Gå til innhold
Hundesonen.no

Mettet valpemarked


KristinR

Recommended Posts

Leste om de syv terv-valpene som ble avlivet. Regner med at eieren ikke har fått solgt de og dermed ble sittende med de. De lå til salgs på finn for ikke lenge siden. Det virker som om det er et veldig tøft valpemarked for tiden. Altfor få kjøpere til alle kullene som settes til verden.

De av dere som er oppdrettere, tenker dere over at dere kan bli sittende igjen med valper etter leveringsalder? Er det noen av dere som lar være å sette kull på tispa ene og alene fordi markedet er tøft for tiden? Det må jo være himla slitsomt å sitte igjen med flere valper. De krever jo så utrolig mye etterhvert og også individuell oppfølging.

Enkelte raser som rottweiler, border collier, whippet + noen til går igjen i mange annonser så det kan se ut som om enkelte raser er vasnkeligere å selge enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Jeg sitter som webmaster på schnauzerklubbens hjemmeside og der ser jeg at det er forskjell på rasene. De små er som regel solgt innen 8 uker, noen få sitter igjen med en valp et par uker til. På schnauzerne har det kunnet ta veldig mye lenger tid.

Men det ser ikke ut som om oppdretterne tenker så mye på det. F eks så kommer det minst 5 kull på hvit dverg på nyåret. Jeg er litt spent på hvordan det går for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det på de rasene jeg følger/ har noe innblikk i. Og på et par av rasene virker det som oppdrettere fortsetter i samme tempoet som de siste 3-4 årene. Dette kommer til å bli et økende problem de neste få årene. :lol:

Hundeavl er litt vanskelig slik. En av mine tanker var "må vi mette markedet?" "Må vi sørge for at alle som vil ha den rasen, får det?" Og svaret er dessverre at hvis "vi" (dvs, oppdrettere, strengt tatt) ikke fyller markedet, så gjøre svindlere det. Hundene er taperene uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som er oppdrettere, tenker dere over at dere kan bli sittende igjen med valper etter leveringsalder? Er det noen av dere som lar være å sette kull på tispa ene og alene fordi markedet er tøft for tiden? Det må jo være himla slitsomt å sitte igjen med flere valper. De krever jo så utrolig mye etterhvert og også individuell oppfølging.

Jeg tar ikke kull med mindre jeg har en bra valpeliste på begge kjønn. Ett realistisk ca antall pr.kjønn. Om jeg ikke har de så ikke noe kull. Jeg "maser" på valpekjøperene mine også rett før parring for å være sikker på at de fortsatt er med på leken.

Med beregning å sitte igjen en periode med en valp, enten pga ikke mulighet til å hente valpen ved levering eller ikke solgt. Begge kullene jeg har hatt har jeg beholdt en valp 1-2 mnd for å gi de det rette hjemmet.

Første kullet ble det to valper en ekstra mnd da jeg beholdt en selv.

Å ta kull uten valpeliste er iallefall ikke noe jeg har kapasitet til med en så aktiv rase som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er vanlig å sitte igjen med så mange valper på belgere, iallfall ikke etter det jeg har sett. Ved mindre kull pleier alle valpene være solgt når de er 8 uker, og for større kull sitter kanskje oppdretter igjen med 1 eller 2 valper i noen uker etter vanlig leveringstid. Det avhenger selvsagt litt av hvor populær kombinasjonen er, årstid, annonsering, osv.

Men så vidt jeg vet, er ikke oppdretteren i den saken medlem av belgerklubben, og dersom artikkelen har rett, og han krever 12 000 kroner for valper, så er dette 1000 kroner mer enn hva oppdrettere som er medlem av NBFK krever. Så kanskje det er derfor han ble sittende igjen med så mange? :lol:

Men, ja, jeg synes det ser ut til at etterspørselen er minkende i forhold til antall valper tilgjengelig. Det er jo sånn innen salg av de fleste "varer:" Det går veldig på opp en stund, så flater etterspørselen ut, før den avtar. Så oppdrettere bør nok se an markedet litt, og ikke bare produsere.

Synes Jeanettehs strategi er veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mye GD kull i sving nå også, mange kull er født og enda fler planlagt. Etter en opptelling kom jeg opp i 15 kull ca :lol:

mhm... Jeg tror nok det kan bli endel overliggere, ser de sliter litt i Sverige også med å få solgt de siste valpene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har et mettet marked. Vi hadde maange kull i sommer, og noen av disse har nettopp solgt valpene. Heldigvis har folk fått med seg dette, og det er derfor færre planlagte parringer nå. MEN jeg tviler ikke på at det kan kommer mange omplasseringer utover våren. Rett og slett fordi jeg frykter at mange tilslutt solgte valper til folk de kanskje ellers hadde vært litt i tvil om å selge til, jeg håper dette ikke skjer, men skal ikke se bort i fra det.

Jeg er helt enig med Jeanette, man bør faktisk ha interesserte folk før man sette et kull til verden. Med mindre man har tid, ork og mulighet til å evnt følge opp valper i flere måneder fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leverer ikke valper før tidligst når de er 10 uker gamle, og om 1 eller flere valper skulle ha behov for å være her i 2-3-4 uker eller lengre for å finne "sitt" hjem er det ingen krise, tvertimot er det tatt med i beregningen.

Valpemarkedet oversvømmes også av CC-valper, mesteparten av det kull som ikke engang burde vært født, etter foreldre som ikke er helsetestet, hunder med et rævva gemytt, papirløse kull osv.

Likevel virker det som om de annerkjente oppdretterne ikke har problemer med å selge sine valper.

Vi har fått valper i dag, så får vi nå se, sålangt har vi også flere forespørsler fra utlandet, men jeg er litt skeptisk til å sende utenlands jeg da, for da har man liksom ingen kontroll på valpene, og ikke sender jeg valper avgårde alene på fly heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På chihuahua er det et veldig mettet marked for tiden. Miljøet er klar over det, så der er de forberedt på å sitte med valper, noe som sjelden gjør noe ettersom det er kombinasjoner som gjøres for å beholde og det er få valper.

Hvordan de som selger bare for å tjene penger gjør det vet jeg ikke, men de får seg nok en finfin overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke, men det er vel ikke så lett at ALLE skal ha lister?

Tenker da feks på nye oppdrettere, kan da ikke forventes at de skal ha lister også?

Og selv med lister, så kan man jo ende med at folk trekker seg, fordi de har satt deg på 3-4-5andre lister også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker da feks på nye oppdrettere, kan da ikke forventes at de skal ha lister også?

Hvorfor skal man ikke forvente at nye oppdrettere skal ha lister? :lol:

Jeg vurderer å starte oppdrett, og har alt noen på liste. De er også grunnen til at jeg vurderer å ha valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke, men det er vel ikke så lett at ALLE skal ha lister?

Tenker da feks på nye oppdrettere, kan da ikke forventes at de skal ha lister også?

Og selv med lister, så kan man jo ende med at folk trekker seg, fordi de har satt deg på 3-4-5andre lister også :lol:

Hvis man legger ut på nett/forteller at man skal parre tispen sin med den og den hannhunden, hvorfor skal de ikke kunne ha folk på liste? De holder vel ikke kjeft fordi det er deres første kull? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke, men det er vel ikke så lett at ALLE skal ha lister?

Tenker da feks på nye oppdrettere, kan da ikke forventes at de skal ha lister også?

Og selv med lister, så kan man jo ende med at folk trekker seg, fordi de har satt deg på 3-4-5andre lister også :lol:

Om hunden du planlegger kull på er god nok så er det ikke noe problem å få en valpeliste. Du må bare bruke en smule energi og forarbeid.

Reklamere, ha hjemmeside, annonsere, spre rykte osv.

Også kan man faktisk snakke med valpekjøper. Jeg spør de direkte jeg: Står du på annen valpeliste? Og sender vel mail med direkte spørsmål forholdsvis ofte når prosessen er i gang om de fortsatt ønsker valp og ønsker stå på valpelisten.

Noen ganger gir de beskjed, noen ganger får man brått ikke noe svar. Etter ett par mailer/sms uten svar så strykes man fra listen min automatisk. Så får de heller komme med en forklaring om de ønsker komme på den igjen.

Jeg har hatt to kull nå og jobbet på denne måten, og jeg har hatt valpelister og spekulanter i opp til 2 år før kullene. Jeg er fortsatt å regne som nye oppdretter.

Men å være ny oppdretter betyr faktisk ikke at man skal sitte på raua og vente på at du en dag får resultater på kullene dine og dermed kommer valpekjøperene ramlene inn døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet er veldig tregt, og har vært det i hele høst. Jeg kjenner oppdrettere som sitter med flere valper på 4-5 måneder, ikke en kjeft ringer, mailen er "død", de averterer til de er blå i fjeset uten ¨få napp. Og spørsmålet er da-hva skjer med disse valpene? Blir de stile og rolig avlivet`? Gitt bort? Å ta seg av flerevalper på en skikkelig måte over lang tid, er knapt mulig.

Jeg har selv sittet med 1-2 valper til 3-4mdrs alder, og vet hvor mye tid det tar. Har også hatt folk på valpeliste før parring, og så har de bare trukket seg i tur og orden, av forskjellige årsaker.

Det må være fortvilende å ha flere store valper gående usolgt. Flere mopsevalper skulle jeg taklet, men ikke store labradorvalper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker dette på mops. Vi har en virkelig anerkjent mops oppdretter her til lands som så si aldri trenger å legge ut annonse på hundene sine fordi de avler så bra hunder. Det sies at de avler best av alle mops oppdrettere i hele Europa. Men ellers bortsett fra det er det MANGE mopskull ute å går. Det er masse "tullekombinasjoner" og "oppdrettere" som selger for pengenes skyld 17-20 000 pr valp.

Jeg vil påstå at markedet for folk som "bare" vil ha familiehund er mettet innen mops ja. Jeg vet om rundt 20 mopskull som er planlagt i Norge løpet av første halvdel av neste år. Så kan bli spennende å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tror ikke det er vanlig å sitte igjen med så mange valper på belgere, iallfall ikke etter det jeg har sett. Ved mindre kull pleier alle valpene være solgt når de er 8 uker, og for større kull sitter kanskje oppdretter igjen med 1 eller 2 valper i noen uker etter vanlig leveringstid. Det avhenger selvsagt litt av hvor populær kombinasjonen er, årstid, annonsering, osv.

Men så vidt jeg vet, er ikke oppdretteren i den saken medlem av belgerklubben, og dersom artikkelen har rett, og han krever 12 000 kroner for valper, så er dette 1000 kroner mer enn hva oppdrettere som er medlem av NBFK krever. Så kanskje det er derfor han ble sittende igjen med så mange? :wub:

Men, ja, jeg synes det ser ut til at etterspørselen er minkende i forhold til antall valper tilgjengelig. Det er jo sånn innen salg av de fleste "varer:" Det går veldig på opp en stund, så flater etterspørselen ut, før den avtar. Så oppdrettere bør nok se an markedet litt, og ikke bare produsere.

Synes Jeanettehs strategi er veldig bra :wub:

?????

I år har det vært ett ekstremt overskudd av belgervalper, flere oppdrettere har jo sittet igjen med hele kull laaaaaaaangt over leveringstid. Fortsatt sitter oppdrettere igjen med valper som ble født i sommer. Markedet har vært vanvittig trådt i år.

Enkelte har jo senket prisen enormt også for å bli kvitt valpene.

Men dette har vært ett ekstremår på belger, det er født uhorvelig mange kull,

Anbefalt pris for rasen er vel fortsatt 10 000,- tror jeg.

Dette med tilgang på valper går i bølgedaler, i år har vært ett trådt år for mange. neste år er det kanskje annerledes igjen.

Jeg erindrer ett kull jeg hadde for hmmm.... 6 år siden - det året var det planlagt MYE valper rundtomkring. Jeg fikk 9 valper og tenkte "det var den sommeren" - 6 av de 9 var grå til og med. Samtlige var solgt før 8 uker - andre oppdrettere satt igjen med mye valper det året..

Skal jeg gjette så blir også 2011 ett trått år for valpekull - i alle fall belger, 2012 tror jeg vil bli lettere fordi færre vil velge å ha kull antagelig. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jet er veldig enig enig I at man bør ha klart en valpeliste før man får kull. Jeg vet om en oppdretter som sitter igjen med flere valper etter et kull fra i sommer. Her ble det født veldig mange hannhunder. Men dette er jo noe man aldri kan være sikker på og man bør da tenke på det og ha en plan om det kanskje skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ingen garantier for hvor mange hanner/tisper osv man blir sittende med når man har kull. Og om man har "liste" så har man heller ingen garantier for at de som sitter på vent, blir værende.

Jeg vet om flere oppdrettere som har fått 2-3-4 kanselleringer sent, og blitt sittende med valper pga dette. Og klart man kan bli frustrert.

Jeg er "ny" oppdretter, men har enda ikke hatt problemer med å få solgt valpene. Det siste kullet jeg hadde, kunne jeg ha solgt enda flere, men måtte henvise interesserte til andre. Jeg føler meg veldig heldig sånn sett. Men jeg ser andre som gjør "interessante" kombinasjoner som ikke får solgt mer enn 2-3 stk og får 7-8 stk... Det er kjipt, men det er en del av gamet.

Som oppdretter må man være innstillt på at man kanskje blir sittende igjen med et par valper forbi tiden de er leveringsklare. Men da bør man kanskje ikke kjøre for mange kombinasjoner samtidig, som enkelte "storoppdrettere" gjør.

Jeg vet ikke hvor mye disse "interessante" kombinasjonene har å si for mulige valpekjøpere som ikke driver med hverken oppdrett, utstilling eller andre former for hundeaktiviteter. Men det er klart at når flere oppdrettere i samme område har kull samtidig, så vil markedet der bli mettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?????

I år har det vært ett ekstremt overskudd av belgervalper, flere oppdrettere har jo sittet igjen med hele kull laaaaaaaangt over leveringstid. Fortsatt sitter oppdrettere igjen med valper som ble født i sommer. Markedet har vært vanvittig trådt i år.

Enkelte har jo senket prisen enormt også for å bli kvitt valpene.

Men dette har vært ett ekstremår på belger, det er født uhorvelig mange kull,

Anbefalt pris for rasen er vel fortsatt 10 000,- tror jeg.

Dette med tilgang på valper går i bølgedaler, i år har vært ett trådt år for mange. neste år er det kanskje annerledes igjen.

Jeg erindrer ett kull jeg hadde for hmmm.... 6 år siden - det året var det planlagt MYE valper rundtomkring. Jeg fikk 9 valper og tenkte "det var den sommeren" - 6 av de 9 var grå til og med. Samtlige var solgt før 8 uker - andre oppdrettere satt igjen med mye valper det året..

Skal jeg gjette så blir også 2011 ett trått år for valpekull - i alle fall belger, 2012 tror jeg vil bli lettere fordi færre vil velge å ha kull antagelig. :wub:

Jeg har ikke sjekket nå i det siste, men vet jeg hadde en gjennomgang av alle valpene som lå ute på finn.no zett.no, innom hjemmesider til oppdrettere og i følge lista i NBFK. Og jeg fant at selv om det var en periode i sommer det gikk tregt, så hadde mer eller mindre alle fått solgt ut alle valpene da i høst når jeg sjekket. Nå kan det være at jeg ikke hadde fått med meg alle.. For jeg også følte at alle satt igjen med valper i bøttevis.. :wub: Men til syvende og sist var det ikke riktig så stort antall som ikke var solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes enkelte udde hunderaser av den litt mer fåtallige sorten som kanskje i tillegg er mest for de spesielt interesserte, for eksempel min rase. For sånne raser kan det i mange tilfeller være klin umulig å opparbeide seg en (stor nok) venteliste på forhånd. Man kan kanskje ha klar ett par-tre interessenter, men skal man vente med å sette kull på tispa til man har sikret seg nok valpekjøpere på forhånd til et kull på antatt normalstørrelse får man aldri parret den tispa. Så den generelle regelen med å ha valpeliste på forhånd er lur den, men det er ikke sikkert det er helt realistisk for alle raser. Kjenner til at en av våre mest erfarne oppdrettere for noen år siden var så heldig å sitte med en bra venteliste før et kull, men det hjalp jo lite når det trillet ut en haug med hannvalper og bare en tispevalp og de fleste på lista skulle ha tispe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid mange folk på valpeliste når planene er klare, så ved fødsel har vi risikert med å kunne selge kullet opp til tre- fire ganger. Dog det ikke ti kull av vår rase samtidig (hvertfall ikke med gode premieringer på foreldre)^ :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det selsvagt veldig forskjellig ikke bare fra rase til rase, men også fra oppdretter til oppdretter. Noen får solgt valpene sine mye fortere enn andre, men jeg sitter også med følelsen av at det til tider er for mange valper og for få engasjerte valpekjøpere. Med det mener jeg folk som har stor interesse for rasen og letter opp valpekull, og som ikke snubler over den på finn.no ved en tilfeldighet. Var en periode da det var for mange briardvalper som trengte hjem i år, men det ser ut til å ha gått bra. Selv mener jeg at det i mange tilfeller hadde vært bedre med færre kull og lengre ventetid. Folk tar ikke skade av å måtte vente litt. :rolleyes2: :huh:

Men som noen sa her tidligere så er det mulig at flere da ender opp med å kjøpe fra useriøse selgere. Desverre ser det ut til at folk ofte vil ha ting med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...