Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor nyser hunder?


Anette

Recommended Posts

Hvorfor nyser hunder? Amiga nyser nesten alltid når hun ligger på ryggen og koser og kaster masse snør på meg :P

Hun nyser aldri riktig vei, men på ryggen så nyser hun maaaaaaasse, er det for å rense nesa fordi *gulp* luft kom dit ? :(

Ja, dagen for dumme blonde spørsmål :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et signal hun gir for å fortelle deg at hun er vennlig innstilt. :( Noen kaller det et "dempende signal", men dette "dempende" blir ofte feiltolket spør du meg. En glad hund vil ofte nyse; min hund nyser feks når hun kommer logrende mot meg og smiler; hun viser at hun er vennlig innstilt selv om hun viser meg tenner. Hun kan også nyse rett etter at hun har gitt datteren sin en korreks, noe som gjør at korreksen ikke blir oppfattet som en korreks, men som en lekeinvitasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... Er det derfor knøttet her alltid nyser når han ligger ved siden av meg på sofaen å styrer og ordner, og helst vil leke...? Raringen!! Ligger å vrir seg og har en smule makk i rumpa, å så nyser han... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde hunder nøs av samme grunn som mennesker, for å renske opp i systemet...

(eller tuller du nå Huldra? :( tror ikke du gjør det egentlig, så sannelig lærte jeg noe nytt i natt og! :P )

Hehe, joda - de nyser jo av den grunn også! :P Men i tillegg er det en del av språket deres. Jeg tror det noen ganger kan være en form for latter, bare for å dra en menneskelig sammenligning litt langt. Så i korreks-situasjonen kan kanskje et nys være som en "nervøs latter", type "heheh... jeg mente det ikke såå vondt altså", mens i komme-hjem-situasjonen kan det være gledeslatter for å se eieren sin igjen. Tulla nyser i alle fall veldig mye, og i veldig mange situasjoner, det er utrolig fascinerende! :P (Og nei, jeg tuller ikke. :P )

Haha... Er det derfor knøttet her alltid nyser når han ligger ved siden av meg på sofaen å styrer og ordner, og helst vil leke...? Raringen! Ligger å vrir seg og har en smule makk i rumpa, å så nyser han... :P

Jepp! Han ligger nok der og ler, og vil at du skal synes det er like gøy som han! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar heeelt feil nå så nyser de vel også for å dempe litt? Hvis det er noe som blir "for mye" ? Feks hvis man kjefter... Min nyser også mye når han er i lek med noen hunder, da når han skal vise litt tenner :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En glad hund vil ofte nyse.

Dette har jeg også hørt :P Blondie nyser ganske ofte når hun herjer rundt og når jeg kommer hjem for eksempel :P

Jeg tror det noen ganger kan være en form for latter, bare for å dra en menneskelig sammenligning litt langt.

Jeg har også hørt at når de peser noen ganger så kan det være en slags latter. Da tenker jeg når de peser ganske fort etter å ha gjort noe morro. Det ser ihvertfall slik ut på hele fjeset til min hund når hun holder på med slik peseing at hun koser seg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen nyser når jeg har vasket tisseflekken med eddikvann. "Takk for at du tørker opp etter meg"-nysing.

Du tror ikke det er fordi edikklukten er veldig sterk da? Mine nyser hvis de kommer for nært edikk, tror det har å gjøre med at det river skikkelig i en følsom hundenese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen nyser når jeg har vasket tisseflekken med eddikvann. "Takk for at du tørker opp etter meg"-nysing.

hm... Tror ikke akkurat de tenker "takk for at du tørket opp etter meg" nei :P

Men enig med Huldra :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... Tror ikke akkurat de tenker "takk for at du tørket opp etter meg" nei :hmm:

Men enig med Huldra :aww:

Amiga slikket på ublandet eddikk og hun nøys masse og løp løpsk rundt, drakk masse vann og nøys. Tvilsomt det er takk for at du tørket opp ja :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som nyser "av og til" og en som nyser OFTE. My er den sistnevnte.. Hun nyser når hun er ivrig/glad og når hun "gjør seg til" for oppmerksomhet. Spesielt nyser hun hvis man "herjer" med henne, dulter henne i siden og "tuller" med henne. Hun kan også begynne å nyse tilbake hvis vi nyser til henne :aww: Hun kan også nyse under trening hvis hun er veldig glad/ivrig. Ikke sjeldent at hun nyser en gang eller 4 under fvf hvis hun er høyt i gir.

Når hun var liten trodde jeg kanskje det var nesemidd som var i anmarsj, men det er jo rart om jeg skulle prestere å få nesemidd på den ene hunden min og ikke den andre :hmm: Så jeg har forsonet meg med at det bare er My som nyser, og at det er normalt for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg osm bruker å herme etter hundene mine når de nyser signaliserer da at jeg ikke er noe farlig og vil leke? De bruker å bli supergira og nyse mer hver gang jeg hermer etter dem, jeg tenkte ikke på at det kunne være noe annet en støv i nesa jeg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg osm bruker å herme etter hundene mine når de nyser signaliserer da at jeg ikke er noe farlig og vil leke? De bruker å bli supergira og nyse mer hver gang jeg hermer etter dem, jeg tenkte ikke på at det kunne være noe annet en støv i nesa jeg :aww:

Hehe, jeg hermer også innimellom når de nyser, synes det er morsomt, for da nyser de jo bare enda mer! En herlig måte å kommunisere på! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan de snøfte hvis de er oppspillt eller skeptisk mot noe. Litt slik som hester. Blåser luft ut av nesa. Nitro pleier å gjøre det hvis han ser noe skummelt, og han gjorde deg også på K-testen ved et moment. Stamper med beinet og snøfter. hehe

Ellers nyser mine mest av naturlige årsaker, lukte sterkt, støv i nesa etc. slik som med oss mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zizco (bc'n) lo han, ja av og til er jeg nokså sikker på at han hadde latterkrampe *ler* Det var alltid når han var fornøyd med noe, eller glad for noe (ruta kunne av og til utløse voldsomme nysanfall). Selv om jeg mistenker at mye av den nysingen som jeg likte å kalle latter, var mer stressrelase.

Så jeg tror nok det kan være flere greier med den nysingen, som vennlig innstilt, rense nesa for gørr eller for å slippe løs litt stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya nyser alltid når hun har ligget på rygg en stund, så hun orker ikke det lenge av gangen med mindre hun virkelig koser seg. Ellers nyser hun også når hun ikke får lov til noe, selv om jeg ikke sier noe mer enn "nei" og holder på det. Har tenkt på det litt likt som med når hun rister av seg små-stressende opplevelser; som f.eks. når en stor hund kommer løpende rett på henne, så rister hun seg når hun kommer til hektene igjen sammen med nysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry nyser når han stresser seg opp eller blir ekstra glad, samt når han ligger på siden/ryggen og blir kost skikkelig med. Han har et veldig søtt rynkenysefjes :aww:

Norma nyser sjelden, og nysingen hennes skyldes oftest at hun har dyttet nesa bort i noe hun ikke burde ha dyttet nesa bort i *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...