Gå til innhold
Hundesonen.no

Basenjier og andre "urhunder"

Benedicte

Recommended Posts

Nei, er slik jeg også alltid har forstått det.

På et cc-forum på påstår noen at chinese crested er urhund, og derfor kan man forvente tisseuhell innendørs også i voksen alder.

Det får jeg ikke til å stemme..Noen flere meninger om dette?

For noe tøv... Forvente tisseuhell innendørs fordi de er urhunder? Desverre så vet jeg mange av de "store oppdretterene" som har mange hunder lærer aldri hundene å gjøre fra seg utendørs, så valpene lærer heller aldri noe renslighet av moren som også gjør fra seg inne, gjerne på sånn tissematter som de har stående rundt i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 212
  • Created
  • Siste svar

Nei, såvidt meg bekjent er ikke cc en urhund. Det finnes en artikkel hvor man basert på DNA-bevis har satt opp urhund-rasene og avstamningen til en rekke hunderaser. CC er ihvertfall ikke der (men en del som ikke likte den undersøkelsen der - viste seg mange raser slets ikke er så gamle som man ville ha det til). Den eldste hunderasen er den der afganskmyndeaktige greia jeg aldri husker navnet på, så kom basenji og shiba såvidt jeg husker.

Ligger denne på nett? Har du evt noe link til denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et cc-forum på påstår noen at chinese crested er urhund, og derfor kan man forvente tisseuhell innendørs også i voksen alder.

Det får jeg ikke til å stemme..Noen flere meninger om dette?

Dette er mer typisk for miniatyrhundene generelt. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har hørt mye om miniatyrhunder som ikke blir husreine før de er ganske gammel. Selv ble ikke min papillon husrein før hun var rundt året. Enda kan hun ha uhell inne, men mest fordi hun er dårlig i magen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger denne på nett? Har du evt noe link til denne?

Vet ikke om den er almenn tilgjengelig eller om den ligger i beskyttet database, jeg fikk den som vedlegg av en etolog i den amerikanske basenjilista jeg er medlem av. Vet ikke om jeg har den elektronisk lenger, men tok utskrift.. hadde jeg nå bare husket hva jegb gjorde av den. Hvis jeg husker, skal jeg lete etter den imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om den er almenn tilgjengelig eller om den ligger i beskyttet database, jeg fikk den som vedlegg av en etolog i den amerikanske basenjilista jeg er medlem av. Vet ikke om jeg har den elektronisk lenger, men tok utskrift.. hadde jeg nå bare husket hva jegb gjorde av den. Hvis jeg husker, skal jeg lete etter den imorgen!

Supert, hadde vært fint å fått sett denne. Send meg gjerne en pm om du behøver mailadressen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "Tonje M"

Artikkelen er snask! noen måter du kan "publisere " denne på? - blogg eller noe? eller om man kunne få være med på "kalaset" om du finner den?

for øvrig: Interessant og godt diskutert tråd, dette her. Har lest så øyet blir stort og vått, og har i tillegg fått en en del "svar" på observasjoner av egen portis, som jeg har undret meg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mer typisk for miniatyrhundene generelt. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har hørt mye om miniatyrhunder som ikke blir husreine før de er ganske gammel. Selv ble ikke min papillon husrein før hun var rundt året. Enda kan hun ha uhell inne, men mest fordi hun er dårlig i magen sin.

jeg har hørt dette om "småhunder" og jeg tror absolutt det stemmer, Thia har fortsatt uhell, det kan være flere måneder mellom, men hun er ikke 100%, og hun er 10 mnd. samme med terrieren til en veninne, den har også små uhell og er litt over året. Det er en veninne som gjorde en riesenvalp 100% stueren på 1 uke.. synes det er veldig merkelig det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er urhunder mindre renslige enn "vanlige" hunder?

Det umiddelbare svaret er nok tvert imot, men dette trur jeg nok er ganske individbasert, sjøl om shibaer går for å være ekstremt reinslige, og gjerne er ferdig husreine idet de leveres. Hvorvidt dette opprettholdes er gjerne opp til ny eier, og jeg har verken hage eller tilgang til grøntareal rett utenfor døra og bor i tillegg i 4. etg uten heis, så for vår del har dette tatt tid. Imouto har vært et forferdelig kissmonster, og søstrene hennes fra samme kombinasjon gjort noen år tidligere, har vært like treige. Men når poletten først ramler ned, er de nærmest maniske i å ikke gjøre fra seg på "sitt" område. Vi tilbringer veldig mye tid i sommerhuset vårt i Vestfold, og der kan hundene løpe løse på tomta. Jeg har likevel måttet gå på lufteturer med jentene, fordi det rett og slett ikke går an å gå på do der man bor. Nå har de funnet seg et bortgjemt område i hagen hvor de til nød kan tisse litt. Jeg hører om lundehunder som "aldri" blir husreine, men hva som er årsaken til det veit jeg ikke.

Vi var feks på besøk hos Emma og bernervalpene for kort tid siden, og da gikk alle hundene ute sammen i Emmas inngjerda hage. Valpene var flinke og tissa og bæsja ute, sånn de skulle, og X'en tissa også litt innimellom. Det lå også en lort eller to der, gjemt i gresset. Imouto peip litt etter noen timer, og fordi jeg kjenner henne godt, løfta jeg henne over gjerdet. To steg unna, og hun kunne ENDELIG sette seg for å tisse. Enda to steg, og nr to kom også. Skjønningen kunne jo ikke gå på do inni hagen til Emma, selvsagt! :wub: Idet vi er på vei hjem fra tur, kan de plutselig komme på at de har glemt å vaske seg etter at de tissa i parken, for der var det jo så mye annet spennende som skjedde, og da kaster de seg rett ned der vi befinner oss og vasker seg gullende reine. Det er ikke alltid det passer så bra, som feks midt i et fotgjengerfelt osv... :whistle:

Vi hører stadig vekk om shibavalper som forsvinner fra hager, til eiers store fortvilelse. Vanligvis dukker de opp ganske raskt, de har bare tatt seg en sving innom naboen for å gå på do, luringene. :lol: Shibaer har sjølrensende pels, men bruker likevel voldsomt med tid på å stelle seg sjøl. De er fryktelig søte med kattepotene sine som stryker over hodet for å gre ting på plass. Aiko er også lidenskapelig opptatt av å vaske andre, både mennesker og dyr, men mest de hundene som tilhører hennes flokk. Imouto, Kiyomi og broren Mio blir ofte holdt fast med en myndig labb over nakken mens øyne, ører og nese blir grundig polert. :wub: Aiko har hatt diaré en gang, og i stedet for å la det stå til som svært mange andre ville gjort, ba hun tynt om å få komme ut. Jeg er jo ikke vant til at det kommer så mye som et knyst fra den kanten i løpet av natta, så dersom noen av mine ytrer et ønske om å gå ut natterstider, er det ALLTID en god grunn for det, som feks at de må voldsomt på do. Ut å fly etter gutter og den masinga der ligger på en annen frekvens, og er gansk elett å luke ut, nemlig. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe shibaprat

Det er da overhodet ikke noe enestående at hunder ikke gjør fra seg i hager der andre har gjort mye før, ei heller at hunder er renslige og vasker seg liksom. Ingen av mine hunder vil gjøre fra seg i hagen vår, de foretrekker å få løpe opp i skogen eller å gjøre det langs vegen på tur. Hagen er IKKE stedet man pisser og driter. Babs vasker seg alltid når hun kommer inn og er våt i pelsen, hun vasker seg etter å ha spist, vasker seg i rumpa etter dotur... ikke noe urhundpreg det der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da overhodet ikke noe enestående at hunder ikke gjør fra seg i hager der andre har gjort mye før, ei heller at hunder er renslige og vasker seg liksom. Ingen av mine hunder vil gjøre fra seg i hagen vår, de foretrekker å få løpe opp i skogen eller å gjøre det langs vegen på tur. Hagen er IKKE stedet man pisser og driter. Babs vasker seg alltid når hun kommer inn og er våt i pelsen, hun vasker seg etter å ha spist, vasker seg i rumpa etter dotur... ikke noe urhundpreg det der altså.

Haha, ikke mye urhund igjen i mine da skjønner jeg, som driter over hele hagen! :P Skal snart ut å plukke bæsj nå, så jeg kan klippe gresset i trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg heller aldri påstått, men jeg har nå urhund og svarte på spørsmålet om hvorvidt de var mindre reinslige enn andre. Det er de neppe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen jamen. Er ikke Briarden urhund lenger?:icon_confused::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien her er også manisk på at man ikke bæsjer på tomta. Litt søtt og litt slitsomt. Han tisser ikke i hundegården, men kan tisse på tomta, men bæsje, nei, da skal man ha privatliv!

Sånn er Tingeling også (tibetansk spaniel). Tissing skal gjøres langt borte, og bæsjing ENDA lenger vekk, helst nedgravd til Kina, langt inni skogen der ingen ser henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg heller aldri påstått, men jeg har nå urhund og svarte på spørsmålet om hvorvidt de var mindre reinslige enn andre. Det er de neppe. :)

*Lære seg at man ikke skriver innlegg når man egentlig ikke har tid :aww:*

Jamen jamen. Er ikke Briarden urhund lenger?:icon_confused::lol:

Hehehehehee... de ligner kanskje litt på urmennesket, men noen urhund tror jeg neppe vi skal kalle disse hårhaugene gitt *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad å gjøre fra seg og "privatliv":

jeg trodde jeg visste at hvor hunder instinktmessig leverer tissing har med å markering og det å avlevere budskap å gjøre, mens avføring har med å markere revir å gjøre.Den som kan levere lengst unna heimen og/eller høyest oppe i terrenget har gjort et innlegg i den stadige pågående "krigen" om revirstørrelse.

Eksempelvis kan en observere at hunder "kniper igjen" til de skjønner at det bærer hjemover igjen.

Eller?

Dersom dette instinktet finnes i en hund, kan man si at denne hunden har beholdt et urtrekk. Hvilket varierer, og ved siden av hvor høyt instinktet er genetisk oppe i hunden, kan andre årsaker så klart være miljøpåvirkning, hva hunden lærer, og hva vi tilrettelegger.

For egen del ønsker jeg f.eks ikke at hunden skal gå i revirforsvar eller vokte et område som er større enn inngjerdet hage (2mål), og dermed plukker jeg møkka i pose og legger på utsiden av de to inngangene til eiendommen. (selvom vi bor i "ødemarken", eier mesteparten av turområdene selv, og det er helt unødvendig sosialt sett). Dette "knepet" viser seg også å holde frittgående og revirkonkurrerende hunder i nabolaget ute av hjemmeområdet/hagen.De "krangler" ikke ved portene en gang,men lusker raskt forbi, så "Innlegget" er tydeligvis sterkt.

Mens naboer derimot (som er skrøpelig til bens),gremmer seg over at de stadig må gå lengre og lengre turer for at hunden skal få gjort fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* klippe om hunder som kniper igjen osv..

Mener du virkelig at det er noe JEG kan gjøre, for å slippe at turene blir lengre og lengre? Frøkna her kan klage på at hun må på do, men kan finne på å bruke oppmot en halvtime på å finne det riktige stedet- og det føles som denne radiusen som jeg må utenfor blir bare lengre og lengre!

Å gjøre fra seg på tur andre steder enn hjemme er aldri noe problem. Samme gjelder forsåvidt tissing også, bortsett fra en periode før og i løpetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaaa... grave i egen erfaring..om det kan være noe å hente her... å plukke med posen hjem, fører i hvert fall ikke til at min hund stopper å forsøke å utvide reviret(hagen). Derimot har jeg i utgangspunktet ikke tenkt tanken å vandre så langt at hun skulle levere "frivillig". Rett og slett fordi det ville vært utenkelig med SÅÅÅ lange turer som det ville blitt, gira som denne hunden er. :)

I begynnelsen av hundeholdet snudde jeg konsekvent på turer og gikk samme vei tilbake, fordi jeg hadde bruk for atferdseffekten av at hun da var ferdig med "å lese avisa" og da mer lydhør for læring av forskjellig slag. Ganske snart skjønte hun tegninga selv, og også når vi bøyde hjemover i runder etterhvert, og leverer sånn sirka på det hun da oppfatter må være ytterpunktet på turen. Før hundens a-ha-opplevelse gikk vi inn igjen uten levering og heller ut igjen senere - om igjen.

Samtidig har jeg lært hunden å levere "på kommando". Å tisse går veldig konsist, å gjøre fra seg noe mer uregelmessig. Det går som regel 10-15 min med bevegelse/tur,før tarmen setter i gang leveringen, så noe "hastesak" med avføring kan man jo vanskelig forlange.

Slike problemstillinger kan vel sies å være en av mange, der man av og til bare MÅ krysse hunders urinstinkter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sukker stadig over at hennes (Basenji hannhund) trenger lenger og lenger tid før han gjør fra seg- særlig om været er godt. Hun snur ikke før han har bæsjet- og går leenge. Han har fattet pointet, og gjør ikke noe bomelom før han finner det for godt å vende snuta hjemover.

Når han er hos oss går vi en fast runde, og han har å gjøre fra seg på denne runden. I straten gjorde han ikke fra seg så fikk han heller vente.

Da må han bommelomme på tomta - og det er han ikke glad i, så når han er her bæsjer han veldig fort i starten av turen.

Dette lærer de fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si det Yodel skrev nå (eller hun sa vel ikke akkurat det, men jeg skulle si noe om samme greie :P ), at hvorfor går ikke dere som har problemer med å få hundene til å gjøre fra seg en fast runde?

Shit or die liksom. Skal bæsjen ut så må den ut før runden er slutt, og sånn er det med den saken. Jeg ville ikke latt lufteturene skli ut bare fordi hunden har utviklet sære vaner.

Har ingen urhund i hus, men her bæsjes det iallefall omtrent på meteren samme sted hver morgenrunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjører samme greiene her i huset. Bæsjer de ikke på runden/turen, så får de vente til neste tur. Samme med mat og alt annet. De bæsjer/spiser osv. når de virkelig må. De får 3 turer i døgnet, så hvis de i verste fall må holde seg i 7 timer, så får det bare være.

Nå skal jeg forresten på hundekurs med min utrolig treningsvillige shiba! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du denne artikkelen, TonjeM?

http://www.britainhill.com/GeneticStructure.pdf

Veldig interessant artikkel, forresten.

Den var det Ane! *juble - for jeg har lett og lett her hjemme uten å finne den!*

Det er en veldig interessant artikkel, om enn muligens litt heftig vedr metodologien (folk flest går jo ikke rundt med avansert cluster-analyse-kunnskap fremst i pannebraksen liksom). Men ved å sammenlikne på mitokonder-dna til ulv med mitkonder-dna til ymse hundearter og så bruke clusteranalyse som grupperer de med mest lik mitokonder-dna i grupper, samtidig som avstanden mellom slike clustre sier noe om hvor stor forskjellen er, så ser man altså på "hvem som er mest lik opprinnelig ulve dna" (derfor man bruker mitokonder-dna og ikke vanlig "kromosom-dna") og hvem som likner mest på hverandre. Det vi kan omtale som "urhunder" kommer altså ut i separate clustre - og legg merke til at basenjien utgjør et cluster helt for seg selv - utifra dna, så likner altså bare basenjien på basenjien, mens de andre urhund-clustrene har flere hunderaser i samme gruppe (men det er tross alt raser fra samme geografisk område.. det kunne sikkert vært flere "sorter" basenji siden basenjien stammer fra et ganske digert geografisk område og det var opprinnelig ganske stor forskjell mellom basenjier fra ulike deler av sentral-afrika).

Når det er sagt, dette med husrenhet har neppe med urhundhet å gjøre egentlig. Kanskje man blander med det faktum at ulver aldri blir husrene? (Hvilket ikke er så rart, et dyr som kontant vandrer rundt i naturen har da ikke behov for husrenhet..)

edit: rettet en massiv skrivefeil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, dette med husrenhet har neppe med urhundhet å gjøre egentlig. Kanskje man blander med det faktum at ulver aldri blir husrene? (Hvilket ikke er så rart, et dyr som kontant vandrer rundt i naturen har da ikke behov for husrenhet..)

Er det ikke da litt rart at det er relativt vanlig at valpene er husrene når de blir levert både innenfor basenji- og shiba-rasen. Man skulle jo tro at det hadde med urhundhet å gjøre da? Siden dette også er to av de rasene som er mest "urhunder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...