Gå til innhold
Hundesonen.no

Bullterrier valp

Car00line

Recommended Posts

Lurer på om det er noe spesielt med å oppdra en bullterrier valp?

Typen min selv har en på rundt 6 - 7 mnd, og jeg syns han suger (rett å slett) til å oppdra han, så jeg skal lære han trening og hund! Og jeg har ikke peiling på rasen, for det er ikke min rase. Så skal sette meg inn nå å gjøre typen min til en verdig hundeeiger, prøve vertfall. Han har innrømt selv at han ikke har helt peiling på hvordan han trener osv. Jeg har jo litt erfaring innen dette, siden jeg har hatt Keela i 2,5 år fra hun var 8 uker, men det var Finsk Lapphund.

Etter hva jeg har lært så trenger de masse mosjon, de er veldig nyskjerrige på ting og denne har vertfall lett for å lage masse snåle lyder.

Jeg har begynt å trene kontakt å nei, typen min trodde han hadde gjort dette men jeg merket idag at Felix ikke kan en ting stakkar.

Typen min har jobb hvor han er vekke 7 - 15 en uke og 15 - 23.30 neste uke, og bytter på dette hver uke. Valpen er i buret sitt denne tiden. Det vikrer ikke som om Felix har noe imot dette, og er stille og rolig i buret.

Det eneste han får er tisseturer på 5-10 min noen ganger daglig. Og av å til en lengre tur.

Oppdrettet har gitt klar beskjed at typen min ikke får gå turer med han fordi bull terriere skal ligge i buret sitt å bygge muskler. Hun ringer faktisk å sier: Håper du ikke går lange turer med hunden din?!... Er dette rett? Syns det er helt bak mål. Og Felix som hunden heter er på forverts avtale eller hva det heter, så typen min følger jo dems råd.

Hjelp meg for å hjelpe typen min til å være en verdig hundeeiger og få en lykkelig hund :( (Ps: Han er lykkelig og da, ser det på han, livsenergi somd et holder^^)

Mvh :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm.. man bygger ikke muskler av å ligge i bur :(

Høres ut som hunden trygt kan få litt mer turer :P Det er i aktivitet musklene bygges, så da burde jo oppdretter bli fornøyd egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut på tur med valpen!

Ingen bygger muskler av å sitt/ligge i ro :(

Harly (3mnd snart) får i tillegg til små tisseturer turer på 30-50 min, miljøtrening + mentaltrening noen ganger i uken. Så en valp på 6-7 mnd bør absolut få mer enn 5-10 minutters turer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er dette jeg også mener! Men oppdretterne mener de bygger muskler av å ligge i bur... Ser ikke hvordan dette er mulig liksom, men tenkte først at kanskje det er noe av det som er spesielt med bull terrier.. Ja jeg fikk det klart frem tidligere idag til typen min at han var nøst til å skjerpe seg, å lufte det stakkars dyret sitt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da for gale at en liten valp skal ligge i buret sitt hele dagen...Og det er jo helt ulogisk at de bygger muskler av å ligge i ro.. Hadde skjønt det bedre hadde det vært snakk om gåing i mange mange timer, slik at den gikk mer og brukte mer energi enn hva den forbrente, er jo slik det henger ilag det der.

Men treningen av den også, er det annerledes enn andre raser? Og hvordan lære dem "nei", han tar jo alt som en lek :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke det der. Dette er ikke første gang jeg hører heller. Jeg håper nesten at det er samme oppdretter som sier dette med at valpene skal ligge i bur til de er ett år og ikke flere. Har hørt dette gjentatt på flere fora de siste årene. Det er ingenting annet enn dyremishandling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! Jeg syns også dette er helt bak mål :( Er derfor jeg måtte høre innpå her om det virkelig var slik, og ikke det var jeg som var bak mål^^

Jada, han skal ligge i buret så er han rolig i ett års alderen, da roer han seg ned ifølge denne oppdretteren. Noe typen min selvfølgelig trodde siden dette er en seriøs(?) oppdretter... Nei nå blir det andre boller i heimen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mini buller, men det blir jo mye av det samme.

Jeg blir virkelig lei meg når jeg hører om oppdrettere som vil at bullen skal ligge mye i ro enten i bur eller på sofaen for å bygge muskler. Jeg kan ikke fatte hvordan de mener det skal bli en sunn og frisk hund.

Min mening er at buller treninger mye fysisk trening, også mentalt, men det viktigste er nesten fysisk trening.

Jeg er veldig for å gå mye i skogen på stier og ulent terreng. Helst med hunden løs. Da får den bygd muskler på en god måte og trent kordinering osv. Jeg har jo en mini på samme alder som den dere har, og han går turer på flere timer i skogen. Dette er noe han virkelig liker.

Ung buller er gjerne energi klumper som aldri kan sitte stille. Men dette roer seg når de blir eldre. Jeg tror dette er noe av grunnen til at enkelte oppdrettere anbefaler å ha bullen mye i bur den første tiden. Det er 'lettere' å passifisere bullene i bur, enn å holde ut tiden men full energi og aktivitet.

Jeg håpere dere eller typen er litt forberedt på at dere har skaffet en bullehannhund for de er ikke alltid de enkleste. Det er veldig viktig at dere har klare regler og at de alltid følges. De er ikke så anderledes å trene enn andre hunder. Men det jeg gjør er å lære hunden en skikkelig lek for å kunne bruke det som belønning. Buller er ofte veldig selvstendige og det skal de være, men dere må alikevel lære han at det lønner seg å sammarbeide og da må dere ha en belønning som virkelig er noe han liker. De fleste buller jobber ikke for knapper og glansbilder.

Jeg er også veldig opptatt av at de får muligheten fra de er små til å være sammen med andre raser. Det er veldig viktig at dette er rettferdige hunder med et tydlig språk. Du vil virkelig ikke at en bulle skal lære at konflikter løses ved å sloss. Jeg hadde passa litt ekstra godt på han nå som han begynner å bli mann. Buller kan være ganske harde i leken så det er fint at de får lære at det finnes andre måter å leke på.

Vet ikke om du fikk så mye ut av dette. Men hvis du synes bullen nå har litt for mye energi og alltid noe på gang så er det helt vanlig og normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arkan! Joda, det hjalp meg mye! Skal vise innlegget til typen når han kommer hjem fra jobb! :(

Jeg er fult klar over at det er en bullehannhund han har, men vet ikke om han vet det selv :P

Regler har vi, og følger dem nøye. Kan nok være mer med andre hunder, men han er mye med min, ca hele tiden.

Han jobber veldig for godbiter! I lek må han læres at han ikke skal være så voldsom, han blir overgiret og småbiter, og for hardt til tider.

Takk for råd! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for all del..

Få typen på kurs!

Kurs er veldig bra, da lærer jo hunden å oppføre seg også med andre hunder i nærheten..

I tillegg er det gjerne den mest effektive måten for typen å lære seg hvordan han skal kommunisere med valpen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke penger til det, og ingen kurs i nærheten her. Men er dyktig instruktør på fellestrening en gang i uken. Men pga jobben kan han bare annen hver gang.

Men jeg har gått der selv lenge, og har vært på valpekurs, så jeg kan vertfall litt og skal lære han det jeg kan :(

Han har fått lest selv nå, og skjønt hvor feil oppdretter har tatt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille stakkaren må da få gå litt turer! :( Valpen vår er 12 uker gammel, og den skal ikke på lange turer enda, men den ligger da ikke i bur hele dagen. Kun om natta, og på dagen om vi er ute sånn at han ikke tygger i stykker alt, og tisser overalt. For tiden er jeg sykemeldt, så det blir ikke mye burbruk på dagen, og etterhvert skal han være med typen på jobb.

En staffordshire bull terrier er vel ikke så langt fra bull terrier tenker jeg, og jeg synes ikke de er vanskelig å dressere hittil. Nå har jeg ikke lært dyret så mye enda, men han sitter på kommando, gå fint i båndet, sitter å venter på maten til vi sier versågod, venter utenfor ytterdøra til vi sier versågod (selv om vi åpner den) og han søker øyekontakt både før mat, og før han får gå inn. Dette har egentlig gått inn veldig lett. Til helga skal vi begynne å dra på hundesosialisering i en park i byen her. Alle hunder må sosialiseres fra ung alder for å unngå aggresjon. Spesielt for staff, men kanskje også bull terrieren. Hunden må være med ut å oppleve nye miljøer. Kjøre bil, vente i bil, gå tur i skog, gå tur langs traffikert vei, treffe mennesker og dyr osv. Hvis hunden ikke er noe trent, og typen din ikke er så flink til dressering så burde han gå på kurs. :P De kan nok lære han mye. Med en trent hund vil han få et mye bedre forhold til den, og hunden til han. :P Flott at du har lagt merke til dette ihvertfall og ønsker at hunden får det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Car0l1n3: Jeg fikk samme beskjed når jeg hadde Bull Terrier. Fikk kjeft av oppdrettenen når jeg sa vi hadde gått tur i skogen :( Når jeg spurte om råd for å roa han ned (han satt seg ikke ned engang utenfor buret, full fres hele dagen), sa hun at jeg skulle putte han i buret igjen, frem til han var to år, da roet han seg ned av seg selv. Min var ganske så lik samboeren din sin hund, men ett par hakk mer ekstrem vil jeg tro. Har ikke hunden mer, men uansett, lykke til :P

Mitt råd: kast buret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er det slags dyrehold å putte en hund i bur til den er 1-2 år. Jeg er sjokkert over oppdretteren/e som gjør slikt. Hvoedan i huleste kan en hund bygge muskler av å ligge i et bur?? Og ja, den blir sikkert rolig av det. Den slutter vel antagelig bare å være hund til slutt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skryte litt av deg som er flink å innser at dette ikke er noe verdig hundeliv for en livsglad valp. Creds til deg som tar tak i situasjonen!

Det tenkte jeg også! Kjempefint at TS ser problemer nå sånn at denne hunden forhåpentligvis får et verdig hundeliv og at det blir et sunt hundehold :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir virkelig sjokkert jeg altså! Hva er det med folk? Putte en valp i bur det første året så den får roet seg? Hva med den viktige miljøtreningen, sosialiseringen, utvikling av muskler og balanse og koordinasjon som er avgjørende fra hunden er valp? Skikkelig bra at TS vil gjøre noe med dette. Det som er trist er jo at valpekjøpere som ikke har peiling og vil valpen sitt beste følger jo dette rådet.. Det er absolutt det dummeste jeg har hørt.. Putt hunden i bur så får den muskler??? Hah! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...