Gå til innhold
Hundesonen.no

Strider og Shy


TonjeM
 Share

Recommended Posts

Da skal jeg forsøke meg på litt bilder fra photobucket ( :) )..

Strider har nå bodd her i over 3 uker sammenhengende - og det er som han alltid har vært her..

Igår mistet han alle 4 hjørnetenner som egentlig har virket som de var støpt i betong - men de datt nå ut alle sammen i løpet av gårdagen!

Han sover mye - men er særdeles aktiv når han er våken.. Vi gruer oss til at han skal være hjemme alene i 10 timer 2 dager i uken fra februar, driver og tenker på "home makeover" - kan nok bli en del modifikasjoner på møblement etc mens vi er på jobb tenker jeg (Hurra for gamle morkne møbler og billige Ikea-sofaer!)

Jeg sliter litt med at han er så skrekkelig mammadalt - trener mye på at han får ikke være med meg overalt. Det er faktisk lettere å forlate huset enn å gå på do!

Nyttårsaften kjørte vi avgårde pga voldsom rakett-oppsending rett ved siden av huset vårt. Vi dro til Skarnes og fikk masse raketter der - litt på avstand. Men Strider bryr seg ikke om raketter han, verken glimt, eller hyl eller smell. Det han derimot ble rimlig forbanna på var biler som kjørte forbi oss! De der røde baklyktene som forsvant foran oss, hisset han veldig opp - de skulle tas frekkasene! (Han hadde kanskje hatt en fremtid innenfor UP..)

Og så en litt artig greie jeg har nevnt før - Strider har gått rundt og slått av ovnene våre. Jeg kjeftet på gubben for å slå av el-ovner - når vi ikke fyrer eller holder på å fyre opp, så skulle ovnene være på når det var så kaldt! Og gubben stakkar, tok imot.. så ser jeg tilfeldigvis en dag at Strider trykker snuten på en av ovnene - klikk - og ovnen var slått av.. lille lømmel! Nå er alle knottene smurt inn med eddik og blir det jevnlig..

Men så var det litt bilder da.. Jeg synes Strider ser kraftig ut men han er ikke spesielt tjukk når man kjenner på ribbeina, og Jeanette sier at det er det man skal gå etter - så da gjør vi det - han er aldeles passe :)

Her er bilder fra skogstur søndag 2. januar!

strider_p_tur.jpg

Vi går på med freidig mot!

strider_ser_p_skogen.jpg

Var det noe gøy borti der?

strider_oter.jpg

Oter???? Trodde vi hadde kelpie jeg *må huske å klage til oppdretter*

strider_fly_ly.jpg

Bakkekontakt er for pingler!

strider_kark.jpg

Lykken er en "storebror" som kan gjetes!

strider_titt_titt.jpg

Tenkt meg til Kina jeg..

strider_graver.jpg

Ready or not, China here I come!

strider_kamuflasje.jpg

Fant ikke Kina jeg..

Og så et bilde fra tidligere i høst, lille basenji flykter fra valp.. det er litt grinning på snuten der men Strider hadde akkurat dratt henne i halen (den stikker ut bak stolen der..) og er så i ferd med å tygge i stykker stolen - gamle damer blir sure av sånt! (Og ja, lille basenji er gammel.. :) )

amy_strider1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og her kommer Shy - Maiskis Obsidia! Da er Shy på norsk jord, trygt forvart i Casa DeepEyes og jeg aner en medeier som kommer å ha tungt for å gi slipp.. Hun virker vanvittig fin - uredd,nysgjerrig,

Begynner å bli stor gutt Strider nå, muligens verste fjortis-alder. Han har markert inne en gang (fikk øyeblikkelig veldig negativ respons på det, og så langt, har det ikke gjentatt seg). Og så har vi

Idag har vi hatt med kamera på tur, så da må det jo inn i tråden her! Men starter med litt utenomsnakk. Vi har begynt å kalle Strider for Psykopaten (!) Han savner visst ikke Tomsingen i det hele t

Posted Images

Søteste ekorn-lømmel! Han høres jo nesten ut som en basenji med sine ovn-avskruningstriks som resulterer i gubbe-kjeft. Tenker han humret for seg selv jeg! Men Amy må lære han bedre opp- tenk å bli tatt slik på fersken da!

Også søteste gamlemor da :) Flere bilder takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperament har han så det holder ja! :) Ingen som skal plukke han på nesa nei! Han er jo en fantastisk blanding av steintøff og supermyk på en gang :)

Men får se å få til mere bilder - har funnet både kamerakabel og lært meg photobucket så da så!

Og så må jeg ta en tur til Jeanette med han etterhvert her sånn at vi kan se på bittet hans.. jeg synes det ser strålende ut men har ikke så skrekkelig greie på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har nok å henge fingra i. :o:) Og vi forventer besøk til sommern!

Og så et bilde fra tidligere i høst, lille basenji flykter fra valp.. det er litt grinning på snuten der men Strider hadde akkurat dratt henne i halen (den stikker ut bak stolen der..) og er så i ferd med å tygge i stykker stolen - gamle damer blir sure av sånt! (Og ja, lille basenji er gammel.. :P )

amy_strider1.jpg

:) Stakkars lille Basenjien, tenk å ha en ekkel valp i halen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Idag er en skrekkelig dag siden lille basenji dro til regnbuebroen, men jeg forsøker å muntre meg best jeg kan allikevel - og hva er bedre enn å oppdatere tråden til ekorn-gærningen..

Han ble veiet idag - og Strider veier bare 11.8 kg, så store karen er han ikke. Jeg aner ikke hvordan jeg skal måle høyden på han så det er helt ukjent.

I helgen forsøkte jeg å få tatt oppstillingsbilder av han.. det er nok et større prosjekt, som kanskje bør innledes med å lære inn stå-kommando. Fankern for en liten sprellemann altså - noen dårlige bilder ble det men siden jeg er ukritisk så kommer de her:

Oppstillingen ble elegant til en råkjapp sitt..

strider_sitt.jpg

Så vi prøvde igjen og gubben satte igang motoren på kameraet - de 2 bildene under er i serie - sjekk logrehalen! Selv med "motorfunksjonen" ble bildene uklare - her snakker vi om "greased lightning" altså :getlost: Men er han ikke nyyyyydelig, Strider'n?

strider_kaver2.jpg

strider_kaver1.jpg

Når det gjelder trening, så er jo alle flinke til å trene sine - og vi er da flinke vi og! Strider blir trent hver eneste dag, men jeg er nok ingen stor systematiker.. nå om dagen driver vi og terper på sitt, dekk, gå baklengs, target på finger og tråkke på musematte. Jeg synes ikke vi er i mål for han blander lett kommandoene når jeg sier dem (jeg tjatrer mye må innrømmes, sier kommandoene med variabelt trykk etc - helt håpløs) men håndtegn funker fantastisk mye bedre.

Og så har vi "annen" trening da.. sånn lek&moro. Ute på tur blir det fort litt øving i hobby-duft-diskriminering. Jeg finner en liten pinne eller en kongle, og kaster den oppi en haug med pinner/kongler så skal Strider'n finne akkurat den jeg har tatt på. Inne så kjører vi gjenstandssøk, jeg viser han en gjenstand (han synes gjenstander er veldig moro..) og så gjemmer jeg den et stykke unna der han ikke ser det (trener vi samtidig på sitt&bli..) og så skal han hente akkurat den gjenstanden. Og sånne ting synes han er sinnsykt moro (nesten like gøy som drakamp med fille, den ultimate underholdningen for unge fremadstormende kelpiser).

Men - han er like dårlig på å lete som gubben min! Typisk mann altså, finner man det ikke fort så kommer man tilbake og vil ha hjelp. Så jeg forsøker å få opp utholdenheten ved å ikke gjøre det for vanskelig men samtidig gjøre det gradvis vanskeligere.. men kjære vene han er så ung enda, bare liten drittunge!

Ellers så fikk dyrlegen se på tennene hans idag (Jeanette - det er klin umulig å få tatt bilde av tenna hans altså!!). Han har litt smal underkjeve slik at hjørnetennene nede støter litt i gommen oppe, men dyrlegen mente at det ville rette seg av seg selv og var ikke noe å bekymre seg for.

Så til slutt et spørsmål - Strider vil forferdelig gjerne jage biler :wub: Det innebærer at han må gå med langline/i bånd her hjemme i hagen for jeg er livredd for at han skulle bli påkjørt. Han er en svært lydig liten kar når det gjelder innkalling, men man vet jo aldri -så det tar jeg ingen sjanser på. Men når vi er ute i veien her og det kommer en bil og han begynner å kjase etter biolene - skal jeg poke/nappe han og få oppmerksomheten på meg eller overse? Er dette noe han vil vokse ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine Stridergutt :getlost: Vi vil gjerne komme på besøk en gang og hilse på nabo og trene spor altså! :D Ikke er også litt trang i underkjeven enda, men min erfaring er at det kommer seg veldig i denne alderen :D

Angående bilen hadde ikke jeg turt å gjøre noe annet enn å sette inn min fulle stemme og få stoppet det en gang for alle. Å jage biler er en altfor farlig hobby til at jeg hadde turt å prøve noe annet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine Strideren :getlost:

Den der er ikke store gutten nei! Men han var jo nesten halvparten hele veien, lille jordfreseren :D

Anngående bilene: Om han ikke har gitt seg til nå så hadde jeg nok gått til sterkere virkemiddler ja. Det er en litt for farlig hobby til å håpe han vokser det av seg.

Regner med underkjeven kommer på han også da ja. Underkjevene er treg på rasen + hele gjengen her virker ekstra trege. Men det høres ut som det går framover sakte men sikkert på de alle :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Du må ikke lære han slike triks vet du! Hender de bruker det på egenhånd da :D

Frekka!! :getlost:

Ikke vet jeg hva slags IQ-melk Talli ga de valpene, men rabagasten kan nå åpne skap-dører, vanlige dører og skuffer - alt aldeles selvlært! Vi kan snart kalle huset her for Alcatraz, avd Sør Odalen mht alle sikringstiltak som er iverksatt (låste dører feks, vi har bare en nøkkel så den bør vi ikke miste..), kjøkkenet er s avsperret hvis vi ikke skal følge med på apekatten, at glemmer man mobilen på kjøkkenet og det ringer, så rekker man ikke å ta tlf pga det tar evigheter å ta opp all sperringen! (Må ta bilde av vårt lokale botsfengsel tror jeg..)

Forresten Jeanette - bekymrer meg litt for deg og blandebatteri-bytte; har du fått med sånn hamp som de bruker til å tette (man bruker ikke så mye gummiforinger til sånt av en eller annen grunn). Og gubben har en stooor rørlegger-tang tror jeg hvis du kommer virkeli i beit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekka! :getlost:

Ikke vet jeg hva slags IQ-melk Talli ga de valpene, men rabagasten kan nå åpne skap-dører, vanlige dører og skuffer - alt aldeles selvlært! Vi kan snart kalle huset her for Alcatraz, avd Sør Odalen mht alle sikringstiltak som er iverksatt (låste dører feks, vi har bare en nøkkel så den bør vi ikke miste..), kjøkkenet er s avsperret hvis vi ikke skal følge med på apekatten, at glemmer man mobilen på kjøkkenet og det ringer, så rekker man ikke å ta tlf pga det tar evigheter å ta opp all sperringen! (Må ta bilde av vårt lokale botsfengsel tror jeg..)

*ler* Tror du må ta bilde av det ja!

Forresten Jeanette - bekymrer meg litt for deg og blandebatteri-bytte; har du fått med sånn hamp som de bruker til å tette (man bruker ikke så mye gummiforinger til sånt av en eller annen grunn). Og gubben har en stooor rørlegger-tang tror jeg hvis du kommer virkeli i beit!

Neeei jeg fikk ikke det. Men jeg ser på bruksanvisnigen at jeg skal ha en eller annen teip vist. Men jeg klarer meg nok til over helgen. Har klart meg siden oktober med det blandebatteriet jeg har alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Du må ikke lære han slike triks vet du! Hender de bruker det på egenhånd da :lol:

Tenke sjæl og sånt :lol:

Ikke vet jeg hva slags IQ-melk Talli ga de valpene, men rabagasten kan nå åpne skap-dører, vanlige dører og skuffer - alt aldeles selvlært! Vi kan snart kalle huset her for Alcatraz, avd Sør Odalen mht alle sikringstiltak som er iverksatt (låste dører feks, vi har bare en nøkkel så den bør vi ikke miste..), kjøkkenet er s avsperret hvis vi ikke skal følge med på apekatten, at glemmer man mobilen på kjøkkenet og det ringer, så rekker man ikke å ta tlf pga det tar evigheter å ta opp all sperringen! (Må ta bilde av vårt lokale botsfengsel tror jeg..)

Frivillig fengslet faktisk *ler*.

Ang bitt, så hadde Willy også litt trangt bitt i oppveksten (og jeg var særdeles bekymret hønemor som så for meg at alle tenner måtte trekkes og sånt). Nå er bittet sånn stort sett perfekt (JEG ser at det er en liten skjevhet i kjeven, men det er så lite at det ikke er synlig sånn i farten tror jeg - og neppe noe problem for bassefar :D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...