Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hva skjedde i 2010"


ipadda

Recommended Posts

Spørs om jeg husker alt, men:

Februar:

Tia debuterte i LP2 og ble klassevinner med opprykk til LP3

Cita debuterte i LP elite og ble klassevinner med 3.premie

20133_332850691302_530141302_5274721_1427602_n.jpg

Mars

Jeg har bursdag og tar med meg hundene til Hamar hvor jeg feirer!

Vi får tilgang til et nedlagt bygning og trener mye på søk i bygg

April

Cita går uttaksstevne for VM på NKK Bergen. Det gikk ikke så bra, men hun fikk veldig mye skryt av dommeren og det svevde jeg på i evigheter.

Tia fikk CACIB på NKK Bergen!

Memphis ble BIM med CACIB på NKK Bergen! Vi reiser hjem samme kveld og holder på å kjøre på en elg.

Mai

Jeg og venninnen min flytter ut av leiligheten på Furuset og inn på førerhundskolen

Jeg henter Vilje, en malinoistispe jeg skulle ha for sosialisering og trening

28489_430008376302_530141302_6097325_4846492_n.jpg

Vorstehhundspesialen, Memphis beste i åpen klasse og Sting beste i championklasse. M blir 4BHK og S blir 3BHK. Litt surt.

28689_428918941302_530141302_6064350_2507704_n.jpg

Tar imot to valpekull

29889_428182856302_530141302_6046388_6403723_n.jpg

Juni

Jeg er på utstilling i Sandefjord hvor jeg for en gangs skyld bare ser på!

Cita og Tia går MH

Jeg går lydighet med en hund jeg har trent litt, første gang jeg gikk LP uten mine egne. Vi vant LP1 med opprykk til LP2.

31789_435883081302_530141302_6262882_6573642_n.jpg

Verdens søteste Bissi :aww:

Jeg fortsetter med alt eksamensstresset, hvor jeg har privatisteksamener og "offentlige" eksamener om hverandre. Puh!

FERIE! og jeg drar til Roskilde

Juli

Sølenkurs med Tia i en uke

Hemsedalkurs i en uke hvor jeg går lydighet med Tia og bruks med Cita

37666_141174055909812_100000516542715_329939_7474944_n.jpg

Bildet er tatt av Siri

36941_447167651302_530141302_6570691_4038773_n.jpg

Cita på en av mange fjelltopper på Sølen. Eneste stedet vi slapp unna mygg

August

På NKK Bjerke blir Sting BIM begge dager og tar med seg tittelen NV-10.

Ikke blir født!

SG1L0917.jpg

Brenda-NoUch23_12_23.jpg

Torhild sender Brenda over til Oslo hvor jeg stiller henne ut søndagen. Hun ble BIM, NUCH og NV-10, og Torhild trodde ikke sine egne ører :lol:

Jeg er på festival i England, og sjekker mailen tidlig en morgen. Jeg kom inn på veterinærhøgskolen!

September

Vi bor så og si i Maridalen hvor vi trener spor dagen lang

Jeg får to C-hunder på en uke! Både Cita og Tia fikk opprykk til C-spor.

Jeg henter Ikke!

Oktober

Jeg og Cita deltar på spor og runderingskurs

Jeg og Cita skal debutere i C-spor, men vi kjører oss vill og drar på harrytur til Sverige i stedet!

76495_493462001302_530141302_7649251_1378296_n.jpg

November

Sting blir BIM på NKK Lillestrøm og NordV-10

75789_10150323688140014_792065013_16182944_2417592_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det beste som er skjedd er at corry tok lydighetspasset med 41p av 50 p.

Hun fikk også godkjent blodspor en en del av passet.

Var å besøkte en border collie gutt fra et av mine tidligere kull, var veldig kos.

Småjentene har begynt å trekke noe som er veldig moro. :aww:

Dixie ble meldt på rallylydighetskurs, men det ble ikke noe av da jeg var den eneste som hadde meldt meg på . Noe som var veldig dumt da jeg hadde gledet meg veldig.

Trent masse med saccovogna.

Har skiftet for noe som jeg synes er veldig bra da en ser på hundene at det foret passer bedre.

Fikk ikke tatt det grønne kortet i år, men håper på neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere måneder med depresjon og stort savn etter hund dro jeg og hentet min helt egen liten corgi på bursdagen min :lol:

1.Juni 2010

154739_10150318037440464_804145463_15542341_7589710_n.jpg

DSC_0336.JPG

Amiga ble løpt ned av en stor hund og veldig redd og da møtte vi Valpis, noe som slo veldig ann

28450_10150190559895464_804145463_12680122_3876049_n.jpg

Juli

Vi flyttet hjem til Vestfold og begynte på valpekurs hos Gilabb og Amiga hadde sist første sjøbad

IMG_0081.JPG

August

Debuterte på rasespesialen på Morokulien

IMAG0054.jpg

Var på telttur med sonen folk hvor vi gnafset på GD'er

DSC_0258.jpg

September

Var på vårt første sporkurs

IMG_0447.JPG

Stilte på corgiens dag

P1130280.JPG

Ble opperert 27 september for svulst

Oktober

Dro til trondheim nyopperert

IMG_0539.JPG

Var på sonen treff

amigakolage.jpg

Hadde labbis, ikke og cita på besøk og var i Letohallen, 2*BIR

33612_10150286430690464_804145463_15052818_3906666_n.jpg

November

Stod på stand på Dogs4All og rekruttert corgi folk!

Desember

Ble klipt hos Caroline, og stilte på Andebu til BIR og BIG2 :D :D :D

65050_10150320726635464_804145463_15591568_993127_n.jpg

Blir Junior 30. Desember! :D

Det ble egentlig året i bilder :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bali har gjort det bedre på utstilling i år enn i fjor, hun fikk sitt første CERT også :aww:

Dessverre ble hun røntget med D-hofter, men AD-fri.

Ophelia kom i hus, og 3 uker etter måtte vi dessverre avlive Elias, verdens flotteste hund som bare ble 5 år gammel :D

RIP gutten min! <3

minsket10-14.jpg

Jentene jeg har tilbake har støttet og hjulpet meg masse gjennom den tunge tiden, og vi ser bare fremover nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet firma med venninne, debutert i lydighet, sendt fra meg hesten, giftet meg, vært på bryllupsreise, fått Balrog, mistet morfar.

Ganske mye med andre ord. Har også laget årskavalkade i tråden til Ellie :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar

Vi var på helgekurs i agility, og var praksiselever for kommende trinn 2 agility instruktører. Det slo veldig an hos Decoy, og i etterkant har vi fortsatt å trene.

Februar

Decoy fylte 3, og jeg lurte på om jeg måtte slutte skylde uoppdragelsen på alderen, men tollere fra de linjene blir sent modne så jeg fant vel igrunn ut at han kunne flyte på det et år til. :lol: Samme mnd fikk jeg en smule panikk da Decoy plutselig en kveld ikke brukte ene bakbeinet.

Heldigvis gikk det over etter et par dager, og siden har han ikke vist tegn til plager og a mor kunne puste lettet ut.

Mars

Crufts! Var på besøk til ei tollervenninne sammen med ei annen tollervenninne, og vi koste oss glugg ihjel med hund de dagene det varte. En hel haug med album ligger i galleriet på hjemmesiden vår. Ellers hadde vi årets første sportrening, i desperasjon kjørte jeg rundt og fant noen bare flekker histen og pisten. *ler*

April

Vixen debuterte som junior med gode lovord om det meste, men fikk ikke mer enn hp pga manglende pels. Hun ble 2.jkk, men ifølge dommer så kunne hun liksågodt ha slått mynt om hvem som kom hvor. Vi ble plassert slik vi allerede stod, andre tispen også med ikke mer enn hp pga pels.

vixhp2.jpg

(bildet er vel strengt tatt tatt i mai, men whatever, det var den hp-en hun vant i april)

Mai

Vix og jeg deltok på lp-cup, bare for gøy da vi ikke hadde trent noe særlig lydighetsøvelser, og stå under marsj ble lært inn noen minutter før vi skulle i ringen (og jaggu fikk vi 10 på den også *ler*). Der og da ble Vixen konvertert til LP hund også. :D

Jeg så bjørnespor for første gang i mitt liv, og det føltes litt spesielt å legge hånden i et spor som var maks et døgn gammelt. Hadde to koselige turdager med klassen i Lierne, og en jeg helst ikke bør begynne å snakke om da sonen må sensurere alt for mye fy-ord. :aww: Vixen viste takter som sporhund der også, da hun trakk meget bestemt i sporretningen på tur etter bjørnen.

Decoy lærte at man måtte ligge rolig før man fikk suse avgårde på spor, og jaggu fikk vi ikke meget bra starter etter det.

decoyspor.jpg

Ellers bestod dagene mine i mai og juni dette.

Juni

Debut på blodsporprøve for Vixen med 3.premie (jeg lot meg lure av et gammelt sårleie, og stolte ikke på hundens nese *rødme*), og Decoy gikk samme dag og fikk også en 3 premie pga måtte ha hjelp to ganger i sporet.

Vi debuterte i klasse 1 i stiv kuling og regn, med en fører som ikke helt var seg selv (nerveeer). Men vi fikk poeng i alt + sølvmerke, men var 12 poeng unna opprykk.

Vixen fikk sitt første CERT, og ble BIR, og fikk en CK og ble 2BTK dagen etter.

vixoppst3.jpg

Jeg dro på ferie til Andøya.

andenesfyr.jpg

Juli

Ferie og feriebesøk, + jobbing. Mye turer kos.

August

Hp på utstilling med slakt av overlinje, som andre dommere roser opp i skyene (fikk beskjed om at hun hadde en goldenoverlinje og at hun manglet det karakteristiske høye krysset. :D ).

Nytt forsøk i lp 1, men med teit 0 på hopp over hinder så ble det ikke opprykk denne gangen heller. 5 lusne poeng fra denne gangen, og bare førerfeil. *sukk* Jaja, må lære meg til å håndtere nervene på en bedre måte så skal det vel bli ordning. Skulle egentlig gå to lp-prøver den helgen, men pga sykdom hos meg droppet jeg den ene dagen. Angrer enda. :D

Valpebesøk, sammen med MarieR

inliciovalp5.jpg

Og årets høydepunkt, premiering på jaktprøve med Vixen! Ble en 3.premie, da hun tok kontakt med meg etter skuddene på land og mistet dermed markeringene (fant dem ved hjelp av lyden og nesebruk). Mange lovord, og hva vi må trene på står klart.

September

Deltok vi på tollerlagkampen, Tj som medhjelper, Decoy som heiagjeng og Vixen og meg som deltakere på lag. Laget kom sist, men du milde så koselig vi hadde det (en hund på laget hadde ikke vært trent på 2 år, ei ikke på et og ei var nylig begynt treningen med og enda gjorde vi en relativt fin figur :D ). Vixen ble også dommerens favoritt, og den syns jeg hang høyt for jeg har stor respekt for dommerens mening om tollere og jakt.

tolling3.jpg

Oktober

Ikke stort. Hadde planer om MH, men da Vixen ventet løpetid i begynnelsen av oktober utsatte jeg å melde på frem til november. Og når fikk hun løpetid? Joda, i november. Hmpf. Mye turer ble det da, i vakkert høstvær.

busterposer.jpg

November

MH med Decoy og Vixen, og begge gjennomførte. Fikk et lite hint om at jaktprøven hadde gitt Vixen litt vel mye forventninger til skudd, så neste år blir det vel ikke et problem med for mye kontakt med fører når skuddet fyres av på jaktprøve. *flire*

Vixen tok sitt andre cert, og ble BIM på årets nest siste utstilling. I tillegg ble hun 4 beste tispe på nordisk vinner, av 44 påmeldte tisper. Da var det en eier som var fornøyd da, hadde ikke ventet det av lille pelsløse unghunden min (som forøvrig stilte i bruksklasse, og slo en av mine favorittisper her til lands).

(morsom tråd, og nå har jeg jaggu meg fått skrevet det meste som skal være med i nyttårsbloggen min. Greit å ha det unnagjort. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest positive i Tinkas liv dette året har vært å tilbringe mye tid ute på gården vår (og enda mer blir det senere). Det mest negative for henne har vel vært at det nå går flere måneder mellom hver gang hun ser meg - dessuten har hun begynt å bli mer vaktsom. Men i det store og hele har Tinkas tilværelse vært nokså innholdsløs når det gjelder spesielle begivenheter i 2010. :aww:

(I mitt eget liv har det derimot skjedd en del - jeg har bodd nesten fire måneder i et annet land og sett mange spennende steder, lært mer italiensk og møtt interessant kultur og mennesker, jeg har fått mange nye venner, jeg har mistet min kjære farmor, jeg har flyttet ut fra mamma og pappa og bodd noen måneder i Oslo, jeg har ombestemt meg når det gjelder utdanningsvalg, jeg har bestemt meg for at jeg vil skaffe meg hund i løpet av studietiden, og hvilken rase dette skal være, i det hele tatt - jeg har i grunnen lært ganske mye om meg selv i løpet av 2010 og blitt litt mer klar over hva som er viktig for meg her i livet. Oi, så pompøst!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel understatement of the year å si at dette året ikke har vært bra hundemessig:

I februar ble C øyelyst med PPM og katarakt. Synet forverret seg og etterhvert ville hun ikke lenger være med på tur. I juli hadde hun sitt første epilepsianfall. Var symptomfri noen måneder før hun fikk flere kraftige anfall i oktober. Hun går nå på medisiner og lever stort sett som sofahund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig mye mer enn jeg trodde med tanke på hvor lenge vi var ute av spill pga snø også pga valper. Du kan lese i sin helhet her.

Men kort fortalt

Talli:



  • Opprykk til B-rundering
  • Godkjent C-rundering
  • Cert poeng i A-spor
  • SUCH og 3.BIS på SBK utstilling
  • Ett valpekull.

Blaze:



  • Kastreres i starten av året og blir lenge "borte" pga det.
  • 3.premie og 1.plass Elite LP.
  • Norsk Vinner 2010
  • Dansk Vinner 2010
  • DKUCH
  • Nordisk UCH
  • Plassert 3.BIG på stor Internasjonal utstilling i regi av DKK. Er vist 10 år siden sist det har skjedd med en AK i Danmark sist. Årets høydepunkt for meg. :aww:
  • Nordisk Vinner 2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingsmessig har det vært både opp- og nedturer i utstillingsringen i år med Hampus.

På 18 utstillinger har han oppnådd 6 x BIR, 1 x BIM og 12 x CK.

Høydepunktene i år:

25.10.10 ble han pappa til 5 små hos Kennel Dunderskogen.

Dette er hans første kull.

Her er fra vi besøkte valpene 13 desember.

Hele familien samlet.

IMG_2211.jpg

11.12.10 gikk Hampus helt til topps i rasen og ble BIR på Helsinki vinner.

Han nådde også nesten års mål og ble FIN UCH i tillegg til at han da ble Helsinki vinner 2010.

hund10124.jpg

Linus har vel ikke hatt verdens beste utstillingssesong.

Han har vært stilt 14 ganger og fått med seg 1 x BIR, 1 x BIG 2 og 6 x CK.

Vi nådde ikke målet med N UCH i år, så jakten på stort CERT fortsetter neste år.

Ellers har han fungert SUPERT i ringen og taklet bordet bra!

Høydepunktet i ringen var Sortland hundeklubb 19.09.10 da han ble BIR og BIG 2.

Dette bildet er fra Helsinki vinner 11.12.10 da han ble 2 i åpen klasse med CK, men uplassert i BHK.

IMG_2166.jpg

I slutten av juli kom Gåttfred i hus.

Nok en ny rase.... :lol:

Her er han ca 13 uker gammel.

hund10067.jpg

Gåttfred har vært med på 5 valpeshow og har fått 5 x BIR valp 2 x BIG 4, 1 x BIG 1 og 1 x BIS 3.

18.09.10 Bjerkvik hundeklubb ble vel høydepunktet.

61508_491869030504_712380504_7300156_694704_n.jpg

En typisk dag med gutta boys kan fort se litt sånn ut:

IMG_2096.jpg

Med litt innlagt speiding:

IMG_2064.jpg

Og litt sofaryggdingling:

IMG_2079.jpg

Alt i alt har vi hatt MANGE fine timer sammen hjemme, ute i marka og på turer over alt ellers.

Gardermoen på hjemtur fra Helsinki 14 desember 2010

hund10151.jpg

Uten hundene hadde dagene mine vært tomme, og jeg trenger hele gjengen faktisk! :aww:

Og sånn litt på tampen av året kom denne lille frøkna til Tromsø.

Dunderskogens Drømme Bernadina, bedre kjent som Dina.

Datter av Hampus...

IMG_2278.jpg

Allerede litt av en kikker som resten av gjengen:

'IMG_2282.jpg

Dina eier jeg sammen med min datter som Dina bor hos.

Hun er foreløpig på dagis hos meg og gutta mens Silje er på jobb om dagene og passer fint inn i gjengen.

Ei tøff lita snelle vi nok får mye glede av framover!

Bortsett fra litt smårusk i maskineriet har hundene vært friske og raske i året som har gått.

Og sånn håper vi jo at det fortsetter!

Og så gleder vi oss jo til mange flotte år sammen med gjengen framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av 2010 ga jeg fra meg Ask, og var dermed hundeløs en stund mens jeg funderte på rase- og oppdrettervalg. I Juli ble mitt nye håp født, og jeg fikk bekreftet at en av hannvalpene i kullet ble min. Tarik flyttet inn i september, og etter det har vi egentlig bare kost oss med enkel trening, sosialisering og miljøtrening. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye spennende dere har gjort da! Føler jeg ikke har fått gjort noe dette året jo! :lol:

Nitro fikk storcertet på sin første utstilling i Harstad, det var gøy. Ellers har han fått cert på alle de andre utstillingene han var med på, bortsett fra 1. Han bestod K-testen sammen med Chanti.

Nå i desember ble Chanti operert for cyster, samt sterilisert.

Hadde planlagt mange spennende kurs dette året, men det ble ingenting av, pga folk her ikke var interessert! :aww: (blant annet Eva Bodfaldt) Fikk vært med på ett sporkurs i vår da, men følte meg ganske malplassert der blant kun mannfolk med elghunder som snakket elg hele helga. *gjesp!*

Ellers har motivasjonene min vært på bånn generellt sett hele året, med tanke på trening.

Nytt år, nye muligheter! Håper det blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis ble røntget til A både foran og bak. Jeg begynte på nye medisiner, ergo null bilkjøring. Vi ble turvenner med Nansen/Vims, LineSK/Freya og møtte Anette og Amiga for litt "store hunder er helt okei" trening. Bilen ble solgt. Gubben ble avlivet. Flytting. Vinterbesøk hos Raksha og kaostrioen. Sluttet i jobben. Juleferie i Sverige der jeg for første gang har måtte gi mer enn 1.6 kg V&H daglig til Valpis, og hun går ned i vekt.. Snørekjørt for første gang, sånn delvis vellykket, da hun ikke vil trekke meg, eller FRA meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja! Har jo skjedd litt på hundefronten i 2010.

Rasevalget for hund nr.2 ble endelig bestemt i starten av året og mye venting startet.

På sommeren debuterte Java i LP, fikk opprykket på sitt andre og tredje stevne, var 1/2 poeng fra opprykket på fjerde og siste stevne. Siste stevnet var på Dogs4all noe som var stort i seg selv.

Jeg har virkelig blitt bitt av basillen når det gjelder LP, så kommer til å satse skikkelig der!

Vi begynte å trene i NRH på sommeren, men har allerede blitt nødt til å ta en pause (pga meg, ikke Java)

På høsten flytta Günther inn (han ble forresten født samme dato - 2 år etter at Rikke ble den vakreste stjernen på himmelen. Det var veldig spesielt syns jeg :P ), jeg og pappa reiste til Sverige og hentet han! Og han er verdens beste gutt, så så langt føler jeg meg utrolig heldig. Jeg er litt treig av meg, men han rakk jammen å bli norsk innen året var omme, så da blir det utstilling i 2011 :P

Tja... Det var vel kanskje alt? Ikke såå spennende akkurat :) Må slenge inn et bilde av de vakre å da :)

DSC_6300.jpg

Java :P

DSC_6310.jpg

Günther :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010 har vært veldig opp og ned. Veldig bra på hundefronten, ikke fullt så bra ellers :)

Begynte året med å gi opp eksen og flytte tilbake til Norge i midten av februar. Flyttet inn i "eget" hus i mai, og har holdt på å pusse det opp siden. Livet mitt har stort sett gått i hundetrening, konkurranser og jobb.

Rina:

  • Cert og BIR
  • Debuterte i LP1 med sølvmerke og opprykk
  • Opprykk til LP3 med gullmerke 4,5 mnd etter debuten i klasse 1
  • Røngtet og øyenlyst fri
  • Gjennomført MH
  • Debutert i D-spor

25586_368593360882_610475882_5607369_927768_n.jpg

Tenker det må bli litt mer fokus på meg selv neste år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingsmessig har dette vært et nokså skuffende år. Høydepunktet var da Symra tok tispecertet på en rasespesial (ikke storcert desverre). En god del ck'er og plasseringer i btk, men det storcertet vi drømte om fikk vi ikke i år. (Kritikkene sier stort sett at hun er en fin hund uten vesentlige feil, men hun viser ingen entusiasme i ringen).

Men Sara og jeg har hatt mange flotte utstillingsturer med campingvogna, både i Norge, Sverige og Danmark. Trippelen i Jønkøping og WDS i Herning var store opplevelser. I Jønkøping ble Selma BIR og tok CACIB alle tre dagene, det levde vi lenge på!

I høst var vi på sporkurs på Storlien, det var også en av årets høydepunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Nora tok sitt første og hittil eneste cert i februar, Dina fikk sitt 3.dje cacib i februar, Nora fikk ck på spesialutstilling og fikk opprykk til kl.2 i mai, og ble øyelyst fri i juni eller juli, Dina fikk diagnose mild bakre polkatarakt i juni eller juli.. Og etter det har det ikke skjedd stort.. Jo, vi var på NKK Oslo, men med en rein rød på den stygge andungen og en blå på verdens vakreste Dina, så er jo ikke akkurat det noe å skrive hjem om.. hehe

EDIT: Jeg bare tuller jeg da, vi gikk jo konkurranserettet LP-kurs både i våres og i høst, også har vi vært en langhelg på Sølen - jeg har fortrengt den langhelgen, for da fikk jeg min første og hittil eneste fartsbot.. Dyre, dyre Sølenkurset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...