Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian shepherd?


Enits

Recommended Posts

Border Collie og det tror du blir lettere? Tror du skal sette deg ned å lese ordentlige raseprofiler og kikke innom på hjemmesider og lese godt om hverdagen med disse rasene altså!

Ehh. JO! De har vokterinstinkt! Som sagt les deg opp du og bruk litt bedre tid! Jeg har en bctispe og hu vokter, hu er usikker og jeg har jobbet MYE med henne. Som Aussieglis sier, det er mye jobb med aussie, det er det også med bc. Men det er forskjellig hva du må jobbe med. Men selvom du kan komme langt med en bc, så må du også spørre deg selv om du er klar for de eventuelle hverdagsproblemene som kan komme med både aussie og bc? Jeg har hatt usikkerhet, vokt, gjeting, stress(!) og annet på min tispe.. hun er 1 år nå og jeg jobber stadigvekk med dette.

Det har du ikke sett noe sted? Seriøst? Da bør du ta opp en bok eller en fornuftig internettside om bc. Wikipedia er ikke godt nok der da altså! Jeg har nemlig møtt flere bc'r med vokt.

Jeg har brukt Canis. Men det er kanskje ikke godt nok det heller. Har også snakket med flere eiere av BC som anbefaler meg rasen utfra hva jeg skal bruke den til.

Men jeg bør kanskje fortsette jakten på informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja haha! så ikke det, dumme meg :wub:

Både aussie og border passer til det bruket, men det kommer jo selvsagt ann på hvor ofte du skal trene, hva dere gjør i mellom hver trening, og hva du ønsker å leve med. Synd du ikke liker colliens fjes, for jeg tror den hadde passet seg utmerket :wub: (etter hva jeg har fått intrykk av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært litt pepper her til deg ja :wub: De fleste mener det bra vil jeg tro. :wub:

Når du tar forskjellige rasevelgere hvilke raser er det som kommer da? Det er mange raser som kan brukes til det du vil.

Både BC og Aussie er raser som krever en hel del.

Lykke til med rasevalget, håper du finner noe som passer akkurat til deg. Å du, om det dukker opp en rase som er perfekt til ALT men som du ikke liker heeelt utseendemessig så kanskje lese litt mer om rasen. Kan jo være du forelsker deg selvom du ikke likte rasen i førstingen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, her ble det mye pepper!

Kanskje greit om du kommer med hva du ønsker av hunden, greit at du vil trene agility å lydighet.. men det er nok av andre raser som vil gjøre det utmerket i disse grenene. Hva er det med aussie og bc som tiltaler deg?

Først kan jeg jo si at utseende og kroppsbygningen tiltaler meg veldig. Også det faktum at de er veldig lærevillige, og er gode familiehunder så lenge de blir brukt riktig og får nok trening.

Jeg er litt sånn at jeg skal elske hunden min både personlighetsmessig og hvordan den ser ut. Den skal liksom være the one for meg liksom.

Det jeg hadde med den forrige hunden min, og det vil jeg ha igjen.

Jeg hadde en blanding av shæfer og labrador, hun var verdens snilleste, rolig gemytt men elsket å jobbe og leke. Hun lærte alt kjempe fort, og bjeffet ikke på andre eller noenting. Eneste problemet jeg hadde med henne var båndtreningen, hun var litt ivrig, og jeg begynte å jobbe med det for sent.

På rasevelgeren får jeg opp alle collie rasene, border collie, australian shepherd og en hel haug med hunder med krøllete pels og slikt.

får også opp rottweiler, dobermann, flat coated retriver, golden retriver, labrador osv.

Har sett gjennom alle og er ingen som tiltaler meg på samme måte som BC og aussie gjør.

Riktignok kunne jeg tenke meg en labrador/shæfer blanding igjen, men det er så og si umulig å oppdrive for tiden. utrolig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at BC ikke er en vanskelig hunderase i det hele tatt. De er enkle, fordi de mangler endel av de tingene som for mange blir et problem, som "vokt" (nei, det er da virkelig ikke et utbredt problem hos BC), og fordi det som regel er hunder som er særdeles arbeidsvillige og lette å trene og belønne. Det som ER med BC (i mine øyne), er at du må ha ordentlig lyst på akkurat en Border Collie. De jeg har hatt og kjent har vært spesielle dyr med endel sære "greier" ved seg, de har et særskilt sterkt instinkt som slår gjennom i de rareste situasjoner (gjeting), og det er arbeidskrevende hunder som ikke er trivelige å ha i hus om de ikke får jobbet. I tillegg er det mye rar avl på BC, så det er nok lurt å være litt kritisk i jakten på oppdretter og kull. Jeg er skeptisk til BC'er som blir kjøpt inn primært som agilityhunder, men du ønsker jo å drive med litt av hvert, så da ser jeg ikke på det som noe problem :wub: Man trenger ikke være hjernekirurg for å ha BC altså ... :)

EDIT: MEN, BC er ikke en rase hvor man velger valp (eller kull) etter utseendet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en blanding av shæfer og labrador, hun var verdens snilleste, rolig gemytt men elsket å jobbe og leke. Hun lærte alt kjempe fort, og bjeffet ikke på andre eller noenting. Eneste problemet jeg hadde med henne var båndtreningen, hun var litt ivrig, og jeg begynte å jobbe med det for sent.

Aussier flest har ikke akkurat rolig gemytt (syns jeg da) De er hunder som gjør mye utav seg. De hopper heller over stuebordet enn å gå rundt på en måte. De bjeffer ofte først og sjekker ut etterpå. Og de kan kunsten å overdramatisere.. Bjeffing i seg selv er vel noe av det folk sliter "mest" med hos aussien, og der kommer jo vakt/vokten inn - de fleste aussier bruker stemmen for dette (og kan bruke sterkere midler hvis de tror det må til)

Båndtrening med aussier er en tålmodighetsprøve, man må være konsekvent fra dag 1, ellers vil de trekke. De gjør det som lønner seg rett og slett. (på godt og vont)

Jeg kunne solgt sjela mi for å lære aussien min å holde kjeft når hun får beskjed om det.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å hoppe over stuebord, dra i bånd osv, det går vel strengt talt mer på oppdragelse enn hva som er rasetypisk ?!. En aussie er ikke så dum at den hopper over bordet når den vet den ikke får lov (at det ikke lønner seg). Men klart, aussien finner de fleste smutthull, det er jeg enig i. Og ja, aussien er det mye lyd i, men det går fint ann å lære dem at nå, nå er det bra (altså, hold kjeft, jeg har hørt deg kommando.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussier är otroligt vackra och smarta ja det är jag enig i. Underbara. Men jag har blivit lite avskräckt från rasen pga. en vän som hade en aussie och det var han som väckte dem grytidigt på morgon med sitt skällande, bara för att han hörde en bil på vägen utanför. Det där skallet fick dem aldrig stop på, det blev väldigt slitsamt. Han kunde stå och skälla oavbrutet i 5 minuter bara för att han hört en bil eller något på vägen utanför huset. I tillägg var han väldigt gnällig...Men ja...det är ju bara han jag har mött så jag vet att alla inte är sånn. Finns många underbara individer av den rasen. Men jag tänker väl att de kanske har lätt för att ta till skall ofta och att man verkligen ska veta vad man håller på med när man skaffar en ras av den kaliber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det er mange aussie eiere som sliter med mye lyd på aussien, men det er ikke bare aussie som er kjent for mye lyd, det er endel andre raser også som har mye lyd i seg. Jeg har vært heldig med mine to aussier (han ene er bare valp, så det kan fort endre seg). Det er også mye lyd på aussien når de arbeider og er giret. Jeg har vært streng med min aussie gutt med det å bruke lyd når vi trener, har merket på han en gang når han hadde mye lyd så klarte han heller ikke å konsentrere seg ordentlig (lydighet). Men jeg tar det som et selfølge at hunden bjeffer (litt) når noen banker på døra, for da vil den jo varsle om at vi får besøk. Like etterpå er han glad og vil hilse på den som kommer inn. Det å ha en aussie er jo ikke bare negativt som jeg håper du ikke har oppfattet, vi vil bare advare deg sånn at du tenker godt igjennom hva du har tenkt å skaffe deg. En aussie er en så herlig rase som jeg har falt pladask for. Det er lærevillig rase som elsker å arbeide for deg og underholde deg ikkeminst! Hvis du vil ha en rase som elsker og jobbe og er veldig aktiv så er jo det en bra rase og tåler mye lyd på rasen. Man må også ha bra tolmodighet med dem, de lærer ikke like raskt som Border Collien. Men som alle raser har, så har aussien fordeler og ulemper :wub:

Lykke til med å finne en rase som passer perfekt til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ett lite tips, det fins veldig mange oppdrettere der ute så velg med omhu!

Aussie er ikke en enkel rase, di har veldig mye vokt som kan slå ut feil å ende opp med å bli ett problem..

Ja, de har det.... Og dette er noe eier MÅ vite og virkelig ta hensyn til under oppveksten.

At den lille søte valpen knurrer litt når noen prøver å ta leken dens er ikke søtt særlig lenge, og slike ting utvikler seg FORT i negativ retning. Det er mange som sliter med dette på sin hund. Både eiesyke når det kommer til gjenstander og til fører ovenfor andre hunder/mennesker og til eiendom, hus og bil.

Jeg syns det dukker opp fler og fler aussier rundt om nå som er blitt avlivet pga situasjoner som kan forbindes med vokting. Og de situasjonene/hundene man hører om er vel bare en brøkdel av alt som skjer rundt om. For det er ikke akkurat åpenhet om dette temaet. Best å bare hysje det ned.... :)

Ja, det er det eneste negative jeg har funnet ved rasen. Men er det et stort problem? er det vanskelig å få bukt med?

Ja, i mange tilfeller er det blitt et stort problem. Og som jeg sa oppi her, dette er noe man må vite om og ta hensyn til fra hunden er valp. Det minste lille tegn til vokt må slås ned på! Og en aussie krever en fast hånd og konsekvent eier!

Aussier flest har ikke akkurat rolig gemytt (syns jeg da) De er hunder som gjør mye utav seg. De hopper heller over stuebordet enn å gå rundt på en måte. De bjeffer ofte først og sjekker ut etterpå. Og de kan kunsten å overdramatisere.. Bjeffing i seg selv er vel noe av det folk sliter "mest" med hos aussien, og der kommer jo vakt/vokten inn - de fleste aussier bruker stemmen for dette (og kan bruke sterkere midler hvis de tror det må til)

Båndtrening med aussier er en tålmodighetsprøve, man må være konsekvent fra dag 1, ellers vil de trekke. De gjør det som lønner seg rett og slett. (på godt og vont)

Jeg kunne solgt sjela mi for å lære aussien min å holde kjeft når hun får beskjed om det.. :lol:

Signeres.... På alt. Selv salg av sjela :D

Det å hoppe over stuebord, dra i bånd osv, det går vel strengt talt mer på oppdragelse enn hva som er rasetypisk ?!. En aussie er ikke så dum at den hopper over bordet når den vet den ikke får lov (at det ikke lønner seg). Men klart, aussien finner de fleste smutthull, det er jeg enig i. Og ja, aussien er det mye lyd i, men det går fint ann å lære dem at nå, nå er det bra (altså, hold kjeft, jeg har hørt deg kommando.)

Uhm, altså.... Jo. Bikkjene her gjør virkelig MYE som de vet straffer seg i HARD grad, bare fordi de "må" der og da.... Kanskje ikke akkurat delen med over bordet, der har Bridie klart å beherske seg utrolig nok, men når det gjelder bjeffing feks så har jeg virkelig tatt den bikkja så hardt at jeg har hatt vondt i sjela (som er tilsalgs) lenge etterpå, men BJEFFE er viktigere enn straffen. Så enkelt er det. Det samme gjelder Gry sin bæsjespising. Og og og og... Jeg kan ramse opp MYE! En straff er ikke nødvendigvis noe mine aussier bryr seg om iallefall, så lenge det de blir straffet for er morsommere/bedre/whatever enn smaken av straffen.

Men jo, mange gjør ting de VET de blir straffet for, fordi det lønner seg der og da.

Aussier är otroligt vackra och smarta ja det är jag enig i. Underbara. Men jag har blivit lite avskräckt från rasen pga. en vän som hade en aussie och det var han som väckte dem grytidigt på morgon med sitt skällande, bara för att han hörde en bil på vägen utanför. Det där skallet fick dem aldrig stop på, det blev väldigt slitsamt. Han kunde stå och skälla oavbrutet i 5 minuter bara för att han hört en bil eller något på vägen utanför huset. I tillägg var han väldigt gnällig...Men ja...det är ju bara han jag har mött så jag vet att alla inte är sånn. Finns många underbara individer av den rasen. Men jag tänker väl att de kanske har lätt för att ta till skall ofta och att man verkligen ska veta vad man håller på med när man skaffar en ras av den kaliber.

*mumle noe om mine vakthunder som slås av på kvelden og ikke bryr seg om folk som går inn døra, eller bare gjør innbrudd i bilen rett utenfor soveromsvindu... de sover om natta de....* *flire*

Men ja, lyd er et problem for mange. Og vokt. Og mange tror de kan oppdra en aussie med silkehanske. (jo, selvfølgelig kan noen aussier det, men absolutt ikke alle!!) Man må kunne tørre å ta i hunden og faktisk heve stemmen i visse settinger for en del av disse hundene. Men samtidig være rettferdig og bare konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å hoppe over stuebord, dra i bånd osv, det går vel strengt talt mer på oppdragelse enn hva som er rasetypisk ?!. En aussie er ikke så dum at den hopper over bordet når den vet den ikke får lov (at det ikke lønner seg). Men klart, aussien finner de fleste smutthull, det er jeg enig i. Og ja, aussien er det mye lyd i, men det går fint ann å lære dem at nå, nå er det bra (altså, hold kjeft, jeg har hørt deg kommando.)

Det har ikke bare med lydighet å gjøre, hunder/raser har personlighet også. Jeg kjenner min aussie veldig igjen i det Anniken skriver. Hvorfor gå rundt når man kan hoppe over? Hvorfor titte ut vinduet når man kan heeenge ut av det og nesten ta selvmord? Hvorfor hoppe rett opp og ned når man kan hoppe rett opp og ned og i tillegg slå salto.

De fleste aussier er klovner uansett hvor god oppdragelse de har. Min aussie har mange sprøere påfunn enn min labrador, selv om de er trent på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har iallefall ikke hoppa over stuebordet enda. Men hu har gjort mye rart, bla å stå i vinduskarmen på hytta (2 meter ned til bakken) for å hoppe ned til meg for å hilse. Hu gjorde det ikke men det kunne ha skjedd, hun var 5 mnd da. Så sier ikke at aussien ikke har mye rart for seg. Bla har hu vært på benken, løpt etter katter, henta sokker, rota ut søpla, masse pøbelstreker har hu også gjort.. Men det kunne kanskje vært værre om hu hadde fått fri oppdragelse?

Og jeg mente ikke at man skal straffe bikkja med å ta den. Synes ikke det hører noe steds hjemme, uansett om man har aussie eller noe annet. Det finnes andre måter å trene/oppdra/stoppe hunden på. Selvom det , ikke har så mye med diskusjonen å gjøre.

Det jeg igrunn ville poengtere, er at aussien er en rase om trenger endel oppdragelse fordi den er så full av spilopper.. Og den trenger en eier med MYE humor, og passer ikke til noen som vil ha en hjærnedød hund som ike gjør noe ut av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg igrunn ville poengtere, er at aussien er en rase om trenger endel oppdragelse fordi den er så full av spilopper.. Og den trenger en eier med MYE humor, og passer ikke til noen som vil ha en hjærnedød hund som ike gjør noe ut av seg.

DET er sant.... Bridie HAR hoppa ut fra andre etasje, 3 meter rett i bakken hu, og jeg kan banne på hu lo av oss da hu så ansiktene våre :)

Brimi, som Lone her inne hadde, hoppa jo ut fra tredje etasje. De er slik disse beistene kan finne på. Samme hva slags oppdragelse de får.

Gry kan finne på å danse på hjørnebordet her, og skulle jeg være så dum å le av henne, så gjør hun det igjen og igjen og igjen.... Men det er pokker meg ikke lett å IKKE le :) Noe som også gjør at Gry skravler fælt, til tider voldsomt høylytt, mens jeg ler mer.... :)

Dette gjør også at samme hvor mye jeg prøver å lære den bikkja å ikke hoppe, så kan det holde at jeg EN gang LER, istedet for å bli passiv og vente på at hun setter seg når hun skal hilse pent. Da er det selvfølgelig MYE mer morsomt å hoppe og sprette de siste 99 gangene også. Selv om hun da også vet at hun bør sette seg istedet for å hoppe og danse.

Bridie var en hund som fucka fingern til meg lenge. Fordi jeg som eier ikke ville ta fysisk tak i henne. Vi fikk et HELT annet forhold når jeg satte grenser og snakket til Bridie på samme måte som hun snakket til meg. Bridie er en hund som snakker høyt og mye, som kan finne på å svare meg opp (aldri voldsomme greier), og det var først når vi snakket samme språk at vi ble ordentlige partnere.

Gry på sin side holder det å knurre litt til for at hun skal "krype" sammen og gjøre alt for å blidgjøre meg. Det sier seg selv at ikke samme språk funker på henne som på Bridie.

MEN, når det kommer til bæsjspisinga til Gry (som har begynt på igjen nå som det er frossen bæsj ute), så kan jeg brøøøøle til henne, pælme bånd i sida hennes eller whatever. Får hun muligheten til å spise bæsj igjen, så gjør hun det. Når jeg ikke ser henne.

Det jeg skal fram til med bablinga mi, er vel at hundene er forskjellige. Noen krever helt annen oppdragelse enn andre. Men personlig har jeg sett mer av "snakke høyt og vise tydelig" hva man mener til en aussie, kontra andre hunder. Og at de i HVERDAGEN kanskje trenger å bli tatt tak i og fortalt hvor skapet skal stå. (Noe helt annet er treningssituasjoner, som alltid skal foregå lysbetont. Men også her er min erfaring at man har en mye større jobb med å finne rett belønning til rett dag for å få hunden til å jobbe godt nok)

Men, holde munn jeg nå tror jeg :) Aner egentlihg ikke hva jeg snakker i om dagen. Og når det kommer til aussier, avl og miljø nå, så aner jeg ikke hva jeg skal si eller mene lenger. :) Det er virkelig et eget tema. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør også at samme hvor mye jeg prøver å lære den bikkja å ikke hoppe, så kan det holde at jeg EN gang LER, istedet for å bli passiv og vente på at hun setter seg når hun skal hilse pent. Da er det selvfølgelig MYE mer morsomt å hoppe og sprette de siste 99 gangene også.

:) Kjenner meg godt igjen i det du forteller, det er en morsom hund :) , som krever mye av deg! Og hvordan i all verdens land skal man klare å ikke le av disse fantastiske individene?? Jeg har det utrolig gøy med mine to rampejenter :) !

Når det er sagt så skal det også sies at mye av det du forteller finnes i ganske mange andre raser også. Alt som hittil er sagt passer f.eks. veldig godt på boxere, en rase som selges som en god familiehund :) . (Men det er en helt annen diskusjon!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så skal det også sies at mye av det du forteller finnes i ganske mange andre raser også. Alt som hittil er sagt passer f.eks. veldig godt på boxere, en rase som selges som en god familiehund :whistle: . (Men det er en helt annen diskusjon!)

Selvom det er en annen diskusjon, vil jeg si meg veldig enig med deg :blink:. Jeg bor jo med en aussie, og en boxer (+ at vi har hatt boxer tidligere). Og jeg synes boxeren har like mye rart for seg som aussien, den er også minst like krevende, men på en litt annen måte.

Boxeren er litt mer over alt med hele seg, mens aussien er litt mer lyd, men lettere å kontrollere (synes jeg). Alle bikkjene her har fått samme oppraglse og trening (posetiv forstrekning basert).. Men boxeren er den her i huset, med dårligst impluskontroll..

PsychoLynx: Må si meg veldig enig i det du skriver, oppdraglese er jo noe man legger opp etter hundens personlighet. Passet en gang en sikkelig heavy aussie hannhund, og den måtte jeg være veldig klar mot. Han måtte vite akkurat hva som var lov og ikke, hvis ikke dreit han i hele meg. Han var av den typen som kjeppjaga naboen ut av felles gangen her :) ...Men til kontrast, så har jeg også passet en aussiehann som nærmest falt sammen bare man morska stemmen litt. Så det går jo veldig på det individuelle, som med mange andre raser.

Men vi kan vel alle være enige om at som aussie eier må man ha en god posjon med humor og kreativotet for å 'holde ut' ?

Uansett linjer, så er det felles for de fleste aussier at de er aktive, voktende, gjeterhunder med mye humor og spilopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er sant.... Bridie HAR hoppa ut fra andre etasje, 3 meter rett i bakken hu, og jeg kan banne på hu lo av oss da hu så ansiktene våre :lol:

Brimi, som Lone her inne hadde, hoppa jo ut fra tredje etasje. De er slik disse beistene kan finne på. Samme hva slags oppdragelse de får.

Ja, fy søren, altså -bulldozere! Og hva hoppet så min søte Brimi ned for å gjøre? Hilse på meg som stod på bakken noen meter unna? Neeeida, han skulle til en tispe med løpetid, på baksiden av bygget :ahappy: Hanhunder, altså *mumlemumle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

Jeg håper jo å finne en som oppfyller alle "kravene" mine :D både i forhold til farge og gemytt :)

Men jeg har etterhvert skjønt at en aussie kanskje kan bli litt mye for meg som ikke er blant de mest hundevante, så har begynt å se litt på border collie også.

Og jeg vet at jeg ikke kan velge utfra farge :D men synes bare de ser så nydelige ut! Men hele poenget mitt i forhold til farge på pelsen osv er å finne en hund som er noe spesiell, som ikke alle har.

Hvorfor tispe? Fordi de blir litt mindre enn hannhundene, og er enklere å dressere enn hannhundene. Hvertfall det jeg har opplevd og også blitt fortalt. :)

Hvis du ikke kan ha aussie, så vet jeg ikke om bc er noe særlig bedre... Jeg vil anbefale deg og lese mer om forskjellige raser, tenk på at du skal kjøpe en hund som passer til din livsstil nå, og ikke en hund som du skal forandre deg for å kunne håndtere. Vær ærlig med deg selv, det er lett og tenke at man klarer å trene hund så og så mange timer hver dag før man har hunden i hus og faktisk MÅ ut selv om det pissregner eller du heller vil dra på byen. Før jeg kjøpte Midas hadde jeg mange runder med meg selv om jeg kunne klare å jobbe nok med en såpass aktiv rase. Jeg hadde en hund fra før som jeg synes var for "lite" hund, og ble derfor enig med meg selv om at jeg ville ha en hund som kunne brukes mer. Jeg vet ikke helt hva jeg vil frem til her, men jeg mener iallefall at du bør sette deg veldig veldig godt inn i rasene. Snakk med folk som har lang erfaring med rasene, og virkelig vær ærlig med deg selv om hvor mye hundetrening du har tid og lyst til. De rasene du nevner krever mye. De er ikke enkle å ha i hus om de får for lite stimuli, og selv om de er lettrente så betyr ikke det at de er lettholdte. Jeg har sett endel skrekkeksempler på bc som ikke har fått det de trenger, og som tilslutt har blitt så syke at de måtte avlives, og det er kjempetrist fordi det finnes mange raser og velge imellom som ikke trenger så mye.

Uansett, lykke til med rasevalget :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:aww: Kjenner meg godt igjen i det du forteller, det er en morsom hund :banana: , som krever mye av deg! Og hvordan i all verdens land skal man klare å ikke le av disse fantastiske individene?? Jeg har det utrolig gøy med mine to rampejenter :console: !

Hehe, ikke sant? Hverdagen hadde garantert ikke blitt den samme uten!! hhihi

Når det er sagt så skal det også sies at mye av det du forteller finnes i ganske mange andre raser også. Alt som hittil er sagt passer f.eks. veldig godt på boxere, en rase som selges som en god familiehund :blink: . (Men det er en helt annen diskusjon!)

Ja, DET er noe jeg ikke skal uttale meg om, siden jeg ikke kjenner så mange boxere og egentlig ikke har spes sansen for dem heller. (med tanke på utseende og pels som ikke tiltaler meg, enkelt og greit :lol: )

Men vi kan vel alle være enige om at som aussie eier må man ha en god posjon med humor og kreativotet for å 'holde ut' ?

Hehe, det kan vi absolutt si oss enige i! *flire* Herlige dyrene våre! hih.

Uansett linjer, så er det felles for de fleste aussier at de er aktive, voktende, gjeterhunder med mye humor og spilopper.

Og ja, det er også absolutt sant. Det kan bare virke som mange ikke vet at aussien også er en vakthund og glemmer den delen. Er vel ofte der det skjærer seg er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...