Gå til innhold
Hundesonen.no

Nok et emne om dette! Hvilken retning trener du mest i?


Wheaten terrier

Hvilken treningsmetode?  

37 stemmer

  1. 1.

    • Klikkertrening
      22
    • Nordenstam
      2
    • Jærverud
      13


Recommended Posts

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Og hvorfor tror du jeg lo da!? Eller var den ikke til meg?

ok, nå er dere frekke :) Joda det hender at min gjør det. f.eks når jeg kaller henne inn og hun ser dumt på meg og løper andre veien og finter meg ut når jeg prøver å ta tak i henne... hehe det er rimelig bevisst det hun gjør der. Men det ble hun heldigvis ferdig med da hun gikk fra unghund til voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, nå er dere frekke :) Joda det hender at min gjør det. f.eks når jeg kaller henne inn og hun ser dumt på meg og løper andre veien og finter meg ut når jeg prøver å ta tak i henne... hehe det er rimelig bevisst det hun gjør der. Men det ble hun heldigvis ferdig med da hun gikk fra unghund til voksen :)

Men det blir vel galt å kalle det bevisst ulydighet? For hunder er jo ikke frekke mot oss på noen måter, de gjør jo bare ting som lønner seg for dem. For hvis du hadde tatt frem noen ekstra gode godbiter, så er jeg nesten sikker på at hunden ville ha kommet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir vel galt å kalle det bevisst ulydighet? For hunder er jo ikke frekke mot oss på noen måter, de gjør jo bare ting som lønner seg for dem. For hvis du hadde tatt frem noen ekstra gode godbiter, så er jeg nesten sikker på at hunden ville ha kommet :wink:

Jepp det hadde hun nok, men jeg forventer at jeg skal kunne kontrollere henne uten godbiter også... jeg kjenner min egen hund og vet at hun kan være litt fandenivoldsk innimellom :D hun er en veldig intelligent jente, og innkalling sitter vanligvis som støpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg bare føler at det blir en slags, "hun trener sånn, derfor er hun sånn". Jeg er faktisk ikke en bokslave, jeg er individualist. Jeg syns Geir Nordenstam har skrevet noen fantastisk flotte bøker, og jeg syns Full kontroll er så bra at jeg vil kalle det hunde eierens bibel. Men det er ikke dermed sagt at jeg trener samme som noen. Jeg pleide aldri å kategorisere folk før jeg så diskusjonene på canis, her osv. Det blir bare for dumt syns jeg! Rett og slett. Og grunnen til at jeg brukte IW som eksempel er fordi hun gjør som jeg skrev. Stadig ombestemmer seg, er imot mennesker fordi de er sånn, osv. Og jeg sa ikke at hennes hund er usikker, men det kan fort bli sånn hvis man stadig vipper over dit vinden blåser. Jeg syns ikke det er noe jeg! Jeg leser min hund, og handler ut ifra det jeg har erfart, og det som er mest effektivt. Livet handler om mer enn å kategorisere folk. Husker på skolen her om dagen. Da kom noen klassevenninder bort til meg og pekte på venninna og sa: "syns du hun er bærte?". Jeg kategoriserer ikke folk etter kategorier! Hun der er, nerd, pønker, bærte, muslim, overkristen, osv. Er det nødvendig! Husker da jeg kom på leiren da var det folk som regnet med at jeg var en kontrollfrik, og det hele. Wesminster som ikke rakk å bli kjent med meg trakk sine besluttninger, og sånn var det. Jeg tenker ikke sånn. Absolutt ikke. Jeg er så LEI av kategoriseringer. Jeg liker mennesker fordi de er den personen de er, ikke fordi de hører på det bandet, leser de bøkene eller forer hunden med frolic, eller diskuterer. Det har ikke noe med denne personen. Jeg går ikke dit vinden blåser! Selvsagt prøver jeg nye ting, men besluttningene er MINE. Og grunnen til at jeg nevnte det navnet var fordi jeg sammenlignet med noe. Det trenger ikke å være negativt, men det er ikke helt meg. Hva er poenget med all kategoriseringen? Skape fordommer? Det har ikke jeg tenkt å være med på hvertfall. Og neste NKKU leir skal jeg ta meg tid til å kose meg og være med hyggelige hundemennesker, ikke la meg bli rakket ned på. Og jeg vet det er fler på leiren som er enig i at det ble alt for mye kategoriseringer.

Nyt livet sier nå jeg. Ikke lag fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel ikke om å være bokslave eller å gå dit vinden blåser. Man bruker disse katogoriene som en beskrivelse, fordi alle assosierer kategori-navna med en treningsmetode. Man burde kanskje ha skrevet PF/NS eller NF/PS i stedet, men alle havner under en av kategoriene enten man vil eller ikke. Alle er underlagt læringslovene akkurat som alle er underlagt tyngdekaften. Før har du (Astrid) sagt at du trener nordenstam, og vært stolt av det. Jeg synes det var kult, ikke alt du står for som jeg er enig i, men jeg synes det var kult at du sa det du mente og du sa det rett ut. Nå trener du plutselig ikke nordenstam, men på din egen måte. For det første: Alle havner på en av kategoriene (Og nei, de er ikke dømmende på noen måte, bærte-sammenligningen var dårlig) og for det andre: Du klager på at IW ombestemmer seg. Vel, det er visst flere som er usikre, for å bruke ditt eget ord. Jeg synes det er dårlig gjort å dra inn IW og Wesminster i noe dem ikke har noe med, og for min del er det lite interessant å lese om hva som skjedde på NKKU leiren. Jeg er tross alt medlem i NKKG! Hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel ikke om å være bokslave eller å gå dit vinden blåser. Man bruker disse katogoriene som en beskrivelse' date=' fordi alle assosierer kategori-navna med en treningsmetode. Man burde kanskje ha skrevet PF/NS eller NF/PS i stedet, men alle havner under en av kategoriene enten man vil eller ikke. Alle er underlagt læringslovene akkurat som alle er underlagt tyngdekaften. Før har du (Astrid) sagt at du trener nordenstam, og vært stolt av det. Jeg synes det var kult, ikke alt du står for som jeg er enig i, men jeg synes det var kult at du sa det du mente og du sa det rett ut. Nå trener du plutselig ikke nordenstam, men på din egen måte. For det første: Alle havner på en av kategoriene (Og nei, de er ikke dømmende på noen måte, bærte-sammenligningen var dårlig) og for det andre: Du klager på at IW ombestemmer seg. Vel, det er visst flere som er usikre, for å bruke ditt eget ord. Jeg synes det er dårlig gjort å dra inn IW og Wesminster i noe dem ikke har noe med, og for min del er det lite interessant å lese om hva som skjedde på NKKU leiren. Jeg er tross alt medlem i NKKG! Hihi[/quote']

jeg gidder ikke å si jeg trener sånn og sånn, for man får bare dritt og fordommer tilbake. Sånn er det bare. Grunnen til at jeg dro inn dem var for å sammenligne. Det wes sa om meg f.eks, det var fordi jeg er annerledes enn henne og trener annerledes.(ikke vondt ment) Det er bare sånn hundesportens samfunn er idag.. Er ikke det fordommer nok da? Noen syns det er trivelig, men det gjør ikke jeg. Det er jo samme kategorisering som med bærte, pønker, nerd osv. Man forventer ting av de personene fordi de er blitt kategorisert. Sånn er det bare. Jeg syns det er en god sammenligning når det gjelder kategoriseringer. Spesiellt folka her på hundesonen er veldig glad i kategoriseringer, og gjøre alt som står i bøkene til punkt og prikke. Og jeg har aldri sagt at læringslovene ikke gjelder. Men jeg personlig mener jo det finnes lederskap og willing to please, og da blir jeg med en gang kategorisert. Ingen kan vite hva hunden tenker. Så hvorfor lage stort styr ut av det? vi vil jo bare det som er best for dyrene uansett. Så hvorfor bry seg om slik idioti? Iw ville ha treningsmetode diskusjoner, og det fikk hun. Men resultatene av det er ikke akkurat positive. Det blir fordommer for visse mennesker. Jeg skjønner fortsatt ikke vitsen. Baksnakking og alt mulig. Hva er så gøy med det? Hva er NYTTIG med det?? Jeg er helt sikker på at de fleste her har negative meninger om noen personer. Hvorfor bry seg om det? Hvorfor snakke dritt om noe på internet? Seriøst, hva slags liv er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiellt folka her på hundesonen er veldig glad i kategoriseringer, og gjøre alt som står i bøkene til punkt og prikke.
hvordan vet du det?har du pratet med absolutt alle her inne,og vet at det er sånn de gjør det?jeg gjør nå ikke det..nå gjør du jo akkurat sånn som du ikke liker at folk gjør,du putter dem i båser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet du det?har du pratet med absolutt alle her inne,og vet at det er sånn de gjør det?jeg gjør nå ikke det..nå gjør du jo akkurat sånn som du ikke liker at folk gjør,du putter dem i båser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener vel hovedsaklig etter prinsippet PF/NS, det fungerer best på mine to myke hunder - men det er tidspunkt da jeg har mest lyst til å filleriste dem og vise dem en gang for alvor at dette er ikke lov, heldigvis tar jeg til vettet før dette skjer. Vi har funnet en måte å fungere sammen på som baserer seg på ros av det som er positivt, og navnet i en advarende tone når de er på vei til å gjøre noe galt ;) Men selvfølgelig; det skjer at det kommer et "nei" fra meg også..

Og ja, jeg er en "jukseklikker" - jeg trener med klikker, og driver altså ikke klikkertrening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener vel hovedsaklig etter prinsippet PF/NS, det fungerer best på mine to myke hunder - men det er tidspunkt da jeg har mest lyst til å filleriste dem og vise dem en gang for alvor at dette er ikke lov, heldigvis tar jeg til vettet før dette skjer.  Vi har funnet en måte å fungere sammen på som baserer seg på ros av det som er positivt, og navnet i en advarende tone når de er på vei til å gjøre noe galt ;) Men selvfølgelig; det skjer at det kommer et "nei" fra meg også..  

Og ja, jeg er en "jukseklikker" - jeg trener med klikker, og driver altså ikke klikkertrening...

Jeg har aldri tatt min hund fordi jeg blir sint. Bruker man korrigering skal man ikke korrigere etter humøret. Det er ikke noe hunden forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da heller ikke en anklage mot deg, Astrid! Det var bare en liten apropos til treningsmetoden min...

Har heller aldri gjort det, og det er også en av grunnene til at hvis jeg ikke er i godt humør en dag så trener jeg ikke med hundene, nettopp fordi det ville vært urettferdig...

Så da er vi jo enige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky skriver: Jeg syns Geir Nordenstam har skrevet noen fantastisk flotte bøker, og jeg syns Full kontroll er så bra at jeg vil kalle det hunde eierens bibel. Men det er ikke dermed sagt at jeg trener samme som noen.

Ser at du igjen sier du ikke trener nordenstam....? Var det ikke sant det su skrev da nå i august?

Vicky skriver: Nyt livet sier nå jeg. Ikke lag fordommer.

Synes enkelte av uttalelsene dine blir en tanke kort tenkte og feil... Å nyte livet er jo helt ok, men råd om ikke å lage fordommer...? Jeg vil jo si at du lager fordommer mot f.eks klikkere. Om en uerfaren hunde eier leser bare noen av dine meninger om klikker så vil nok aldri den personen prøve det en gang. Det er å lage fordommer i mine øyne.

Og jeg vil heller ta hatten av for IW som høster erfaringer på sin egen måte. Det blir helt feil å si at hun stadig er usikker på hva som er rett og galt. Det er 1000 ganger bedre å spørre om råd enn å gå og trene på en måte man ikke trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gidder ikke å si jeg trener sånn og sånn, for man får bare dritt og fordommer tilbake. Sånn er det bare. Grunnen til at jeg dro inn dem var for å sammenligne. Det wes sa om meg f.eks, det var fordi jeg er annerledes enn henne og trener annerledes.(ikke vondt ment) Det er bare sånn hundesportens samfunn er idag.. Er ikke det fordommer nok da? Noen syns det er trivelig, men det gjør ikke jeg. Det er jo samme kategorisering som med bærte, pønker, nerd osv. Man forventer ting av de personene fordi de er blitt kategorisert. Sånn er det bare. Jeg syns det er en god sammenligning når det gjelder kategoriseringer. Spesiellt folka her på hundesonen er veldig glad i kategoriseringer, og gjøre alt som står i bøkene til punkt og prikke. Og jeg har aldri sagt at læringslovene ikke gjelder. Men jeg personlig mener jo det finnes lederskap og willing to please, og da blir jeg med en gang kategorisert. Ingen kan vite hva hunden tenker. Så hvorfor lage stort styr ut av det? vi vil jo bare det som er best for dyrene uansett. Så hvorfor bry seg om slik idioti? Iw ville ha treningsmetode diskusjoner, og det fikk hun. Men resultatene av det er ikke akkurat positive. Det blir fordommer for visse mennesker. Jeg skjønner fortsatt ikke vitsen. Baksnakking og alt mulig. Hva er så gøy med det? Hva er NYTTIG med det?? Jeg er helt sikker på at de fleste her har negative meninger om noen personer. Hvorfor bry seg om det? Hvorfor snakke dritt om noe på internet? Seriøst, hva slags liv er det?

For å være ærlig så skjønner jeg ikke hva poenget ditt er. Hva vil du frem til egentlig? Du er langt utenfor det som ble diskutert og er over på fordommer og baksnakking og negative meninger om andre personer. Hvorfor kan du ikke holde deg til tema? Hvorfor kan du ikke si hva du mener? Jeg er ikke redd for å si at jeg mener lederskap og will to please er to fundamenter i hundeholdet mitt, jeg blir ikke rakket ned på av den grunn. Hvis jeg derimot heiser bikkja mi opp i været foran en haug med tilskuere, så kan du regne med at jeg hadde blitt hetset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Charlotte, du har gode poenger her..

Og Astrid: det ahndler ikke om kategorisering! Det handler om at ALLE uansett treningsmetode enten havner under paraplyen PF/NS eller NF/PS.

Så ja, kanskje det er det vi burde kalle det, istedet for klikkertrening, Nordenstam, Järverud osv.

Jeg er hundre prosent enig med deg i at forhåndsdømming og kategorisering av mennesker pga av utseende, musikksmak eller lignende er usmakelig og urettferdig. Dessuten er det altfor lettvint, mennesker er tross alt litt mer komplekse enn som så. Og å dømme mennesker pga av treningsmetode vil slå veldig feil ut for mange, jeg f.eks har trent både i Nordenstam retning, Järverud retning og nå klikkerretning. Er en av retningene bedre enn noen av de andre?

Er jeg da en grusom person som mishandler hunden min og en kontrollfrik? (jeg har trent Nordenstam) Er jeg en person som lokker og lurer, og så etter det blir en kontrollfrik? (Okei, dårlig beskrivelse, men jeg har trent omtrent järverud). Er jeg en altfor snill og myk person som er fryktelig naiv? (jeg trener klikkertrening). I mine øyne er jeg ingen av delene.

Jeg skjønner godt at det er sårende og bli forhåndsdømt pga treningsmetode, hvis du føler at du har blitt det.. Men da får du heve deg over det, og ikke gjøre samme feilen med andre!

JA til en fordomsfri verden, men det nytter ikke kjempe mot paraplyene i hundetrening; PF/NS og NF/PS.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener IKKE etter noen bok, eneste boken jeg har lest er du er sjefen, men har ikke lest hele boka, fikk ingen aha opplevelser eller noe. Jeg trener på min måte, det som jeg synes virker mest rett mot min måte å trene på er jærverud, som jeg har nettop fått vite at fantes. ville bare få sagt det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener Nordenstam men det har vel de fleste fått med seg ;)

Merkelig nok er jeg gang på gang enige med klikkere (les klikkere og ikke "klikkere"), som Benedicte og Annette/Loke-floke, fordi vi kan og vet om læringslovene, begreper og funksjoner og er enige om dem.

En spade er tross alt en spade, selvom noen ville likt å kalle den en øks, kanskje har de noen felles trekk og bruksområder, men de blir aldri det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener Nordenstam men det har vel de fleste fått med seg ;)

Merkelig nok er jeg gang på gang enige med klikkere (les klikkere og ikke "klikkere"), som Benedicte og Annette/Loke-floke, fordi vi kan og vet om læringslovene, begreper og funksjoner og er enige om dem.

En spade er tross alt en spade, selvom noen ville likt å kalle den en øks, kanskje har de noen felles trekk og bruksområder, men de blir aldri det samme.

tror ikke det er mange klikkertrenere som er for å "knøle" hunden sin. Det er ikke jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener Nordenstam men det har vel de fleste fått med seg :)

Merkelig nok er jeg gang på gang enige med klikkere (les klikkere og ikke "klikkere"), som Benedicte og Annette/Loke-floke, fordi vi kan og vet om læringslovene, begreper og funksjoner og er enige om dem.

En spade er tross alt en spade, selvom noen ville likt å kalle den en øks, kanskje har de noen felles trekk og bruksområder, men de blir aldri det samme.

Har noen redigert innlegget mitt eller er det jeg som roter og tror jeg har skrevet mer enn det som står her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen redigert innlegget mitt eller er det jeg som roter og tror jeg har skrevet mer enn det som står her??

?Jeg mistenker at det er du som roter ;)

Forøvrig trodde jeg vi var enige om å ikke være enige?Eller noe? :?

Det tar seg så dårlig ut at "hundemishandlere" og "fòringsutomater" prater samme språk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...