Gå til innhold
Hundesonen.no

Info om trondheim


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg lurte på om hvordan Trondheim er som plass å bo i? Jeg prøvde å søke her på forumet, men fant ikke noe konkret. Tror det er diskutert før..

Hvordan er jobbsituasjonen i Trondheim? Mye ledighet og vanskelig å få jobb?

Hvordan er bomarkedet? Hvordan er det å bo i utkanten av byen, litt mer landlig, for så å pendle til byen? Er det gode muligheter?

Hundemiljøet? Er det bra/mange muligheter?

Hvordan oppfatter dere tilflyttende byen/området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er jobbsituasjonen i Trondheim? Mye ledighet og vanskelig å få jobb?

Litt bransjeavhengig vil jeg tro, men Trondheim er ikke den enkleste byen å få jobb i nei. Dette har sammenheng med at det er mange utdanningsinstitusjoner, og høyere antall studenter pr innbygger enn de fleste andre store byer i Norge. Mange ønsker å bli boende, og da er konkurransen om jobbene hard. Mange studenter jobber jo også ved siden av studiene, og tar dermed også mange av arbeidsplassene. Men jeg tror dette til en viss grad er bransjerelatert, for ledigheten er vel ikke vesentlig høyere enn andre steder.

Hvordan er bomarkedet? Hvordan er det å bo i utkanten av byen, litt mer landlig, for så å pendle til byen? Er det gode muligheter?

Man er aldri spesielt langt unna marka her i byen, og det er også mulig å pendle litt.

Hundemiljøet? Er det bra/mange muligheter?

Mange raseklubber er aktive, og man har i tillegg NBHK som har et greit aktivitetsnivå innen mange forskjellige grener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som LinKr sier, du er aldri langt fra marka når du bor i trondheim.

Hundemiljøet er bra (kunne sikkert vært bedre) men det er ok med både kurs, treningsvenner, og fellestrening i trondheim. Har et inntrykk av at hundemijøet i trondheim har flest agilityutøvere. Men det er jo også klubber/grupper som driver med rundering og brukshundsporter også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var veldig vanskelig å få jobb i Trondheim under et studie-fritt år, det var atskillig enklere i Bergen. I Bergen søkte jeg på tre jobber og fikk alle, i Trondheim (noen år etter) søkte jeg på over 30 og fikk ingen. Hvis du ikke har noe spesiell utdannelse vil jeg tro det ikke er enkelt. Jeg fikk jobb via bekjente (datter av de vi leide hos); ren flaks altså. Marka er helt grei, men du får ikke ha den for deg selv, om du vil det. Ønsker du fred og ro og skogen for deg selv, kan pendling være et alternativ. Mange bor utenfor byen og pendler inn. Fra her vi bor bruker man ca 45 min på morgenen, avhengig av hvor langt inn i byen man skal. Det går greit med buss. Det er massevis av fine, landlige steder rett utenfor Trondheim. Hundemiljøet er ikke så verst, det finnes faktisk også flere hundeklubber i "utkantstrøk" som er veldig aktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er bomarkedet? Hvordan er det å bo i utkanten av byen, litt mer landlig, for så å pendle til byen? Er det gode muligheter?

Jeg har aldri vært på boligjakt i Trondheim, så jeg vet ikke hvor vanskelig det er å få seg bolig. Studenter flest foretrekker å bo sentrumsnært, så du konkurrerer ikke så mye med dem om du ønsker å bo nært marka. Det fungerer greit å bo relativt landlig til og allikevel jobbe mer sentralt. Kollektivsystemet er etter min mening ikke det beste - det er litt tungvindt i den forstand at ca. alle bussrutene går innom sentrum, der trafikken i rushtiden er nokså tett. Det er mye kollektivfelt, slik at bussen kommer som oftest raskere fram enn bilene, men det føles innimellom litt teit å måtte dra ned til sentrum når man ikke skal dit i det hele tatt. Men har du bil, vil du jo selv kunne finne en løsning som fungerer bra - hvis du bor og jobber slik at det ikke er noen direkte bussrute, kan du jo kjøre (det er et relativt godt veinett, og det er satt i gang omfattende forbedringer med Nordre avlastningsvei, tunnel i Ila, og (fra 2014) tunnel fra Møllenberg til Leangen). Hvis du derimot jobber i sentrumsnære områder og bor lenger ut, vil det jo ikke være noe problem å bruke buss. I tillegg går det lokaltog som stopper på flere stasjoner både sør og nord for sentrum.

Områder å se etter bolig i, er for eksempel Værestrøa, Vikåsen, Reppe, Jakobsli, Stokkhaugen, Lohove, Risvollan, Utleira, Fossegrenda, Sjetnemarka, Tiller, Heimdal, Saupstad, Flatåsen, Stavset, Ugla, Lian eller Sverresborg. Da bor du nært skogen, men slik at det er forholdsvis lett adkomst til de andre delene av byen, og med buss/trikk som passerer minimum hvert kvarter i rushtida. Alternativt kan du se på områder som Hundhammeren, ved Jonsvatnet, Bratsberg, Tanem, Klett, Spongdal, Trolla, Melhus og Ringvål, men da er du straks mer avhengig av å bruke bil til og fra "alt".

Det er forholdsvis korte avstander - Trondheim er på mange måter en nokså kompakt by - så det vil uansett ikke være noe stort problem å ikke bo rett ved siden av jobben. :D Men det er nok greiere å f.eks. bo på Ringvål og jobbe på Byåsen enn å bo på Byåsen og jobbe på Charlottenlund, rett og slett med tanke på hva slags trafikk du da må gjennom hver dag.

Men - forøvrig! Jeg syns Trondheim er en utrolig koselig by, og jeg er veldig glad for at jeg har vokst opp der. :D Det er kanskje riktig å bruke uttrykket "treige trøndere", for på en eller annen uforklarlig måte er ikke Trondheim en by for den som er utålmodig og rastløs. Samtidig er det en by som kan by (hehe) på mye forskjellig. Man kan rusle i skogen ovenfor Bynesveien, mot Trolla, og deretter bruke ti minutter på å rusle ned til Ila og ta en kopp kaffe på en eller annen koselig kafé. Eller gå fra Rotvoll, langs sjøen (Ladestien) og inn til sentrum. Eller rusle på Bakklandet og nyte stemningen. Eller rote seg bort på stinettet i Bymarka. Eller ta turen langs Nidelva. Eller gå på konsert på Samfundet eller Blæst. Eller ta en utepils på Solsiden. Eller grille på Marinen. Det er rett og slett trivelig og avslappende å bo der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang jobb, så kan man alltids finne småjobber hist og pist, men det er vanskelig å få 100% fast, sies det. Min nåværende jobb fikk jeg via en enkel fax, og referansen min sendte sjefensjefen huset rundt for å skryte av meg, så hun fikk ikke snakket med meg før jeg faktisk sto der på første arbdag.. Min nye jobb ble jeg anbefalt til, måtte igjennom et lite intervju som utviklet seg til hundeprat.. Skitflaks sier folk som vet bedre enn meg!

Ang bolig, så har jeg jo hatt livsfarlig kamphoinn, og har aldri hatt prob med å få leie med ham. Har bodd både sentralt (Lademoen) og litt mer usentralt (Heimdal). Har nå flyttet igjen, og fikk ny leil på tredje forsøk, da uten kamphoinn men med kalv/elg/bjørn istedet. Nada problemas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ang jobb, så kan man alltids finne småjobber hist og pist, men det er vanskelig å få 100% fast, sies det. Min nåværende jobb fikk jeg via en enkel fax, og referansen min sendte sjefensjefen huset rundt for å skryte av meg, så hun fikk ikke snakket med meg før jeg faktisk sto der på første arbdag.. Min nye jobb ble jeg anbefalt til, måtte igjennom et lite intervju som utviklet seg til hundeprat.. Skitflaks sier folk som vet bedre enn meg!

Enig den! Nå har ikke jeg prøvd å få 100 % jobb her enda (er student), men jeg får omtrent vikarjobber og deltidsjobber kasta etter meg. Men inntrykket er at det, ihvertfall innen en del yrker som f.eks. lærer som det utdannes veldig mange av her, nok ikke er så lett å få fast 100% stilling.

Ellers er det en veldig trivelig by med masse turmuligheter. Minuset er at det er mange andre også som benytter seg av marka. Men det går fint å snike seg unna folk også. Jeg er akkurat tilbake fra to timers tur i marka uten å ha møtt et menneske (før jeg var nesten hjemme og møtte tre skoleklasser og en barnehage... det ødela kanskje statistikken min litt :getlost: )

Leiemarkedet her kjenner jeg ikke, men jeg kan ikke se for meg at det skal være så fryktelig vanskelig om man ikke trenger å bo midt i sentrum. Kan ikke se for meg at det skal være noe problem å bo litt utafor sentrum og pendle. Og du trenger ikke bo spesielt langt fra sentrum for å bo litt landlig.

Syns det stort sett er et bra hundemiljø her jeg. Du har nidaros brukshundklubb, flere hundeskoler, canis og lokalavdelinger til flere raseklubber som er aktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er jobbsituasjonen i Trondheim? Mye ledighet og vanskelig å få jobb?

Hvis du ikke er utdannet, er det vanskelig å få gode jobber. Jeg søkte deltid ved siden av studiene på en av de mer behagelige stedene å jobbe og vi var 140 søkere. 4 stykker ble ansatt. I min aldersgruppe (tjueårene) er det MANGE om beinet. De som sier noe annet, har vært ekstremt heldige eller ekstremt flinke.

Hvordan er bomarkedet? Hvordan er det å bo i utkanten av byen, litt mer landlig, for så å pendle til byen? Er det gode muligheter?

Jeg synes prisene på å kjøpe er ganske edruelige. Kjøpte i fjor og solgte i forrige uke. Bor så og si i sentrum, men med gangavstand til bymarka. Bor du på for eksempel Ila, er det enda bedre. Nærmere marka og ikke spesielt langt fra sentrum. Det er mange bomuligheter der, både å eie og leie. Det er klart vanskeligst å få tak i typiske studentboliger. Du kan være heldig og gjøre gode anskaffelser på leiemarkedet. Noe av det bedre jeg har sett er en leilighet i sentrum på 37 kvm med meget god planløsning til 7400,- i måneden. Det inkluderte også strøm, noe som er ekstremt i en by som Trondheim hvor prisene er kunstig høye.

Hundemiljøet? Er det bra/mange muligheter?

Vet ikke helt, er litt for fersk på hundeeiersiden.

Hvordan oppfatter dere tilflyttende byen/området?

Jeg har blant annet bodd i Bergen og Stavanger, og Trondheim er langt bedre synes jeg. Kanskje mest fordi det i min aldersgruppe er folk fra hele landet og ikke bare trøndere, som i likhet med bergensere er tidvis uspiselige. Bymarka er helt konge, bylivet er upretensiøst og mulighetene er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...