Gå til innhold
Hundesonen.no

Nok et emne om dette! Hvilken retning trener du mest i?


Wheaten terrier

Hvilken treningsmetode?  

37 stemmer

  1. 1.

    • Klikkertrening
      22
    • Nordenstam
      2
    • Jærverud
      13


Recommended Posts

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar
thanks, for raskt og lærerikt svar :) kan`ke du komme å korrigere pappa da? :D tru meg, mange timer i bil har gått med her oså, men han flyr i taket, og blir dritforbanna fordi jeg prøver og komme med nye ideer og innspill i hvordan jeg mener hunden bør trenes. :D kanskje jeg skal begynne og slå pappa hver gang han korrigrer hunden? så kanskje begynner og jobbe for å unngå straff,og dermed slutter med korrigeringen?! :)

ingvild: du kan få pøve du og :D jeg når ikke gjennom, rangstigen er visst limt inne i hodet på pappa, og han gir seg ikke akkurat lett.. :D :roll:

Hihi :D

Du kan velge mellom to metoder :wink:

1) bruk strømhalsbånd på pappan din :)

2) Propp han (som sagt -) full med canisatrikler, og be han lese klikkertrening for din hund! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror ikke på at hunden min jobber mer for å unngå enn for å oppnå.

Hun vet at jeg har godbit når vi trener (det lukter hun uten at jeg viser den til henne) og det er den hun jobber for å oppnå. Når jeg roper på henne kommer hun mot meg med logrende hale, det er ikke fordi hun vil unngå noe, men fordi hun vil oppnå og få ros av meg og kanskje en godbit om hun er heldig.

Helt ærlig så tviler jeg på at hunden begynner å jobbe for å unngå når den ikke blir straffet ofte. Jeg straffer ikke ofte, og jeg prøver og unngå og gjøre det og skal jobbe med det enda mer. Det er veldig vanskelig når man først har kommet inn i det.

Forresten, ser dere på det som å straffe og ta hunden rundt snuten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thanks, for raskt og lærerikt svar :) kan`ke du komme å korrigere pappa da? :D tru meg, mange timer i bil har gått med her oså, men han flyr i taket, og blir dritforbanna fordi jeg prøver og komme med nye ideer og innspill i hvordan jeg mener hunden bør trenes. :D kanskje jeg skal begynne og slå pappa hver gang han korrigrer hunden? så kanskje begynner og jobbe for å unngå straff,og dermed slutter med korrigeringen?! :)

ingvild: du kan få pøve du og :) jeg når ikke gjennom, rangstigen er visst limt inne i hodet på pappa, og han gir seg ikke akkurat lett.. :D :roll:

EDIT: men om et år, skal både jeg og bikkja helomvendes :D vi flytter uut! :D da kan pappa si hva han vil, da siter jeg med makten! :P

Har samme type pappa her i huset også, har fått ham til å lese "ikke skyt hunden", men det fikk ikke ønsket resultat... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror ikke på at hunden min jobber mer for å unngå enn for å oppnå.

Hun vet at jeg har godbit når vi trener (det lukter hun uten at jeg viser den til henne) og det er den hun jobber for å oppnå. Når jeg roper på henne kommer hun mot meg med logrende hale, det er ikke fordi hun vil unngå noe, men fordi hun vil oppnå og få ros av meg og kanskje en godbit om hun er heldig.

Helt ærlig så tviler jeg på at hunden begynner å jobbe for å unngå når den ikke blir straffet ofte. Jeg straffer ikke ofte, og jeg prøver og unngå og gjøre det og skal jobbe med det enda mer. Det er veldig vanskelig når man først har kommet inn i det.

Forresten, ser dere på det som å straffe og ta hunden rundt snuten?

Dersom positiv straff blir benyttet mye, så vil hunden jobbe for å unngå ubehag ja. Dette er ikke noe bare jeg sitter her og tror, men det er forsket på læringspsykologien, og det samme gjelder mennesker og andre dyr (: les læringspksykologi).

Det finens bare tre måter vi lærer på:

1) Positiv forsterkning

2) Negativ forsterknig

3 observasjonslæring (mest brukt på mennesker og aper, men jeg har sett tillfeller av det på egen hund)

--

Hva hunden din jobber for kan jeg ikke si, for jeg har aldri sett deg trene i praksis med hunden din.

Men husk at veldig mange hunder tar kontakt med føreren sin når de blir straffet, og konsentrasjonen er på topp og det kan se ut som om hunden "elsker å arbeide". Men det er et faktum at veldig mange hunder (spesielt gjeterhundraser, f.eks border collie og schæfer) "jobber ihjel" for å få eieren til å ikke straffe. Lek er et dempende signal vettu :wink: (selv om jeg ikke tror at hunden din er et av disse eksemplene :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de gangene jeg har prøvd å bruke negativ straff har det alltid endt mislykket, eks. hun er veldig gira og biter og hopper på meg, jeg binder henne fast til et tre og lar henne være alene i noen minutter, når jeg kommer tilbake er hun like vill. Jeg prøver og stå stille og snu meg vekk. Nei. Jeg prøver og overse. Nei.

Så hva skal jeg gjøre når disse metodene, som skal være negativ straff ikke fungerer? (Og, for den saks skyld, at andre i familien ikke er innstilt på og trene negativ straff...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de gangene jeg har prøvd å bruke negativ straff har det alltid endt mislykket, eks. hun er veldig gira og biter og hopper på meg, jeg binder henne fast til et tre og lar henne være alene i noen minutter, når jeg kommer tilbake er hun like vill. Jeg prøver og stå stille og snu meg vekk. Nei. Jeg prøver og overse. Nei.

Så hva skal jeg gjøre når disse metodene, som skal være negativ straff ikke fungerer? (Og, for den saks skyld, at andre i familien ikke er innstilt på og trene negativ straff...)

Begge filosofiene fungerer, og hvis ikke - så blir det gjort en feil :wink: (eller du trenger mer tålmodighet)

Er vanskelig for meg å si hvorfor negativ straff ikke fungerer når jeg ikke har sett dere i situasjonen du nevnte. Men hva gjør du når han bare fortsetter å være vill da? (svaret kan være løsningen :wink: )

Skjønner godt at andre familiemedlemmer ikke vil trene slik. Har selv slitt litt med det. Men vi må bare proppe de med informasjon. I dagliglivet blir vi ofte straffet for det vi gjør galt (bot om vi kjører for fort, noen får kjeft om de ikke rydder rommet osv), så det faller mange mennesker helt naturlig å straffe hunden med ubehag på det den gjør gæli :wink: (Og derfor må vi lære dem om det limbiske system :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Så fint at noen fant frem den artikkelen fra Canis.Den letet jeg etter ved en tidligere diskusjon! :) Det er dette mange ikke kan fatte..at uansett hvor mye man dingler med kongen så vil aldri den bli så viktig for hunden som å unngå straff hvis man bruker straff.

Et eksempel:Lokeliten er veldig glad i frolic så han får det som belønning.Engang satte han frolicen i halsen og så ut som han skulle segne om av åndenød.Hysterisk som jeg er skulle jeg da ta heimlich-manøvren på hunden først som sist(ja jeg vet,jeg er idiot). Enden på visa ble at jeg fikk trykkt et sted under magen hvor han fikk vondt :)

Dette er eneste gangen jeg har påført han ubehag på den måten(jeg mener faktisk at time-out er ubehag godt som noe og at jeg dermed påfører han ubehag ellers og,men der er mange klikkere uenige)bortsett fra i tilfeller han nok oppfatter som uhell og som han dermed ikke reagerer særlig på.

Og du verden for en virkning! Han unngikk konsekvent den plassen han sto på når jeg "gikk til angrep" i bortimot 10min etterpå.Uansett hvor mye jeg inviterte til lek og roste han.Han ble også mye mer intens i væremåten og ,gjeterhunden som han er,veldig intens i kontakten.Han dempet som et uvær stakkar :D

Jeg hadde helt glemt hvor virkningsfullt straff tross alt er...

Men det frister ikke til gjentagelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene hund er bare barnemat i forhold til å omvende foreldre ja :) De som klarer det har min fulle og hele respekt og beundring :) Selv har jeg gitt opp det, bare satt opp regler som gjelder omgang med mine hunder :roll:

I tillegg til bivirkningene i artikkelen (aggresjon og frykt) så har man "lært hjelpeløshet" (en effekt det er forsket masse på hos hunder og andre dyr og mennesker). Ligner veldig på depresjon hos menneske. Mao. en tilsynelatende "lydig" (totalt passiv, men følger kommandoer) hund, med nedsatt immunforsvar, nedsatt læringsevne og nedsatt livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun bare fortsetter å være vill så straffer jeg positivt' date=' for jeg får henne ikke til å slutte på noen annen måte :) , men det kan godt være jeg gjør noe feil, jeg vet bare ikke hva....[/quote']

Der er nok feilen, at du straffer positivt til slutt :wink: For da har all ventingen din 0 og niks effekt :wink:

Prøv heller å vente, som sagt, til han er helt rolig (ja, jeg vet det er tålmodighetsprøve! Seinest i dag måtte jeg binde gale Sonic i nærmeste tre og det tok meg 20 minutter før han var rolig (og forholdt seg rolig)). Men hvis negativ straff skal ha noen effekt, så må du ha tålmodighet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker så kunnskapsrik, handler91.

Kan du ikke lage en hjemmeside eller noe, hvor du skriver artikler om trening og hvordan du trener med konkrete eksempler? :mrgreen:

Takk skal du ha :oops: :)

Jeg holder faktisk på å lage slike artikler, men foreløpig har jeg bare brukt de til å sende rundt til venner med hund :wink: Men skal få se om jeg får laget noen skikkelige med gode eksempler, og få lagt de inn på hjemmesiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler91: Hva gjør du egentlig hvis Cita hopper opp på bordet for å stjele no?

Jeg har alltid tenkt på det som naturlig å si nei hvis hun hopper opp for å stjele noe. :?

Det spørs hva "nei" betyr for hunden :wink:

Hvis hun hopper opp, så fjerner jeg henne. Hun vet at hun ikke oppnår å spise fra bordet, uansett om hun hopper opp. Også belønner jeg henne for at hun holder seg på bakken :wink:

Hvis uønsket atferd er meget selvforsterkende er ofte ønsket atferd vanskelig å oppnå. Men det fungerer om man gjør det riktig :wink: Å lære hunden at den blir straffet uansett når den stjeler mat fra bordet (om du er hjemme eller ei), er på samme måte som jeg lærer at hun aldri oppnår maten om hun prøver å stjele.

Jeg har også lært inn en "ikke rør" kommando, slik at hun aldri spiser av maten jeg serverer henne før jeg sier "værsågod".

Ps! Cita har tilgang til fôret sitt, tørrfisk osv der hvor hun sover om natten, men det har aldri skjedd at hun har rørt dem :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva "nei" betyr for hunden :wink:

Hvis hun hopper opp, så fjerner jeg henne. Hun vet at hun ikke oppnår å spise fra bordet, uansett om hun hopper opp. Også belønner jeg henne for at hun holder seg på bakken :wink:

Hvis uønsket atferd er meget selvforsterkende er ofte ønsket atferd vanskelig å oppnå. Men det fungerer om man gjør det riktig :wink: Å lære hunden at den blir straffet uansett når den stjeler mat fra bordet (om du er hjemme eller ei), er på samme måte som jeg lærer at hun aldri oppnår maten om hun prøver å stjele.

Jeg har også lært inn en "ikke rør" kommando, slik at hun aldri spiser av maten jeg serverer henne før jeg sier "værsågod".

Ps! Cita har tilgang til fôret sitt, tørrfisk osv der hvor hun sover om natten, men det har aldri skjedd at hun har rørt dem :wink:

Beklager, først nå la jeg merke til hvor rotete skrevet forklaringen min var :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha :oops: :)

Jeg holder faktisk på å lage slike artikler, men foreløpig har jeg bare brukt de til å sende rundt til venner med hund :wink: Men skal få se om jeg får laget noen skikkelige med gode eksempler, og få lagt de inn på hjemmesiden :)

Så fint, kan du ikke si ifra her når du har gjort det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert fall ikke Nordenstam :) Fy **** sier jeg bare... lurer på om de praktiserer samme læringsmåter på barna sine... :)

Jeg har såvidt begynt å bruke klikker, ellers har jeg brukt positiv forsterker. aldri kjeftet ved trening. i hverdagen har jeg nok en sjelden gang påført ubehag i form av ta i nakken o.l. ved stjeling av mat og direkte bevisst ulydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...