Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekken igjen!


Poter

Recommended Posts

Leter etter dekken til Eine (labrador), men greier ikke helt bestemme meg. Har et back on track dekken til ham som jeg synes fungerer fint, det sitter ganske godt, men han kommer til å vokse ut av det snart. BOT dekkenet vil jeg begrense bruken av pga de magnetgreiene inni. Har ett i fleece som brukes på mildere dager og ett hjemmelaget av ull og kamostoff. Sistnevnte liker jeg materialet til selv om det er ganske tungt. Jeg mener ull varmer best også når det er vått, så vil helst ha et dekken i ull, men isolert så det ikke blåser igjennom. Dette fungerer det hjemmelagede dekkenet godt til, men passformen er så som så og det er også litt tungt. Mulig han vokser seg mer inn i det, men f.eks BOT dekkenet sitter jo utrolig mye bedre.

Er det noen gode ulldekken der ute? Jeg liker formen på noen av Troll sine dekken, der hvor de dekker godt i halsen, nedover brystet, langt bak på ryggen og ned over lårene. Hurta sine ser også gode ut, men de synes jeg er overpriset og de er jo heller ikke i ull. Dogman hadde også et dekken jeg likte veldig bra, men ser de har byttet ut modellen og jeg har hørt snakk i at det er stivere enn den eldre modellen. Det virker som de fleste dekken er laget i ett eller annet syntetisk materiale og jeg inbiller meg fortsatt at ull er best.

Er det forresten noen som har prøvd OBTRACK Skrylle dekkenet? Passformen på det synes jeg ser veldig optimal ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel de har et par rimelig her i sverige da som helt sikker vil passe en labrador, nå husker jeg ikke hva merke det er eller noe, men kan sjekke det om du er intressert i det :).

Nå husker jeg ikke helt pris, men kan sjekke det opp, om det er intressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Obrackdekkene ser bra ut, men om du syns Hurtta sine er overpriset, hva er ikke da de? De var jo kjempedyre. Ellers har jeg ingen tips om dekken som har innelag av ull og vindtett ytterlag. Spennende om andre vet om noen.

Æsj, ja, jeg skal ikke begi meg ut på noen prisdiskusjon, for jeg har egentlig ikke peiling :)

Vel de har et par rimelig her i sverige da som helt sikker vil passe en labrador, nå husker jeg ikke hva merke det er eller noe, men kan sjekke det om du er intressert i det :D.

Nå husker jeg ikke helt pris, men kan sjekke det opp, om det er intressant.

Ja, sjekk gjerne om du gidder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, ja, jeg skal ikke begi meg ut på noen prisdiskusjon, for jeg har egentlig ikke peiling :)

Ja, sjekk gjerne om du gidder :)

Jeg sjekker på mandag og sier ifra da, skal til sentrum på mandag og må hente litt hundefor likevel :D

skal skrive ned både pris og merke, kan sikker ta et bilde også om det ønskelig så du kan se hvordan det ser ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har prøvd OBTRACK Skrylle dekkenet? Passformen på det synes jeg ser veldig optimal ut.

Jeg har mange dekken til Aïda, blant annet Obtrack, og det er det desidert beste dekkenet jeg har. Det er ikke ull, men det er et spesialstoff som transporterer fuktighet ut samtidig som det er vindtett. :) Verdt pengene etter min mening. Veldig god passform med mange justeringsmuligheter. Dessuten er det lett, og tar liten plass i sekken f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har obitrack og er veldig fornøyd. jeg har både det og BOT i hylla, og kommer nok alltid til å ha de to som førstevalg.

obitracken har mange +. Det er slitesterkt. Kan vaskes i maskin. Lett og skylle/spyle om det er skittent. Knallbra passform selv under lek/løping/gni seg rundt kviter og grener. Vindtett, og greit vanntett (kan impregneres når det trengs). Justeringsmuligheter som er lette og enkle og tilpasse. Borrelåsen til magefestet er en storfavoritt her, og minimalt med snø samler seg mellom dekkenet og brystet. Trekker til seg fukt raskt, og tørker fort.

de minusene som er, er at det kan feste seg hår på innsiden lettere enn f.eks BOT. Prisen i norge synes jeg er grov, handlet mitt fra usa til en mer ok pris. Det er litt tynt til de kaldeste dagene, men jeg bruker heller BOT til trening/restutisjon, men som allround/fritidsdekken er jeg superfornøyd med obitracken.

fordelen med bot/obitrack framfor rent ulldekken, er vell regn- og vindegenskapene, maksinvask er enklere, lettere og skylle/holde rent, blir det først vått, så blir det vell både tungt og vått lenge?

jeg tror det kommer litt ann på hva man skal bruke dekkenet til. Til pauser i trening så synes jeg BOT + et godt pledd i buret er et fint alternativ, til tur og aktivitet, obitracken, evt ha med ekstra dekken/pledd til pauser om det er ekstra kaldt.

Jeg har også nettdekkenet til bot, som er knallbra på fuktig hund, som overgangsdekken eller ekstradekken under f.eks obitracken på kalde dager.

Når skal du bruke dekkenet ? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal først og fremst bruke det under oppvarming og nedtrapping ved trening og under hvile i bilen/buret. Av og til hvile på tur.

Det er mulig det hjemmelagede dekkenet vil duge helt fint når han bare får vokst inn i det, men jeg synes som sagt at passformen ikke er helt bra og det er litt tungt. Det er ull på innsiden (forsvarets ullpledd) og vindtett og noe vannavstøtende kamostoff på yttersiden. Så dekkenet er egentlig veldig bra, det bare sitter ikke så godt på hoppladoren (enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dekken som sitter godt og er varmt, er varmedekkenet fra Jeger og hund. Det har i tillegg til stykket mellom forbeina et magebelte. Du finner det på www.jegeroghund.no Kanskje ikke det billigste, men slitesterkt og værbestandig. Det ble jo opprinnelig sydd til fuglehunder.. I tillegg kan du f.eks legge isopor e.l. i bunnen av buret for ekstra isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dekken som sitter godt og er varmt, er varmedekkenet fra Jeger og hund. Det har i tillegg til stykket mellom forbeina et magebelte. Du finner det på www.jegeroghund.no Kanskje ikke det billigste, men slitesterkt og værbestandig. Det ble jo opprinnelig sydd til fuglehunder.. I tillegg kan du f.eks legge isopor e.l. i bunnen av buret for ekstra isolasjon.

Det så jo ganske bra ut det dekkenet, der, ja :whistle: Det eneste er at jeg synes det på bildet så ut som det går litt kort ned over overarmene?

I bunnen av buret har vi HH matte fra Felleskjøpet + et ullpledd. Er veldig fornøyd med de mattene, bruker dem året rundt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal først og fremst bruke det under oppvarming og nedtrapping ved trening og under hvile i bilen/buret. Av og til hvile på tur.

Det er mulig det hjemmelagede dekkenet vil duge helt fint når han bare får vokst inn i det, men jeg synes som sagt at passformen ikke er helt bra og det er litt tungt. Det er ull på innsiden (forsvarets ullpledd) og vindtett og noe vannavstøtende kamostoff på yttersiden. Så dekkenet er egentlig veldig bra, det bare sitter ikke så godt på hoppladoren (enda).

Sy på en buksestrikk som ekstra magereim, samt strikk rundt lårene slik at det holder seg på bak, så sitter det nok bedre på :whistle: Enkle og billige grep! Også kan impregnere overflaten litt om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sy på en buksestrikk som ekstra magereim, samt strikk rundt lårene slik at det holder seg på bak, så sitter det nok bedre på :whistle: Enkle og billige grep! Også kan impregnere overflaten litt om du vil.

Tror faktisk det kun holder med strikk rundt lårene. Rundt magen sitter det ganske bra nå og den er ikke like vid i halsen mer heller -eller hvor tenkte du magereimen kunne være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå glemte jeg helt å se etter merke her. :D Var innom å glemte nesten hele dekkenet. Kan være ganske glømsk, men om jeg husker rett så ligger de i alle fall på ca 200-250 svenske kroner. Etter hvilke dekken en skal . Har sett noen til 150 kroner også.

Jeg vet at de passer en labrador for de har veldig store dekken inne :lol:

Sorry jeg ikke har svart før, glemte hele tråden :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå glemte jeg helt å se etter merke her. :) Var innom å glemte nesten hele dekkenet. Kan være ganske glømsk, men om jeg husker rett så ligger de i alle fall på ca 200-250 svenske kroner. Etter hvilke dekken en skal . Har sett noen til 150 kroner også.

Jeg vet at de passer en labrador for de har veldig store dekken inne :P

Sorry jeg ikke har svart før, glemte hele tråden :)

Vet du hva, jeg glemte helt av at du skulle se etter, så det går helt greit!

Hvorfor ikke bare bruke botdekkenet om du er fornøyd med det? Det er ikke mulig og bruke det for mye med tanke på keramikken i det, tvert imot så er det bare positivt jo mer man kan bruke det.

Jeg trodde man skulle bruke det med forsiktighet på valper og generelt ha en oppdtrapping på hvor lenge de kan ha det på seg?

Canis har i disse dager -40% på Obtrack :lol:

Weeee! Det ble jo straks rimeligere! Men typisk nok har de ikke inne størrelsen til Eine. Hrmf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sy på en buksestrikk som ekstra magereim, samt strikk rundt lårene slik at det holder seg på bak, så sitter det nok bedre på Enkle og billige grep! Også kan impregnere overflaten litt om du vil."

Nå var det ikke magereim jeg mente, men et bredt foret belte rundt magen for varmens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...