Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobbelt handling


Blongo

Recommended Posts

Jeg har ikke vært på masse utstillinger og de få jeg har vært på så har jeg stilt min egen hund så reist hjem. Så jeg har faktisk ikke stått ved så mange ringer å bare tittet på. :getlost:

Men det fikk jeg sjansen til når vi var på Hundorp. Mens jeg ventet på at Lundehunden skulle stille så var det schæferens tur i ringen.

Før de begynte bedømmingen kom ringsekritæren og forklarte at de godtok ikke på noen måte dobbelt handling og hvis noen prøvde seg så kom de til å nekte å bedømme de resterende schæferhundene.

Men før det var schæferhundene så var det en annen hund i ringen og der bedrev de dobbelt handling på høyt nivå. :wub:

Er det sånn at det er greit for noen raser men ikke andre raser? Må man virkelig få *advarsel* før bedømmingen skjer før man kan hive en hund ut av ringen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Men før det var schæferhundene så var det en annen hund i ringen og der bedrev de dobbelt handling på høyt nivå. :getlost:

Er det sånn at det er greit for noen raser men ikke andre raser? Må man virkelig få *advarsel* før bedømmingen skjer før man kan hive en hund ut av ringen? ;)

hihi Ja man kan jo lure. Vi så det på Bjerke å, hundene før schæfere ble ropt og smattet på, men når schæferene skulle inn så fikk vi beskjed om å droppe det eller bli kastet ut.

Ja, når det gjelder schæferhunden så er det nok slik :wub: Nå har de blitt strengere på dette da, i brukshundklassen, champ. og veteran er det stort sett IKKE lov med slik handling i spes. utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger nok en del fordommer til grunn, fordi eierne av visse raser har hatt ekstrem dobbelthandling, og vi som har vært i gamet en stund har mange skrekkhistorier fra 1980-tallet og den tid å komme med - og legger kanskje ikke så godt merke til at disse folka har blitt betydelig bedre, mens andre rasemiljøer har tatt opp stafettpinnen og utviklet en dårlig handlerkultur.

I utstillingsreglene står dette:

5.5 Påvirkning

Det er forbudt ved bedømmelsen å:

- forsøke å ødelegge for andre deltakende hunder

- åpenlyst påvirke hund ved hjelp av person utenfor ringen.

Alle henvendelser fra utstiller til dommer, skal skje via ringsekretær så lenge bedømmelsen pågår.

Så er det alltid grensetilfeller, og som ringsekretær vet jeg smertelig godt at en ikke har full kontroll over alt hva som skjer i og utenfor ringen. Noen dobbelthandler ved å la en person stå rolig på et bestemt sted, slik at hunden i ringen kan stå rolig og se på denne personen - er det dobbelthandling?

Når jeg er ringsekretær, bruker i hvert fall jeg stikkordene "åpenlyst", "forstyrre" og "ødelegge" i mine vurderinger. Er det til sjenanse for dommer (når de står rett bak dommerbordet og roper på hunden er det klart at dommer og skriver blir forstyrret i kritikkarbeidet), er det distraherende for andre hunder, er det plagsomt for noen - så er det ikke lov. Og er det unaturlig oppførsel, er det verdt en advarsel. En person som står og kaster en ball i været gjentatte ganger er for eksempel ikke "naturlig".

Men dommere aksepterer ulike ting, og ikke alle ringsekretærer er like konsekvente eller regelbundne. Det er også forskjell på en spesial på en stor gresslette, og en innendørs utstilling for alle raser i en hall med grell akustikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dobbelhandlet på dogs4all, i den forstand at jeg sto utenfor ringen så Casper kunne se meg. Første gang med annen handler, og han ble litt på tuppa av det. Men sto som en påle da han så meg. Veivet kanskje litt på ham og så han skulle se meg, prøvde først ut å gjemme meg nemlig :getlost: Men det må jo være greit vel, er jo ikke forstyrrende for noen.

Så dobbelhandling på hundtorp jeg og, tror det var ridgeback, eller så var det bernerne. Veldig åpenlyst, smatting og veiving. Men hunden kunne ikke brydd seg mindre nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og koser meg og leser innleggene. :getlost: Som Schäferhund eier gjennom mange år er det faktisk utrolig deilig at det er andre raser som og kommer "frem i lyset" ang dobbelhandling

Skal ikkje på noen måte stikkes under en stol at det er mye dobbelhandling med Schäferhund, håper indelig at det en dag forsvinner.

Men det er jo en annen ting som blir gjort på utstillinger som og i mine øyne er en form for dobbelhandling (om man kan kalle det det), og det er å gi godbiter til hunden i ringen.

Ser det overalt på utstillinger, gjelder mange raser det og.

Og det kan faktisk være vanskelig å få kontakt med egen hund når nabohunden får noe som lukter veeeldig godt!

Så på en måte så kommer det og under den paragrafen som det henvises til lenger oppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo en annen ting som blir gjort på utstillinger som og i mine øyne er en form for dobbelhandling (om man kan kalle det det), og det er å gi godbiter til hunden i ringen.

Ser det overalt på utstillinger, gjelder mange raser det og.

Og det kan faktisk være vanskelig å få kontakt med egen hund når nabohunden får noe som lukter veeeldig godt!Så på en måte så kommer det og under den paragrafen som det henvises til lenger oppe...

Tja, det er vel å dra det VEL langt, synes jeg. Har man så dårlig kontroll på sin egen hund at den blir forstyrret av at noen bruker godbiter, så foreslår jeg at man trener litt mer selv :wub:. Jeg digger forøvrig at andre bruker godbiter, eller dobbelthandler eller hva de nå gjør - det fanger gjerne min hunds oppmerksomhet og jeg kan utnytte det til vår fordel når hunden strammer seg opp for å se hva som skjer. Supert, spør du meg :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke godbit er dobbelthandling eller juks - alle kan gjøre det, og om en hund blir så distrahert av at noen står med frolic fire meter unna - ja, da er det ikke den med godbiten sin skyld.

Men - de som har godbiter i åpne godbitlommer og strør om seg, de snakker jeg til så de kan plukke opp, så neste hund slipper å leke sporhund. Jeg synes det er en vesentlig forskjell der, gressmatte full av pølser vs en frolic i en neve noen meter foran.

Jeg vet derimot om flere som misliker at det brukes klikker inni ringen, da de hundene som er vant til å høre en klikker kan tro de gjorde noe riktig, når de ikke gjorde det.

Men som Siri sier - kan det brukes til sin fordel - gjør det. Mange hannhundeiere digger at det er løpetidstisper i nærheten, for de får så stramme og flotte hanner av det. Mens andre bare får hormonbomber som stresser. Og da kommer faktisk sosialisering og utstillingstrening inn i bildet - det er ikke bare i lydighet en hund skal håndtere forstyrrelser av ymse slag. En kan trene en hund til utstilling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som Siri sier - kan det brukes til sin fordel - gjør det. Mange hannhundeiere digger at det er løpetidstisper i nærheten, for de får så stramme og flotte hanner av det. Mens andre bare får hormonbomber som stresser. Og da kommer faktisk sosialisering og utstillingstrening inn i bildet - det er ikke bare i lydighet en hund skal håndtere forstyrrelser av ymse slag. En kan trene en hund til utstilling også.

Håper jeg egentlig har misforstått deg nå, men ut i fra det du sier nå kan man tolke det så at man skal trene en hund fra naturlige atferder som å snuse / spise godbiter som ligger på gulvet - for å være en bedre utstillingshund. Jaggu har jeg hørt svada, hva er egentlig meningen med utstilling om du skal trene bikkja til å vise atferd unaturlig for dens gener?

Om du trener ei bikkje til å ignorere løpetidstisper, på tross av grunnlag i ekstremt stress, hysteri og hormonell atferd rundt dem - hva er vitsen? Å trene ei bikkje til en så ekstrem grad, når den tydelig ikke burde avles på i det hele tatt, for hva? For konkurransens del? Er dermed utstilling kun en unødvendig og falsk konkurranse, ikke til nytte for rasenes beste?

Jauda, jaggu hørte jeg godt avlsmateriale - de bikkjene som lettest lar seg avlede fra konkret, tildels ønsket, naturlig, atferd skal være den som kommer best ut og vinner BIR...

Men sorry, jeg orker ikke en ny utstillingsdittogdatt diskusjon, måtte bare få det ut. Summa summarium er nok at man har svært forskjellige syn på utstilling :aww:

Forøvrig trodde jeg dobbelthandling var å bytte handler mellom bedømmelsene :wub: Hva er det dette kalles på "fag"språket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man glemmer alt av regler, irritasjoner, fordommer og slikt når man er selv den som løper på yttersiden som en helt. :wub: Egentlig så burde man fått litt cred for den prestasjonen det er å ligge foran hunden hele veien på yttersiden av ringen. Tenk så mye lengre vi løper enn hunden. :aww: Særlig vi som sliter oss så ut for en blå en til og med... :hmm:

Men spøk til alvor. Det er ikke bare utstillingsringen dette skjer. Fellesdekker på lydighet der en treningskompis eller samboer/ektefelle står rett på yttersiden av ringbådet. Noen ble ferska på NM kvalik for noen år siden på apportering med dirigering med dobbelthandling. Men så lenge det ikke slåes ned hardt på det, kommer det til å fortsette. Hadde alle som åpenlyst dobbelthandler blitt hevet ut med bikkja og fratatt premien, så hadde nok folk gitt seg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Forøvrig trodde jeg dobbelthandling var å bytte handler mellom bedømmelsene :aww: Hva er det dette kalles på "fag"språket?

(OT)

Jeg tenkte det selvfølgelig var når en handler løp med to hunder samtidig, men skjønte ikke helt hvordan dommeren skulle klare å se og dømme begge to på en gang.. Da har man lært noe i dag også.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelthandling har jeg sett på mange raser, fra valpeshow og opp til vinnerutstillinger.

Personlig så synes jeg det er en uting uansett hvilken rase det gjelder. Og jeg har sett at dommer har sendt hunder (og valper) ut av (gruppe-)ringen pga dette.

Jeg blir glad når jeg ser noen med små unger utenfor ringen, for da vet jeg at hundene løfter ørene og strammer seg opp. Sist dette skjedde var i Trondheim nå i juli. Ungen (og foreldrene) var ukjente for meg (og for hunden jeg stillte), så det var ingen bevisst dobbelthandling :wub:

Men - de som har godbiter i åpne godbitlommer og strør om seg, de snakker jeg til så de kan plukke opp, så neste hund slipper å leke sporhund. Jeg synes det er en vesentlig forskjell der, gressmatte full av pølser vs en frolic i en neve noen meter foran.

Dette har jeg faktisk opplevd på en nkk utstilling for noen år tilbake. Da jeg skulle inn i ringen, var den strødd full av godisbiter... Jeg gjorde ringsekretær oppmerksom på dette, hvorpå ringsekretæren varslet dommeren. Dommeren kom bort til meg og spurte meg om jeg trodde noen andre hadde gjort det for å ødelegge for hunden min og meg, jeg svarte ærlig nok at "nei, så vondt tror jeg ikke om andre". Ringsekretær, dommer og skriver krabbet på alle 4 og plukket godbiter som bare det, og vi fikk springe på nytt. Dette var i trøndelag og underlaget var av en slik art at alle godbiter på bakken var veldig synlige :hmm:

Men man glemmer alt av regler, irritasjoner, fordommer og slikt når man er selv den som løper på yttersiden som en helt. :aww: Egentlig så burde man fått litt cred for den prestasjonen det er å ligge foran hunden hele veien på yttersiden av ringen. Tenk så mye lengre vi løper enn hunden. :aww: Særlig vi som sliter oss så ut for en blå en til og med... :aww:

Tenker med gru tilbake på midt-norsk for schäferhundene i 2004. En av disse var så veldig fokusert at vedkommende sprang ned bagvogna som junior lå i :aww: Og da sto vi 5 meter unna ringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg egentlig har misforstått deg nå, men ut i fra det du sier nå kan man tolke det så at man skal trene en hund fra naturlige atferder som å snuse / spise godbiter som ligger på gulvet - for å være en bedre utstillingshund. Jaggu har jeg hørt svada, hva er egentlig meningen med utstilling om du skal trene bikkja til å vise atferd unaturlig for dens gener?

Om du trener ei bikkje til å ignorere løpetidstisper, på tross av grunnlag i ekstremt stress, hysteri og hormonell atferd rundt dem - hva er vitsen? Å trene ei bikkje til en så ekstrem grad, når den tydelig ikke burde avles på i det hele tatt, for hva? For konkurransens del? Er dermed utstilling kun en unødvendig og falsk konkurranse, ikke til nytte for rasenes beste?

Jauda, jaggu hørte jeg godt avlsmateriale - de bikkjene som lettest lar seg avlede fra konkret, tildels ønsket, naturlig, atferd skal være den som kommer best ut og vinner BIR...

Men sorry, jeg orker ikke en ny utstillingsdittogdatt diskusjon, måtte bare få det ut. Summa summarium er nok at man har svært forskjellige syn på utstilling :hmm:

Forøvrig trodde jeg dobbelthandling var å bytte handler mellom bedømmelsene :wub: Hva er det dette kalles på "fag"språket?

Mulig jeg er helt på jorde nå, og leser innlegget ditt feil.

Men skulle det at jeg klarer å trene hundene mine til å fokusere på meg i ringen i stede for andre godbiter og løpske tisper være ekskluderende innen avel?

I såfall må det vel være det dummeste jeg har hørt på lenge, og jeg fikk meg en god latter da jeg leste dette innlegget.

De fleste her på forumet har vel fått med seg at du er innhuga motstander av det meste som skjer på utstilling, men at en hund er trenbar er for meg positivt ikke negativt.

Det betyr ikke at det er et dårlig individ som mangler naturlig adferd.

Forresten, gjelder denne teorien din for hunder som går og ikke bryr seg om forstyrrelser?

Som sagt, mulig jeg leser innlegget ditt helt feil, og i såfall må jeg bare beklage mine komentarer... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg egentlig har misforstått deg nå, men ut i fra det du sier nå kan man tolke det så at man skal trene en hund fra naturlige atferder som å snuse / spise godbiter som ligger på gulvet - for å være en bedre utstillingshund. Jaggu har jeg hørt svada, hva er egentlig meningen med utstilling om du skal trene bikkja til å vise atferd unaturlig for dens gener?

Om du trener ei bikkje til å ignorere løpetidstisper, på tross av grunnlag i ekstremt stress, hysteri og hormonell atferd rundt dem - hva er vitsen? Å trene ei bikkje til en så ekstrem grad, når den tydelig ikke burde avles på i det hele tatt, for hva? For konkurransens del? Er dermed utstilling kun en unødvendig og falsk konkurranse, ikke til nytte for rasenes beste?

Jauda, jaggu hørte jeg godt avlsmateriale - de bikkjene som lettest lar seg avlede fra konkret, tildels ønsket, naturlig, atferd skal være den som kommer best ut og vinner BIR...

Men sorry, jeg orker ikke en ny utstillingsdittogdatt diskusjon, måtte bare få det ut. Summa summarium er nok at man har svært forskjellige syn på utstilling :aww:

Forøvrig trodde jeg dobbelthandling var å bytte handler mellom bedømmelsene :wub: Hva er det dette kalles på "fag"språket?

Har du vært på utstilling?

Generellt så lurer jeg på om hunden din også får lov til å stå i snuse for hver 3 meter og 1 minutt pga det er naturlig atferd?

Så jeg syns faktisk det du skriver er svada jeg! Nei mine hunder får ikke lov til å spise alt de kommer over, de får ikke lov til å stå å snuse så lenge de vil, de får ikke lov til å jakte og drepe alt som beveger seg, de får ikke lov til å gjete skygger. Alt dette er jo naturlig atferd.

Så hvorfor skal den få lov til å snuse etter godbiter i utstillingsringen?

For meg er ikke dobbelthandlingen i seg selv så vesentlig, gjør det gjerne bare det ikke blir forstyrrende for andre eller publikum. Om en person står utenfor ringen og en gang iblandt vister en ball ser ikke jeg på som DH. Da må man i samme sleng forby unger med bamser på utstilling -hilsen Blaze og Talli som er VELDIG glad i bamser, og spesiellt barn som har bamser.

(Og nei, barn og bamser er ikke forstyrrende "nok" for meg, men bikkjene ser det og fortsetter jobbe. For de jobber faktisk når de er i utstillingsringen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg egentlig har misforstått deg nå, men ut i fra det du sier nå kan man tolke det så at man skal trene en hund fra naturlige atferder som å snuse / spise godbiter som ligger på gulvet - for å være en bedre utstillingshund. Jaggu har jeg hørt svada, hva er egentlig meningen med utstilling om du skal trene bikkja til å vise atferd unaturlig for dens gener?

Om du trener ei bikkje til å ignorere løpetidstisper, på tross av grunnlag i ekstremt stress, hysteri og hormonell atferd rundt dem - hva er vitsen? Å trene ei bikkje til en så ekstrem grad, når den tydelig ikke burde avles på i det hele tatt, for hva? For konkurransens del? Er dermed utstilling kun en unødvendig og falsk konkurranse, ikke til nytte for rasenes beste?

Jauda, jaggu hørte jeg godt avlsmateriale - de bikkjene som lettest lar seg avlede fra konkret, tildels ønsket, naturlig, atferd skal være den som kommer best ut og vinner BIR...

Men sorry, jeg orker ikke en ny utstillingsdittogdatt diskusjon, måtte bare få det ut. Summa summarium er nok at man har svært forskjellige syn på utstilling :hmm:

Forøvrig trodde jeg dobbelthandling var å bytte handler mellom bedømmelsene :aww: Hva er det dette kalles på "fag"språket?

Du er nå litt søt også... :wub::aww: :aww:

*dunke Lagrange forsiktig på ryggen så h*n får gulpet opp all dritten og rapet ferdig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbiter må da være helt greit, men vet at dommeren vi hadde på hundorp hadde okket seg veldig over "sausage dalmatians" som alltid luktet pølse... "those sausages, always!" *fnis*

Men helt enig i at de må komme fra hånd til hundemunn, ikke strøs utover. Det passer jeg alltid på og, å ha godbiter i lommer som de ikke renner ut av, og håper alle andre gjør det samme.

Men jeg lærte og at det ikke er så mange raser der det er vanlig å bruke godbiter i ringen, stemmer det? Trodde det var helt vanlig jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg egentlig har misforstått deg nå, men ut i fra det du sier nå kan man tolke det så at man skal trene en hund fra naturlige atferder som å snuse / spise godbiter som ligger på gulvet - for å være en bedre utstillingshund. Jaggu har jeg hørt svada, hva er egentlig meningen med utstilling om du skal trene bikkja til å vise atferd unaturlig for dens gener?

Om du trener ei bikkje til å ignorere løpetidstisper, på tross av grunnlag i ekstremt stress, hysteri og hormonell atferd rundt dem - hva er vitsen? Å trene ei bikkje til en så ekstrem grad, når den tydelig ikke burde avles på i det hele tatt, for hva? For konkurransens del? Er dermed utstilling kun en unødvendig og falsk konkurranse, ikke til nytte for rasenes beste?

Jauda, jaggu hørte jeg godt avlsmateriale - de bikkjene som lettest lar seg avlede fra konkret, tildels ønsket, naturlig, atferd skal være den som kommer best ut og vinner BIR...

Men sorry, jeg orker ikke en ny utstillingsdittogdatt diskusjon, måtte bare få det ut. Summa summarium er nok at man har svært forskjellige syn på utstilling :hmm:

Forøvrig trodde jeg dobbelthandling var å bytte handler mellom bedømmelsene :wub: Hva er det dette kalles på "fag"språket?

Det må være utrolig slitsomt å være så fordomsfull mot utstilling som du er? Så alt av naturlig atferd skal være lov, det? Min hund kunne tenkt seg å jage alt som jogger eller sykler forbi oss hun. Begge kunne godt tenke seg å stjele maten ut av hendene på folk også. De hadde takket ja til både katt og undulat. Hunder flest syns vel i utgangspunktet heller ikke at man nødvendigvis må ut for å tisse eller bæsje, og når hunder leker med andre hunder, så hender det de tygger på hverandre.

Så, om man skal følge logikken din, så er all form for oppdragelse av hund, noe som strider i mot deres natur, og derfor bør eksludere de fra avl?

Å bytte handler i bedømmelsen, kalles å bytte handler i bedømmelsen på fagspråket..

Dobbelthandling har jeg sett på mange raser, fra valpeshow og opp til vinnerutstillinger.

Personlig så synes jeg det er en uting uansett hvilken rase det gjelder. Og jeg har sett at dommer har sendt hunder (og valper) ut av (gruppe-)ringen pga dette.

Jeg blir glad når jeg ser noen med små unger utenfor ringen, for da vet jeg at hundene løfter ørene og strammer seg opp. Sist dette skjedde var i Trondheim nå i juli. Ungen (og foreldrene) var ukjente for meg (og for hunden jeg stillte), så det var ingen bevisst dobbelthandling :aww:

Det er en uting at folk står på utsiden av ringen og fanger oppmerksomheten til hunden i ringen, men du blir glad når det står unger på utsiden, for da stiller dine hunder seg opp bedre? Dobbeltmoral passer kanskje inn i en diskusjon om dobbelthandling..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir hvertfall gobiter i ringen :aww: og til nå har jeg vel ikke sett en aussie eier som ikke har gjort det.

Hmm.. har i grunn aldri tenkt på å bruke meg selv for å få oppmerksomheten til Turte når de er i ringen. Jeg gjemmer meg faktisk fordi når hun først har fått øye på meg så skal hun liksom til meg hun :wub: Noen som sa mammadalt? :aww:

Å utstilling er samboer sin tid med Turte :hmm: Dette gjør de sammen så da skal ikke jeg blande meg.. (annet enn å fortelle sambo at han må få hode hennes litt mer ned :aww: )

Skjønner jo at jeg har sett masse dobbelt handling i min lille fartstid på utstilling som jeg ikke har skjønt har vært dobbelt handling :aww: så teit kan man være..

Men når man ser dobbelt handling og ser at dette går utover andre hunder igjen. Bør man melde det? Hva er terskelen?

Og følger NKK opp hvis man melder noen for dobbelt handling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg egentlig har misforstått deg nå, men ut i fra det du sier nå kan man tolke det så at man skal trene en hund fra naturlige atferder som å snuse / spise godbiter som ligger på gulvet - for å være en bedre utstillingshund. Jaggu har jeg hørt svada, hva er egentlig meningen med utstilling om du skal trene bikkja til å vise atferd unaturlig for dens gener?

Om du trener ei bikkje til å ignorere løpetidstisper, på tross av grunnlag i ekstremt stress, hysteri og hormonell atferd rundt dem - hva er vitsen? Å trene ei bikkje til en så ekstrem grad, når den tydelig ikke burde avles på i det hele tatt, for hva? For konkurransens del? Er dermed utstilling kun en unødvendig og falsk konkurranse, ikke til nytte for rasenes beste?

Jauda, jaggu hørte jeg godt avlsmateriale - de bikkjene som lettest lar seg avlede fra konkret, tildels ønsket, naturlig, atferd skal være den som kommer best ut og vinner BIR...

Men sorry, jeg orker ikke en ny utstillingsdittogdatt diskusjon, måtte bare få det ut. Summa summarium er nok at man har svært forskjellige syn på utstilling :wub:

Forøvrig trodde jeg dobbelthandling var å bytte handler mellom bedømmelsene :aww: Hva er det dette kalles på "fag"språket?

Sånn som jeg har forstått det får man en eksteriøsbeskrivelse på utstilling, ikke en mentaltest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en uting at folk står på utsiden av ringen og fanger oppmerksomheten til hunden i ringen, men du blir glad når det står unger på utsiden, for da stiller dine hunder seg opp bedre? Dobbeltmoral passer kanskje inn i en diskusjon om dobbelthandling..?

Her tror jeg det er litt missforståelse ute og går :wub:

Jeg plasserer aldri sambo med egne unger utenfor ringen slik at hundene ser de, men når villt fremmede stiller seg opp for å titte på bedømmelsen, kan jeg vel ikke jage de bort heller? :aww: På nkk'n i Trondheim i juli så var det ei fremmed dame som sto utenfor ringen, med en unge i sportsvogn, de sto like bortenfor dommerteltet. Det var disse som hunden la merke til.

Når hele familien her er på utstilling, så er jeg veldig påpasselig med at sambo og unger står på motsatt side av ringen i forhold til dommerteltet, slik at de ikke skal påvirke).

Sånn som jeg har forstått det får man en eksteriøsbeskrivelse på utstilling, ikke en mentaltest.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja, det er vel å dra det VEL langt, synes jeg. Har man så dårlig kontroll på sin egen hund at den blir forstyrret av at noen bruker godbiter, så foreslår jeg at man trener litt mer selv :wub:. Jeg digger forøvrig at andre bruker godbiter, eller dobbelthandler eller hva de nå gjør - det fanger gjerne min hunds oppmerksomhet og jeg kan utnytte det til vår fordel når hunden strammer seg opp for å se hva som skjer. Supert, spør du meg :aww:.

Helt enig, alt som skjer på utsiden av ringen som fører til at min hund blir oppmerksom "ut der" er positivt - bruker det for det det er verdt.

Håper jeg egentlig har misforstått deg nå, men ut i fra det du sier nå kan man tolke det så at man skal trene en hund fra naturlige atferder som å snuse / spise godbiter som ligger på gulvet - for å være en bedre utstillingshund. Jaggu har jeg hørt svada, hva er egentlig meningen med utstilling om du skal trene bikkja til å vise atferd unaturlig for dens gener?

Om du trener ei bikkje til å ignorere løpetidstisper, på tross av grunnlag i ekstremt stress, hysteri og hormonell atferd rundt dem - hva er vitsen? Å trene ei bikkje til en så ekstrem grad, når den tydelig ikke burde avles på i det hele tatt, for hva? For konkurransens del? Er dermed utstilling kun en unødvendig og falsk konkurranse, ikke til nytte for rasenes beste?

Jauda, jaggu hørte jeg godt avlsmateriale - de bikkjene som lettest lar seg avlede fra konkret, tildels ønsket, naturlig, atferd skal være den som kommer best ut og vinner BIR...

Men sorry, jeg orker ikke en ny utstillingsdittogdatt diskusjon, måtte bare få det ut. Summa summarium er nok at man har svært forskjellige syn på utstilling :aww:

Forøvrig trodde jeg dobbelthandling var å bytte handler mellom bedømmelsene :hmm: Hva er det dette kalles på "fag"språket?

Øhhh...????

Jeg ser ymse forsøk på å tolke ditt innlegg her - men jeg gidder ikke det jeg - spør heller rett ut: "Hva snakker du om nå da? Hva mener du?"

Mener du at en hund som kan trenes og blir trent ikke burde brukes i avl fordi da ser man ikke hva som ligger naturlig i den? Nei - jeg skipper å gjette meg til hva du mener - jeg venter heller spent på svar.

Forøvrig - det er forskjell på dobbelt handling og dobbelthandling - når folk og fe blir løpt ned av overivrige schæfereiere, blir sparket til, slått til i hodet med albuer osv. av tidligere nevnte eiere så går dobbelthandlingen litt langt synes jeg. Da er det fare for både liv og helse til utstillere og tilskuere og det er en uting.

At en hunds eier diskret står på utsiden av ringen med hundens faovrittleke eller godbit og dermed får oppmerksomhet synes jeg ikke er så ille. Tross alt, eier har lov å være på utstillingsområdet og eier har lov til å stå ringside, at eier velger å stå på en slik måte at hunden viser seg fordelaktig får folk leve med uten å kalle det dobbelthandling.

De fleste ringsekretærer godtar diskret dobbelthandling, dvs. som over og kanskje litt til som at eier beveger seg rolig frem og tilbake - men man har også ringsekretærer som får hysterisk anfall bare hunden ser ut av ringen fordi eier står utenfor - heldigvis så har det ikke gått så langt at eier ikke får lov til å være tilstede.

Jeg har forøvirg opplevd at en ringsekretær fikk hundkjeft av en dommer fordi hun var manisk på dobbelthandling - dama fikk beskjed om å holde seg i ro og gjøre papirarbeidet. Den dommeren ville ha diskret dobbelthandling og han passet alltid på å finne ut hvor hundens fokus var før han startet bedømmelsen og ga tegn når de på utsiden skulle jobbe litt og passet på at han selv ikke var mellom hund og fokuspunkt. Kul dommer *ler*

Den ringsekretæren fikk også en innføring i hvorfor man ikke stiller belger i front foran handler *ler* Jeg har ikke sett vedkommede som ringsekretær for belgere etter den runden faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det er litt missforståelse ute og går :wub:

Jeg plasserer aldri sambo med egne unger utenfor ringen slik at hundene ser de, men når villt fremmede stiller seg opp for å titte på bedømmelsen, kan jeg vel ikke jage de bort heller? :aww: På nkk'n i Trondheim i juli så var det ei fremmed dame som sto utenfor ringen, med en unge i sportsvogn, de sto like bortenfor dommerteltet. Det var disse som hunden la merke til.

Når hele familien her er på utstilling, så er jeg veldig påpasselig med at sambo og unger står på motsatt side av ringen i forhold til dommerteltet, slik at de ikke skal påvirke).

Jeg ser fortsatt ikke helt forskjellen? Hvilken forskjell gjør det for konkurrentene dine om det er din familie hunden står og ser på, eller en villt fremmed en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkordet her er vel "åpenbar". Som ringsekretær kan jeg selvsagt ikke si noe om eier eller andre står et bestemt sted utenfor ringen. Begynner de imidlertid å plystre og rope, klappe og knipse og sprette ball, da er det stopp. Ikke fordi det nødvendigvis gjør så mye, men fordi det ikke er lov, og fordi man har sett hva som kan skje når man lar det passere og det begynner å eskalere.

Når det gjelder schäfer- og belgerutstillere synes jeg nesten man bare skulle kastet dem ut med én gang noen roper på hunden. De som holder på med sånt har stilt hund så mange ganger at de også har opplevd å bli tilsnakket. Det er altså ikke det at de ikke vet at det ikke er tillatt, de bare driter i det, og det synes jeg faktisk ikke er akspetabelt - det er dårlig sportsånd. De fleste ringsekretær er imidlertid så "greie" at de gir en advarsel før de går til ytterligere skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt ikke helt forskjellen? Hvilken forskjell gjør det for konkurrentene dine om det er din familie hunden står og ser på, eller en villt fremmed en?

Fordi det ikke er planlagt dobbelthandling om noen villt fremmede står og titter på :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en av mine første utstillinger husker jeg at jeg stod utenfor ringen rett ved dommerteltet og ropte på hunden min (som ble handlet av samboer). De andre ved siden av meg (konkurrenter) begynte også å rope og rose, og hunden var superoppmerksom på oss og stod veldig bra. Uff så flaut å tenke tilbake på! :wub: De andre ble sikkert med på ropingen for å få oss dømt ut. haha. vi fikk jo blått også, om det var pga gjengen som stod der og ropte kan jo godt hende. :aww: huff, nei nå er det helt tyst på oss. Jeg bruker godbiter i ringen da, men jeg bryr meg ikke om dommeren ikke liker det, for jeg vil gjøre det positivt i ringen for hunden. Bruker heller ikke klissete store biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...