Gå til innhold
Hundesonen.no

A. Landin's treningsmetoder


Ane

Recommended Posts

O kära dig, jag har då aldrig ens tänkt tanken att det är som i Donald :icon_confused: men det är inte humant att strömma sin hund även fast den inte blir grillad så pälsen står åt alla håll. Men jag kan ju bara prata för mig själv och jag tycker inte att strömming är humant och jag hade aldrig använt det i mitt hundhåll. Tycker inte att ström är okej i någon form av de 2 olika bruksområdena du nämnde.

Men jag vill tillägga att jag inte är insatt i sauetreningsting så mitt synspunkt går utifrån det.

Ja men det är ju en ting, man kan alltid jämföra vad som är mer humant. Men jag tänkte att det skulle finnas andra sätt att träna hund med saueting än ström eller bank liksom, men utifrån det jag läser nu verkar det som man måste välja ström eller bank och då är det ganska sorligt. Men jag antar att sånn saueträning inte är mitt tema.

Du burde aldri få deg jakthund tydeligvis. Skal den jaktes med, noe jeg syns man bør gjøre når man har setter/vorsteh osv, så må den strømmes. Syns du det er bedre å nekte hunden å jakte? Nekte å la den løpe løs?

Eller syns du det er bedre at sauer kanskje dør fordi du ikke vil at hunder skal strømmes?

Eller syns du det er bedre at hunder avlives fordi de angriper sau, fordi de aldri ble strømmet?

HVA er mest humant?

Jeg vet at folk har fått hunder sauerene uten bruk av strøm, men 1) du får ikke noe bevis på det og 2) på mer driftige hunder vil strøm være MYE sikrere for å minske sjansen for gjentakelse, 3) strøm er "enkelt" og gjøres en gang i blant, det er ikke noe som krever laaang trening. Og som MonicaT sier, noen slipper heller hunden inn til en hissig søye. Syns du det er mer humant? Siden det ikke innebærer strøm liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P allright. Slapp av, jag har sagt det jag tänker och sånn är det. Som jag skrev så kan jag prata för mig själv, och nej jag har aldrig tänkt skaffa mig en jakthund, är inte det minsta intresserad av jakt. Men det är OT. Denna tråden handlade om vad man tycker om A. landins träningsmetoder och jag har svarat vad jag tycker om dem som jag läst om här. I tillägg till att jag laggt till att jag inte har erfarenhet med fårträningsting med hund. Och utifrån det kommer mina synspunkter.Färdig :D

Tycker föresten också att eftersom man kommit så långt med att utveckla olika träningsformer osv. så borde det finnas ett annat sätt än ström eller bank. Är liksom pest eller kollera. Om man måste välja mellan de 2 så är ju ström mer humant ja för det får inte hunden någon dålig erfarenhet från sin människa vilket den får om den får bank. Men oavsett så hade jag aldrig velat använda ström på min hund, men nu håller jag inte på med fårträning eller jakt så det är ju greit. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to siste talende (m.fler) når det kommer til strøm og sau. For endel hunder så er det nødvendig for at man skal kunne bruke dem til det de er avlet for. Skal man delta på jaktprøver med stående fuglehund så er det et krav om sauerenhetsbevis, enkelte områder krever også det for å få tilgang til jakttreningsområder etc. Der blir det å velge mellom to onder, og i det tilfellet ville jeg valgt strøm. Strøm for å få hunden til å sette seg på fløytesignal/kommando, holde apporten (mye brukt i enkelte land på retriever faktisk, ble overrakset da jeg kom over div. treningsvideoer med sånt), o.l derimot - syns jeg ikke noe om. Labbis sa vel igrunn det jeg tenkte om det lengre opp her.

Og Landin sine metoder er ikke noe for meg. Har lest igjennom treningstipsene hans (ligger ute i pdf oversatt til bl.a norsk). Å trene slik det er beskrevet der hadde tatt fra meg all gleden jeg har av hundetrening i alle fall. Han beskriver jo blant annet hvordan man skal eskalere i korrigeringen sin hvis hunden ikke viser total underkastelse. Først skal man korrigere relativt mykt (og det kan jo være så mangt, forslag er grep over nakken, eller et smell over snuten - relativt er visst ifh til hvor "hard" eller myk hund du har ..), om det ikke funker skal man ta hunden "en gang for alle" - og denne korrigeringen skal være en befestelse av din posisjon som flokkleder, om hunden ikke underkaster seg totalt - så skal man ta enda hardere i til den virkelig viser "hvor snill og liten den er" - dvs hengende hale og slukøret blikk. Om hunden ikke responderer bra på treningen så er det visst hovedsaklig 1. fordi man ikke er konsekvent nok eller 2. man tar ikke hardt nok i i korrigeringen. Nei, det blir helt feil for meg å skulle basere hundetreningen på noe slikt. Hele veien skal man korrigere hunden, og ved manglende respons ta hardere i. Det vrenger seg i magen min av sånt. Å korrigere hunden, greit nok, men må man virkelig ty til røsking, smell over snuter, nakkegrep osv i treningen? :D At man i tillegg skal kaste kjetting/småstein på valper som ikke lystrer innkalling gjør meg virkelig ikke noe mer åpensinnet for metodene til denne mannen, tvert i mot. "Ta i det du trenger for å få resultater relativt raskt", "på enkelte jaktidioter kan det bli snakk om ganske harde tak", ".. da med ganske så kraftige korrigeringer ved det minste tegn til ulydighet", Hunder som ikke vil avlevere ".. gir et slag over nesen. Tilstrekkelig hardt så de slipper, men ikke mer". At hunder syns "lydighetsapporteringen" er ubekvem er ikke noe problem. "Har du en "tøff" hund kan det være ganske nødvendig med ganske så kraftige korrigeringer" (om den legger ned apporten bevisst) etc.

Ja, jeg har lest grundig igjennom pdf-en med treningstips fra valp til voksen, for å se om det var noen gode tips å ta med seg, og noen var det jo - men de druknet dessverre i blant annet sitatene jeg har med, og ellers all snakken om korrigeringer, hunder som må underkaste seg (dvs ikke logre etter at du har tatt i dem, halen skal henge etc. Nei, absolutt ikke noe som passer inn i mitt hundehold, rett og slett.

Herer den norske oversettelsen, for de som er interessert i å lese den selv. Man får jo et greit inntrykk av hvordan han mener hundene bør trenes. Han bruker forresten godbit under noe av innlæringen, men går kjapt over til "krav" og #lederskap", og noe av innlæringstipsene hans er ikke så harde - vel, frem til kravfasen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D allright. Slapp av, jag har sagt det jag tänker och sånn är det. Som jag skrev så kan jag prata för mig själv, och nej jag har aldrig tänkt skaffa mig en jakthund, är inte det minsta intresserad av jakt. Men det är OT. Denna tråden handlade om vad man tycker om A. landins träningsmetoder och jag har svarat vad jag tycker om dem som jag läst om här.

Dette er et diskusjonsforum, og jeg kan ikke se hva som er så OT med at vi kommenterer det du mener?

Men det er jo interessant å høre hva motstandere av strømming på sau mener alternativet er?

Angående metodene hans, så blir man liksom ikke overrasket lenger. Det dukker alltid opp raringer med de mest kreative og "slemmeste" treningsmetodene. Det værste er at dette tydeligvis er en etterspurt mann som mange ser opp til, og mange prøver nok å kopiere metodene hans fordi han har resultater å vise til. Klarer ikke folk å se at kjetting etter valper er riv ruskende galt? :P Det burde vært ulovlig å trene slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele artikkelen enda, men jeg reagerer på mange ting her. For det første så uttrykker han indirekte i språket at han er sint på hundene. Han ser på hunden som noe som lever for å underkue seg mennesket. Jeg kjenner jeg blir ekstremt provosert av noe av det han sier, men selvfølgelig har han noen normale tips og som ikke innebærer vold.

Jeg er ganske sikker på at hvis jeg hadde kastet stein på DIna om hun ikke kom på innkalling, ville hun aldri kommet. Det som skremmer meg er å tenke på at mennesker som kanskje ikke har noen erfaring med trening av hunder, og som ikke klarer å være kritisk til hva "profesjonelle" hundetrenere sier, kan virkelig skade en stakkars valp/hund ved bruk av disse metodene.

Jeg syntes han virket uprofesjonell og sint i måten han skriver på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er at dette tydeligvis er en etterspurt mann som mange ser opp til, og mange prøver nok å kopiere metodene hans fordi han har resultater å vise til. Klarer ikke folk å se at kjetting etter valper er riv ruskende galt? :D Det burde vært ulovlig å trene slik

Ja, det er han! Det er mange av pappas jakthundvenner som har vært der, og han får stadig tips om å dra dit.. "Han er så utrolig flink". Tror han skulle dit en gang med noen av de.. Forferdelig! Syns synd på hundene våres jeg :P Men hva kan jeg si for å stoppe han liksom? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper ble avvent i sommer med et "nei! kom tilbake" og pølsebiter han. :P Etter det løp han ikke etter mer sau.

Men nå er han ikke en hardcore jakthund heller. :D

Våra jakthundar (vorsteh och setter) har lärt sig att ignorera får med hjälp av belöningar, tillvänjning och kontroll. Det har inte varit svårt. Tyvärr fick de båda stöt i förbindelse med sauebeviset, trots att de absolut inte jagade (settern fick till exempel stöt efter en halvtimma i fårhagen, för att hon inte såg tillräckligt rädd ut när ett får gick fram och nosade på henne). Det ledde till att de tillfälligt blev MER intresserade av får än vad de var tidigare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...