Gå til innhold
Hundesonen.no

HD/AD bilder


bisQuit

Recommended Posts

Som enkelte av dere kanskje vet har eg i dag (30.12.2010)vert og tatt HD/AD røntgen av Maar.

Dyrlegen min ville ikkje uttale seg om bildene da ho syntes det var kjedelig i ettertid dersom ho på noen måte hadde antydet feil ovenfor en kunde. (noe eg respekterer) Så derfor lurte eg på om det var noen her som tilfeldigvis har litt erfaring på området?

Eg personlig mener det er noko på venstre side av bildet (høgre hofte) om dette kommer av at dem har strekt for mye/lite eller at det er en feil vil vell tiden gjerne vise.

Legger også ved en link til eit bilde hos Elverum Dyrehospital av en A hofte.

hofte.jpg

r_a-hofte.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt tydelig en assymetri, men hva det egentlig innebærer i praksis er vanskelig å si. Det skyggelagte feltet inni skåla antyder jo avstand mellom hoftekul og skål, men om Maar skulle få en C-hofte, så behøver jo ikke det å innebære at han aldri kan trekke eller leve et normalt liv. Dette veit du selvsagt, men jeg vil bare si det uansett. :)

Det tok 5 dager fra Aiko var røntga til hun var avlest og resultatene registrert i DogWeb, så jeg trur ikke du trenger å vente så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet heller ikke så mye om røngen.. bare at bilder ikke er lett å tolke da strålene reflekteres og "vrenges" av små nyanser.

Vi ser jo at det er forskjeller på høyre og venstre hofte.. men det er jo også forskjell h og v lårbeins .. som skylles forskjell i liggestilling.

Enig med SandyEC.. om resultatet blir hd.. Ta nye bilder om 6 mnd hos en annen vet. som går for å være flink.

FØler med deg i ventetiden..

Min Danny skal ikke rønges før han er 18 mnd. Dette er i samråd med oppdretter som har erfaring med hd-resultat og også via literatur. En så pass stor hund som samojed bør nok være 18 mnd ved røntking.

Jeg tror også det er lurt å vente til Danny er 18 mnd. Han er en stor gutt.. og i tillegg vokste han veldig raskt.

Man kan få hd på en hd-fri hund ved feilrøntgen.. men ikke fri rønge en hund med hd..

Forøvrig har tispa mi på 7 år ei c-hofte. Har vel ikke merket så mye til det så langt. Vi tilogmed trener agility :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet heller ikke så mye om røngen.. bare at bilder ikke er lett å tolke da strålene reflekteres og "vrenges" av små nyanser.

Vi ser jo at det er forskjeller på høyre og venstre hofte.. men det er jo også forskjell h og v lårbeins .. som skylles forskjell i liggestilling.

Enig med SandyEC.. om resultatet blir hd.. Ta nye bilder om 6 mnd hos en annen vet. som går for å være flink.

FØler med deg i ventetiden..

Min Danny skal ikke rønges før han er 18 mnd. Dette er i samråd med oppdretter som har erfaring med hd-resultat og også via literatur. En så pass stor hund som samojed bør nok være 18 mnd ved røntking.

Jeg tror også det er lurt å vente til Danny er 18 mnd. Han er en stor gutt.. og i tillegg vokste han veldig raskt.

Man kan få hd på en hd-fri hund ved feilrøntgen.. men ikke fri rønge en hund med hd..

Forøvrig har tispa mi på 7 år ei c-hofte. Har vel ikke merket så mye til det så langt. Vi tilogmed trener agility :)

Joda. burde egentlig ventet til 18 mnd eg og. Men eg vil på en måte vite litt om det så eg kan tilrettelegge treningen fremmover. Dersom han skulle være fri ville eg begynt og belastet han mer og mer fremmover nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. burde egentlig ventet til 18 mnd eg og. Men eg vil på en måte vite litt om det så eg kan tilrettelegge treningen fremmover. Dersom han skulle være fri ville eg begynt og belastet han mer og mer fremmover nå.

Vet du, jeg ville begynt å belaste litt mer uansett om han har c på ei side jeg. Desto viktigere å bygge muskler og å holde han i god form om det skulle være noe der! Jobb mot målet ditt uansett! Og som de andre sier, får du en anmerkning på den ene hofta så vent til han blir eldre. Han er en stor gutt, han trenger tid på å bli ferdig i kropp og muskler enda. Og dra til en annen dyrlege, som jeg sa tidligere, han ligger skjevt desverre.

Coda fikk jo påvist D på begge hofter nå i høst som du vet. Jeg tenker som så at jeg ikke vil skåne han, han skal få gjøre alt hva han elsker å gjøre så lenge kroppen hans tåler det. om det blir til han blir 3-4 eller 10 år vet vi ikke, men jeg vil ikke redusere han til en sofahund (satt på spissen) selv om han KAN få vodter før tiden. Han skal få være lykkelig arbeidende hund, hvor lenge vet vi ikke, men så fremt han er symptomfri trener vi som vi ellers ville gjort. Jeg kommer til å anbefale mine valpekjøpere å røntge ved 18 mnd, ikke før, de skal bil ferdige først. Men jeg skjønner tankegangen din, for jeg tenkte sånn selv også, helt til jeg fikk en hund med hd. En samojed skal ikke være en tung hund, og Maar en slank og fin som de skal være, han kan fungere HELT normalt med en c på ei side til han blir gammel og grå! Vet om en godt voksen hund med HD som enda jobber som en helt i spannet, de merker ingenting til at det er noe galt med hoftene på han.

Jeg trodde intil Coda ble røntget med D at hd var "slutten", men det er ikke det! Jo, det er j**lig surt, og man får knust et par drømmer, men i praksis er det ikke sikkert du merker en C annet en en teit bokstav på papiret. Men vi får vente å se nå, du har ikke fått noe resultat enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener og hvorfor du røntget ved 1 års alderen :)

Tenker det blir en lettelse når resultatet kommer..

Du får ikke ta gleden eller sorgen på forskudd.. Eksperten skal jo granske bildene først.

GOdt å lese at du er så flink og dedikert til Maar.

Og enig med Fannyhvit.. HD eller ikke... Det gode liv for en hund er å få utfolle seg.

Så får en heller ta den dagen da en merker at hunden har plager når den tid kommer.

Så vil jeg dele litt mine tanker-

Jeg tenker nå uansett at en samis skjelett og muskler ikke har satt seg før de er 18 mnd.

ALtså, satt på spissen, så kan det jo være slik at en hund som får A/b ved ett års alderen

kan utvikle hd om eieren tenker at "nå er det fritt fram"..

Trekk og kløv er i følge eksperter det tøffeste for skjelettet.. og en bør skynde seg langsomt.

Jeg er også opptatt av å bygge muskelatur på hundene min.. Jeg satser sterkt på å bruke langline

og ulent terreng fler ganger i uka.. med tanke på å få god muskelatur, balanse og bevegelighet.

I tillegg er jo godt fôr viktig og selvf vekt.

"Valpen/Unghunden skal ha en fornuftig utvikling, der den gradvis venner seg til nye miljøer og lærer å koordinere seg, utvikle musklene sine og balansen sin. Vi skal være forsiktig med stor belastning, som tung kløv og trekk før hunden er utvokst. Man bør heller ikke begynne å trene hunden med sykkel før den er utvokst, da dette kan gi for stor belastning". Klippet fra vet. side. Siden anbefaler heller ikke hd røntgen før hunden er utvokst.

På Danny har jeg fulgt opplegget/tankene'/rådene for forebygging av HD jeg fikk fra førehundskolen da jeg var fôrvert. Sofia hadde hd/ad AA

Min Danny er som nevnt 15 mnd.. i går var første lange sykkeltur 2x6,5 km.. Han har brukt kløv noen få ganger. Med bare max en kilo i. Jeg bruker kun bryst sele for å ungå trykk/press på bakpart.

Danny er 59 cm og 27 kg..Han er tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda :) Hd eller ikkje så skal Maar brukes fullt ut til det han liker. Skal ikkje legge skjul heller på at vi kanskje trener noe utradisjonelt og at vi hele veien har lagt litt forran på utviklings siden i forhold til muskler og benbyggning. Vi har treng med kløvturer i variert tereng siden Maar var 5-6 mnder gammel, vell og merke ikkje med annen vekt en tomme plastposer. Nå i høst og vinter har vi begynt og trene langsomt og mer målrettet mot trekking med trekksele og strikk. Da i form av Pawtrekker på flatmark eller ski i preparerte løyper.

Når vi går på spasertur går maar også som du sier altid i langline og får utfolde seg nokså fritt i varierende tereng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men jeg synes det er rart at dere sier samojed er en STOR hund, og bør røntges sent (18mnd)... At den er sen med å modnes kan jeg være med på, men de er vel stort sett ferdig med høydevekst i 8-10 mndrs alder, er de ikke? Hva da med de store hundene, for ikke å snakke om giganter, skal ikke de rtg før de er 2-3 år??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men jeg synes det er rart at dere sier samojed er en STOR hund, og bør røntges sent (18mnd)... At den er sen med å modnes kan jeg være med på, men de er vel stort sett ferdig med høydevekst i 8-10 mndrs alder, er de ikke? Hva da med de store hundene, for ikke å snakke om giganter, skal ikke de rtg før de er 2-3 år??

Regner med dem gigant hundene du snakker om vokser like fort med tanke på hvilken høyde dem til slutt skal ha? Maar var vell stort sett ferdig utvokst i høyde når han var en 7-8 mnd. Men ble stort sett kraftigere frem mot 10 mnd eller noe sånt.

Han er pr dags dato 27kg tung og hvor høy vet eg ikkje helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hva du mente, men giganter er ferdige med høydevekst rundt 12-15 mndr, avhengig av individ/linjers modning. Massen er ikke ferdig utviklet for rundt 3-4 års alder, noen ennå senere. MEN, skulderplaten (det siste benet i kroppen til å bli ferdig/modent) lukkes rundt 18-20 mndr. Derav får detgodkjent avlesing av hoftertg tidligst 18 mndr, mens store og små raser fra 12 mndr. (Albuer er likt på alle raser, 12 mndr.)

Så om samojed er stor hund som ikke bør rtg før 18 mndr, må de som jeg ser på som store hunder ikke rtg før tidligst 24 mndr, og gigantene da ved 30 mndr?? Var sp mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med dem gigant hundene du snakker om vokser like fort med tanke på hvilken høyde dem til slutt skal ha? Maar var vell stort sett ferdig utvokst i høyde når han var en 7-8 mnd. Men ble stort sett kraftigere frem mot 10 mnd eller noe sånt.

Han er pr dags dato 27kg tung og hvor høy vet eg ikkje helt.

Jeg har vel en rase som er en del tyngre og kraftigere enn samojeden (og har en HD-prosent de siste 10 årene her i Norge på 38 - det er altså temmelig dårlig statistikk), og min erfaring er at det er helt ok å røntge hunder før de er 15 mnd. Vi hadde to kull etter en og samme hannhund som ble HD-røntget mellom 12 og 14 mnd alder, og alle valpene (mener det var 9 stk) fikk HD A (dvs en hadde A/B). Jeg har alltid røntget mine hunder tidlig, før 14 mnd alder, og alle har hatt HD A, men jeg har også vært opptatt av å gi mine valper god trening gjennom oppveksten. Jeg tenker som så at jo bedre muskulatur en hund har, jo bedre rustet er den til å evt takle en hd-diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, saa kjedelig!

Min hund ble roentget med D da han var 15 mnd, paa begge sider. Han hadde allerede da markerte forkalkninger. Han er per i dag(5 aar gammel), aktiv som bare det(og har vaert brukt aktivt), men motsetter seg full ekstensjon av hofteleddet, og loeper med en litt rar gange.

Haaper at din hund ikke vil plages nevneverdig av en D! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jo dette være individuelt på hver hund, men tenkte å nevne at den forrige hanboxeren min ble røntget til D med forkalkninger på begge sider som 13 mnd gammel. Han levde til han ble nesten 10 år og døde av andre årsaker. Så en D trenger ikke gi plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje fått Avlesningen for albuene enda. men dem er vell igrunn garantert FRI. Så det angår høgre hofte bak. Det positive er at det ikkje er noen tegn til forkalkninger så eg får bare krysse fingrene og trene rolig videre mot sommeren og ein ny røntging.

Ville bare si at når vi trener kløv går vi kun lastet med tomme plastposer så total vekt på kløv er MAKS 1 kg. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå han i en slik ryggstøtte av plast? For han ligger jo ikke skeivt i ryggraden, men hans venstre side er litt lenger fram i bildet enn høyre. Prøv ev uten ryggstøtte neste gang, det krever mer av vet og assistent enn med, men også lettere å holde hunden jevnt. Og jeg tror ikke han vil bli fri, for man ser jo at hoftekula ikke er rund, han har en kant/rett side inn mot bekkenet. Det ser også ut som om skåla er litt mer ujevn og "slarkete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...