Gå til innhold
Hundesonen.no

A. Landin's treningsmetoder


Ane

Recommended Posts

*Klipping fra "Supergodbiten"-emnet*

Jeg har vært mye hos Anders Landin i Sverige, er vel noen av verdens beste innen dresur. Ser at han også bruker mye av disse metodene du bruker, så for meg virker det som at du har peil da.

Jeg har også gått skolen hos Anders Landin og føler at jeg har skaffet meg masse kunnskap.. Har også vært mye på Krogstad herregård med Geir Kjellmann.

Nå er jo Anders Landin en mann for seg selv... Etter hva jeg har hørt så har han kaniner(?) i en kaninggård. Der kan man trene hunden på å ikke gå etter. Hunden vil selvfølgelig løpe etter kaninen, dette ender i at hunden blir "banka". Etter flere ganger, vil ikke hunden gå etter. Deretter går de over på fugler.. Kjekk fyr det der!

Han Anders Landin høres ikke helt god ut i mine ører! Og det overrasker meg ikke om han er en sånn "ikke godbit" mann som sitter på fuglehunden.no lignende sider og snakker nedstettende om de som trener med klikker, godbit eller bare positivt.

Et skikkelig sjarmtroll, den karen, skjønner jeg *ler*.

Jepp. Alle tiders sjarmtroll. Og han har kaningård. den brukes til å lære inn hunden hva nei er - med nettopp bank ja. Broren min var hos Landin med sin jakthund - og la meg si det slik - etter det besøket der gikk broderen over til 100 % positivt trening (han trener t.o.m. mer positivt enn meg!) Aldri i livet om broderen vil ha en dressur som baserer seg på traumatisering av små valper som han sa.

Jeg fikk broderens Landin DVD også. Du skal lære valpen din Nei mens den er liten nok til at du kan løpe i fatt den skulle den ikke lyde. Nei-kommandoen skal befestes så hardt at hunden aldri vil finne på å ikke lyde selv i voksen alder - og man skal banke den "en gang for alle". Ellers kan man på dvd-en få gleden av å se Landins egen "Zombie-gjeng" 5-6 hunder som alltid kan gå løse uansett provokasjon. Det er vel et av de mest bedrøvelige syn man kan se tror jeg.

Skulle nesten vært med på en trening der å sett med egne øyne, eller filmen.. Pappa vurerer faktisk å dra dit å trene. Idiotisk. Han er selv en ikke positivtrenende jakthundmann. Har prøvd å snakke vett til han, men er som å snakke til en vegg! :) Desverre.

Jeg ble så nysgjerrig på treningsmetodene til denne Landin-mannen at jeg søkte han opp på nettet, og ga meg i kast med "treningstipsene" hans, en 84 siders blekke lagt ut på nett. Og blant "tipsene" han så raust deler med almennheten er;

Valper skal smekkes på snuten, de skal tas og ristes etter nakkeskinnet, og vil ikke valpen lystre "hit" kommandoen du holder på å lære inn, så skal du på forhånd ha utstyrt deg med en neve grus så du har noe å kaste på hunden når den ikke hører (!) *gulp* Joda, det er sant. Det siste eksempelet kan du lese på side 11 i Träningstips av A. Landin. Et alternativ til steining av bikkja, kunne Landin raust tipse om; en bit kjetting kunne man også benytte til å kaste på utysket dersom pelsen ikke ville komme på kommando.

PS! Beklager off-topic, jeg så først etterpå at tråden står under "Fôr og ernæring".

Skal ikke avspore mer!

Er det noen her inne som har vært hos Landin, eller kjenner til han/metodene hans? Hva syns dere om treningsmetodene? Er det noen her inne som trener slik? Og det funker bra? For dere som ikke vet hvem han er så er han en veldig kjent "jakthundtrenermann"^

Er ute etter andres meninger om tema^ (Min mening ble vel klar i sitatene)

(Er usikker på om det er lov å diskuterer personer/personens treningsmetode. Hvis det ikke er lov, så får dere bare slette :icon_redface: Burde vel lese reglene enda en gang:p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært hos han, men har inntrykk av at han er flink. Hørt flere gode ord fra venner, men skal sjekke opp litt mer. Ble veldig nysgjerrige nå merker jeg.

Når det gjelder kanin så kunne det vært noe om han hadde brukt strøm, men det er ikke lov i Sverige. Samme gjelder for sau, så jeg vet ikke om de banker hundene eller slipper de sammen med illsint søye. Ingen av delene er bra og jeg mener helt klart at strøm er mest humant i aversjons dressur. Med strøm har man kontroll og god timing slik at det som regel funker, det har man ikke ved "bank" og juling av sau. Og tviler på at det er like effektivt, men det er min personlige mening.

Kunne gjerne strømmet mine hunder på kanin og rådyr slik som på sau.

Kommer tilbake med mer ang metodene når jeg får lest meg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kanin så kunne det vært noe om han hadde brukt strøm, men det er ikke lov i Sverige. Samme gjelder for sau, så jeg vet ikke om de banker hundene eller slipper de sammen med illsint søye. Ingen av delene er bra og jeg mener helt klart at strøm er mest humant i aversjons dressur. Med strøm har man kontroll og god timing slik at det som regel funker, det har man ikke ved "bank" og juling av sau. Og tviler på at det er like effektivt, men det er min personlige mening.

Bare for å presisere - kaninene er ikke ment som "kaninrenhets-trening" - men for å lære valpen "Nei". Kaninene utgjør en ekstrem provokasjon for spesielt jakthunder, det er for at fører skal tvinges til å bli usedvanlig hard for å få stoppet hunden og derved lære valpen et "Nei" en gang for alle. Landin mente broren min var for veik med hunden sin, og tok hunden et tak for å vise hvordan det skulle gjøres. Deretter irettesatte broren min hunden på samme måte - og angret skrekkelig etterpå - for hunden ble redd for hanog var det i flere dager etterpå. Da gikk brodern over til positiv trening og jeg fikk hans Landin dvd av han for broren min vil aldri se på den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt vanskelig å tippe det ettersom du svarte rett etter MonicaT sitt innlegg uten noen quote :hmm:

Okej :icon_confused: ja det kan jag förstå nu att det kan ha varit men jag skrev i full fart och tänkte inte på att quota. Men nu när jag faktiskt läst MonicaT sitt inlägg kan jag passa på att kommentera det också :)

Av det jag nu läst om hans metoder har jag inga tankar om att han är vidare flink. Jag tycker inte heller att ström är en human måte :lol: och jag hade aldrig tagit till den metoden själv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi skal gjette på hva du mener, så tror jeg du mener "*host* Sånn trener jeg hunden min også", jeg :D

:lol: Ojsan ja det blev helt fel då :) jag menade liksom *host* jag satte maten i halsen av att läsa den träningsmetoden :D och så hade jag aldrig tränat :D

NU har jag lärt mig att jag sa vara mer TYDLIG :D är bittelitt för rask ibland :D glömmer att tänka på om alla faktiskt förstår vad jag menar :icon_confused:

Och bara för säkerhetsskull i tillfälle jag inte fått klargjort vad jag menade så tar jag det en gång till :D

Jag menar alltså att den träningsmetoden är helt förkasslig :hmm: jag satte i halsen när jag läste det. Och att strömma hunden ser jag inte heller som ett humant sätt att träna hund på, vilket MonicaT anser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker inte heller att ström är en human måte :hmm: och jag hade aldrig tagit till den metoden själv.

Mener du dette også om sauerenhetskurs?

Min mor har en hund som lenge slet med ro i oppflukt etter x antall erfaringer på at det var kjempekult. Hun trengte da verken å bruke strøm eller pigghalsbånd eller noe som helst. De fikk tilgang på gode tamfugler i Sverige og så var det meste gjort med learn to earn og langline. Jeg kan ikke se at det er kjempevanskelig å lære en hund ro i oppflukt når mamma får det til :icon_confused::lol: De har også tre andre fuglehunder som har lært seg å samarbeide med fører på avstand uten kjettinger, strøm og hva som helst.

Men når det kommer til sauerenhetskurs, så er jeg ganske for strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du dette også om sauerenhetskurs?

Ehm sauerenhetskurs vet jag inte vad det är för något :icon_confused: så det kan jag inte svara på.

Men det jag svarade på var med tanke på det som skrevs i det första inlägget här som jag inte klarar att quota, det angående hur man ska träna valpar. Att man kan slå de med kätting osv. om de inte kommer när du ropar :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har en hund som lenge slet med ro i oppflukt etter x antall erfaringer på at det var kjempekult. Hun trengte da verken å bruke strøm eller pigghalsbånd eller noe som helst. De fikk tilgang på gode tamfugler i Sverige og så var det meste gjort med learn to earn og langline. Jeg kan ikke se at det er kjempevanskelig å lære en hund ro i oppflukt når mamma får det til :icon_confused::hmm: De har også tre andre fuglehunder som har lært seg å samarbeide med fører på avstand uten kjettinger, strøm og hva som helst.

Men når det kommer til sauerenhetskurs, så er jeg ganske for strøm.

Veldig enig med deg. Man kan fint trene en fuglehund uten å banke, bruke pigg og strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trener hunder (med strømhalsbånd) til å forstå at hunden ikke skal springe etter sauer.

Okej då har jag lärt mig det :D mitt svar på frågan är då NEJ :hmm:

Ehm nu kom jag på mig själv igen, vad svarar jag NEJ till liksom :)

Menade alltså svar till labbis som skrev om jag menar att det inte är en human måte även vad gäller sauerenhetskurs. Och haha då sks mitt svar vara JA och inte nej :D Alltså ja jag menar att det inte heller är en human måte ang. sauerenhetskurs :lol:

Puh sorry för vimsigt inlägg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg truffet mannen, men har sett en av DVDene hans. Og hvis jeg ikke husker feil hadde mannen en del fornuftig å si også, og noen gode tips. Men det blir jo som med alle hundetrenere, man er ikke enig i alt, så man siler ut det man føler kan passe seg og sin hund og lar resten gå inn ene øret og ut det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsan: Hvorfor er ikke strøm humant ? Har du overhode sett en hund blitt strømmet ?

Det er ikke sånn som på Donald at hunden blir grillet og pelsen står til alle kanter...

Strøm kan deles inn i 2 bruksområder:

1) Aversjonsdressur på bufe ( sau ). Her får hunden et støt idet den jager/viser interesse for å løpe etter sau. Støtet er litt vondt, men det er mest overraskelsen og timingen som gjør at hunden kobler sau=vondt/ubehag og ikke vil løpe etter sau mer. Om hunden allerede har erfart at å løpe etter sau er morsomt, er det vanskeligere å få den redd sauen fordi man ikke har overraskelsen på sin side. Dette må gjøre hos autoriserte instruktører fordi timing er ekstremt viktig. Feil timing kan slå uheldig ut, alle har vel hørt om hunder blir redd stein etc

Dette er få unntak, stort sett går det veldig bra. Om man ikke kan strømme hunden på sau, så er/var det normalt å slippe hunden inn i en sauebinge med en sint søye. Denne banken da livskiten ut av hunden. Her har man overhode ikke kontroll og mange hunder har virkelig blitt skadet av sauen. Jeg vil aldri i verden utsette mine hunder for noe slikt.

For oss med jakthunder så må vi ha bevis på at hunden ikke jager sau for å starte på konkurranser og få jaktkort.

2) Til dressur.

Her bruker man mildere strøm enn ved aversjonsdressur og man bruker dette på motsatt måte av klikker. På klikker kan man time belønningen/korrekt adferd på et tidels sekund og det samme gjør man med strøm, men da korrigerer man uønsket adferd. Den store forskjellen er at ved klikker så kan man ikke gjøre noe feil, mens ved strøm ( og all annen korrigering ) er timing viktig, for timer man feil kan man få store problemer med å rette dette opp igjen.

Jeg støtter bruk av strøm til aversjonsdressur, men ikke ellers. Grunnen er at man ved bruk av strøm ikke vet hva man avler på. Det skal ikke bli slik at man ved kjøp av fuglehund får så strie hunder at hvermannen ikke klarer å trene de. Og at man må være flink på strøm - som tross alt er et uhyre virkningsfult verktøy - for å få hunden til å fungere.

Det er mye mer humant å gi hunden et lite støt kontra annen ufin behandling av hunder, som å henge opp i strupehalsbånd, nesten drukning i myra, spark, filleristing etc

Det var mine tanker om strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsan: Hvorfor er ikke strøm humant ? Har du overhode sett en hund blitt strømmet ?

Det er ikke sånn som på Donald at hunden blir grillet og pelsen står til alle kanter...

Strøm kan deles inn i 2 bruksområder:

1) Aversjonsdressur på bufe ( sau ). Her får hunden et støt idet den jager/viser interesse for å løpe etter sau. Støtet er litt vondt, men det er mest overraskelsen og timingen som gjør at hunden kobler sau=vondt/ubehag og ikke vil løpe etter sau mer. Om hunden allerede har erfart at å løpe etter sau er morsomt, er det vanskeligere å få den redd sauen fordi man ikke har overraskelsen på sin side. Dette må gjøre hos autoriserte instruktører fordi timing er ekstremt viktig. Feil timing kan slå uheldig ut, alle har vel hørt om hunder blir redd stein etc

Dette er få unntak, stort sett går det veldig bra. Om man ikke kan strømme hunden på sau, så er/var det normalt å slippe hunden inn i en sauebinge med en sint søye. Denne banken da livskiten ut av hunden. Her har man overhode ikke kontroll og mange hunder har virkelig blitt skadet av sauen. Jeg vil aldri i verden utsette mine hunder for noe slikt.

For oss med jakthunder så må vi ha bevis på at hunden ikke jager sau for å starte på konkurranser og få jaktkort.

2) Til dressur.

Her bruker man mildere strøm enn ved aversjonsdressur og man bruker dette på motsatt måte av klikker. På klikker kan man time belønningen/korrekt adferd på et tidels sekund og det samme gjør man med strøm, men da korrigerer man uønsket adferd. Den store forskjellen er at ved klikker så kan man ikke gjøre noe feil, mens ved strøm ( og all annen korrigering ) er timing viktig, for timer man feil kan man få store problemer med å rette dette opp igjen.

Jeg støtter bruk av strøm til aversjonsdressur, men ikke ellers. Grunnen er at man ved bruk av strøm ikke vet hva man avler på. Det skal ikke bli slik at man ved kjøp av fuglehund får så strie hunder at hvermannen ikke klarer å trene de. Og at man må være flink på strøm - som tross alt er et uhyre virkningsfult verktøy - for å få hunden til å fungere.

Det er mye mer humant å gi hunden et lite støt kontra annen ufin behandling av hunder, som å henge opp i strupehalsbånd, nesten drukning i myra, spark, filleristing etc

Det var mine tanker om strøm.

Jeg er enig.

Jeg er veldig imot bruk av strøm til dressur, selv om jeg syns det er mer humant enn å heise hunden etter et strupehalsbånd, så skal ingen av delene forekomme syns jeg. Verken bruk av strøm i dressur, kasting av kjetting eller ting etter valper, drukning i sparking hører hjemme i hundetrening, selv om det ene er bedre enn det andre.

Jeg syns problemet er at mange fuglehundfolk tar så lett på det. Lystrer ikke hunden så kjører de beinhard dressur, og fungerer ikke det, så bruker de strøm. Når strøm funker og hundene til slutt går bra på jakt, så avles disse hundene videre på. Det de egentlig fører videre er beintøffe hunder som er umulig å nå inn til i jaktsituasjon, med mindre man bruker strøm, og da er den onde sirkelen i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett på hjemmesiden til denne personen, men jeg synes jo metodene hans høres helt forferdelig ut. Jeg er imot bruk av strøm utenom når det blir brukt for å få hunder sauerene. Jeg tenker liksom at da må man faktisk velge det minste av flere onder. Og da mener jeg det minste onde er å gi hunden et støt i riktig timing når den løper etter sauen, enn å banke hunden et titalls ganger for at den løper etter sauen og det blir garantert dårlig timing. Det fører jo bare til at hunden blir redd eier, og ikke sau...

Vi bruker jo også samme metode på hester og kyr, for at de skal holde seg innen et område. Kyrne blir "strømmet" når de skal ut for første gang, for at de skal lære seg å holde seg unna gjerdet. Hvis de ikke har strøm på gjerdet, og kommer seg ut kan de bli påkjørt, eller skade seg på andre måter. Der er også det å ha strømgjerder det minste onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsan: Hvorfor er ikke strøm humant ? Har du overhode sett en hund blitt strømmet ?

Det er ikke sånn som på Donald at hunden blir grillet og pelsen står til alle kanter...

Strøm kan deles inn i 2 bruksområder:

1) Aversjonsdressur på bufe ( sau ). Her får hunden et støt idet den jager/viser interesse for å løpe etter sau. Støtet er litt vondt, men det er mest overraskelsen og timingen som gjør at hunden kobler sau=vondt/ubehag og ikke vil løpe etter sau mer. Om hunden allerede har erfart at å løpe etter sau er morsomt, er det vanskeligere å få den redd sauen fordi man ikke har overraskelsen på sin side. Dette må gjøre hos autoriserte instruktører fordi timing er ekstremt viktig. Feil timing kan slå uheldig ut, alle har vel hørt om hunder blir redd stein etc

Dette er få unntak, stort sett går det veldig bra. Om man ikke kan strømme hunden på sau, så er/var det normalt å slippe hunden inn i en sauebinge med en sint søye. Denne banken da livskiten ut av hunden. Her har man overhode ikke kontroll og mange hunder har virkelig blitt skadet av sauen. Jeg vil aldri i verden utsette mine hunder for noe slikt.

For oss med jakthunder så må vi ha bevis på at hunden ikke jager sau for å starte på konkurranser og få jaktkort.

2) Til dressur.

Her bruker man mildere strøm enn ved aversjonsdressur og man bruker dette på motsatt måte av klikker. På klikker kan man time belønningen/korrekt adferd på et tidels sekund og det samme gjør man med strøm, men da korrigerer man uønsket adferd. Den store forskjellen er at ved klikker så kan man ikke gjøre noe feil, mens ved strøm ( og all annen korrigering ) er timing viktig, for timer man feil kan man få store problemer med å rette dette opp igjen.

O kära dig, jag har då aldrig ens tänkt tanken att det är som i Donald :icon_confused: men det är inte humant att strömma sin hund även fast den inte blir grillad så pälsen står åt alla håll. Men jag kan ju bara prata för mig själv och jag tycker inte att strömming är humant och jag hade aldrig använt det i mitt hundhåll. Tycker inte att ström är okej i någon form av de 2 olika bruksområdena du nämnde.

Men jag vill tillägga att jag inte är insatt i sauetreningsting så mitt synspunkt går utifrån det.

Jeg er enig.

Jeg er veldig imot bruk av strøm til dressur, selv om jeg syns det er mer humant enn å heise hunden etter et strupehalsbånd, så skal ingen av delene forekomme syns jeg. Verken bruk av strøm i dressur, kasting av kjetting eller ting etter valper, drukning i sparking hører hjemme i hundetrening, selv om det ene er bedre enn det andre.

Jeg syns problemet er at mange fuglehundfolk tar så lett på det. Lystrer ikke hunden så kjører de beinhard dressur, og fungerer ikke det, så bruker de strøm. Når strøm funker og hundene til slutt går bra på jakt, så avles disse hundene videre på. Det de egentlig fører videre er beintøffe hunder som er umulig å nå inn til i jaktsituasjon, med mindre man bruker strøm, og da er den onde sirkelen i gang.

Ja men det är ju en ting, man kan alltid jämföra vad som är mer humant. Men jag tänkte att det skulle finnas andra sätt att träna hund med saueting än ström eller bank liksom, men utifrån det jag läser nu verkar det som man måste välja ström eller bank och då är det ganska sorligt. Men jag antar att sånn saueträning inte är mitt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det är ju en ting, man kan alltid jämföra vad som är mer humant. Men jag tänkte att det skulle finnas andra sätt att träna hund med saueting än ström eller bank liksom, men utifrån det jag läser nu verkar det som man måste välja ström eller bank och då är det ganska sorligt. Men jag antar att sånn saueträning inte är mitt tema.

Jeg antar at du aldri har opplevd sau+hund-problematikken siden du er så i mot å benytte den eneste sikre metoden for å avvenne hund fra å jage sau. Jeg er heller ikke for å bruke strøm i vanlig trening av hund, men når det kommer til hund og sau ser jeg at det neppe holder å vifte med en pølsesnabb når hunden først har fått teften av sau. Det er temmelig sterke drifter som er ute og går når det gjelder både jakt og gjeting og kan neppe sammenlignes med å lære hunden "sitt" og "dekk".

Vet du hva som kan skje om hund jager sau ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...