Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian shepherd?


Enits

Recommended Posts

Fant ikke noe bedre sted å plassere denne så spør her jeg.

Jeg er på utkikk etter en australian shepherd tispe med blå øyne og blue merle farge.

Noen her som vet om noen oppdrett som er aktive og skal ha kull i nærmeste fremtid? eller som har kull nå?

Hvor har dere kjøpt deres hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fargen er det viktigste for deg er det nesten umulig å anbefale hverken oppdrettere eller linjer, ettersom det er umulig å forutsi kjønn og fargefordeling før valpene er født. Du vil nok også kanskje måtte belage deg på å vente på den rette valpen og kanskje velge bort en del andre kvaliteter i hunden. Anbefaler deg å tenke over om det er dette du virkelig vil. To blå øyne er det forresten ikke så veldig mange som har egentlig. Selv ventet jeg 6 år på min drømmevalp, bare for å ha nevnt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg må belage meg på å vente =)

Og hunden MÅ ikke ha de fargene og sånt, men det er et ønske.

Mest er jeg ute etter kommende kull, slik at jeg kan hilse på valpene og se om noen av de er ment for meg =)

men jeg finner kun en som har kull nå, og tispene er solgt. Ellers finner jeg ingen som planlegger kull eller som har noen kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si så mye om andre aussier, men jeg opplever ikke min aussie sin vokt som et problem. Riktig nok varsler hun når det ringer/banker på døren, og hun varsler om det uvelkomne rundt hushjørenene. Men jeg synes det er greit med en vakt hund.

Man kan oppleve litt problemer mtp ressurs forsvar, spesielt mtp andre hunder. Min hund kan IKKE ha leker/pinner osv sammen med andre hunder, da blir det slosskamp. Men med mennesker, barn osv, går det helt fint, ingen problemer med å ta leker/mat/bein osv i fra henne. Var rask med å lære henne bytteleken. Men det er min aussie da...

Man må være klar over vokten fra hunden er valp, og legge opp oppdragelsen etter det :frantics: For oppdraglese, er MYE viktigere enn klaskedekker og lange spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med på siden deres, og har snakket med hun som har kull nå. Men begge tispene der er solgt ;)

Ja, jeg får snakke med de og følge godt med ;)

Hvis du kontakter valpeformidleren i aussieklubben så får du all hjelpen du bare vil ha, og du vil få tips om mye mer enn det (lille) som står på hjemmesiden (som oppdateres i ganske ujevne mellomrom)

Hvorfor vil du ha tispe? :frantics: Jeg skulle også ha tispe når jeg skulle ha min aussie, men nå i ettertid ser jeg at det er ganske "ett fett" så lenge man får de egenskapene man vil ha i hunden.

Ja, det er det eneste negative jeg har funnet ved rasen. Men er det et stort problem? er det vanskelig å få bukt med?

Det er vel ikke noe lite problem akkurat, men det henger (i mine øyne) sammen med alt det andre aussien kan ha i bagasjen. Hunder med mye mot og noe usikkerhet (og mye drifter oppå det igjen) kan bli vanskelige hunder å eie, og siden aussien er en ganske "komplisert" (i form av at de har/skal ha mye egenskaper imellom ørene) er det mye som kan slå feil ut, hvis du skjønner.

Jeg plages enda med min snåle aussie som aldri skjønner at hun ikke trenger å bjeffe av seg hodet når det kommer folk på døra. Jeg plagdes en del med at hun har vært usikker på folk i mørket, selv om hun er en ekstremt sosial hund som alltid er på jakt etter nye venner (man skjønner det når man møter henne, hehe) - MEN selv om jeg har plagdes med min litt skrullete aussie så har vi jo fått til mye også, og jeg tror vi kan få til mye bra når vi bare tør oss ut i lydighetsringen :D

Jeg mener og syns at en god aussie er noe av det nærmeste man kommer verdens beste hund, men jeg mener også at et veldig dårlig eksemplar er en uheldig ting å ende opp med, spesielt hvis man vil noe med hunden. Bor man langt uti skogen og ikke eier interesser innen hundesport er det en ting, men når man skal være aktiv med hunden sin er det så viktig å finne en som funker; helst uten så mye tårer og grå hår underveis..

Aussien kommer jo i så mange farge-variasjoner, at om du skal vente på en god hund med blå pels og blå øyne (og kort hale også kanskje? :)) så tror jeg du må smøre deg med mye tålmodighet, eller ta en stor sjanse. Hva du gjør er jo helt opp til deg, men jeg skjønner ikke hvordan man heller vil ha en blå hund enn en rød og BRA hund f.eks.. Fargen er jo det som kommer sist skulle en tro :whistle: Aussien er jo fantastisk å se på uansett om de er blå, røde, sorte, hvite eller gule... ;) Jeg hadde også lyst på en blue merle eller en red merle valp, men når dagen kom at jeg skulle få "velge" valp sammen med oppdretteren min så sto det mellom en blå og en svart/hvit... Noe inni meg sa at jeg måtte velge den svarte valpen, og jeg kunne ikke gjøre annet, selv om samboeren min syntes jeg skulle ta den blå valpen..

Nå 2,5år etter den dagen, så har jeg slitt litt med aussien min, men hun som endte opp med den blå valpen "jeg kunne hatt" har slitt MYE med sin hund, og endte opp med å kjøpe seg en border collie valp... Det er jo ikke fordi hunden var blå at det ble sånn, men hadde JEG fulgt fargeønsket mitt, så hadde jo jeg sittet med en hund jeg ikke følte at fungerte overhodet under trening og som jeg ville slitt MYE med i hverdagen..

4791760091_0852daa35a.jpg

4762085938_d25b906808.jpg

4568465413_10d1426db7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med på siden deres, og har snakket med hun som har kull nå. Men begge tispene der er solgt :frantics:

Ja, jeg får snakke med de og følge godt med :whistle:

Jeg har selv en blue merle tispe fra Aussieboxy, med fantastiske blå øyne og ingen hale :) ! En herlig hund med brukslinjer og et arbeidstempo som kan ta pusten fra noen og enhver! Min oppdretter er meget dyktig og jeg kan absolutt anbefale henne, men jeg tror nok du bør revurdere kravene dine ift. aussievalp.

Jeg er helt enig med Aussieglis, det er virkelig ikke farge det kommer an på, men arbeidslyst, helse, ditt aktivitetsnivå m.m. som bestemmer hva slags valp du kan ha.

Forøvrig vil du som oftest finne noe forsvar hos de fleste aussiene, mens andre kan ha mer. Forsvar, sammen med usikkerhet, krever ofte mye tid og arbeid og er en livslang prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

Jeg håper jo å finne en som oppfyller alle "kravene" mine :frantics: både i forhold til farge og gemytt :whistle:

Men jeg har etterhvert skjønt at en aussie kanskje kan bli litt mye for meg som ikke er blant de mest hundevante, så har begynt å se litt på border collie også.

Og jeg vet at jeg ikke kan velge utfra farge :) men synes bare de ser så nydelige ut! Men hele poenget mitt i forhold til farge på pelsen osv er å finne en hund som er noe spesiell, som ikke alle har.

Hvorfor tispe? Fordi de blir litt mindre enn hannhundene, og er enklere å dressere enn hannhundene. Hvertfall det jeg har opplevd og også blitt fortalt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, aussie kan kanskje være litt mye for deg, om du kun ønsker en fordi den er spesiell og ikke ser ut som alle andre, dessværre :wub:..

Har du tenkt på langhåret collie? den er ikke like krevende som aussien, men fortsatt en aktiv og arti skrue.. Vakker er den også! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, aussie kan kanskje være litt mye for deg, om du kun ønsker en fordi den er spesiell og ikke ser ut som alle andre, dessværre :wub:..

Har du tenkt på langhåret collie? den er ikke like krevende som aussien, men fortsatt en aktiv og arti skrue.. Vakker er den også! :wub:

Er jo ikke kun for hvordan den ser ut da :wub: Selv om det kanskje virker slik. Den passer ypperlig til det jeg skal bruke hunden til, samt at utseende tiltaler meg. Men jeg er redd for denne vokt biten..

Jeg liker ikke ansiktet til collien, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

Jeg håper jo å finne en som oppfyller alle "kravene" mine :wub: både i forhold til farge og gemytt :hmm:

Men jeg har etterhvert skjønt at en aussie kanskje kan bli litt mye for meg som ikke er blant de mest hundevante, så har begynt å se litt på border collie også.

Og jeg vet at jeg ikke kan velge utfra farge :hmm: men synes bare de ser så nydelige ut! Men hele poenget mitt i forhold til farge på pelsen osv er å finne en hund som er noe spesiell, som ikke alle har.

Hvorfor tispe? Fordi de blir litt mindre enn hannhundene, og er enklere å dressere enn hannhundene. Hvertfall det jeg har opplevd og også blitt fortalt. :wub:

Hæ, Aussien er for mye hund, så du har begynt å se på border collie? :wub: Tror nok du må revurdere den tanken der litt. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

Jeg håper jo å finne en som oppfyller alle "kravene" mine :wub: både i forhold til farge og gemytt :wub:

Men jeg har etterhvert skjønt at en aussie kanskje kan bli litt mye for meg som ikke er blant de mest hundevante, så har begynt å se litt på border collie også.

Og jeg vet at jeg ikke kan velge utfra farge :wub: men synes bare de ser så nydelige ut! Men hele poenget mitt i forhold til farge på pelsen osv er å finne en hund som er noe spesiell, som ikke alle har.

Hvorfor tispe? Fordi de blir litt mindre enn hannhundene, og er enklere å dressere enn hannhundene. Hvertfall det jeg har opplevd og også blitt fortalt. :wub:

Border Collie og det tror du blir lettere? Tror du skal sette deg ned å lese ordentlige raseprofiler og kikke innom på hjemmesider og lese godt om hverdagen med disse rasene altså!

Jeg har ikke sagt aussien er for mye hund. Jeg snakker om vokt innstinktet dens. Det har ikke border collien =)

Ehh. JO! De har vokterinstinkt! Som sagt les deg opp du og bruk litt bedre tid! Jeg har en bctispe og hu vokter, hu er usikker og jeg har jobbet MYE med henne. Som Aussieglis sier, det er mye jobb med aussie, det er det også med bc. Men det er forskjellig hva du må jobbe med. Men selvom du kan komme langt med en bc, så må du også spørre deg selv om du er klar for de eventuelle hverdagsproblemene som kan komme med både aussie og bc? Jeg har hatt usikkerhet, vokt, gjeting, stress(!) og annet på min tispe.. hun er 1 år nå og jeg jobber stadigvekk med dette.

Har ikke sett det noe sted jeg.. hmm.. Nei da blir det jo egentlig ett fett :hmm: haha

Det har du ikke sett noe sted? Seriøst? Da bør du ta opp en bok eller en fornuftig internettside om bc. Wikipedia er ikke godt nok der da altså! Jeg har nemlig møtt flere bc'r med vokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie og det tror du blir lettere? Tror du skal sette deg ned å lese ordentlige raseprofiler og kikke innom på hjemmesider og lese godt om hverdagen med disse rasene altså!

Ehh. JO! De har vokterinstinkt! Som sagt les deg opp du og bruk litt bedre tid! Som Aussieglis sier, det er mye jobb med aussie, det er det også med bc. Men det er forskjellig hva du må jobbe med. Men selvom du kan komme langt med en bc, så må du også spørre deg selv om du er klar for de eventuelle hverdagsproblemene som kan komme med både aussie og bc?

Det har du ikke sett noe sted? Seriøst? Da bør du ta opp en bok eller en fornuftig internettside om bc. Wikipedia er ikke godt nok der da altså! Jeg har nemlig møtt flere bc'r med vokt.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har hatt to aussier og tre border collier, og jo, hun sier at aussiene gjør mye mer ut av seg, og det tviler jeg egentlig ikke på. Selv om begge to er svært aktive raser, så går forskjellen mye mer på personlighetsforskjell mellom disse rasene. Hennes border collier har hvertfall alltid gjort mye mindre ut av seg enn det aussiene hennes har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...