Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi som venter

HeleneFS

Recommended Posts

• Svar 234
  • Created
  • Siste svar

:lol: :lol: :lol:

vi må ha valpetreff så mye valper som kommer til Bergen i desember :D

Ja det må vi få til :lol::D

Lille frøken må jo sosialiseres vekk fra førstemann. Så jeg ikke står med en frøken som er livredd hvis ikke førstemann er med, hehe...

Skal du på valpekurs? Hvor isåfall??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NATT BLE VÅR VALP FØDT!! :ahappy:

Bilder kommer etterhvert...

Da er i allefall vi godt å vel halv-veis i ventingen vår, har vært i snakk med oppdretter i 6 mnd å nå er valpen født.

Nå er det bare 2 veldig korte (håper jeg) mnd igjen til vår herlige gutt kommer!

Navnforslagene er send til oppdretter, og snart få vi vite hva hunden blir hetende:

(uttales med K)

Caiser

Collin

Carlos

Cane

Chris

Cim

Cody

-------------------------------------------------------------------

Charlie

Cico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må vi få til :lol::)

Lille frøken må jo sosialiseres vekk fra førstemann. Så jeg ikke står med en frøken som er livredd hvis ikke førstemann er med, hehe...

Skal du på valpekurs? Hvor isåfall??

hehe, ja, det er sikkert lurt :lol:

Ser ut som jeg kommer til å gå på fjellanger på Stend, de har klikker-valpekurs som jeg har vært å sett på og det virker veldig interessant. Først så jeg på hos Oslo hundeskole pga de var rimeligere, men likte mye bedre opplegget på fjellanger. Du da?

uisaksen: så spennende da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til og gå der jeg gikk med Sasha :)

På hundeparadiset på Askøy :wave:

7dager igjen :P:whistle:

wohooooo :):P

jeg misunner deg det, kan ikke vente til å få valp i hus selv :blink:

På søndag skal jeg ut til oppdretter og hilse siste gang på Thia. Er spent på om ørene har reist seg og hvordan bittet ser ut. Krysser fingrene for at tennene er helt i orden! Så etter det er det bare 1 uke venting før jeg henter henne hjem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innlegget jeg siterer av meg selv nedenfor ble skrevet i slutten av oktober. Da visste jeg ikke at det skulle bli vintervalp på meg likevel! :-)

Jeg slapp å vente helt til våren, fordi en valp fra et kull født i slutten av august ble returnert til oppdretter 12 uker gammel. Han ble min, og jeg hentet han på Gardermoen for 2 uker siden :-) Han fikk umiddelbart navnet Chivaz, og det er han dere ser bilder av i avataren og signaturfeltet mitt nå. Han er fantastisk nydelig (syns jeg! :lol: ) og er av fargen Blue Merle som jeg bare elsker! Han har i tillegg to blå øyne, noe som er litt uvanlig, og det gir ham et veldig direkte blikk. Jeg kjenner at jeg kanskje må ha en sheltie til en dag.... kanskje om et par år :icon_cry: Fantastisk rase, jeg elsker dem!

Vi driver med renslighetstrening og det ser veldig positivt ut nå, han har vært tørr om natten de siste 3-4 nettene nå. Jeg går en runde i kåken hver morgen og ser etter tissedammer og slikt, men har ikke funnet noe de siste dagene. Jepp, han går løs og har hele huset å bevege seg rundt i - ikke noe burbruk her i gården! Han ligger stort sett på gulvet på soverommet ved siden av dobbeltsengen. Han bruker ingen av de sengene jeg kjøpte inn i dyre dommer til hund på forhånd :lol:

Vi har ikke meldt oss på noe kurs enda, for det er desember og julegave-tid. Har rett og slett ikke penger til å bruke to tusen på valpekurs akkurat nå, men det skal vi etter nyttår.

Jeg er veldig, veldig glad jeg fikk denne valpen, selv om han er en råtass og tøffing for rasen og derfor er "en håndfull" å håndtere. Det er bare bra, da kan vi bryne oss på hverandre :lol: Han er som rasen shetland sheepdog er kjent for; gløgg og tar ting veldig raskt. Klikkertrening på hjemmebane har vi innført, og trener noen minutter om dagen. Han liker det godt, for han er utrolig grådig og matglad, og gjør alt for en hvilken som helst godbit. Jeg bruker derfor mye tørrfôrkuler som belønning - det gjør det renslig og greit å ha med i lomma :-) Har også Handlers godbiter, og de er visst veldig stas, de også.

Akkurat nå driver han og makulerer en pappeske jeg ga han som underholdning, så det blir masse fin konfetti for meg å plukke opp etterpå! :lol:

Jeg har en god stund igjen å vente enda, for den aktuelle tispen venter enda på løpetid, som forventes i januar. Da skal hun pares. Deretter er det (forhåpentligvis!) drektighet i ca to måneder, og deretter 8 uker til å vente.... da er det blitt vår i Norge, og egentlig en perfekt tid å få hund på! :)

Har sirklet rundt og lett etter hund siden sommeren -08, og på sensommeren nå i år fant jeg oppdretteren jeg ønsker valp fra, og tok kontakt. Så fikk jeg svar, og fra da av var det bare å begynne ventetiden :- )

Jeg må si jeg gleder meg så sinnsykt at jeg innimellom kjenner et sug i magen - det skal bli så utrolig fint å få valp i hus! :D

Men ting kan skje, så det er egentlig best om man ikke gleder seg FOR mye før valpene engang er påbegynt! Men det var det å klare og la være det da.... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Nå er det ikke lenge til du får din i hus da :icon_cry::D

:whistle: 3dager :lol: Snart 2 :lol:

Full nedtelling...

Kan vel også inrømme at vesken er pakket med tisselakengreier, tyggepinner, bæsjeposer :lol::)

:D

Også venter jeg på nye fortreffelige bilder av valpen, som jeg forhåpentligvis kan legge ut etterpå :lol:

Og der kom de :D

156746_464938477351_581597351_6084378_5986559_n.jpg

68106_464938497351_581597351_6084379_3676802_n.jpg

Nybada :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sasha sååå søt :whistle: Blir ikke valpesyk av å se slike bilder nei :lol:

Ja det blir nok veldig kjekt å få nurket hjem.

Hapzen ikke lenge før du får hjem Tutta de. HUn er virkelig skjønn :icon_cry: . Kan tenke meg du gleder deg masse.

Grattis begge to som snart valpeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jeg henter henne tirsdag morgen, jukser litt med tellingen for at det skal virke kortere, så teller bare onsdag, torsdag, fredag, lørdag, søndag og mandag. :icon_redface

Lissi123: takk, nei, det er ikke lenge til, men har snart ventet 10 uker så er rimelig rastløs nå :icon_cry::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Viktig og telle dager til sin egen fordel :D:)

Jeg teller jo nå onsdag torsdag og fredag. Men EGENTLIG er det jo bare onsdag og torsdag :lol:

Reiser jo tross alt fredag :lol::icon_cry:

På første voven, venta vi i 6mnd. Trodde jeg skulle bli sinnsyk av ventingen. :lol::whistle:

ja, og da er det i morgen bare én dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imorgen er altså dagen endelig kommet :blink::ahappy::):ahappy::(

Reiser halv 7 hjemmen ifra imorra :D Sånn at jeg er sikker på at jeg rekker 8 flyet i rusen :D

Så er jeg hjemme igjen rundt 18 ;) Så da kommer sikkert noen bilder, hehe...

wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ;)

gleder meg masse til å høre første update ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...