Gå til innhold
Hundesonen.no

Nok et emne om dette! Hvilken retning trener du mest i?


Wheaten terrier

Hvilken treningsmetode?  

37 stemmer

  1. 1.

    • Klikkertrening
      22
    • Nordenstam
      2
    • Jærverud
      13


Recommended Posts

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Kan du forklare forskjellen?:D

Prøver å trene klikk-klikk så godt jeg kan :P

hehe, skjønte den kom. :D vel..kan kun forklare utifra hva jeg legger i korrigering og straff.

korrigering: jeg hjelper hunden med og forstå hva det er den skal utføre, etter refusert kommando. feks: trykke lett på rumpa, si nei, føre hånden( med eller uten godbit) over hodet. altså noe som hjelper hunden. enkelte merer at dette går under positiv straff, men det er jeg ikke enig i. jeg hjelper hunden, jeg påfører den IKKE ubehag.

straff: da er det snakk om og ta hardt i nakkeskinnet, ryhhe hardt i båndet, legge hunden i bakken osv. straff er ubehag.

håper du forstod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikkke vitsen med å ha en annens treningsmetode som sin egen. Har aldri skjønt vitsen. Helt fra første stund trente jeg sånn som JEG mente var riktig. Har aldri blitt påvirket av bøker egentlig. Jeg leser kanskje, og ser : hmm, ja sånn gjør jeg.. hmm, sånn gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd :roll: Men ihvertfall med ett alternativ mer. =D>

95 % klikker, 5 % Rugaas m.fl, 0 % N.S (bra forkortelse :D :D ) eller Jærverud. Men har lest en del av dem også, for moro skyld.

Og minus veldig mange prosent Mazarino #-o ](*,) barfy

Hva går rugaas' treningsmetogikk ut på? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går rugaas' treningsmetogikk ut på? :D

Svarer litt jeg..Det er det som kalles målbild trening.Dvs man hjelper hunden under innlæringen (godbit over hodet etc..)og belønner masse..I motsetning til klikkere.Og i motsetning til Jærverud kommer de aldri i en type krav fase hvor hunden skal om den vil eller ikke...Metoden er nok ikke rugaas sitt verk,den som "alt"annet er vel svensk har jeg skjønt :wink:

Men jeg kan ta feil...har ikke lest så mye om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer litt jeg..Det er det som kalles målbild trening.Dvs man hjelper hunden under innlæringen (godbit over hodet etc..)og belønner masse..I motsetning til klikkere.Og i motsetning til Jærverud kommer de aldri i en type krav fase hvor hunden skal om den vil eller ikke...Metoden er nok ikke rugaas sitt verk,den som "alt"annet er vel svensk har jeg skjønt :wink:

Men jeg kan ta feil...har ikke lest så mye om det..

Å ja, målbildetrening vet jeg godt hva er :D Visste bare ikke at rugaas drev med det :P Har en slik skala et eller annet sted på pc'en min hvor det er plassert klikkertrening, jærvendrud, målbildetrening og nordenstam på en skala (PF/NG og NF/PS og mye/lite hjelp i trening) :wink:

Brukte en god del målbildetrening når jeg begynte med klikkertrening på Balder, for overgangen var så stor syns jeg :wink: Har faktisk noen svenske filmer om målbildetrening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikkke vitsen med å ha en annens treningsmetode som sin egen. Har aldri skjønt vitsen. Helt fra første stund trente jeg sånn som JEG mente var riktig. Har aldri blitt påvirket av bøker egentlig. Jeg leser kanskje' date=' og ser : hmm, ja sånn gjør jeg.. hmm, sånn gjør jeg ikke.[/quote']

Trener ikke du Nordenstam da? Det har du hvertfall sagt i alle andre diskusjoner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikkke vitsen med å ha en annens treningsmetode som sin egen. Har aldri skjønt vitsen. Helt fra første stund trente jeg sånn som JEG mente var riktig. Har aldri blitt påvirket av bøker egentlig. Jeg leser kanskje' date=' og ser : hmm, ja sånn gjør jeg.. hmm, sånn gjør jeg ikke.[/quote']

Jeg og trener på min egen måte. Det som passer best for meg og min hund og det som jeg mener er rett. Har aldri lest i bøker osv, men slik jeg har blitt fortalt hva de forskjellige treningsmetodene er så er den mest lik Jærverud. Men som flere har sagt så korrigerer jeg minst mulig.

Har ingen treningsmetode som er bare Nordenstam eller klikker eller Jærverud. Men slik jeg trener er mer Jærverud enn noen annen treningsmetode jeg vet om. Det eneste jeg kan si at jeg straffer ikke, og gir mye ros. Jeg trener liksom ikke etter en spesiel treningsmetode. Tror man må finne ut hva som passer deg og din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer litt jeg..Det er det som kalles målbild trening.Dvs man hjelper hunden under innlæringen (godbit over hodet etc..)og belønner masse..I motsetning til klikkere.Og i motsetning til Jærverud kommer de aldri i en type krav fase hvor hunden skal om den vil eller ikke...Metoden er nok ikke rugaas sitt verk,den som "alt"annet er vel svensk har jeg skjønt :wink:

Men jeg kan ta feil...har ikke lest så mye om det..

Ja, akkurat det jeg mente med Rugaas m.fl. Husker bare aldri navnet på svenskene :D Mente at jeg er ikke helt "ekte" klikkertrener fordi jeg bruker hjelp (EN SJELDEN GANG da :mrgreen: ) F.eks gidder jeg ikke stå i tre måneder å vente på at en nakenhund valp tilbyr frivillig dekk (yeah right.. æsj så ekkelt, kaldt, hardt, varmt, vått, det klør jo, osv) når man kan få det frem fra sitt, + led med godis på to sekunder. Og jeg setter trolig på kommando noe før de hardbarka klikkerne (ingen konkurranseambisjoner så det trenger ikke være PERFEKT lyn- dekk liksom før jeg setter på kommando :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stusset på det jeg å..du har jo forsart NS med nebb og klør, helt til nå i det siste, nå trener du plutselig på din egen måte :) Men jeg er klar over at du ikke trener(trente..) 100% NS da.. :) synns det er bra at du går din egen vei jeg :)

trener Astrid`s treningsmetode jeg. Det er bare flere som har liksom lagt det til at jeg skal trene N, og når jeg tenker meg om så driter jeg egentlig i hva jeg kaller treninga mi. Jeg velger det jeg mener er best, og det har jeg alltid gjort. Og jeg syns at bøkene til Nordenstam er knallbra, men det er ikke dermed sagt at jeg trener noe som kalles hans metode. Det var IW som skulle ha så masse treningsmetode diskusjoner. Jeg syns det blir mer riktig å si, jeg trener MIN metode og ferdig med det. Jeg gidder ikke å holde på sånn som IW at jeg stadig er usikker på hva som er rett og galt, om man skal følge en bok osv. Er man usikker selv blir hunden usikker. Jeg følger meg selv, og mine sanser for hva som er rett og galt mener jeg :D Jeg leser gjerne bøker om treningsmetoder, men de forandrer aldri noe på min måte å trene på. Det er lett å bli en slave av bøker. Som jeg ser mange er blitt. Ikke noe negativt altså, men det virker som de fleste som trener klikkertrening er veeeldig opptatt av det som står i bøkene. Positiv ditt, negativ datt, osv. Jeg ser på bikkja mi åssen hu fungerer, og SÅNN bedømmer jeg hvordan jeg vil gjøre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og trener på min egen måte. Det som passer best for meg og min hund og det som jeg mener er rett. Har aldri lest i bøker osv, men slik jeg har blitt fortalt hva de forskjellige treningsmetodene er så er den mest lik Jærverud. Men som flere har sagt så korrigerer jeg minst mulig.

Har ingen treningsmetode som er bare Nordenstam eller klikker eller Jærverud. Men slik jeg trener er mer Jærverud enn noen annen treningsmetode jeg vet om. Det eneste jeg kan si at jeg straffer ikke, og gir mye ros. Jeg trener liksom ikke etter en spesiel treningsmetode. Tror man må finne ut hva som passer deg og din hund.

helt riktig! :) det er alltfor lett å bli en slave av bøker. Eier kjenner sin hund best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å holde på sånn som IW at jeg stadig er usikker på hva som er rett og galt, om man skal følge en bok osv. Er man usikker selv blir hunden usikker.
den bemerkningen der kunne du spart deg synes jeg [-X du sier jo stadig vekk så stygt gjort det er å rakke ned på andre og deres hunder,men det er jo akkurat det du gjør her selv :-o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...