Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsbåndulykke


borderen

Recommended Posts

For 3 dager siden våknet jeg opp til desperat "vesing"/skrik ute. Jeg løp ut mens tankene raste... Kunne det være at bikkjene hadde tatt et rådyr eller en skjære? Har noen skadet seg? Når jeg kommer ut (barbeint i snøen) ser det ut som at Yippie har tatt kvelertak på Kiter og rister ham. Tungen hans er HELT blå og det ser ut som det spruter blod ut av munnen på begge to! Faren min kommer løpende når jeg skriker "han blir drept! HJELP!" Etter litt (aner ikke tiden, men sikkert et halvt sekund) forstår jeg at det er halsbåndet hans som har festet seg i kjeven på Yippie og blitt tvinnet en gang, slik at det sitter fast!

Faren min klarer på uviss måte å rive Yippie løs - hun løper da avgårde med halen mellom beina. Kiter bare biter desperat rundt seg mens blodet renner og jeg bare ser det hvite og blodskutte i øynene hans. Jeg holder ham fast og roer ham ned. Jeg blir selvfølgelig bitt masse i både hendene og armene. Så blir han liggende helt stille i snøen. Jeg blir selvfølgelig livredd og bærer ham inn. Da merket jeg at han roet seg og pustet normalt.

Etter litt kos, hosting og litt vann travet han rundt med halen i sky igjen. Men han var ganske rolig og klengete resten av dagen stakar..!

En ting er helt sikkert – Kiter skal ikke ha på seg halvbånd når han er ute alene! (0g ikke noen av de andre hundene for den sakens skyld).

Jeg har alltid vært den som har tenkt at folk tar så unødig mange forhåndsregler når de engang ikke kan ha halsbånd på hunden, men jeg har lært hvor fort det kan gå. Her var det ikke mer enn max 1 minutt om å gjøre før han i hvertfall ville ha svimet av slik at jeg ikke hadde hørt ham… og da hadde jeg minstet han. Kiter gikk bare med et lett, tynt skinnhalsbånd med tlf nr på… Nå skal jeg kjøpe et større fleece halsbånd med navn og tlf nr og han lettere han dra jeg ut av om noe skulle skje!

Nøy dere med min erfaring – dette er ikke verdt å erfare selv før man tar av halsbåndet.

yeskade.jpg

Bildet er tatt idag: han fremdeles blodsprengte øyne...

IMG_9453.jpg

Litt pjusk, men han puster :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ekkel opplevelse. Har hørt flere slike historier og også om hunder som setter seg fast ute på tur. Så min har ikke halsbånd på seg når han er løs eller under lek. Tar ikke sjansen...

Godt det gikk bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at det gikk bra.

Jeg er av dem som omtrent aldri bruker halsbånd på hunden min. Bruker det kun når vi trener eller går tur i bånd. Ellers bruker jeg refleksdekken med borrelås på henne. Da har hun kjennetegn på seg om hun av en eller annen grunn skulle stikke seg bort, men samtidig er det lett å få av om det skjer noe. Ja, jeg er hønemor og har sett for meg alle mulige skrekkscenario. Men jeg foretrekker å forebygge problemer :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff for en forferdelig opplevelse! :aww: Kan bare føle panikken..

Opplevde nesten kvelning selv da Nitro var bundet til et tre og en hund slet seg og kom løpende og angrep han. Da løp han rundt og rundt treet til han ble hengt fordi han prøvde å komme seg vekk. Han gispet etter luft og båndet var så stramt at jeg hadde skikkelig vanskeligheter med å få han løs. Hadde ikke med kniv heller. Heldigvis gikk det bra. Men kjente hjertet slo litt ekstra da..

Jeg er påpasselig med halstup og kjettingstrup, og unngår å ha det på hvis hundene leker. Har hørt at ihvertfall kjetting på halsbåndene kan gjøre at den andre hunden kan få tanna inn i leddene og få skader.

Veldig bra at det gikk bra med deres hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, enda godt det gikk bra! Hvordan gikk det med Yippie?

Det glemte jeg! Vi tok inn Yippie også. Hun skalv av skrekk stakars. Hun hadde ingen skader, men var blitt litt forskremt (det skal veldig lite til på henne). Hun rundvasket Kiter i munn, øyne og øre og bare en halvtime seinere så lekte de sammen igjen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min sin hund forsvant i skogen når han ble skremt og ble sittende fast i et tre med halsbåndet. Han satt der i nesten et døgn før dem fant han. Halsbånd er skummelt, mine få leke uten og være uten inne etc.

Bra det gikk bra med begge to :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så grusomt! :aww:

Ved planlagt lek tar jeg av halsbåndet til Casper, jeg er en av dem som kanskje er litt hysterisk (men man ser jo her at det ikke er så hysterisk likevel). Skummelt, er jo ikke bare munnen som kan bli sittene fast, en fot kan komme seg innunder og brekke.

Til hagehalsbånd kan du jo kjøpe et "jakthalsbånd", altså et som ryker hvis hunden setter seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Herrgud så fælt... Enda godt at det gikk bra, men for en grusom opplevelse da... :aww:

Fikk nylig en mail om en lignende opplevese fra oppdretteren til Günther som en liten advarsel mot halsbånd. Jeg bruker ikke halsbånd så mye, men nå skal jeg bli enda flinkere til å ta av halsbåndet når de er løse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det gikk bra med Kiter.

En oppdretter jeg var i kontakt med for mulig hundekjøp noen år siden, hadde hatt hundene sine stående i hundegård med strupehalsebånd. Mens hun var borte fra de, hadde den ene hunden satt fast halsebåndet og blitt kvalt. Den døde dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, da ekkelt.. Det har aldri falt med inn at det kan være så farlig med halsbånd ubevoktet. Jeg tenker alltid på dette med katt og halsbånd, er livredd for at de skal sette seg fast, så ingen av mine tre katter har brukt halsbånd noen gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det gikk så bra som det gjorde. Må være grusomt!

Slike opplevelser som dette (eller hunder som setter fast båndet i buret mens eieren kjører på motorveg i 120 km/t f.eks) er grunnen til at min hund aldri bruker halsbånd. Retrieverbånd når han må ha bånd - aldri ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...