Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningstråden


xxx12345

Recommended Posts

En tråd for inspirasjon og oppmuntring - råd og tips.

Kom igang igjen med trening for halvannen måned siden, og jeg kjenner nå at det begynner å hjelpe. Har som mål å få til tre treninger i uka, to ganger er greit nok, og en er tross alt bedre enn ingen ganger. Har en time jeg alltid prøver å få med meg og det er afro på mandagskvelder. I tillegg prøver jeg å få til en gruppe time til og en time styrketrening i sal.

Flere enn meg som trenger inspirasjon og oppmuntring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg! Jeg føler meg helt degenerert for tida. Går selvfølgelig en del tur med vofsene, men det er også det eneste jeg gjør av fysiske greier nå. Og det er alt for dårlig. Skal komme igang med tilpasset styrketrening pr snarest, og håper å begynne å svømme 1000 m hver fredag igjen. Det er en god vane som jeg har falt helt ut av. Må bare fjerne bittelitt flesk før jeg kan sprade omkring i badedrakt. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener en del, har vært litt av og på siden jeg har vært mye borte i England i år.

Trener styrke med så mye frivekter jeg kan, og gjør ikke så mye kondisjonstrening. Og gjett hva, jeg ser ikke ut som en stor mann som bruker steroider selv om jeg trener med vekter :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten aldri tid til å trene, men prøver å spinne på sal et par ganger i uka. Elsker spinning! Masse digg musikk og tempo/intensitet du selv kan regulere etter dagsformen. Anbefales!

Kom igang med trening igjen for en måneds tid siden, etter opphold siden tidlig i sommer. Gikk ned tre kilo på et blunk. Rent overskudd regner jeg med. Så for meg er trening helt essensielt for at jeg skal føle meg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang da jeg trente for å komme i form til forsvaret gikk det unna.

Men så dabba det litt av gitt.

Nå det siste halve året har det tatt seg opp igjen

Har alltid syns at styrketrening er kjekkest, gjerne med masse frivekter, og egen kropp som belastning.

MEN nå etter Embla ble gammel nok til joggeturer har det jammen blitt kjekkere og.

Og jeg merker kjapt endring i kondisjon. Ellers er det mye spinning og zumba det går i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener yoga tre ganger i uka, og syns det er helt topp! Var litt skeptisk i starten, men det har vist seg å funke kjempebra. Før var jeg veldig plaget av smerter i korsrygg og skuldre, og gikk til fysioterapi for å løse opp i muskelknutene, men yoga'n har gjort at jeg ikke trenger det mer ;) Får virkelig strekt ut musklene, og i tillegg er det en del styrke og balanseøvelser så jeg føler virkelig at jeg får brukt kroppen også. Eneste negative jeg har å si om yoga, er at jeg føler meg som en suppegjøk når ligger og spreller med huet opp mellom bena, og med munnen full av pondus :D

Ellers holdt jeg på med aerobic før, men den har dabba litt av :whistle:

Så det er langturer med Garm, og yoga det går i nå for tiden, selv om jeg har lyst å begynne med vekter også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lider jeg også av dørstokkmila når det gjelder trening. Ikke turer med hundene da. Men nå er jeg heldig og har fått trening i sal og trening i basseng med fysioterapaut og da er jeg i hvertfall litt i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bahh.. Vet ikke om jeg synes det er bra eller dårlig med enn sånn tråd?

Jeg trenger ett spark bak. Var kjempeflink i sommer, og tidligere i hløst, og trente 2-4 ganger i uken, men de siste 2mnd har det vært dprlige greier.

Jeg er ikke en av de som får energi av å trene, og når man har lite energi fra før, orker jeg ikke alltid priorietere det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening uten hund er trening uten mening :whistle:. Jeg skjønner ikke hvordan man rekker å trene seg selv og attpåtil gi hunden det den trenger ? Det rekker iallefall ikke jeg, så den treninga jeg får er når jeg er ute med hundene. Den ultimate treninga her i gården er da selvsagt å snørekjøre på ski med en trekkvillig hund foran :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gjorde meg motivert. Dessuten tar det bare 2 minutt for meg å gå dit, så jeg har egentlig ingen unnskyldning:-) Blir ikke så ofte, kunne tenkt meg 3 dager i uka iallefall. Men jeg har ikke holdt på meg noe sånt siden vgs, og jeg kun ikke å bruke noen maskiner. Så jeg vil ikke dra dit alene, i tilfelle jeg gjør det feil og belaster meg feil. Hm, kanskje det var en dårlig unnskyldning?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening uten hund er trening uten mening :whistle:. Jeg skjønner ikke hvordan man rekker å trene seg selv og attpåtil gi hunden det den trenger ?

Sier ikke at det gjelder deg, men "jeg har ikke tid" er jo kanskje den mest oppbrukte unnskyldningen av dem alle når det gjelder trening. Vet selv at det er veldig enkelt å tenke sånn når man har jobb og andre ting å gjøre også, men trening trenger ikke å ta opp 15 timer hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt bruke all tiden man sitter foran PC og Forum til trening istedet... :whistle: Blir fort mange timer på stumpen når man har mye å lese å snakke om på nett.

Jeg har blitt ALT for dårlig. Sluttet på 3T for et halvt år siden fordi det var så j***** dyrt...! ;) Så nå er det mest hjemmetrening med sit-ups og slikt som gjelder.. Selv om det har blitt litt slapt i det siste... ;) Har ikke hund lenger heller så da er det enda vanskeligere å komme seg ut for "morsjonens skyld.." :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den treningen jeg får er på turer med hundene i marka. Jeg går daglig med de i marka, og da holder jeg et ganske hurtig tempo slik at jeg blir god og varm. Jeg merket stor forskjell på formen min det året jeg ikke hadde hund. Både kondis og styrken dalte. Jeg har i mange år drevet med hest og hund, og det har vært min trening. For meg føles det fryktelig meningsløst å stå på en tredemølle istedefor å gå/jogge turer med hundene i marka. Midas er for liten for jogging enda, men etterhvert blir det mer av det. Det jeg forøvrig har planer om er å begynne å gå med vekter på beina. Har et sett med vekter som man feste rundt anklene. Skal begynne å gå med de, for å øke styrken i beina, har bare ikke kommet i gang enda. På vinteren er det langrenn med hundene, og slalom som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre vært støttemedlem på Elixia de 2 siste månedene. Litt pga sykdom, delvis pga mye å gjøre. Men før det var jeg flink og trente 2-4 ganger i uka. Blir ikke så mye gruppetimer på meg pga litt knebegrensninger, men trener mye styrke og litt kondisjon :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at det gjelder deg, men "jeg har ikke tid" er jo kanskje den mest oppbrukte unnskyldningen av dem alle når det gjelder trening. Vet selv at det er veldig enkelt å tenke sånn når man har jobb og andre ting å gjøre også, men trening trenger ikke å ta opp 15 timer hver uke.

Tiden er et mindre problem enn overskuddet. Nå er jeg delvis sykemeldt pga. energimangel (utbrenthet) da, så det er kanskje ikke en unnskyldning som kan brukes for alle.

Jeg skal i svømmehallen i morra, som er første steg på mitt nye og bedre liv etter å ha flyttet tilbake fra England. En runde i badstu og boblebad etter vanngymnastikken gjør det litt mer fristende i forkant også.

Men da må gubben ta ansvar for hundene i morra, for etter en slik økt orker jeg ikke noe særlig resten av dagen. :/

Målet er foreløpig å trene regelmessig en gang i uka i tillegg til å gå med hundene. Hvis jeg blir arbeidsledig i januar blir det to ganger i uken, da skal jeg begynne å danse igjen.

Treningssentre (inkl. spinning) har jeg aldri likt, det samme med jogging eller det meste av "meningsløs" trening. Det må liksom være en grunn annet enn å komme i bedre form. "Lære å danse" er en god grunn. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var flink og trente styrke (gruppetrening, det liker jeg best - det er så greit å bare møte opp og få noen til å fortelle meg hva jeg skal gjøre :whistle: ) 1-2 ganger i uka + gikk turer rundt Sognsvann tidligere i høst, men de siste ukene har det bare dabbet helt av. ;) Jeg har bestemt meg for at jeg skal la tiden fram mot jul være eksamenstid og drite i å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke trener. Over jul derimot, flytter jeg slik at treningssenteret blir liggende rett utenfor døren, og da håper jeg på å komme i gang med å trene litt ordentlig igjen. :D

Hos meg er det i grunnen bare latskap det går på, ikke tid. Jeg sitter foran pc-en mange timer hver kveld, og jeg hadde i grunnen ikke hatt noe i mot å bytte ut et par av de timene med trening innimellom. Hvor mange ganger har man ikke angret på at man blir sittende foran pc-en hele kvelden? Og hvor mange ganger har man angret på at man brukte tid på å være i aktivitet? ... Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, i fjor på denne tiden var jeg så flink! Møtte en kjempeaktiv fyr, så ble inspirert av han. Trente styrke hver kveld og gikk lange turer. I starten gikk jeg bare raskt, før jeg etterhvert begynte å jogge stykker av turen og deretter jogget hele turen. Fikk meg pulsklokke og så hvordan pulsen forbedret seg, gikk med skritteller hver dag og prøvde å gå mest mulig, kjøpte skikkelig belte til Tia slik at hun kunne være med, skikkelige sportsklær og byttet ut musikken på MP3en min, så var jeg motivert hvertfall. Nå har jeg planer om å starte igjen hvis jeg får flyttet vekk fra byen. Syns det er kjekt å løpe i ulendt terreng med hundene løs eller i sele, og det går ikke midt i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, i fjor på denne tiden var jeg så flink! Møtte en kjempeaktiv fyr, så ble inspirert av han. Trente styrke hver kveld og gikk lange turer. I starten gikk jeg bare raskt, før jeg etterhvert begynte å jogge stykker av turen og deretter jogget hele turen. Fikk meg pulsklokke og så hvordan pulsen forbedret seg, gikk med skritteller hver dag og prøvde å gå mest mulig, kjøpte skikkelig belte til Tia slik at hun kunne være med, skikkelige sportsklær og byttet ut musikken på MP3en min, så var jeg motivert hvertfall. Nå har jeg planer om å starte igjen hvis jeg får flyttet vekk fra byen. Syns det er kjekt å løpe i ulendt terreng med hundene løs eller i sele, og det går ikke midt i Oslo.

Trikken går rett opp til Rikshospitalet, der er det rett uti Oslomarka! Gikk mye der da jeg bodde på Bislett selv. Ellers kan man ta banen til marka i de fleste retninger. :whistle:

Altfor lite flink nå når jeg faktisk bor i markagrensa... men har tenkt på å komme meg ut i marka med Odin igjen snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at det gjelder deg, men "jeg har ikke tid" er jo kanskje den mest oppbrukte unnskyldningen av dem alle når det gjelder trening. Vet selv at det er veldig enkelt å tenke sånn når man har jobb og andre ting å gjøre også, men trening trenger ikke å ta opp 15 timer hver uke.

Om man skal trene regelmessig, så er TID faktisk en viktig faktor (det holder ikke å ta en runde med vektene en gang hver 14. dag liksom). Når man tilbringer 10 timer borte fra heimen hver dag, og samtidig skal gi hundene den trimmen eller treningen de trenger (trim = fysisk fostring, trening = trene til konkurranse LP/bruks) - som fort faktisk TAR flere timer pr kveld, så ser jeg ikke hvor man skal få dytta inn trening for selvrealisering innimellom, jeg (for nei, det er ikke alle som har treningsstudio rett utenfor stuedøra heller).

Så jeg sier det igjen: Trening uten at hundene kan være med, er helt meningsløst for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mye tur i jobben (minst 3 t hver dag.) og trener ikke så mye mer enn det, annet enn annen trening av hund, men har begynt med og lyst til å fortsette med ashtanga Yoga:

Ashtanga Yoga er en veldig fysisk utfordrende yoga form. I Ashtanga gjør man en bestemt rekkefølge av asanas (stillinger), som er bundet sammen av vinyasas. Vinyasa betyr at pusten binder bevegelsene sammen. Man bruker en bestemt måte å puste på, ujjayi, som hjelper en til å bli varm. Man blir både sterk, myk og utholdende av Ashtanga, det er absolutt ikke noe \"stretching for girls!\"

Ashtanga er den yoga formen flest menn driver med. Noen yogatyper gjør man ofte etter vanlig trening for å få tøyd skikkelig ut, men det anbefales ikke å være sliten før en ashtanga time :D Det finnes seks serier, men bare én person i hele verden er på 6. serie! Den første serien forbedrer balansen, styrker mage/rygg, og strekker særlig baksiden av bena og hofteleddene. Man må beherske alle asanas i en serie før man begynner på neste. De fleste holder seg på første serien, som er mer enn utfordrende nok. Pusten er det aller viktigeste i yoga. Dersom man følger pusten blir man ikke skadet. Yoga skal aldri gjøre vondt, men det kan selvsagt strekke og være tungt. Det viktige er at man ikke pusher seg selv for hardt, og her bruker man pusten som ledesnor.

Det over er skrevet av venninnen min som er instruktør. Har hatt to timer med henne og da blir jeg kjempeinspirert, og kjenner hvor bra det er for kroppen. Jeg sliter med litt dårlig holdning og kjenner kjempegodt at jeg får jobbet slik at ryggen kommer bedre på plass. Jeg får sterkere magemuskler og puster bedre av treningen også. (Føles egentlig som styrketrening :whistle: )

Desverre bor vi et stykke unna hverandre og da får jeg ikke så ofte tatt undervisning, noe som igjen gjør at jeg ikke trener så mye som jeg egentlig vil. (For da må jeg ta meg sammen helt selv, og det er ikke like lett...)

P.s 1 For de som driver med hest så kombinerer hun dette med rideundervisning, helt supert!

P.s 2 Hun holder til ute ved Trandum / Mogreina ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden er ment som oppmuntring, inspirasjon, tips og råd kan man kanskje holde diskusjonene om trene vs ikke trene utenfor? Det er faktisk ikke veldig motiverende at andre mugger om noe man selv kanskje sliter litt med motivasjonen til.

Ellers kan jeg anbefale afro! Ikke kompliserte øvelser, og det kommer jo an på hvor hardt man jobber hvor god trening man får utav det.

Functional moves - stabilitet, balanse, kjernemuskulatur. Knallbra! Du får kjørt deg selv om du er i kjempeform fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden er ment som oppmuntring, inspirasjon, tips og råd kan man kanskje holde diskusjonene om trene vs ikke trene utenfor? Det er faktisk ikke veldig motiverende at andre mugger om noe man selv kanskje sliter litt med motivasjonen til.

Hvorfor skal den diskusjonen holdes utenfor? Jeg ser på det som viktig å oppmuntre de som IKKE trener til å bli flinkere også jeg. Eller misforstår jeg deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hva man liker å trene, men å trene med hunden tror jeg kan være veldig inspirerende. Det er det ihvertfall for meg, for da får jeg god samvittighet både for meg og hundene ;) OG man slår to fluer i en smekk.

Bruk naturen hvis du liker å være ute. Nå som snøen er her, kan du gå på ski noen ganger i uka eller kanskje bare i helga. Hunden elsker det, og du får rørt på deg. Trenger ikke være lang tur, for en liten en er bedre enn ingen ting.

Og kos deg på turen, ikke gå for langt eller fort så du kanskje sliter deg helt ut og ikke får lyst til å gå senere også. Men samtidig må du kjøre på litt også så du får svetta litt!

Tar du med mat og drikke i sekken, kan du sitte ute og kose deg på halvveien hvis det er temperaturer til det. Eller gå inn et sted og varme deg før du tar fatt på turen hjem.

Eller ta deg en fottur. Gå fort og jevnt tempo hele tiden, et sted det er ulikt terreng. Sånn sett får du opp pulsen og du blir varm. Jeg går sånne raske turer i hverdagene hvis jeg ikke går på ski, fordi jeg ikke har tid til så mye annet. Da får hundene løpe løse, og jeg går på så jeg blir svett. Det føles mye bedre å ha gått en sånn tur, enn å ikke få rørt på meg i det hele tatt. Og etterpå føles det også veldig bra :D

Selv har jeg stepmaskin og vekter hjemme, det kan jeg anbefale til andre også. For da får man trent litt styrke uten å forlate hjemmet, og dermed kan man trene så lenge man har tid/vil. Og tiden flyr om du gjør det foran TVn! Stepen kjøpte jeg på Coop for noen år siden, til rundt 500kr.

Når det ikke er snø, ta fram sykkelen og legg ut på en tur med pelsen. Om ikke du har så lang tid, ta en liten runde med noen bakker i og sykle heller litt på for å få svettet litt.

Jeg tror det kan være lurt å variere treningen litt, så ikke det blir kjedelig. Ta på deg løpesko og løp deg en tur med den firbente (eller uten om du ikke vil trene med hunden da;)) Men ikke start for hardt og for langt i starten. Etter hvert vil du kjenne at du orker mer og kondisen blir bedre.

Løpeturen kan være en fin stund til å la tankene fly, få ut frustrasjon, legge planer for helgen, skoleoppgaven eller bare nyte å være ute i skogen.

En tips er å spise en del sunn mat (vet det er vanskelig), men det hjelper sinnsykt på treningen! Man orker mer på sikt og det bidrar til at du føler deg mer kvikk. Helt sant :P Og det finnes et hav av sunne men gode oppskrifter, bare man får litt tips og leter litt.

(Sier jeg som gleder meg til helgen for da kan jeg dytte innpå med sjokkis :whistle: )

Om sommern kan du svømme med pelsen din, ellers kan man ta seg en tur på et bad et sted i nærheten på vinterstid og få langet ut noen tak. Det er gøy å bade! ;)

Dersom man ikke er så strukturert og synes det ofte blir tiltak å få kommet i gang, kan det være et tips å finne en å trene sammen med. Har man avtaler er det ikke like lett å utsette hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...