Gå til innhold
Hundesonen.no

Info om trondheim

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurte på om hvordan Trondheim er som plass å bo i? Jeg prøvde å søke her på forumet, men fant ikke noe konkret. Tror det er diskutert før..

Hvordan er jobbsituasjonen i Trondheim? Mye ledighet og vanskelig å få jobb?

Hvordan er bomarkedet? Hvordan er det å bo i utkanten av byen, litt mer landlig, for så å pendle til byen? Er det gode muligheter?

Hundemiljøet? Er det bra/mange muligheter?

Hvordan oppfatter dere tilflyttende byen/området?

Skrevet

Litt bransjeavhengig vil jeg tro, men Trondheim er ikke den enkleste byen å få jobb i nei. Dette har sammenheng med at det er mange utdanningsinstitusjoner, og høyere antall studenter pr innbygger enn de fleste andre store byer i Norge. Mange ønsker å bli boende, og da er konkurransen om jobbene hard. Mange studenter jobber jo også ved siden av studiene, og tar dermed også mange av arbeidsplassene. Men jeg tror dette til en viss grad er bransjerelatert, for ledigheten er vel ikke vesentlig høyere enn andre steder.

Hvordan er bomarkedet? Hvordan er det å bo i utkanten av byen, litt mer landlig, for så å pendle til byen? Er det gode muligheter?

Man er aldri spesielt langt unna marka her i byen, og det er også mulig å pendle litt.

Mange raseklubber er aktive, og man har i tillegg NBHK som har et greit aktivitetsnivå innen mange forskjellige grener.

Skrevet

Som LinKr sier, du er aldri langt fra marka når du bor i trondheim.

Hundemiljøet er bra (kunne sikkert vært bedre) men det er ok med både kurs, treningsvenner, og fellestrening i trondheim. Har et inntrykk av at hundemijøet i trondheim har flest agilityutøvere. Men det er jo også klubber/grupper som driver med rundering og brukshundsporter også. :D

Skrevet

Jeg synes det var veldig vanskelig å få jobb i Trondheim under et studie-fritt år, det var atskillig enklere i Bergen. I Bergen søkte jeg på tre jobber og fikk alle, i Trondheim (noen år etter) søkte jeg på over 30 og fikk ingen. Hvis du ikke har noe spesiell utdannelse vil jeg tro det ikke er enkelt. Jeg fikk jobb via bekjente (datter av de vi leide hos); ren flaks altså. Marka er helt grei, men du får ikke ha den for deg selv, om du vil det. Ønsker du fred og ro og skogen for deg selv, kan pendling være et alternativ. Mange bor utenfor byen og pendler inn. Fra her vi bor bruker man ca 45 min på morgenen, avhengig av hvor langt inn i byen man skal. Det går greit med buss. Det er massevis av fine, landlige steder rett utenfor Trondheim. Hundemiljøet er ikke så verst, det finnes faktisk også flere hundeklubber i "utkantstrøk" som er veldig aktive.

Skrevet

Jeg har aldri vært på boligjakt i Trondheim, så jeg vet ikke hvor vanskelig det er å få seg bolig. Studenter flest foretrekker å bo sentrumsnært, så du konkurrerer ikke så mye med dem om du ønsker å bo nært marka. Det fungerer greit å bo relativt landlig til og allikevel jobbe mer sentralt. Kollektivsystemet er etter min mening ikke det beste - det er litt tungvindt i den forstand at ca. alle bussrutene går innom sentrum, der trafikken i rushtiden er nokså tett. Det er mye kollektivfelt, slik at bussen kommer som oftest raskere fram enn bilene, men det føles innimellom litt teit å måtte dra ned til sentrum når man ikke skal dit i det hele tatt. Men har du bil, vil du jo selv kunne finne en løsning som fungerer bra - hvis du bor og jobber slik at det ikke er noen direkte bussrute, kan du jo kjøre (det er et relativt godt veinett, og det er satt i gang omfattende forbedringer med Nordre avlastningsvei, tunnel i Ila, og (fra 2014) tunnel fra Møllenberg til Leangen). Hvis du derimot jobber i sentrumsnære områder og bor lenger ut, vil det jo ikke være noe problem å bruke buss. I tillegg går det lokaltog som stopper på flere stasjoner både sør og nord for sentrum.

Områder å se etter bolig i, er for eksempel Værestrøa, Vikåsen, Reppe, Jakobsli, Stokkhaugen, Lohove, Risvollan, Utleira, Fossegrenda, Sjetnemarka, Tiller, Heimdal, Saupstad, Flatåsen, Stavset, Ugla, Lian eller Sverresborg. Da bor du nært skogen, men slik at det er forholdsvis lett adkomst til de andre delene av byen, og med buss/trikk som passerer minimum hvert kvarter i rushtida. Alternativt kan du se på områder som Hundhammeren, ved Jonsvatnet, Bratsberg, Tanem, Klett, Spongdal, Trolla, Melhus og Ringvål, men da er du straks mer avhengig av å bruke bil til og fra "alt".

Det er forholdsvis korte avstander - Trondheim er på mange måter en nokså kompakt by - så det vil uansett ikke være noe stort problem å ikke bo rett ved siden av jobben. :D Men det er nok greiere å f.eks. bo på Ringvål og jobbe på Byåsen enn å bo på Byåsen og jobbe på Charlottenlund, rett og slett med tanke på hva slags trafikk du da må gjennom hver dag.

Men - forøvrig! Jeg syns Trondheim er en utrolig koselig by, og jeg er veldig glad for at jeg har vokst opp der. :D Det er kanskje riktig å bruke uttrykket "treige trøndere", for på en eller annen uforklarlig måte er ikke Trondheim en by for den som er utålmodig og rastløs. Samtidig er det en by som kan by (hehe) på mye forskjellig. Man kan rusle i skogen ovenfor Bynesveien, mot Trolla, og deretter bruke ti minutter på å rusle ned til Ila og ta en kopp kaffe på en eller annen koselig kafé. Eller gå fra Rotvoll, langs sjøen (Ladestien) og inn til sentrum. Eller rusle på Bakklandet og nyte stemningen. Eller rote seg bort på stinettet i Bymarka. Eller ta turen langs Nidelva. Eller gå på konsert på Samfundet eller Blæst. Eller ta en utepils på Solsiden. Eller grille på Marinen. Det er rett og slett trivelig og avslappende å bo der!

Skrevet

Ang jobb, så kan man alltids finne småjobber hist og pist, men det er vanskelig å få 100% fast, sies det. Min nåværende jobb fikk jeg via en enkel fax, og referansen min sendte sjefensjefen huset rundt for å skryte av meg, så hun fikk ikke snakket med meg før jeg faktisk sto der på første arbdag.. Min nye jobb ble jeg anbefalt til, måtte igjennom et lite intervju som utviklet seg til hundeprat.. Skitflaks sier folk som vet bedre enn meg!

Ang bolig, så har jeg jo hatt livsfarlig kamphoinn, og har aldri hatt prob med å få leie med ham. Har bodd både sentralt (Lademoen) og litt mer usentralt (Heimdal). Har nå flyttet igjen, og fikk ny leil på tredje forsøk, da uten kamphoinn men med kalv/elg/bjørn istedet. Nada problemas.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Ang jobb, så kan man alltids finne småjobber hist og pist, men det er vanskelig å få 100% fast, sies det. Min nåværende jobb fikk jeg via en enkel fax, og referansen min sendte sjefensjefen huset rundt for å skryte av meg, så hun fikk ikke snakket med meg før jeg faktisk sto der på første arbdag.. Min nye jobb ble jeg anbefalt til, måtte igjennom et lite intervju som utviklet seg til hundeprat.. Skitflaks sier folk som vet bedre enn meg!

Enig den! Nå har ikke jeg prøvd å få 100 % jobb her enda (er student), men jeg får omtrent vikarjobber og deltidsjobber kasta etter meg. Men inntrykket er at det, ihvertfall innen en del yrker som f.eks. lærer som det utdannes veldig mange av her, nok ikke er så lett å få fast 100% stilling.

Ellers er det en veldig trivelig by med masse turmuligheter. Minuset er at det er mange andre også som benytter seg av marka. Men det går fint å snike seg unna folk også. Jeg er akkurat tilbake fra to timers tur i marka uten å ha møtt et menneske (før jeg var nesten hjemme og møtte tre skoleklasser og en barnehage... det ødela kanskje statistikken min litt :getlost: )

Leiemarkedet her kjenner jeg ikke, men jeg kan ikke se for meg at det skal være så fryktelig vanskelig om man ikke trenger å bo midt i sentrum. Kan ikke se for meg at det skal være noe problem å bo litt utafor sentrum og pendle. Og du trenger ikke bo spesielt langt fra sentrum for å bo litt landlig.

Syns det stort sett er et bra hundemiljø her jeg. Du har nidaros brukshundklubb, flere hundeskoler, canis og lokalavdelinger til flere raseklubber som er aktive.

Skrevet

Hvis du ikke er utdannet, er det vanskelig å få gode jobber. Jeg søkte deltid ved siden av studiene på en av de mer behagelige stedene å jobbe og vi var 140 søkere. 4 stykker ble ansatt. I min aldersgruppe (tjueårene) er det MANGE om beinet. De som sier noe annet, har vært ekstremt heldige eller ekstremt flinke.

Jeg synes prisene på å kjøpe er ganske edruelige. Kjøpte i fjor og solgte i forrige uke. Bor så og si i sentrum, men med gangavstand til bymarka. Bor du på for eksempel Ila, er det enda bedre. Nærmere marka og ikke spesielt langt fra sentrum. Det er mange bomuligheter der, både å eie og leie. Det er klart vanskeligst å få tak i typiske studentboliger. Du kan være heldig og gjøre gode anskaffelser på leiemarkedet. Noe av det bedre jeg har sett er en leilighet i sentrum på 37 kvm med meget god planløsning til 7400,- i måneden. Det inkluderte også strøm, noe som er ekstremt i en by som Trondheim hvor prisene er kunstig høye.

Vet ikke helt, er litt for fersk på hundeeiersiden.

Hvordan oppfatter dere tilflyttende byen/området?

Jeg har blant annet bodd i Bergen og Stavanger, og Trondheim er langt bedre synes jeg. Kanskje mest fordi det i min aldersgruppe er folk fra hele landet og ikke bare trøndere, som i likhet med bergensere er tidvis uspiselige. Bymarka er helt konge, bylivet er upretensiøst og mulighetene er mange.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...