan være gravid på to terminer samtidig (hvis det var det du mente?), men jeg har ei guppy dame som er stor selvom hun akkurat har fødet, hun er liksom xl samme hva, hun gir store "kull" også da når hun føder.

Gøy!

Ja, altså vi har 6 hunner, hvor 5 er tydelig gravide(stor svart flekk og feite) og en er tynn og ikke flekk. Og siden det er født en unge, så må jo en av de ha født. Men forsatt er de 5 som var gravide like store og med svart flekk. Ser ingen forskjell på noen av de. Minst en av de må jo ha født liksom :P

Må kjøpe oss hus snart, slik vi har plass til flere akvarium vi! hihi :D :D Blitt helt galen! Er jo så gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy!

Ja, altså vi har 6 hunner, hvor 5 er tydelig gravide(stor svart flekk og feite) og en er tynn og ikke flekk. Og siden det er født en unge, så må jo en av de ha født. Men forsatt er de 5 som var gravide like store og med svart flekk. Ser ingen forskjell på noen av de. Minst en av de må jo ha født liksom :P

Må kjøpe oss hus snart, slik vi har plass til flere akvarium vi! hihi :D :D Blitt helt galen! Er jo så gøy :)

Jeg bor i en liten leilighet, men med veldig bra planløsning, heldigvis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spreller noen gule rompetroll inni ancistrushula. Ser ut som de har overlevd flytting og vannbytte finfint. :D Veeeeeeeldig spent på når de kommer ut om de er gule egentlig. :D Tenk å fått et kull med albinoer? Digger albinoer! Men ingen av foreldra er albino da, med mindre hannen har gått på barnerov.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var begge karene helt perfekte på alle nivå og jeg dobbelt sjekket når jeg kom hjem fra butikken. Så nå er det satt inn litt fisk i karene.

Det lille har blitt ett endlers kar, foreløpig 2 hanner og 2 hunner, klarer ikke bestemme emg om jeg skal kjøpe ett par endlers hunner til eller to vanlige guppy. Vi får se. også en helt vanlig Ancistrus og 5 kirsebær reker.

548255_10152375850425072_258866738_n.jpg

406036_10152375850320072_1014800381_n.jp

556293_10152375850350072_450735701_n.jpg

264698_10152375850465072_45554246_n.jpg

Det andre er på 60 liter og etter at jeg fant ut at Lyre Killiene trivdes i små kar, og fikk det bekreftet på en annen dyrebutikk i dag (ikke den som merker feil), og fikk masse info da hun selv holdt ett par kar med de som var vellykket og avlet fint så ble det ett: Lyrehale Killi/Aphyosemion australe gold akvarium. De liker seg vist rundt reker, snegler o.l. og blir stresset av bla tetra så da blir det nok litt reker og kanskje ett par rolige bunnfisker etterhver. Har også en gul/orange Ancistrus i det karet og 5 kirsebær reker.

Håper flytte over de rekene etterhvert om jeg får tak i blå/grønne reker. Til sommeren tenker jeg når folk sender :)

Anci-gul har gjemt seg i en hule siden han flyttet inn, så ingen bilder av den.

599696_10152375850505072_1974937924_n.jp

551602_10152375850305072_1979609135_n.jp

Killi hunne

528688_10152375850555072_53736999_n.jpg

557404_10152375850595072_627069920_n.jpg

Ettersom de fiskene liker seg med masse steder å gjemme seg, litt mørkt o.l. så skal jeg bygge opp litt mer huler i karet og har kjøpt inn catappa blader som får ligge i overflaten. Så litt mer røtter og steiner skal kjøpes inn og mørk sand var vist perfekt i følge damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom de fiskene liker seg med masse steder å gjemme seg, litt mørkt o.l. så skal jeg bygge opp litt mer huler i karet og har kjøpt inn catappa blader som får ligge i overflaten. Så litt mer røtter og steiner skal kjøpes inn og mørk sand var vist perfekt i følge damen.

Catappa vil synke etter rimelig kort tid, så jeg ville tatt de opp når de har blitt myke og rullet de sammen til huler, da varer de lengre, og du kan lettere "ommøblere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catappa vil synke etter rimelig kort tid, så jeg ville tatt de opp når de har blitt myke og rullet de sammen til huler, da varer de lengre, og du kan lettere "ommøblere".

Ja hun sa det også, men de spiste vist de bladene og likte "leke" rundt de.

Men skal jeg fikse noe planter som flyter litt etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var begge karene helt perfekte på alle nivå og jeg dobbelt sjekket når jeg kom hjem fra butikken. Så nå er det satt inn litt fisk i karene.

Det lille har blitt ett endlers kar, foreløpig 2 hanner og 2 hunner, klarer ikke bestemme emg om jeg skal kjøpe ett par endlers hunner til eller to vanlige guppy. Vi får se. også en helt vanlig Ancistrus og 5 kirsebær reker.

548255_10152375850425072_258866738_n.jpg

406036_10152375850320072_1014800381_n.jp

556293_10152375850350072_450735701_n.jpg

264698_10152375850465072_45554246_n.jpg

Det andre er på 60 liter og etter at jeg fant ut at Lyre Killiene trivdes i små kar, og fikk det bekreftet på en annen dyrebutikk i dag (ikke den som merker feil), og fikk masse info da hun selv holdt ett par kar med de som var vellykket og avlet fint så ble det ett: Lyrehale Killi/Aphyosemion australe gold akvarium. De liker seg vist rundt reker, snegler o.l. og blir stresset av bla tetra så da blir det nok litt reker og kanskje ett par rolige bunnfisker etterhver. Har også en gul/orange Ancistrus i det karet og 5 kirsebær reker.

Håper flytte over de rekene etterhvert om jeg får tak i blå/grønne reker. Til sommeren tenker jeg når folk sender :)

Anci-gul har gjemt seg i en hule siden han flyttet inn, så ingen bilder av den.

599696_10152375850505072_1974937924_n.jp

551602_10152375850305072_1979609135_n.jp

Killi hunne

528688_10152375850555072_53736999_n.jpg

557404_10152375850595072_627069920_n.jpg

Ettersom de fiskene liker seg med masse steder å gjemme seg, litt mørkt o.l. så skal jeg bygge opp litt mer huler i karet og har kjøpt inn catappa blader som får ligge i overflaten. Så litt mer røtter og steiner skal kjøpes inn og mørk sand var vist perfekt i følge damen.

Kjempeflotte kar JeanetteH! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg og sambo hentet enda et 60L akvarium. Jippi! Har ikke satt i vann ol. enda, fordi lyset i lokket funker ikke helt, så skal se at det funker med nytt lysrør først. Om ikke leverer vi det tilbake. Kjøpt brukt med grus, pumpe, og en "ruinhus".

Planen er å ha endlers i karet, tror jeg, men vil samtidig ha noe annet enn guppyer også. Kanskje sverddragere.. Hmm. De er levendefødere de også sant? Mener å huske det.

Noen tips til annet som er gøy, og formerer seg bra? Som kan bo i et 60L. Vil gjerne ha noe nytt og spennende! Tips i vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusproblem!

Jeg har blitt tilbydd 30-40 endlers + litt yngel for 300kr, da "eier" vil ha de vekk pga. flytting. Problemet er bare hvor jeg skal ha dem. Jeg har to 60L kar nå, og jeg vil jo selvfølgelig selge videre en god del av de så fort jeg kan, da jeg ikke kan ende opp med over 100 endlers innen en uke(mange er gravide) :P

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg kan jo skille hunner og hanner til jeg får solgt vekk godt over halvparten, og så sette sammen igjen når jeg har bedre plass. Har også nå syv guppyer i det ene karet, men blir da delt i hunner og hanner med de andre, slik de ikke blir blanda de imellom. Jeg kommer nok til å blande guppy og endlers i ene karet, og ha ren endlers i det andre.

Hun som har fiskene nå har alle i et 54L kar, men jeg tror ikke det er helt det beste med så mye fisk på så liten plass.
---
Om det er noen her inne i Bergens området, som vil kjøpe endlers, så er det bare til å si ifra, når jeg eventuelt har hentet dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusproblem!

Jeg har blitt tilbydd 30-40 endlers + litt yngel for 300kr, da "eier" vil ha de vekk pga. flytting. Problemet er bare hvor jeg skal ha dem. Jeg har to 60L kar nå, og jeg vil jo selvfølgelig selge videre en god del av de så fort jeg kan, da jeg ikke kan ende opp med over 100 endlers innen en uke(mange er gravide) :P

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg kan jo skille hunner og hanner til jeg får solgt vekk godt over halvparten, og så sette sammen igjen når jeg har bedre plass. Har også nå syv guppyer i det ene karet, men blir da delt i hunner og hanner med de andre, slik de ikke blir blanda de imellom. Jeg kommer nok til å blande guppy og endlers i ene karet, og ha ren endlers i det andre.

Hun som har fiskene nå har alle i et 54L kar, men jeg tror ikke det er helt det beste med så mye fisk på så liten plass.

---

Om det er noen her inne i Bergens området, som vil kjøpe endlers, så er det bare til å si ifra, når jeg eventuelt har hentet dem! :)

Luksus problem :)

Å skille levendefødere har ingen nytte siden hunnene lagrer "sæd" inni seg, en parring kan holde til 4-5kull mener jeg å huske ;)

Jeg ville tenkt på dyrevelferden, tatt imot noen til det ene karet og latt resten være.

60litere er SMÅ kar og man kan desverre ikke ha så mye fisk i dem :(

Har selv 60liter nå og syntes det er noe herk, spesielt siden fiskene jeg har avler så mye, også syntes jeg det er myye lettere å holde god vannverdi i større kar.

Skal heldigvis oppgradere til 240liter rett over nyåret.

Du har ikke plass til større kar? Så kan du ta imot alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksus problem :)

Å skille levendefødere har ingen nytte siden hunnene lagrer "sæd" inni seg, en parring kan holde til 4-5kull mener jeg å huske ;)

Jeg ville tenkt på dyrevelferden, tatt imot noen til det ene karet og latt resten være.

60litere er SMÅ kar og man kan desverre ikke ha så mye fisk i dem :(

Har selv 60liter nå og syntes det er noe herk, spesielt siden fiskene jeg har avler så mye, også syntes jeg det er myye lettere å holde god vannverdi i større kar.

Skal heldigvis oppgradere til 240liter rett over nyåret.

Du har ikke plass til større kar? Så kan du ta imot alle :)

Jeg vet de lagrer, men de som eventuelt ikke er gravide, vil jeg jo da hindre å bli gravid den perioden. Og da slipper jeg blande endlers og guppy.

Er det ikke mulig å selge til butikker? Om jeg tar imot alle og deler de over to 60l så har de det hvertfall mye bedre enn slik ALLE nå er i et 54l.

Og å beholde alle har jeg ikke tenkt til uansett.

Jeg har nylig kjøpt et 60l til, da jeg ikke har råd til å kjøpe et større. Kunne nok hatt plass til 120l.

-----

Og, det nye karet fylte jeg med vann i går. 20% vann fra det andre karet, 80% nytt vann. Også tok jeg mye filtergugge i karet. Satt over to planter og pumpa gikk fra i går av. Har og putta oppi en oppstartstabelett som ligger i pumpefilteret og god gjør seg.

Er det da trygt å sette fisk i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen butikker betaler for fisken, andre gir ut varer for dem, mens andre ikke tar imot fisker fra privat personer.

Ta en vanntest, så ser du om verdiene er ok til å sette inn fiskene.

Ta imot alle sammen og del dem opp sånn som du sier, da bør det være plass nok ;)

Her har en av mine to vanlige guppy jenter (har bare to voksend guppy jenter) fått ca 21 babyer idag...og plass mangelen hyler her nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta endlersene i går! Det var langt mer fisk enn hva han trodde. Så idag har jeg dessverre avlivet en del småyngel. Det ble rett og slett for fult i karet til at noen ville trives. Det var selvfølgelig ikke noe kjekt, men det måtte bare bli slik, og det foregikk på en human og rask måte. Jeg har alle i et kar, da jeg ikke helt vet om jeg vil blande de med guppyene. Han jeg kjøpte dem av sa at det ville han helst ikke ha gjort, så da ble jeg litt usikker igjen..

Ellers så ser det ut til at resten trives, og det er alt født et nytt "kull", og flere kommer nok de nærmeste dagene ut ifra hvordan noen av hunnen ser ut. Håper de spiser opp en del av dem! :P

Jeg synes derimot noen av hannene virker veldig veldig etter de høygravide hunnene. De svømmer etter dem non stop og det ser ikke så trivelig ut for hunnene. Det er god fordeling mellom kjønn, men det ser ut til at de går etter de høygravide. Ofte er det 2 hanner etter en hunn også. Duste hanner!
----
Jeg selger en del av fiskene, så om noen her skulle være interessert får dere skrike ut! Selger en del voksne/halvvoksne, og masse smått i forskjellige størrelser. Holder til i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...