Gå til innhold
Hundesonen.no

Middagstips


laikamor

Recommended Posts

Ja, da lurer jeg på om dere har noen middagstips for èn person? Jeg bor jo nå på hybel, og til nå har det blitt mye av det samme til middag.

Jeg er ganske kresen av meg, liker ikke grønnsaker (eller, jeg liker ananas, agurk og tomat). Jeg er veldig glad i kylling, kjøtteig, og egentlig kjøtt i det hele tatt. Jeg liker ikke noe pasta, men er veldig glad i ris :lol: Ikke så veldig glad i poteter heller, men går ann å spise om det er noe godt tilbehør. Pommes frites er veldig godt, men har ikke varmluftsovn, og da smakte den ikke godt (pluss at jeg hadde en liten porsjon med pommes frites i steikeovnen i ca. 40 min uten at den var ferdig, selv om det sto hele posen skulle stekes i 20-25 min):icon_confused:

Jeg liker heller ikke ost, men har blitt litt bedre i det siste (har veldig lyst til å like det), så det går i SMÅ mengder :lol:

Så, ja, noen tips til en kresen person? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er veldig enkel og god mat det, problemet er bare det at jeg har nesten levd på kylling&ris, ferdigpizza, nachos og taco etter jeg flyttet :icon_confused: Blir liksom ikke så mye variasjon. Men, idag skal jeg lage hamburger fra bunnen av, det er hvertfall enkelt og godt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du er så kresen er det ikke lett å variere heller :icon_confused: Liker du "eksotiske" sauser som tikka masala, sursøt, bbq osv? Da får du iallefall variert på smakene. Torogryteretter er også lettvint. Men, jeg må jo bare si at det ikke er så innmari sunt med bare ris og kylling, iallefall ikke om du bare bruker hvit ris.. Hva med fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det som er problemet med å være så kresen på maten. Har veldig lyst til å like mye av den maten jeg ikke iker, men jeg klarer det bare ikke :icon_confused:

Har ikke smakt tikka masala osv, men vil mesten tro jeg liker det. Jeg pleier egentlig ikke å ha noe saus på risen men, kan jo prøve med noen forskjellige sauser.

Liker noen av gryterettene, så kan nok kjøpe inn noen forskjellige av dem, det har jeg faktisk ikke tenkt på :lol:

Vet det ikke er så sunt, men er ikke akkuratt den som er sunnest av meg heller. Fisk går greit det innimellom, men ikke for ofte :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye god fisk, det må ikke være tradisjonell kokt fisk vettu. Mange av de panerte frossenvariantene er veldig gode. Med tomat eller agurksalat og litt rømme har du kjempefin middag. Gryterettene er fine de, litt mye salt, men men.. Om du har oppi bønner og ananas, blir det en helt annen smak også, og du kan droppe kjøttdeigen. Ellers, husk at kjøttdeig kommer i tre varianter, den vanlige av oksekjøtt, den av kylling og den av svin. Varier med disse også, det er sunnere for deg. Liker du lasagne? Litt pasta er det jo, men fin å variere med. Moussaka er det poteter i, men fortsatt nam nam. Hva med lapskaus eller grønnsaksuppe, er kokte grønnsaker bedre enn rå? Stekt paprika, løk og squash er kjempegodt tilbehør til annen mat, sunt også.

Og den ovnen din, jeg ville fått sjekket termostaten på den, da pommes frites IKKE skal bruke 40 min, det høres jo vilt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være noe feil med stekeovnen din om den ikke steker pommesfritsen?

Men ellers så liker du potetmos?

Ellers så kan du jo lage Taco, (blir jo ikke så ekstremt dyrt om du ikke spiser så masse grønnsaker)

Løvbiff? Kalkun "løvbiff" (sånn flat "kjøttkake" laget av kalkunkjøtt)

Pannekaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg er f.eks veldig glad i fiskepinner osv. Jeg er ikke veldig glad i rød fisk, liker best hvit :icon_confused:

Lapskaus og grønnsakssuppe er æsj :lol: Liker grønnsaker bedre rå enn kokte. Gulrøtter er f.eks veldig gode rå, men smaker ekkelt når de er kokte.Sqash tror jeg aldri jeg har smakt, og løk er jeg ikke noe fan av. Paprika går ann :lol:

Angående ovnen, alt annet blir godt stekt, bare pommes friten som ikke ble ferdig. Uansett liker jeg best pommes frites stekt i varmluftsovn, smaker liksom mye bedre da :lol:

Føler meg veldig utakknemlig her, men er veldig glad for svar altså :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være noe feil med stekeovnen din om den ikke steker pommesfritsen?

Men ellers så liker du potetmos?

Ellers så kan du jo lage Taco, (blir jo ikke så ekstremt dyrt om du ikke spiser så masse grønnsaker)

Løvbiff? Kalkun "løvbiff" (sånn flat "kjøttkake" laget av kalkunkjøtt)

Pannekaker?

Ikke veldig fan av potetmos, nei. Smaker liksom litt tørt :icon_confused:

Taco er veldig godt, men blitt litt mye av det etter at jeg flyttet.

Løvstek er også veldig godt, det vil jeg snart ha :lol: Det er lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i gode butikker med stort utvalg, og se hva som finnes. Virkelig studer hyllene, for å finne ting du kan like.

På kjøttfronten har du for eksempel biffstrimler, biff i ulike varianter, kotelett, stek (mye arbeid, men del opp i porsjoner, frys ned, og ha kjappe mdidager senere). Det kan jeg ikke se er nevnt i tråden. Det er masse forskjellig kjøtt å ta av, og følg med i butikkene så er det gjerne tilbud å benytte seg av.

Kylling kan også varieres - lår, vinger, hel kylling stekt, filet, delt i biter til salat, også videre.

Fisk og sjømat - igjen, finn butikker med gode utvalg, og få tilberedningstips. Husk at fiskekaker og fiskeboller også er fisk, for å få mer sunne alternativ i kosten. Hva med reker og slikt?

Pølser finnes i ulike fasonger og varianter.

Tilbehør: Kokt ris, spaghetti, diverse pasta (det er mange varianter), grønn salat, potetsalat, potetstappe, pommes frites, kokte poteter, stekte poteter, tortillas, pitabrød, rundstykker.

Grønnsaker - kjøp grønnsaker du aldri har forsøkt før for å se om du kan finne nye ting du liker, det har jeg blitt flinkere til.

Hvis du foretrekker rå grønnsaker, kan du lage gode salater med råkost. Jeg er egentlig kresen på grønnsaker, men koser meg med en salat som har agurk, ruccola, isbergsalat/kinakål/hodekål, raspet gulrot, kålrotbiter, eplebiter, maiskorn, pinjekjerner, rødløk, raspet ost, og eventuelt makaroni for å gjøre den mer mettende. Bare prøv deg fram, utforsk butikkene, og sjekk oppskrifter på nettsider som Matprat, også videre.

Sauer - det er masse å få både som pulver og på glass. Kjøp noe, sjekk om du liker det, ikke kjøp det igjen om det ikke var noe godt.

Ellers - kjøp spekeskinke og lag eggerøre, kos deg med det og en grønn salat, loff og godt smør. Enkelt og godt.

Omelett - ha pølsebiter, biffbiter, skinkebiter, tubeoster og annet som tilbehør.

Lag gjerne doble porsjoner når du er i gang, og frys halvparten - så må du ikke pønske ut oppskrift hver dag.

Dessuten må en ikke ha middag hver dag. Kjøp rundstykker som kan ligge i fryseren, stek to-tre og kjøp noe ekstra godt pålegg, og ha det som et rikere og bedre brødmåltid en dag middagslysten er på bånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres kanskje litt frekt ut, men lær deg å like mat! Jeg spiste ikke grønnsaker før jeg heller, men da jeg ble vegetarianer var jeg rett og slett nødt til å spise et variert utvalg av grønnsaker for å få i meg det jeg trengte. Nå elsker jeg å eksperimentere med forskjellige grønnsaker og tilbehør, og det har bare blitt bedre av at jeg bor på hybel og dermed alltid lager maten min selv, og bare til meg. Prøv å finne noen oppskrifter på f.eks. matprat.no som ser gode ut, men som inneholder ingredienser du kanskje umiddelbart ikke faller for. Bruk deretter litt tid på å lage det, og gjør det til et måltid rett og slett - ikke spis foran tv-en eller pc-en, men konsentrer deg om maten og prøv å smake.

Jeg kan gjerne legge ut noen mer konkrete tips i morgen eller noe (har ikke tid nå). Det lønner seg virkelig å lære seg å like litt flere ting (for ja, det er mulig). Å overleve på kylling, ris og ferdigpizza resten av livet er ikke bare kjedelig og usunt, det er også dyrt! Ferdigmat er alt for dyrt i lengden, særlig sammenlignet med hvor mye bedre mat man selv kan lage fra bunnen av (til en billigere penge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, skal prøve det etter hvert da :icon_confused:

Lønner det seg da å finne store poteter?

Ja, men de potetene som er allerede pakket inn i butikkene er dyre, i forhold til å finne litt store poteter på potetdisken isteden :lol:

Og bakt potet er kjempegodt med feks mais, rømme, krydder smør, litt ost og skinke , bacon osv, det er stooor mulighet for å variere med bakt potet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...