Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags kamera og objektiv har du ?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Vet at ergonomien ikke er så god. Tommelresten på høyre side er litt for liten så det er ekkelt å holde kameraet, må jeg si. Heldigvis tar jeg som oftest bilder i portrettmodus med vertikalgreper. :D

Ang optikken, det er derfor jeg kun går til innkjøp av Nikons beste opptikk. Videre i framtiden blir det dog, forutenom 14-24 jeg vil ha, å kjøpe mellomformatoptikk som gruser alt Nikon og Canon har laget. Har lest meg opp på optikkoppløsning og funnet ut at med D800 så er det svært få optikk som får utnyttet denne oppløsningen. Har en EF 75-300 som ikke en gang kan bli brukt på 7D fordi sensoroppløsningen er bortimot 40mpx på 35mm. Den er ikke stort bedre på 5Den min heller. Er redd for å ende opp med dyr opptikk jeg ikke kan bruke for å utnytte sensoren så blir et par dyre år framover. :/

Ja jeg venter også spent på bildene. Er ikke lenge nok i oslo til å kunne få tilsendt de nye objektivene der til min bror hvor jeg skal bo til tirsdag, så det blir ingen bilder på veien hjem til bergen. Blir nok en tur opp på gullfjellet neste uke forhåpentligvis. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 393
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjansen er der for at jeg kom hjem fra USA med Canon 5d mark 3, 24-105 mm og 70-200 F2.8 ...jeg kan ikke slippes løs i fotosjapper, el-sjapper og/eller dyrebutikker altså! Sukk...!

Helt korrekt. Jeg nekter å betale 28k for 5D MK III når jeg får noe som er adskillelig bedre og nesten like god som mellomformat, til en billigere penger. Har ventet et par måneder på bestilling av D8

De to objektivene der er kremen av kremen når det gjelder normalzoom/telezoom til Canon Koster til sammen rundt 35.000,- men er verdt det. Nikon har tilsvarende objektiver som sikkert også er go

Posted Images

Vet at ergonomien ikke er så god. Tommelresten på høyre side er litt for liten så det er ekkelt å holde kameraet, må jeg si. Heldigvis tar jeg som oftest bilder i portrettmodus med vertikalgreper. :D

Ang optikken, det er derfor jeg kun går til innkjøp av Nikons beste opptikk. Videre i framtiden blir det dog, forutenom 14-24 jeg vil ha, å kjøpe mellomformatoptikk som gruser alt Nikon og Canon har laget. Har lest meg opp på optikkoppløsning og funnet ut at med D800 så er det svært få optikk som får utnyttet denne oppløsningen. Har en EF 75-300 som ikke en gang kan bli brukt på 7D fordi sensoroppløsningen er bortimot 40mpx på 35mm. Den er ikke stort bedre på 5Den min heller. Er redd for å ende opp med dyr opptikk jeg ikke kan bruke for å utnytte sensoren så blir et par dyre år framover. :/

Ja jeg venter også spent på bildene. Er ikke lenge nok i oslo til å kunne få tilsendt de nye objektivene der til min bror hvor jeg skal bo til tirsdag, så det blir ingen bilder på veien hjem til bergen. Blir nok en tur opp på gullfjellet neste uke forhåpentligvis. :D

Det man leser på slike tester rundt om kring stemmer sikkert (uten at jeg vet det) men personlig så liker jeg heller å bruke tiden på og ta bilder og gjøre meg kjent med utstyret (samt jobbe for å få råd til godbiter) hehe.

Men en ting er vertfall sikkert!:

Nå har du absolutt INGEN unskyldning for at bildene dine blir dårlige, hehe.

Jeg merker selv at jeg blir mye mer sellektiv med å vise bilder jeg har tatt, for å vise dårlige bilder tatt med så dyrt utstyr blir nermest litt flaut, hehe.

Nå har jeg vel brukt ca. 80.000,- på optikk det siste året og 28.000,- på kamera, samt andre ting som stativ/batterigrep/ND filtere fra Lee etc etc. så nå er det vertfall stopp enn så lenge, hehe.

Neste steg opp blir vel muligens Canon 1Dx, men det blir ikke ennå for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kan ta 700 bilder (som jeg har gjort ved fotoutstillinger) og kun vise 50. Er alt for nøye med bildene, men når det er få som jeg liker (hva skal man gjøre med gult lys i en grønn hall...) så legger jeg gjerne ut dårlige bilder, men stort sett kun her. Aldri på akam f.eks. :P

Men du? Macen har bare 512gb ssd og jeg nekter å betale 8k for en gedigen, stygg ekstern thunderbolt raid på 4tb. Vet ikke om jeg skal ta meg råd til en ekstern USB3 disk en gang. Om du har anbefalinger må du gjerne komme med det. :) Jeg trenger det sårt, men har ikke en snøring. Vil helst ha noe raskt så jeg kan jobbe fra det (ergo ikke med strøm via usb), dog jeg vil ha en litt rimelig løsning. 1tb holder i massevis.

Hva jeg har brukt totalt vet jeg ikke, men nærmere seg vel 200k med alt fotoutstyret på to år. Litt trist fordi jeg enda ikke har masse annet jeg ønsker meg. Denne uken gikk det unna med 83k (regner med macbooken da jeg ikke kommer til å bruke den til annet enn foto - 58k uten) + 90k for skolegangen. Lommeboken røyker. Krysse fingrene for fullt studielån nå. Kommer til å bli et alt for dyrt år, men blir vel noe lommepenger ut av Lofoten når jeg kommer hjem. *krysse*

Aspirere til å ha like gøyal objektivpark som deg. :heart:

EDIT: Kanskje vi skulle hatt en egen Kafé-tråd ala akam her for litt mer løse spørsmål.

EDIT 2: Syntes du skal lage lik tråd her som du gjorde på akam. Ikke alle her som ser bildene der. :D

EDIT 3: Byttet Nikon 50mm 1.4 til Sigma 50mm 1.4. Samme 77mm filterstørrelse og bedre ytelse optisk. Litt dyrere, men men. >_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

512GB blir litt snaut ja, hehe.

Selv har jeg en ekstern Lacie 2TB disk (USB) hvor alle bildene mine blir importert til. Samtidig så kjører jeg backup til en helt lik disk en gang i mellom når det passer seg.

Jeg har ca. 17.000 stk. bilder fra ymse kameraer og i dag har jeg ca. 500GB. med bilder. Mange er selvfølgelig slettet gjennom tidene :)

Personlig er jeg ingen fan av Mac, men det er jo en smakssak. Jeg har tre pc'er ogen av dem bruker jeg primert til bilderedigering. Åjobbe med filer på (for din del) rundt 40mb. pr.stk. krever litt krefter og selvom mine filer "kun" er på rundt 20-25mb. så merker jeg at pc'en jobber godt for åsi det sånn :)

Idag har jeg 16GB. RAM og Quad Core CPU, samt en god 26" skjerm med HD oppløsning. Det er her jeg i hovedsak redigerer bildene mine og jeg bruker KUN LIghtroom og litt Photoshop.

Objektivene jeg har er bare hærlige og det overgår det meste annet jeg har testet. Er det noe Canon er flinke til så er det å lage (samt ta seg betalt for!) god optikk. :)

Sigma 50mm har jeg desverre utrolig dårlig erfaring med. Den feilfokuserte, og da jeg byttet den til en ny, så feilfokuserte denne også. Jeg ble heller ikke fornøyd med skarpheten med denne. Så lett kan man bli lurt av slike tester. Grunnen er nok at det er veldig forskjellig kvalitet fraSigma, og jeg håper for din del at du får et som funker bra. Det virker nesten som om du "sparer" litt på optikken?

I mine øyne er optikk viktigere enn kamera og hvis jeg MÅTTE prioritere så ville jeg valgt rimeligere kamere, men bedre optikk. Dette vil gi deg bedre bilder. Men jeg skjønner jo også at det er morsomt med noe nytt. Men det er det svakeste leddet som er det sterkeste, og det vil jo være synd at et D800 ikke skulle levere tipp topp resultater grunnet optikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere vurdert server? Vi har en trådløs server stående i gangen hjemme hos meg og der er det vel plass til fire harddisker. Foreløpig har vi bare satt inn to på 1tb hver.

Det geniale er at jeg kan åpne bildene på hvilken som helst PC i leiligheten og dette systemet kan reparere filer og noe kompliserte greier dersom en av diskene går dukken.

Også et spørsmål, er det vanlig med dual-slot til minnekort oå disse fancy kameraene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dere bruker nesten mer på kamera&objektiv pr. år enn jeg har i brutto årslønn.

Riot: Kom deg ut til Gamle Bergen og knips ivei. Alle de fine fasadene og smauene. Du ser jo ikke skogen for bare trær!

Og så lurer jeg på: Hvis man tar bilde med f1,8 med et 1,2 objektiv, blir de bedre enn bilder tatt med laveste f på et 1,8 objektiv? (En dåre kan spørre om mer enn 10 vise kan svare på)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet d800en i dag. Slenger opp bilde i morgen når resten av opptikken kommer. Skal komme på døren. :D ingen fokusfeil ei heller. Konge!

512GB blir litt snaut ja, hehe.

Selv har jeg en ekstern Lacie 2TB disk (USB) hvor alle bildene mine blir importert til. Samtidig så kjører jeg backup til en helt lik disk en gang i mellom når det passer seg.

Jeg har ca. 17.000 stk. bilder fra ymse kameraer og i dag har jeg ca. 500GB. med bilder. Mange er selvfølgelig slettet gjennom tidene :)

Personlig er jeg ingen fan av Mac, men det er jo en smakssak. Jeg har tre pc'er ogen av dem bruker jeg primert til bilderedigering. Åjobbe med filer på (for din del) rundt 40mb. pr.stk. krever litt krefter og selvom mine filer "kun" er på rundt 20-25mb. så merker jeg at pc'en jobber godt for åsi det sånn :)

Idag har jeg 16GB. RAM og Quad Core CPU, samt en god 26" skjerm med HD oppløsning. Det er her jeg i hovedsak redigerer bildene mine og jeg bruker KUN LIghtroom og litt Photoshop.

Objektivene jeg har er bare hærlige og det overgår det meste annet jeg har testet. Er det noe Canon er flinke til så er det å lage (samt ta seg betalt for!) god optikk. :)

Sigma 50mm har jeg desverre utrolig dårlig erfaring med. Den feilfokuserte, og da jeg byttet den til en ny, så feilfokuserte denne også. Jeg ble heller ikke fornøyd med skarpheten med denne. Så lett kan man bli lurt av slike tester. Grunnen er nok at det er veldig forskjellig kvalitet fraSigma, og jeg håper for din del at du får et som funker bra. Det virker nesten som om du "sparer" litt på optikken?

I mine øyne er optikk viktigere enn kamera og hvis jeg MÅTTE prioritere så ville jeg valgt rimeligere kamere, men bedre optikk. Dette vil gi deg bedre bilder. Men jeg skjønner jo også at det er morsomt med noe nytt. Men det er det svakeste leddet som er det sterkeste, og det vil jo være synd at et D800 ikke skulle levere tipp topp resultater grunnet optikken?

Skyter jeg med lossless compressed RAW så blir det 40mb. Velger jeg uncompressed RAW blir det 70 - 80. :/

Aner ikke hva du mener ang. spare på optikken. Alt jeg har kjøpt er top-of-the-line. 70-200 f/2.8, 24-70mm f/2.8, og Sigmaen kan man faktisk bruke. Nikon sin 50mm til 2200kr har treg autofokus og er soft i kantene. Det sies at den er bedre enn 50 1.2L til Canon, men jeg har kun brukt disse hver for seg og ikke tenkt på det. Tror ikke Nikonen er noe bedre, men kanskje skarpere stoppet ned til noe ala 5.6 eller 8. Bokeh, CA og fokus vinner nok Canonen på galant. Anyways, for å være ærlig tror jeg ikke særlig på det. Eneste grunnen til at jeg nevner det er at det er Canon. Kjent for dyr opptikk. :) Men den har også verre CA enn Sigmaen. Eneste er jo at selv om jeg betaler en tussing mer for Sigmaen så kan det jo hende jeg får et dårlig eksemplar, men det gjelder jo alle produsenter. Ingen er laget likt.

Om det var det at jeg ville ha zeiss of mellomformatopptikk så er det fordi:

- Zeiss: til tross for manuell fokus, så knekker den Nikon sin 14-24. Jeg har dog tenkt å kjøpe 14-24 siden det hadde vært kjekt med ultravidt.

- MF: Høyere oppløsning i glasset. Når jeg kommer hjem til skikkelig pc kan jeg lenke deg til en 36mb jpg fil rett fra en D800E med et Hasselbladobjektiv. Et bilde av en bil. Det er så skarpt at det ser ut som det kommer fra storformat og skalert ned til 36mp. :) Og det med 'blad. Finnes bedre opptikk der ute til MF.

Også et spørsmål, er det vanlig med dual-slot til minnekort oå disse fancy kameraene?

Nikon har dual slot i noen av sine kameraer. D800 har CF + SD. :D

Hehe, dere bruker nesten mer på kamera&objektiv pr. år enn jeg har i brutto årslønn.

Riot: Kom deg ut til Gamle Bergen og knips ivei. Alle de fine fasadene og smauene. Du ser jo ikke skogen for bare trær!

Og så lurer jeg på: Hvis man tar bilde med f1,8 med et 1,2 objektiv, blir de bedre enn bilder tatt med laveste f på et 1,8 objektiv? (En dåre kan spørre om mer enn 10 vise kan svare på)!

Ja. spørs jo på objektivet, men jo mer stoppet ned et objektiv blir jo bedre blir det. Er ingen som er skikkelig skarp helt åpen, for å være helt ærlig. :P

Og jeg har ingen lyst å ta bilder av gamle ting. Jeg er ikke fan av snapshots. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva du mener ang. spare på optikken. Alt jeg har kjøpt er top-of-the-line. 70-200 f/2.8, 24-70mm f/2.8, og Sigmaen kan man faktisk bruke. Nikon sin 50mm til 2200kr har treg autofokus og er soft i kantene. Bedre enn 1.2L i da. Men den har også verre CA enn Sigmaen. Eneste er jo at selv om jeg betaler en tussing mer for Sigmaen så kan det jo hende jeg får et dårlig produkt, men det gjelder jo alle produsenter. Ingen er laget likt.

Har du testet 50mm f/1.2L selv, og kan du gi meg ett par bildeeksempler som gjør at du mener Sigma sin 50mm er bedre?

Sigma sin er så absolutt det beste man får med tanke på pris/kvalitet og det var nettopp derfor jeg kjøpte den selv, men desverre så ble det fokusfeil på begge objektivene jeg testet og slikt gidder ikke jeg å betale penger for.

Nå mente jeg egentlig KUN Sigmaen (50mm) når jeg mente "rimelig" optikk. I den klassen du nå er i, så er det jo det, men om den gir dårlige bilder kommer jo ann på han/hun bak kameraet. Det er uansett ganske små forskjeller, og husk at man ikke KUN betaler for bildekvaliteten ved dyre objektiver. Man betaler for lysstyrken og ikke minst byggekvalitet og værtetting.

En objektiv som ikke er værtettet påmontert et D800 kan i værste fall gjøra at vann kommer inn i kameraet hvis man blir overasket av en regnskur.

Personlig har jeg testet både Canon 50mm f/1.8 II/Sigma 50mm f/1.4/Canon 50mm f/1.2L og jeg synes så absolutt sistnevnte gir bedre bildefiler og mye penere bokeh. Jeg snakker her om hva jeg har erfart i praksis og ikke lest tester og sett eksempelbilder. Dessuten er sistnevnte også værtettet og skikkelig robust. En lysstyrke på f/1.2 er heller ikke å forakte :)

EDIT:

For ca. ett år siden satt jeg å finkjemmet tester på nettet og sammelignet eksempelbilder etc og hvor skarpt de tegnet. Jeg ble skuffet over 50mm f/1.2L i følge det jeg så, og nettopp derfor kjøpte jeg Sigma sin 50mm. Så kom jeg i kontakt med en fra foto.no som lånte meg sin 50mm f/1.2L og først DA forsto jeg at man ikke skal se seg blind på slike tester.

Heretter prøver jeg objektivet før jeg kjøper det. Tenk all den tiden man kunne tatt flotte bilder som går bort, når man sitter å finkjemmer slike tester utført i laboratorier! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikler virkelig etter den objektiv og kamera "samlingen" din Bjerknez!

En eller annen dag så skal jeg også ha mye mer L-objektiver :)

Ikke et vondt ord om Nikon, men jeg personlig liker Canon mye bedre. Er en smaksak, og vanesak for meg. Har hatt Canon i ulike varianter siden analoge EOS 500 kom ut i 95/96?

og blir stadig mer kresen.

Men sånn egentlig litt OT i denne tråden; noen som har noen tips om weekend fotokurs i natur/landskap/dyr fotografering? Skal ikke nå, men vil gjerne en gang. har gått på fotolinje på folkehøyskole noe jeg fortsatt har glede av. Men vil gjerne lære mer og få litt input utover prøving og feiling selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikler virkelig etter den objektiv og kamera "samlingen" din Bjerknez!

En eller annen dag så skal jeg også ha mye mer L-objektiver :)

Ikke et vondt ord om Nikon, men jeg personlig liker Canon mye bedre. Er en smaksak, og vanesak for meg. Har hatt Canon i ulike varianter siden analoge EOS 500 kom ut i 95/96?

og blir stadig mer kresen.

Men sånn egentlig litt OT i denne tråden; noen som har noen tips om weekend fotokurs i natur/landskap/dyr fotografering? Skal ikke nå, men vil gjerne en gang. har gått på fotolinje på folkehøyskole noe jeg fortsatt har glede av. Men vil gjerne lære mer og få litt input utover prøving og feiling selv :)

Ja, jeg skal ikke legge skjul på at det er deilig med det ypperste av optikk, men det koster regelrett skjorta. Det positive er at L-optikk er lett omsettelig og selges kjapt hvis man ønsker det. :)

Fotokurs er sikkert vel og greit det, men jeg annbefaler deg heller å melde deg inn i en fotoklubb. I slike fotoklubber er det både amatører og profesjonelle og der kan du få noen nye "venner" som kanskje kan lære deg litt helt gratis. ALtså sett bort fra en års kontigent på noen hundrelapper.

Er selv på fototurer sammens med en jeg traff på foto.no ca. en gang i uken, og jeg har lært MASSE fra han. Han har også lært litt av meg, og vi deler erfaringer og bilder hele tiden, samt at vi gir hverandre ÆRLIGE tilbakemeldinger av bildene vi tar i etterkant.

Å drapå fototur sammens med en eller flere personer som har samme interesse gir en HELT annen inspirasjon enn å dra med sin ektefelle/samboer etc. som kanskje ikke er like interissert. (Been there done that!) :)

Så mitt råd er å melde deg inn i en fotoklubb i ditt nærområde. Via slike fotoklubber skaffer du også kontakter og ofte har dem kjente fotografer som kommer på beøk og tilbud på kurs etc. Det er DET som inspirerer.

Et fotokurs for deg alene er sikkert interresant, men slike fotokurs er ofte dyre og når kurset er over, så er du alene igjen og kan fort miste piffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ikke legge skjul på at det er deilig med det ypperste av optikk, men det koster regelrett skjorta. Det positive er at L-optikk er lett omsettelig og selges kjapt hvis man ønsker det. :)

Fotokurs er sikkert vel og greit det, men jeg annbefaler deg heller å melde deg inn i en fotoklubb. I slike fotoklubber er det både amatører og profesjonelle og der kan du få noen nye "venner" som kanskje kan lære deg litt helt gratis. ALtså sett bort fra en års kontigent på noen hundrelapper.

<korte ned>

Du har selvsagt helt rett når jeg tenker meg om. Må jo finnes en fotoklubb eller 5 i Grenland og/eller Bø. Er egentlig ute etter litt input og "hands on" inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i en fotoklubb, og bli med på ukentlige/månedlige fototurer. Det er mye mer inspirerende og dessuten så treffer du likesinnede. Kankje treffer du også nye venner du kan vandre på fototurer med utenfor klubben.

Tro meg, dette er MYE rimeligere og langt mer interresant enn å betale for dyre fotokurs. Fotokurs gir deg kunnskapen, men ikke inspirasjonen til å holde det gående. Vertfall ikke sånn uten videre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tilbakestående menneskene som jobber i posten har klart å klusse til ordren min. To pakker, en med to objektiv og en med ryggsekk (virkelig japanphoto, ikke begge i en stor pakke eller hive objektivene i ryggsekken?!). Bedriftsexpress over natten. Pakkene ble levert inn samtidig. Dvs. at disse pakkene lå rett ved hverandre, eller evt. oppå hverandre. Hva klarte posten? Jo, å miste den ene. Den med objektivene.

Så nå må jeg vente til mandag før jeg får de. Blir så sykt forbannet av slik idioti. Jeg ringte med en gang til posten (bring da, samma det) og spurte etter pakken min. Damen jeg snakket med var kjempegrei og jobbet med det i nesten to timer før hun ringte meg tilbake. Hun sa hun ikke ante hvor pakken var og det gjorde ingen andre heller. Hun sa jeg måtte vente til mandagen for å se om jeg fikk den til den tid. :/ Prøvde å snakke om båndene de har pakken på og at de sikkert ble delt opp på båndene. Noe som gir fint lite mening når pakkene var samlet.

Jaja, synd trist leit for meg. :angry:

EDIT ADD: Ikke for å være slem med de som jobber hos posten. Noe har gått gale her og siden jeg er kunde så blir det jo tatt ut over hele bedriften. :P

EDIT ADD: HAH! Mer om hvor teit det er å snakke med posten. Ble så forbannet at jeg gikk selv ned til postkontoret her på råholt og forlanget å få lete etter esken selv. De påstod at den aldri hadde vært innom, og det sa jo damen - hun avsluttet når hun hadde ringt helt til Halden. Vel, hva ser man - jeg fant den selv. Ædda bædda, posten!

20BGE.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva jeg har brukt totalt vet jeg ikke, men nærmere seg vel 200k med alt fotoutstyret på to år. Litt trist fordi jeg enda ikke har masse annet jeg ønsker meg. Denne uken gikk det unna med 83k (regner med macbooken da jeg ikke kommer til å bruke den til annet enn foto - 58k uten) + 90k for skolegangen. Lommeboken røyker. Krysse fingrene for fullt studielån nå. Kommer til å bli et alt for dyrt år, men blir vel noe lommepenger ut av Lofoten når jeg kommer hjem. *krysse*

OT: men loftoten? nysgjerrig :) :) skole? Kabelvåg kanskje?

edit: jeg sniktittet litt på lofoten gruppen, og jeg tror jeg kanskje fant ut at du skal på verdens beste skole, verdens beste sted med flinke lærere, kule trurer og ikke minst to sinnsykt kule fotostipendiater =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du snoke der? Er du medlem? Trodde det var en lukket gruppe. :P Evt gikk du der i fjor?

Venninne av meg gikk der i fjor. Hun savner det sykt og har planlagt å komme på besøk. :D Har sett så mange bilder og videoer fra i fjor at jeg kan ikke fatte at ikke flere drar på FHS. Er like gøy som barnehagen var når vi var små, haha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du snoke der? Er du medlem? Trodde det var en lukket gruppe. :P Evt gikk du der i fjor?

Venninne av meg gikk der i fjor. Hun savner det sykt og har planlagt å komme på besøk. :D Har sett så mange bilder og videoer fra i fjor at jeg kan ikke fatte at ikke flere drar på FHS. Er like gøy som barnehagen var når vi var små, haha.

Det er litt lukket gruppe, men jeg greier å snoke litt allikevel :) jeg gikk også der ifjor, i samme klasse som Kathrine. Om jeg ikke tar helt feil er det hun du kjenner. Gled deg til et helt fantastisk år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt lukket gruppe, men jeg greier å snoke litt allikevel :) jeg gikk også der ifjor, i samme klasse som Kathrine. Om jeg ikke tar helt feil er det hun du kjenner. Gled deg til et helt fantastisk år

Helt riktig, frøken.

Gleder meg kjempe! Har bare hørt fantastiske ting og gleder meg til å være der. Har litt lyst å bli stipp men det er jo et helt ekstra år, og spørs om jeg klarer å være flink nok første året til å en gang få sjanse om jeg søker. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "macbook" er en laptop (bærbar pc) fra Apple.

Om det er noe å satse på kommer ann på hva man er vant til. Er man uerfaren, men har lært seg litt om hvordan en pc fungerer, så vil jeg fraråde å bruke Mac. (macbook)

Grunnen er at her fungerer alt på en litt annen måte, og hvis man ikke vil lære seg forskjellene, så hold degtil en vanlig pc.

Har selv brukt Mac og pc om hverandre og jeg blir aldri fortrolig med Mac. Men det er jo smak og behag.

Prisen på en macbook/macbook pro er litt stivere og man betaler en del for design og merke. Men det er min subjektive mening.

Du vil ikke merke noen forskjell på at den ene er raskere enn den andre av betydelig grad, så jeg anbefaler å kjøpe en bærbar pc i stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...