Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobbelt handling


Blongo

Recommended Posts

Godbiter må da være helt greit, men vet at dommeren vi hadde på hundorp hadde okket seg veldig over "sausage dalmatians" som alltid luktet pølse... "those sausages, always!" *fnis*

Men helt enig i at de må komme fra hånd til hundemunn, ikke strøs utover. Det passer jeg alltid på og, å ha godbiter i lommer som de ikke renner ut av, og håper alle andre gjør det samme.

Men jeg lærte og at det ikke er så mange raser der det er vanlig å bruke godbiter i ringen, stemmer det? Trodde det var helt vanlig jeg?

Det mange dommere opplever som et problem, er når handler fôrer hunden slik at den står og tygger drøvt og er full av mat når dommer egentlig kunne tenke seg å sjekke tenner. Det vet jeg mange dommere irriterer seg over.

Også er det ikke alle som bruker godbit riktig, slik at hunden står feil og ødelegger for seg selv. Samt det som ble sagt annet sted i tråden, og dommers ønske om å se hundens uttrykk og ikke pølsehypnosestirring.

Hvilke andre raser skal trave foran fører? Jeg er jo ny i gamet, så jeg vet faktisk ikke hvilke raser det er.

Jeg satt og så på BIS-finalene i går, og da løp schäferen langt foran handler. Berneren som vant gruppe 2 løper også på - hadde han hatt lenger lenke, hadde han også vært langt foran handler, han har enorme bevegelser og tempo, han shower, han vet hvor han skal, og løper som om det er sitt livshøydepunkt. Vinner av gruppe 3 (bull terrier) hadde også god framdrift i sine bevegelser, men er en annen type hund og skal heller ikke løpe på samme måte. Vinner av gruppe 6/4 var en beagle, den gikk slik jeg husker det mer ved sin førers fot. Vinner av gruppe 5 var en pomeranian, den har heller ikke den samme intensiteten i sine bevegelser - og er betydelig enklere å holde følge med... Vinner av gruppe 7 var en pointer, men den dukket ikke opp, og jeg kan ikke uttale meg om den. Vinner av gruppe 8 var en cocker spaniel, den løp mye lengre foran sin handler enn hva berneren gjorde - på grunn av lengre lenke og handlers måte å vise den på. Vinner av gruppe 9, bichon frisé, husker jeg ikke. Vinner av gruppe 10, greyhound, løper også selv, foran eier.

Og jeg må jo si, at det er flott med en hund som shower såpass mye at den eier ringen og viser seg fram selv.

X'en kan også løpe ikke på høyde med meg når hun virkelig viser seg og vi får en ring det går an å ha litt tempo i. Dels fordi hun løper fort og må ha tempo, og jobber framover - og dels fordi en slik hund ikke vil få lydighetsknekken i nakken. I går, for eksempel, løp hun springmarsj i ringen, jeg fikk henne ikke til å vise seg som om det var utstilling, hun løp med full kontakt og lekte lydighetshund. Og en hund som gjør det vil få en mer veivete front, noe en selvfølgelig ikke ønsker å gi inntrykk av at hunden har, en vil at dommer ser en hund med rent og parallelt trav.

Hvis du har sett den svenske faraohunden som herjet ringene i fjor, ble han stilt med lang lenke og løp inn i ringen kanskje en meter eller to foran sin handler.

Det er ingen rase som MÅ vises foran handler, det har jeg i hvert fall aldri sett i noen rasestandard eller utstillingsregler. Det er ulike måter å vise hund på. Noen viser hunden best ved å ha den ved sitt venstre kne, andre har en hund som viser seg selv og kan løpe på, andre har raser som aldri vil ligge foran på den måten - tenk både størrelse, beinlengde, gangart, etc.

En annen ting er at en hund som løper slik jo gir et renere synsfelt for dommeren, på samme måte som de som stiller opp hunden freestacked - altså at de står foran hundens hode og gir dommer en ren siluett uten forstyrrende handler bak. Eventuelt har laaang lenke og står bak hunden. Det gjør noe for dommerens synsinntrykk.

Men igjen - alt med måte, og det skal være til fordel for hunden og uten å forstyrre eller ødelegge for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar
Hvilke andre raser skal trave foran fører? Jeg er jo ny i gamet, så jeg vet faktisk ikke hvilke raser det er.

Jeg skulle likt å sett mange andre raser stilt opp med slakk line - uten oppheist hode :icon_confused:

Som Emma har sagt under - det er himla mange hunder som KAN stilles ved at de løper foran eieren. Jeg lar Willy løpe foran meg, men pga litt kort lenke kommer han naturlig nok ikke så langt foran som en schafer med 1 km line liksom :). Og jeg vet ikke jeg - det er mulig schäferne stilles med slakt halsbån (det har jeg ikke lagt spesielt merke til), men det er det en himla mange andre raser som også gjør ?

Jeg lurer på hvordan man får til akkurat dèt - både med eller uten dobbelthandling, jeg.. Nå med hund med flaggermusører som i tillegg haaaater at man prøver å trekke båndet rett opp (host, hark, spy..).. HVORDAN trene en hund til å ligge i båndet - framover - toppe ørene og ta skikkelige spenntak med bakbena?? (OT sikkert, men endog..)

For noen hunder ligger det bare helt naturlig å dra framover (Willy har jeg aldri trent på det, men har rost ham når han har gått slik jeg vil). Man kan selvsagt også trene det fram - på samme måte som vi trener forangående i line til bruksen :). Man trener på at hunden skal gå selvstendig framover mot et mål, og legger kommando på det. Hunden får belønning for å gå framover - ikke for å nå målet - og vips har man en hund som på kommando kan gå foran :). Men det er nnok helt klart enklest med hunder som dette ligger naturlig for :D.

Siri - forskjellen mellom dobbelthandling eller handlerens utnyttelse av "ting" utenfor ringen er om det er planlagt eller ikke.

Hvis du kommer bort til ringen spiser potetgull, leker med ball eller har med favoritthundekompisen til den som stilles FORDI du skal påvirke den så er det dobbelthandling. Hvis handleren i ringen passer på å utnytte at noen står utenfor og holder på med et eller annet er det faktisk bare god handling.

Jamen resultatet er jo det samme ? Så egentlig er det moralen bak som er det viktige, da ? Eller dobbeltmoralen ? *flir*.

Det mange dommere opplever som et problem, er når handler fôrer hunden slik at den står og tygger drøvt og er full av mat når dommer egentlig kunne tenke seg å sjekke tenner. Det vet jeg mange dommere irriterer seg over. Også er det ikke alle som bruker godbit riktig, slik at hunden står feil og ødelegger for seg selv. Samt det som ble sagt annet sted i tråden, og dommers ønske om å se hundens uttrykk og ikke pølsehypnosestirring.

Dette fikk vi et utmerket eksempel på på briardspesialen vi var på i Sverige. En handler fora hunden sin så intenst med godis at alt bare ble ødelagt både ved oppstilling og løping. Dommeren måtte til slutt be damen om å legge vekk godbitene. Nå bruker også jeg godis i ringen på min hund, men på en helt annen måte - og jeg har fått høre i ettertid at dommeren syntes den måten å handle på var helt utmerket :P.

Det er ingen rase som MÅ vises foran handler, det har jeg i hvert fall aldri sett i noen rasestandard eller utstillingsregler. Det er ulike måter å vise hund på.

Nettopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av utstilling handler jo om tradisjon. Sch har vel blitt stilt slik i uminnelige tider og på spesialer skal de vel se både fvf trav og i skritt. (jeg har bare vært på ett par utstillinger)

På lik linje som det fins tradisjoner på hvordan man stiller mange buller (med front mot dommer og ikke siluett) eller Yorkshire(?) terrieren som egentlig alltid skal stilles på bord stående (noe de forøvrig bare ser ut til å følge i England, jeg har ikke sett det i Norge.)

Jeg stiller min rase etter tradisjonen til hjemmlandet, men det er noen som har reagert på at jeg stiller opp Blaze og ikke fristiller henne. I hjemmlandet blir de stilt opp, men jeg gjør det pga hun er dårlig på å fikse det selv.

Har selv også en intens hund som tror den er en sch (og en til på vei så jeg må ha lengre utstillingsbånd) Men jeg har faktisk av enkelte dommere fått trekke pga intensiteten og at det blir kaotisk når vi får for liten ring. Men nei, jeg ser ikke helt behovet for dobbelt handling på jentene mine, de klarer fikse den biffen helt selv de *ler*

Men jeg ser ikke problemet med DH som ikke er sjenerende for andre. Har faktisk vært med på det selv i sch ringen senest i juni. Det vi gjor da var rett og slett å leke med hunden før vi gikk inn i ringen og vi var 3 stk som sto på hver vår ende og kastet en kong i luften noen ganger når den kom i den rettningen. Har også selv vært plassert ved siden av sch ringen ved NKK og ved brukshund utstilling i sverige uten at jeg kan si at jeg ble så forstyrret som det noen her virker bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA viser de schäfere på sånn utst.line som er vanlig her - sånn tynn kjettinglenke langt oppe på halsen (som de fleste hunder har her). Da går de nærmest på plass ved handleren og ja, det ser veeeeldig annerledes ut!

Søk det på YouTube - ligger sikkert noe der..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av utstilling handler jo om tradisjon. Sch har vel blitt stilt slik i uminnelige tider og på spesialer skal de vel se både fvf trav og i skritt. (jeg har bare vært på ett par utstillinger)

Ja du har helt rett :)

Edit:

Susanne, du finner både og på youtube også :icon_confused: Akkurat som her, egentlig.

Edit2: jeg lyver, de skal vises i skritt ved fører i line

Edit3: om man skulle vise hunder på denne måten (

) så hadde jaggu hundemiljøet vært riktig så slankt :) Ikke ha på lyd, da hører man dobbelthandling så det holder *ler*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå skal jeg være litt slem - det er nemlig min personlige menig at de aller aller fleste hunder ser 100 ganger bedre ut når de fristilles og fokuspunktet er ett stykke unna. Handler man hund ved å stå i front på den så får den enten ekstremt unaturlig knekk i nakken fordi hodet peker oppover, eller den får araberhest preg med hode som får en ekstremt unaturlig knekk nedover fordi handler får fokuspunktet for langt ned. Hunder med rettoppstående ører får batmanører som peker til hver sin kant istedet for ører som står så stramt som mulig høyest mulig på hodet.

I tillegg så ser hundene "døde" ut - det er ikke noe liv i hverken ører eller uttrykk fordi bikkja står å stirrer med øya i kryss på godbit eller leke i handlers hånd. Gjerne litt sånn på skakka om den er ekstra ivrig. Pent er det i alle fall ikke.

Både belger, schæfer og ett par tre andre raser i gruppe en og to skal se ut som de er i live også når de stilles, de skal fremstå som våkne og alerte og må gjerne vise temperament. Belgeren f.eks. får av spesialdommere "bonus" for bruk av ørene.

Jeg tipper de fleste av dere har sett "drømmeposituren" på hunden når dere har gått tur og hunden plutselig bare har stilt seg opp og sett interessert på noe i det fjerne? (de som ikke har det juger) - og den positurer en det ytterst ytterst få som klarer å gjenskape i ringen.

Nå har jeg heldigvis ikke noe problem med mine hunder i utstillingsringen - de har begge ett såpass livlig temperament at de aldri vil kunne se ut som utstoppa Ikea hunder uansett handling, men vakrest er de når de har fokus ut av ringen. Og igjen - jeg er heldig - for jeg trenger skjelden avtale dobbelthandling - det er nok at det er folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være litt slem - det er nemlig min personlige menig at de aller aller fleste hunder ser 100 ganger bedre ut når de fristilles og fokuspunktet er ett stykke unna. Handler man hund ved å stå i front på den så får den enten ekstremt unaturlig knekk i nakken fordi hodet peker oppover, eller den får araberhest preg med hode som får en ekstremt unaturlig knekk nedover fordi handler får fokuspunktet for langt ned. Hunder med rettoppstående ører får batmanører som peker til hver sin kant istedet for ører som står så stramt som mulig høyest mulig på hodet.

I tillegg så ser hundene "døde" ut - det er ikke noe liv i hverken ører eller uttrykk fordi bikkja står å stirrer med øya i kryss på godbit eller leke i handlers hånd. Gjerne litt sånn på skakka om den er ekstra ivrig. Pent er det i alle fall ikke.

Både belger, schæfer og ett par tre andre raser i gruppe en og to skal se ut som de er i live også når de stilles, de skal fremstå som våkne og alerte og må gjerne vise temperament. Belgeren f.eks. får av spesialdommere "bonus" for bruk av ørene.

Jeg tipper de fleste av dere har sett "drømmeposituren" på hunden når dere har gått tur og hunden plutselig bare har stilt seg opp og sett interessert på noe i det fjerne? (de som ikke har det juger) - og den positurer en det ytterst ytterst få som klarer å gjenskape i ringen.

Nå har jeg heldigvis ikke noe problem med mine hunder i utstillingsringen - de har begge ett såpass livlig temperament at de aldri vil kunne se ut som utstoppa Ikea hunder uansett handling, men vakrest er de når de har fokus ut av ringen. Og igjen - jeg er heldig - for jeg trenger skjelden avtale dobbelthandling - det er nok at det er folk der.

Og når vi er inne i denne litt slemme trenden her nå, så må jeg dessverre si at det er sjelden jeg ser så mye dårlig viste hunder som i belgerringen *sorry*. Det er liksom greit nok at hundene skal vises fritt og naturlig, men de fleste jeg ser i ringen ser mest forvirra ut (eiere som gjemmer seg her og der - hundene ser ikke så fryktelig oppmerksomme ut alltid - mest forvirra *fnis*), og de står understilt omtrent alle sammen (vel - det finnes heldigvis hedelige unntak altså :)). JEg tror mange hadde tjent på å TRENE litt på at hundene kunne stille seg opp skikkelig også... men dette var litt OT :icon_confused:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har helt rett :)

Edit:

Susanne, du finner både og på youtube også :) Akkurat som her, egentlig.

Edit2: jeg lyver, de skal vises i skritt ved fører i line

Edit3: om man skulle vise hunder på denne måten (

) så hadde jaggu hundemiljøet vært riktig så slankt :) Ikke ha på lyd, da hører man dobbelthandling så det holder *ler*

Forstår at du ikke har vært p Norsk Vinner utstilling for sch og sett på bruksklassene. Der er det og sånn, fri ved fot.... Er og noe som sch skal kunne, selv i Norge :icon_confused:

Og da er det stort sett eier av hunden som kommer inn og tar travrunden sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja si det du...er visst så viktig for enkelte at det blir påstått ting som ikke stemmer. Kan være ok å ha hold i det man påstår. Kan jo og legge til at av dei 4 gangene eg har stilt hund i Ølen så har eg hatt urinveisinfeksjon, og den som har hatt det veit at å springe når det føles som om blæren faller ut klarer man bare ikke. Men nok om det.

Har vel aldri heller benektet at det drives dobbelhandling på Schäferhund, og det vil nok fortsette og helt til ett lyst hode finner ut at dei kan stilles på en annen måte. Men pr. i dag så har ingen funnet ut det, og så lenge man vil ha hunden sin opp og frem så gjer man vel det som må gjeres for å få best mulig resultat. (Er vel derfor man stiller ut hunden) Snakker her om spesialene så det og er sagt.

Og ja, på NKK sine utstillinger så gjer vi det som alle andre, går med hunden selv uten noen som helst påvirkning.

En annen tanke er jo at om NKK ville dette til livs, så er det vel på tide at dei pålegger utstillings klubbene å ikke ha større ringer til schäferhunder enn til andre raser...?

Tenker da f.eks på dei i mitt "nærmiljø" som får tildelt en hel bane bare for schäferhund..

He he, jeg trengte ikke å skrive noe, men vet du hva Ricco? Jeg synes det rett og slett virket litt merkelig at du formulerte deg slik du gjorde, og da tok jeg meg jammen friheten allikevel jeg. Siden jeg har vært der hvert år de siste årene, jeg har sett deg dobbelhandle (hvem sa noe om at du løp?) og siden du nå, så klokkeklart, uttalte at du mente dobbelhandling var noe du håpet ville forsvinne.

Men som sagt, hvis du allerede har begynt med deg selv, så er jo det alle tiders :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg trengte ikke å skrive noe, men vet du hva Ricco? Jeg synes det rett og slett virket litt merkelig at du formulerte deg slik du gjorde, og da tok jeg meg jammen friheten allikevel jeg. Siden jeg har vært der hvert år de siste årene, jeg har sett deg dobbelhandle (hvem sa noe om at du løp?) og siden du nå, så klokkeklart, uttalte at du mente dobbelhandling var noe du håpet ville forsvinne.

Men som sagt, hvis du allerede har begynt med deg selv, så er jo det alle tiders :icon_confused:

Om du gidder å leite i gamle innlegg så ser du nok at eg har formulert meg slik før, så dette er ikke noe nytt. og en liten ting til siden du "har sett" meg, og vært rundt schringen så burde du vite at for å dobbelhandle sch så MÅ man faktisk løpe. Nytter ikke å stå på ett sted og rope eller bruke fløyte eller ting som lager lyd. (Ringen er for stor til det)

Ja jeg har begynt med meg selv på den måten at eg har trukket meg vekk frå heile sirkuset, men kan like godt plutselig være tilbake!

Så får vi heller se om det blir med eller uten dobbelhandling.

Et lite ps. til slutt, om du skal skrive noe om en person i det offentlige rom, så vær først sikker på at det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gidder å leite i gamle innlegg så ser du nok at eg har formulert meg slik før, så dette er ikke noe nytt. og en liten ting til siden du "har sett" meg, og vært rundt schringen så burde du vite at for å dobbelhandle sch så MÅ man faktisk løpe. Nytter ikke å stå på ett sted og rope eller bruke fløyte eller ting som lager lyd.

Ja jeg har begynt med meg selv på den måten at eg har trukket meg vekk frå heile sirkuset, men kan like godt plutselig være tilbake!

Så får vi heller se om det blir med eller uten dobbelhandling.

Et lite ps. til slutt, om du skal skrive noe om en person i det offentlige rom, så vær først sikker på at det stemmer.

Åh herre min. Jeg har sett deg du, men det blir vel ord mot ord - I'm out!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være litt slem - det er nemlig min personlige menig at de aller aller fleste hunder ser 100 ganger bedre ut når de fristilles og fokuspunktet er ett stykke unna. Handler man hund ved å stå i front på den så får den enten ekstremt unaturlig knekk i nakken fordi hodet peker oppover, eller den får araberhest preg med hode som får en ekstremt unaturlig knekk nedover fordi handler får fokuspunktet for langt ned. Hunder med rettoppstående ører får batmanører som peker til hver sin kant istedet for ører som står så stramt som mulig høyest mulig på hodet.

Nå går det jo fint an å stå i front av hunden uten at magen til handleren butter mot nesa til hunden...

Om en står med avstand og får hundens fokus på noe i øyehøyde, får du ikke den steile skuldra og tilbaketrukna skallen. Jeg jobber for eksempel i ringen for at X'en skal ha fokus på lomma mi (siden hun er så stor) når jeg står en bit foran henne. Ofte logrer hun også, og er ikke død.

Det finnes mange nyanser og grader og variasjoner - samt at raser både har ulike tradisjoner, ulike prioriteringer og ulike utfordringer. Ører er garantert en større issue på belger enn på berner, for eksempel.

Det er ikke mulig å finne en fasitløsning som passer alle hunder. Det er grunnregler for oppførsel og innstilling og tilnærming i ringen (finn din hunds fortrinn, vis dem for dommeren, vær høflig, gratuler vinneren, oppfør deg, ikke slutt å handle før du vet at dommer er ferdig å vurdere hunden) - men én framgangsmåte finnes ikke. Da jeg stilte Even og X'en parallelt måtte jeg jobbe veldig forskjellig med dem, enda de er av samme rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har nektet på at du har sett meg, poenget er at du umulig kunne ha sett meg i år!

Og da er det veldig dumt å skrive noe sånt.

Det er helt riktig Sølvi. Det vet jeg som virkelig gledet meg til å treffe deg igjen i Ølen, men du kunne ikke komme for du skulle se på din nå innkjøpte Leo :icon_confused: .

Så derfor VET jeg at du ikke var der.

Når det gjelder dobbelhandling, kan jeg bare vise til NKK's utstillingsregler og hva de sier om dette. Les og lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...