Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobbelt handling


Blongo

Recommended Posts

Vel, det er akkurat den delen jeg ikke skjønner - hva er forskjellen? Hva er egentlig forskjellen på om jeg trener LP utenfor utstillingsringen med min hund (for det hender det jeg gjør, det er utmerket trening for lille skrulle), og belønner henne med ball, eller om jeg bare drar frem ballen og leker med henne for at hundene i ringen skal ha noe å se på, sånn i praksis? Hvorfor er det mer forstyrrende eller påvirkning av hundene i ringen om jeg gjør det med vilje, enn om jeg gjør det fordi jeg trener hunden min?

Du skjønner forskjellen på å bevisst forstyrre/ødelegge/påvirke de som er i ringen og det å leke/gire opp/trene uten tanke for hvem som er i ringen?

Klart man skal takle forstyrrelser utenfor ringen i form av "vanlig" aktivitet, men en som bevisst har en kandidat inni ringen som denne påkaller oppmerksomheten til med rop og skrik og ball og og og, det er dobbelhandling i mitt hode.

Jeg har selv blitt bedt om å dempe meg da jeg og hundene lekte utenfor ringen og jeg ville selv gjort det hvis noen skikkelig holdt baluba rett ved der jeg sto i ringen og hunden min ble idiot av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Sånn oppfattet ikke jeg Dratini. Jeg forsto det slik at h*n sørget for å holde sine unna så det ikke skulle oppfattes som avtalt spill, men andre som hunden kom til å bli oppmerksom på er helt ok for det har ikke noe med dem å gjøre. Men jeg kan jo ha oppfattet feil seff.

Var akkurat det jeg mente :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner forskjellen på å bevisst forstyrre/ødelegge/påvirke de som er i ringen og det å leke/gire opp/trene uten tanke for hvem som er i ringen?

Jeg skjønner at det er en forskjell på å forstyrre/ødelegge og det å pårvirke. Det er neppe å forstyrre eller ødelegge at man påvirker en hund til å stå så pent som mulig?

Klart man skal takle forstyrrelser utenfor ringen i form av "vanlig" aktivitet, men en som bevisst har en kandidat inni ringen som denne påkaller oppmerksomheten til med rop og skrik og ball og og og, det er dobbelhandling i mitt hode.

Jeg syns du skal lese denne tråden en gang til jeg, så kan du fortelle meg igjen at du syns alle de såkalte ikke-saken man skal gjøre i og rundt en utstillingsring ikke er vanlig aktivitet. Seriøst - en her hevdet at man ikke burde få bruke godbiter i ringen fordi det kunne bli forstyrrende for konkurrentene. En annen har hevdet at en hund som må trenes for å ignorere godbitlukt og løpetidstisper for å løpe og stå pent i en utstillingsring, ikke er egnet som avlshund fordi den blir ekstremt-trent til å ignorere naturlig atferd. Så har vi jo den idiotiske formeningen om at aktivitet bedrevet av ukjente er mindre forstyrrende, ødeleggende eller påvirkende enn aktivitet bedrevet av kjente.. Da kjenner jeg at jeg sliter skikkelig med å ta denne diskusjonen seriøst, jeg..

Jeg har selv blitt bedt om å dempe meg da jeg og hundene lekte utenfor ringen og jeg ville selv gjort det hvis noen skikkelig holdt baluba rett ved der jeg sto i ringen og hunden min ble idiot av det.

Jeg har ikke snakket om roping, skriking og å holde baluba. Jeg snakker ikke om å gå inn for å ødelegge for noen. Jeg snakker om diskret dobbelthandling - og om det ødelegger for bikkja i ringen at jeg plystrer eller trykker på en pipeball, så fatter ikke jeg at belgeren stadig blir dratt frem som bikkjer med jevnt over dårlig mentalitet, for det er tydeligvis bare belgere som takler "vanlig aktivitet" rundt en utstillingsring uten å bli "helt idiot av det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt diskret dobbelthandling til tross for regelverket er neppe mer juvenilt enn å skrive juvenil istedetfor barnslig bare for å fremstå som smartere enn man er..

... og dette antar jeg er et eksempel på moden argumentasjon? For da MÅ jo bare dobbelthandling være OK? (Jeg forsøkte for øvrig bare å dempe språkbruken litt for høflighets skyld)

Jeg har ikke snakket om roping, skriking og å holde baluba. Jeg snakker ikke om å gå inn for å ødelegge for noen. Jeg snakker om diskret dobbelthandling - og om det ødelegger for bikkja i ringen at jeg plystrer eller trykker på en pipeball, så fatter ikke jeg at belgeren stadig blir dratt frem som bikkjer med jevnt over dårlig mentalitet, for det er tydeligvis bare belgere som takler "vanlig aktivitet" rundt en utstillingsring uten å bli "helt idiot av det".

Hva er det egentlig du prøver å overbevise oss om? At utstillingsreglene er feil, eller at det er OK å bryte dem? Utstillingsreglene angir ikke noen grunn for at s.k. dobbelthandling (begrepet blir vel ikke brukt i reglene) er forbudt, men de forbyr det. Om man ikke kan godta dem, bør man enten jobbe for å få dem endret, eller holde seg unna utstillinger. Så vidt meg bekjent handler ikke denne tråden om mentaliteten til verken den ene eller den andre rasen (men kanskje litt om eiernes?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal lese denne tråden en gang til jeg, så kan du fortelle meg igjen at du syns alle de såkalte ikke-saken man skal gjøre i og rundt en utstillingsring ikke er vanlig aktivitet. *snipe andres meninger om aktiviteter rundt/i ringen*

Nei, jeg behøver ikke lese tråden en gang til, jeg har sagt hva jeg mener jeg. Men jeg kan godt gjenta det: Går man bevisst inn for å ødelegge/forstyrre/påvirker hund(er) i ringen når man selv er utenfor ser jeg det som dobbelthandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi jo den idiotiske formeningen om at aktivitet bedrevet av ukjente er mindre forstyrrende, ødeleggende eller påvirkende enn aktivitet bedrevet av kjente..

Om da en hund fokuserer på en totalt fremmed, kan det vel ikke komme under begrepet dobbelthandling? Og jeg vet ikke om jeg skal ta det som et kompliment eller ta meg nær av å bli betegnet som en idiot :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man har handler til hunden sin. Bør man da ikke møte opp på utstillingen selv, gå og gjemme seg eller kan man stå ringside uten at det blir tatt som dobbelthandling? Veldig mange hunder vil jo se ut etter eieren sin om den er på yttersiden. Så hvor går grensa på hva som er dobbelthandling egentlig? Man planlegger jo oftest å både ha handler og være tilstede på en utstilling...

Egentlig skal jeg ikke si så mye. Siden jeg har flydd som en idiot på yttersiden og ropt og skreket på Vida. Det er så dobbelthandling som det går an overhode. På en måte synes jeg det egentlig er en uting. Men på en annen måte vil jeg jo vise hunden min fra best mulig side, slik at vi får berømte blå sløyfa. Og krever handler at jeg løper på yttersiden - og dommer ikke sier noe på den den dagen - vel, da løper jeg på yttersiden. Jeg gidder ikke å bruke tid på å trene til utstilling for å stille bikkja forhåpentligvis en gang... Så dobbeltmoral av beste sort på

dobbelthandling her i gården. :wub:

Edit: Og jeg forstyrrer eller ødelegger ikke for noen heller. Siden alle de andre løper på yttersiden og. Stiller på spesialutstillinger. Ikke har jeg løpt ned noen folk, men har blitt løpt ned selv som lokker. Men slikt må man regne med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav! Jeg er glad jeg har hunder som kan se våkne , stramme og pigge ut og stå pent, uten å være avhengig avhjelp fra andre enn meg selv.Både labradorene og mopsen står fritt i løs line, med blikket festet på hånd/lomme. Dett er de trent til, og de bryr seg ikke om forstyrrelser fra andre.. Er dette så vanskelig å få til med andre raser? Når jeg ser enkelete av innleggene her, virker det som om min metode er veldig spesiell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og koser meg og leser innleggene. :) Som Schäferhund eier gjennom mange år er det faktisk utrolig deilig at det er andre raser som og kommer "frem i lyset" ang dobbelhandling

Skal ikkje på noen måte stikkes under en stol at det er mye dobbelhandling med Schäferhund, håper indelig at det en dag forsvinner.

Ja, det er en uting, spør du meg i hvert fall! Jeg hater å føle meg som en fartsdump bare jeg nærmer meg schäferringen - jeg HATER det. Og jeg synes nå det er litt selvmotsigende at man ønsker at dobbelhandlingen opphører, når man selv trener hunden mot å bli nettopp dobbelhandlet. Og deretter praktiserer det heftig i ringen på utstilling. Dobbelhandlingen forsvinner ikke hvis man ikke en gang kan begynne med seg selv. Eller ønsker du virkelig at denne type handling skal forsvinne?

Jeg fikk blant annet klar beskjed om at "lp-hunder" som min, rett og slett hadde et problem i ringen. Bikkjen trakk ikke nok, og eneste måten å rette opp i "skaden" var intens dobbelhandling. Bikkjen min har ikke noe bra trav, men jeg synes hun beveget seg så fint som hun bare kunne, og la henne trekke enda mer hadde bare endt med graving anyways :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå satt jeg å lurte på om jeg skulle skrive ett langt svar men så kom jeg på at jeg egentlig bryr meg midt ett visst sted hva andre mener om dobbelthandling og hva de definerer som dobbelthandling - dem om det tenker jeg. I don't care - kall det juks, kall det whatevver, men sålenge det ikke står i utstillingsreglene at det er forbudt å kjentfolk på utsiden av ringen - alternativt at det er forbudt for hunden å se ut av ringen og mot noe på utsiden så blåser jeg fint i det. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav! Jeg er glad jeg har hunder som kan se våkne , stramme og pigge ut og stå pent, uten å være avhengig avhjelp fra andre enn meg selv.Både labradorene og mopsen står fritt i løs line, med blikket festet på hånd/lomme. Dett er de trent til, og de bryr seg ikke om forstyrrelser fra andre.. Er dette så vanskelig å få til med andre raser? Når jeg ser enkelete av innleggene her, virker det som om min metode er veldig spesiell...

Våre hunder må også være spesielle på det området. Kan tenke meg at vi har omlag 25-30 forskjellige hunder i ringen i løpet av et år (inkl. solgte hunder selvf.) og aldri-aldri har vi hatt brukt for dobbelhandling, selv ikke på de som ikke er ringtrente.

Jeg syns det er forstyrrende med "kjentfolk" utenfor ringen, å jeg har mer en én gang bedt folk holde seg mer i bakgrunnen, fordi det forstyrrer for hunden jeg handler. Om jeg handler andre sine hunder, så får de ikke vise seg - de må gjemme seg, fordi JEG er den som skal ha kontakt å samarbeide med hunden, ikke de som står ringsides. En pølsebit pleier å hjelpe, å handle hund er ikke SÅ vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\

LolaPagola: I dalmisringen er det vel noe vanligere å stå med godisen foran nesa på bikkja konstant? Eller? Jeg fikk iallefall med meg at det var en dommer som faktisk fikk skrevet i kritikken: "Kan ikke bedømme hodet grunnet overdreven fôring", eller noe i den duren. Det er også noen dalmis-eiere som holder godbit foran snuta for å skjule dårlig underkjeve, har jeg forstått? (dette gjelder nok andre raser også!) Men det er liksom i dalmis-ringen jeg har sett at de står med hele hånda trøkt opp i snuta på bikkja så den står og eeeter godbit. :)

Jeg tror ikke jeg har sett noen som ikke bruker godbiter nei, derfor trodde jeg det var noe alle gjorde, helt til en medutstiller sa at det var mer vanlig ppå dalmis. Jeg ble gjort oppmerksom på at jeg hadde matet casper med pølser mens dommeren forsøkte å se på hodet sist utstilling :icon_confused: , men ellers har jeg funnet ut av at han står bedre når jeg ikke leder han med godbiter, da blir han litt for besatt og strekker seg.

Men dette med dårlige underkjever visste jeg ikke noe om, har ikke hørt snakk om temaet engang faktisk. hmm

Jeg har tenkt at folk bruker godbit for å få oppmerksomhet fra hunden, ikke noe annet. Er derfor jeg bruker det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en uting, spør du meg i hvert fall! Jeg hater å føle meg som en fartsdump bare jeg nærmer meg schäferringen - jeg HATER det. Og jeg synes nå det er litt selvmotsigende at man ønsker at dobbelhandlingen opphører, når man selv trener hunden mot å bli nettopp dobbelhandlet. Og deretter praktiserer det heftig i ringen på utstilling. Dobbelhandlingen forsvinner ikke hvis man ikke en gang kan begynne med seg selv. Eller ønsker du virkelig at denne type handling skal forsvinne?

Jeg fikk blant annet klar beskjed om at "lp-hunder" som min, rett og slett hadde et problem i ringen. Bikkjen trakk ikke nok, og eneste måten å rette opp i "skaden" var intens dobbelhandling. Bikkjen min har ikke noe bra trav, men jeg synes hun beveget seg så fint som hun bare kunne, og la henne trekke enda mer hadde bare endt med graving anyways :icon_confused:

Må le litt for meg selv når folk uttaler seg om ting dei faktisk ikkje veit.... For eg regner med at det er meg du uttaler deg om her.

For hva jeg har gjort, og hva jeg gjer veit ikke du så mye om trur eg...

Når eg skriver at eg ønsker dobbelhandling av Schäferhund skal forsvinne, ja så ønsker eg det.

Og.... har også av den grunn sluttet å stille Schäferhund. Så beklager å måtte skuffe deg men eg har nok alt begynt med meg selv.

Kan jo og legge til at når min 9 mnd gamle schäferhund en sjelden gang trener ringtrening så er det på samme måte som man trener andre raser på dette, uten noen som helst påvirkning utenfor ringen.

Han blir trent på nøyaktig samme måte som vår Leonberger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har sett noen som ikke bruker godbiter nei, derfor trodde jeg det var noe alle gjorde, helt til en medutstiller sa at det var mer vanlig ppå dalmis. Jeg ble gjort oppmerksom på at jeg hadde matet casper med pølser mens dommeren forsøkte å se på hodet sist utstilling :icon_confused: , men ellers har jeg funnet ut av at han står bedre når jeg ikke leder han med godbiter, da blir han litt for besatt og strekker seg.

Men dette med dårlige underkjever visste jeg ikke noe om, har ikke hørt snakk om temaet engang faktisk. hmm

Jeg har tenkt at folk bruker godbit for å få oppmerksomhet fra hunden, ikke noe annet. Er derfor jeg bruker det iallefall.

Akkurat når det gjelder det der så tar jeg bevist bort godbiten når dommer kommer og ser på hode til hunden, skal ha oppmerksomhet fra hunden for å se uttrykk eller når dommeren håndterer hunden. Nettopp pga det ikke skal bli ett tema i kritikken.

Det virker også som de fleste dommere setter pris på det siden jeg aldri har fått kommentar på det, imens andre med samme rase som står og mater og mater har fått beskjed av dommeren at de skal ta bort godbit ved håndtering for de vil se gemytt (trekker den seg? Hvorfor blir den "avledet") og for at de skal få mulighet til på se uttrykk ved å "smatte" på hunden og den da ikke bare står å stirrer på en godbit uten å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt for meg selv når folk uttaler seg om ting dei faktisk ikkje veit.... For eg regner med at det er meg du uttaler deg om her.

For hva jeg har gjort, og hva jeg gjer veit ikke du så mye om trur eg...

Når eg skriver at eg ønsker dobbelhandling av Schäferhund skal forsvinne, ja så ønsker eg det.

Og.... har også av den grunn sluttet å stille Schäferhund. Så beklager å måtte skuffe deg men eg har nok alt begynt med meg selv.

Kan jo og legge til at når min 9 mnd gamle schäferhund en sjelden gang trener ringtrening så er det på samme måte som man trener andre raser på dette, uten noen som helst påvirkning utenfor ringen.

Han blir trent på nøyaktig samme måte som vår Leonberger.

Bare le du :icon_confused: Jeg vet ikke hvordan du praktiserer schäferhandling i dag, men jeg vet hvordan det har sett ut før. Jeg svarer ut ifra det du har skrevet tidligere angående ringtrening, og ikke minst uti fra det jeg har sett selv med egne øyne - for eksempel ved ØEVHK sitt årlige arrangement, hvor jeg har holdt meg rundt schäferringen de siste årene, senest i år. Men er jo flott det, hvis du har begynt å tenke i andre baner i forhold til dobbelhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare le du :icon_confused: Jeg vet ikke hvordan du praktiserer schäferhandling i dag, men jeg vet hvordan det har sett ut før. Jeg svarer ut ifra det du har skrevet tidligere angående ringtrening, og ikke minst uti fra det jeg har sett selv med egne øyne - for eksempel ved ØEVHK sitt årlige arrangement, hvor jeg har holdt meg rundt schäferringen de siste årene, senest i år. Men er jo flott det, hvis du har begynt å tenke i andre baner i forhold til dobbelhandling.

Tror da du blander meg sammen med noen andre, stilte ikke i Ølen i år, da hadde vi valpekull hjemme.

Kan jo og legge til at vi reiste til Drammen fredag 12 februar og videre til Sverige lørdag 13 februar for å se på vår nye valp. Og returnerte tilbake til Haugesund søndag 14 februar om kvelden, så om du såg meg i Ølen i år så er du god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror da du blander meg sammen med noen andre, stilte ikke i Ølen i år, da hadde vi valpekull hjemme.

Kan jo og legge til at vi reiste til Drammen fredag 12 februar og videre til Sverige lørdag 13 februar for å se på vår nye valp. Og returnerte tilbake til Haugesund søndag 14 februar om kvelden, så om du såg meg i Ølen i år så er du god!

What ever :icon_confused: Jeg har vært der en del ganger, så jeg klarer kanskje ikke helt å skille dem fra hverandre. My bad, men jeg har da sett deg der, både en og flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What ever :) Jeg har vært der en del ganger, så jeg klarer kanskje ikke helt å skille dem fra hverandre. My bad, men jeg har da sett deg der, både en og flere ganger.

Tror kanskje du sliter med det da ja...

Men flott at du har sett meg da! :icon_confused:

Har vært der ca 4 ganger på 9 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er det egentlig om Ricco har stilt med dobbelhandling på Schæfere? Det er da slettes ingen hemmelig at det er dobbelthandlinger på spes.utstilling. På NKK utstillingene gjør vi som alle andre, en gul t-skjorte og fullstendig tilfeldig plassert :icon_confused: Jeg støtter det ikke, men kan skjønne at det kan være en nødvendighet for schæferene. De skal ha en driv fremover og den skal ligge i lina. Den kan ha ørene stilt bakover, men man må jo innrømme at det er flottere med en hund som har ørene stilt fremover med ett veldig våkent uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er det egentlig om Ricco har stilt med dobbelhandling på Schæfere? Det er da slettes ingen hemmelig at det er dobbelthandlinger på spes.utstilling. På NKK utstillingene gjør vi som alle andre, en gul t-skjorte og fullstendig tilfeldig plassert :icon_confused: Jeg støtter det ikke, men kan skjønne at det kan være en nødvendighet for schæferene. De skal ha en driv fremover og den skal ligge i lina. Den kan ha ørene stilt bakover, men man må jo innrømme at det er flottere med en hund som har ørene stilt fremover med ett veldig våkent uttrykk.

Ja si det du...er visst så viktig for enkelte at det blir påstått ting som ikke stemmer. Kan være ok å ha hold i det man påstår. Kan jo og legge til at av dei 4 gangene eg har stilt hund i Ølen så har eg hatt urinveisinfeksjon, og den som har hatt det veit at å springe når det føles som om blæren faller ut klarer man bare ikke. Men nok om det.

Har vel aldri heller benektet at det drives dobbelhandling på Schäferhund, og det vil nok fortsette og helt til ett lyst hode finner ut at dei kan stilles på en annen måte. Men pr. i dag så har ingen funnet ut det, og så lenge man vil ha hunden sin opp og frem så gjer man vel det som må gjeres for å få best mulig resultat. (Er vel derfor man stiller ut hunden) Snakker her om spesialene så det og er sagt.

Og ja, på NKK sine utstillinger så gjer vi det som alle andre, går med hunden selv uten noen som helst påvirkning.

En annen tanke er jo at om NKK ville dette til livs, så er det vel på tide at dei pålegger utstillings klubbene å ikke ha større ringer til schäferhunder enn til andre raser...?

Tenker da f.eks på dei i mitt "nærmiljø" som får tildelt en hel bane bare for schäferhund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter det ikke, men kan skjønne at det kan være en nødvendighet for schæferene. De skal ha en driv fremover og den skal ligge i lina. Den kan ha ørene stilt bakover, men man må jo innrømme at det er flottere med en hund som har ørene stilt fremover med ett veldig våkent uttrykk.

Jeg kan ikke skjønne at dette skal være så spesielt for schäfer egentlig ? Det er mange hunder som trekker framover i lina under visning, men de har ikke noen som agerer klovn og tulling utenfor ringen av den grunn ? Det må da gå an å trene hundene på å få foran UTEN alt dette styret ? Og hva med alle andre raser med stående ører ? De skal nok også ha ørene rette framover helst - og det greier de helt uten hjelp utenfra stort sett :). Jeg skulle likt å se en schäfer stilt opp helt normalt slik andre raser stilles, jeg - med parallelle bakbein :icon_confused:.

Forøvrig lurer jeg på en ting: Om jeg står utenfor en ring og knasker potetgull fra en knitrende pose så er det IKKE å anse som dobbelthandling dersom jeg ikke kjenner noen som er inne i den ringen, men om jeg KJENNER noen, så er det dobbelthandling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at dette skal være så spesielt for schäfer egentlig ? Det er mange hunder som trekker framover i lina under visning, men de har ikke noen som agerer klovn og tulling utenfor ringen av den grunn ? Det må da gå an å trene hundene på å få foran UTEN alt dette styret ? Og hva med alle andre raser med stående ører ? De skal nok også ha ørene rette framover helst - og det greier de helt uten hjelp utenfra stort sett :). Jeg skulle likt å se en schäfer stilt opp helt normalt slik andre raser stilles, jeg - med parallelle bakbein :icon_confused:.

Hvilke andre raser skal trave foran fører? Jeg er jo ny i gamet, så jeg vet faktisk ikke hvilke raser det er.

Jeg skulle likt å sett mange andre raser stilt opp med slakk line - uten oppheist hode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre raser skal trave foran fører? Jeg er jo ny i gamet, så jeg vet faktisk ikke hvilke raser det er.

Jeg skulle likt å sett mange andre raser stilt opp med slakk line - uten oppheist hode :)

Det foretrekkes at mops løper en skrittlengde foran handler... :)

Vi kaller det bare "showing" da. :icon_confused:

Grunnen til at dette foretrekkes er at hunden da ikke kikker opp på handler (noen mopser "padler" veldig med forbena om de går og ser opp, ergo mindre pene bevegelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at dette skal være så spesielt for schäfer egentlig ? Det er mange hunder som trekker framover i lina under visning, men de har ikke noen som agerer klovn og tulling utenfor ringen av den grunn ? Det må da gå an å trene hundene på å få foran UTEN alt dette styret ? Og hva med alle andre raser med stående ører ? De skal nok også ha ørene rette framover helst - og det greier de helt uten hjelp utenfra stort sett :). Jeg skulle likt å se en schäfer stilt opp helt normalt slik andre raser stilles, jeg - med parallelle bakbein :icon_confused:.

Forøvrig lurer jeg på en ting: Om jeg står utenfor en ring og knasker potetgull fra en knitrende pose så er det IKKE å anse som dobbelthandling dersom jeg ikke kjenner noen som er inne i den ringen, men om jeg KJENNER noen, så er det dobbelthandling ?

Jeg lurer på hvordan man får til akkurat dèt - både med eller uten dobbelthandling, jeg.. Nå med hund med flaggermusører som i tillegg haaaater at man prøver å trekke båndet rett opp (host, hark, spy..).. HVORDAN trene en hund til å ligge i båndet - framover - toppe ørene og ta skikkelige spenntak med bakbena??

(OT sikkert, men endog..)

Siri - forskjellen mellom dobbelthandling eller handlerens utnyttelse av "ting" utenfor ringen er om det er planlagt eller ikke.

Hvis du kommer bort til ringen spiser potetgull, leker med ball eller har med favoritthundekompisen til den som stilles FORDI du skal påvirke den så er det dobbelthandling.

Hvis handleren i ringen passer på å utnytte at noen står utenfor og holder på med et eller annet er det faktisk bare god handling.

Eksempel fra vårt miljø - hund X er redd for far når han hoster. Far må såklart få hoste så mye han vil på utstillingen, men hvis dette gjøres bevisst hver gang X løper forbi på den siden av ringen, usedvanlig høyt og "utagerende" eller tydelig viser at det er for å skremme X til å bære halen lavere enn normalt- DET er dobbelthandling.

Et host fra en eller annen fremmend person som skremmer hunden X - er selvsagt IKKE dobbelthandling.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle likt å sett mange andre raser stilt opp med slakk line - uten oppheist hode :)

15762_218382780585_632600585_4673668_7138628_n.jpg

15762_218383315585_632600585_4673738_7349547_n.jpg

15762_218383640585_632600585_4673776_3688473_n.jpg

Vet ikke om det var det du mente. Men mine hunder blit stillt med slakk line, de blir lært opp til å gå et lite stykke forann meg og jeg slipper som regel båndet når de blir stillt opp. :)

Edit: Sorry hvis jeg har missforstått .. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...