Gå til innhold
Hundesonen.no

DKK Herning 2010

Caroline

Recommended Posts

Vel hjemme fra Danmark har vi igjen litt resultater å dele! Reisefølget er på vei hjem nå, så hun kan få dele sine selv etterpå.

Lørdag ar det 22 aussier påmeldt for Helge Werner Hagen. Tibra vant unghundklassen med excellent foran sin søster (første gang hun har klart å slå henne faktisk), og endte som2. beste tispe bak tante Jada. Det vil si at hun også fikk cert og res. cacib som senere blir omgjort til cacib da Jada er internasjonal champion! Stas! Nå har hun 7 cacib i 3 forskjellige land og trenger bare å vente til det har gått lang nok tid siden det første (mai).

Over til sheltiene, der det var 33 påmeldte. Sirius hadde ikke helt dagen. Hadde ingen forhåpninger for hamfor denne dommeren, men meldte på begge dager når vi først skulle nedover. Hun var veldig opphengt i hoder, som for tiden er hans største svakhet, så det ble bare en blå. Villa var mer hennes type, dog er hun ikke i full pels og ble slått i åpen klasse av en flott svensk champion. Til slutt endte hun som 3. beste tispe bak en veteran, så hun fikk res.cacib og sto igjen bak certet, som vi er så vant med. Rebus derimot gjorde flott figur og ble BIR nok en gang, og ikke nok med det, han VANT gruppe 1 han!

Søndag ble vi heller ikke gjort skam på! Sheltiene hadde dommeren som dømte aussie dagen før, og det var 26 påmeldte shelties. Sirius gjorde det mye bedre idag og vant juniorklassen med excellent, og ble til slutt 4. beste hannhund. Rebus ble igjen beste hannhund og fikk med seg en ny tittel! Saeta ble stilt bare denne dagen da hun ikke trengte annet en enn evt. tittel, og den fikk hun også! Beste tispe og ny tittel i ei rekke som begynner å bli ganske lang :lol: Rebus ble BIR og Saeta BIM.

I aussieringen var det 23 påmeldt for Svend Løvenkjær, og denne dagen måtte Tibra se seg slått av søsteren, men hun ble plassen bak hele veien og endte som 2. beste tispe, og Summer som beste tispe. Summer ble også BIR, og senere 3BIG! Rebus endte som 4BIG denne dagen.

Alt i alt en super helg, selv om det hadde vært moro med enda noen cert (sto jo plassen bak med 3 stykker), men Villaskal få prøve igjen med litt mer pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg hjemme fra DK og har samlet flokken her hjemme igjen.

Vi startet lørdagene med András Korozs fra Ungarn som dommer. 7 AK var det påmeldt. 3 hannhunder og 4 tisper.

Blaze var først inne og i den store deilige ringen så fikk vi virkelig fart på bena våre :) Blaze vant åpenklasse med Excellent.

Kritikk på tysk:

Eleganter hundin moit rigtiger grosse, schoner feminier komf, sehr guter ront, gerader ruckenlinie, wunderschone rassetypische bewegungen.

(jeg har aldri hatt tysk og fikk den bare oversatt på utstillingen. Det eneste jeg virkelig forsto var siste settnignen :P så om noen vil oversette?)

Så var Talli inne i bruksklassen, noe som nesten skapte kaos når jeg leverte fra meg WCCet for verken dommeren eller ringsekritæren forsto hva det var for noe *ler* Talli vant den klassen med Excellent, og nok en gang undervurderer jeg utseende på den hunden, for jeg trodde ikke jeg skulle få det på lille naken-whippeten :P

Genugender tupe, seht schoner hundinkopf, guten hals und front, sehr gute ruckenlengde, aber nicht ganz gerade.

Heldigvis kom Caroline akkurat i det jeg sto til bedømming med med Talli og fikk tatt ut Blaze igjen og overtatt Talli for meg. Så var det inn i beste tispe og løpe ræva av de andre AK. Og da mener jeg virkelig løpe fra de *fniser* jeg var ferdig med en runde når resten var kommet halvveis. Fantastisk fine ringer ;)

Blaze ble dermed Beste tispe, med Cert og Cacib. Dermed er hun DKuch og jeg skal også prøve å får godkjent CIE itilegg til hennes tidligere CIB. Talli gikk inn som 4 beste tispe.

Så inn mot hannhunden. Jeg *host* demonstrerte litt tempo for han løpte forann meg og jeg ventet til han var ferdig på kortstrekke og jeg endte med å løpe utenfor ringen for å ikke løpe på han. Hun ble BIR!

Det jeg ikke hadde fått med meg var at det var samme dommer på gruppen som for rasen. Og som vanlig så forventet jeg å gå rett ut etter dommeren hadde gjort sitt "short list". Men jeg var den første som ble plukket ut :lol: Når jeg da snurret rundt og så at det bare var 4 stk igjen i ringen så kjente jeg at nervene kom :P Vi endte som 3 BIG, :P:P:P:P

Å komme inn i store ringen med Blaze er jo en opplevelse i seg selv, da får hun virkelig vist sine bevegelser. Inn i gruppen var vi rett bak Schäferen og vi holdt følge hele veien inn i trav. Og jeg ropte vel 3 ganger iløpet av første strekket "ROLIG" til Blaze, men der var det vist bare til å følge på for hun hadde tatt inn rettningen.

Fortsatt høy på dette var der klar for søndagen og dansk vinner.

Dommer for dagen var Helge Werner Hagen etter dommer endring, noe jeg egentlig så litt mørkt på utifra tidligere resultater jeg fant på SKK. Samme hundene påmeldt.

Først inn i åpen var Blaze nok en gang. Bedømmelsen tok litt lengre tid denne gang da Blaze i starten holdt noe voldsomt med kontakt på fram og tilbake (jeg tror det var derfor) så vi endte med å gå fram og tilbake mot den andre tispen 3 ganger. Men ble plassert først i åpenklasse (får ikke bytte klasse i DK).

Feminin helhet, utmerket hode og uttrykk. Flott nakkelinje. Stabil overlinje. En aning lang i lenden. Godt brystparti, godt ansatte ben med god vinkling. Frie bevegelser, med god steglengde. God pels, farge og temperament.

Så var det inn med Talli i bruksklassen igjen, og henne hadde jeg faktisk tenkt å trekke 5 min før bedømmelsen startet..

XX-Feminint hode og uttrykk, bra hals og nakke. Kunne hatt litt strammere overlinje. Bra brystparti, normalt vinklet forann, utmerket vinklet bak. Parallele bevegelser. God benstamme. Noget luftig i pelsen, god tekstur på det som er. Prima temperament.

Excellent på henne også. Den siste settnignen tror jeg ble kastet inn av dommeren etter han lurte på om hun beit folk siden jeg holdt hele hånden over nesen på henne. Jeg svarte da "nei hun kommer til å slikke deg til døde.." Også slapp jeg nesen samtidig og Talli sin tunge ble satt i drift :P :P

Så var det nok en gang inn i ringen med begge jentene og kun 3 tisper med Exl denne gangen. Blaze ble beste tispe også BIR og dermed også DKV-10 :P

Så var det inn i gruppen igjen. Svensk dommer denne gangen: Nina Karlsdotter.

Nok en gang var det super speed på Blaze inn i ringen, jeg har nesten ikke sjangs til å holde følge. Og vi ble med i hennes short list på 6 hunder. Ikke plassert denne gangen, men du verden så morro å bli plukket ut igjen :P En oppdretter kunne fortelle at det var 10 år siden sist en AK var blitt plassert i gruppen på DKK utstilling. Vet ikke om det stemmer, men det er ikke ofte de plasserer seg i noen land egentlig.

Så Blaze heter herved:

CIB CIE NORDUCH (NO SE DK) NBCH NV05'06'10 WW08 DKV10 Glimmergruvans Ô-Blaze.

73080_10150313801590072_834435071_15726642_3908593_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...