Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som dør på utstillinger

Nirm

Recommended Posts

Det døde visst et par hunder i helgen på NKK Bjerke. Det går vel nesten ikke en sommer uten at hunder dør på utstillinger nå...

Men hva skjer med disse eierne? Blir de tiltalt på noen måter eller får de noen reaksjon fra NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

DET er fullstendig utilgivelig og ja, de blir tiltalt for brudd på dyrevernloven.

Min mening er at sånne mennesker burde få utstillings og aktivitetsforbud av NKK i minimum ett år, det samme burde gjelde folk som man må rope opp over høyttaler 100 ganger for å få de til å åpne for hundene sine.

Nå har ikke jeg hørt noe om at noen døde i bilene under NKK Bjerke, men det forundrer meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte de gjentatte ganger ropte opp over høytalerne at folk måtte få hundene ut av bilene. Til slutt gikk de ut og sa at nå tar de rutene om ikke hundene blir tatt ut av bilene. Sykt at hundefolk, under deltagelse på utstilling, er såpass lite oppegående at de lar hundene sitte i bilen en soldag i august *riste på hodet*.

Slikt er dyremishandling på høyeste nivå, og burde straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der.. Det døde én hund på Finnmarksløpet i år, begynner å bli en del år siden sist etter det jeg kan huske. Hunden ble obdusert for å finne ut om det var noe hundekjøreren hadde gjort eller kunne ha gjort. Dette ble uansett slått stort opp i media og av andre, og sporten ble (blir) kalt for dyremisshandling. Nå dør det årlig noen hunder på utstillinger, både i biler og av andre grunner (faller om i ringen, ligger plutselig død i et bur m.m.), men det blir bare forbigått i stillhet. Beklager OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er fullstendig utilgivelig og ja, de blir tiltalt for brudd på dyrevernloven.

Min mening er at sånne mennesker burde få utstillings og aktivitetsforbud av NKK i minimum ett år, det samme burde gjelde folk som man må rope opp over høyttaler 100 ganger for å få de til å åpne for hundene sine.

Nå har ikke jeg hørt noe om at noen døde i bilene under NKK Bjerke, men det forundrer meg ikke.

Godt de blir tiltalt. Men synd NKK ikke gir noen reaksjoner. Siden resultatene er viktigere enn bikkjene (det virker jo som det når de glemmer hunder i biler...), så må det vel svi hardest å få reaksjoner på det området.

Leste det bare på fjesboka. Ikke det beste stedet for nyheter, men det var en av arrangørene som skrev det. Men uansett om det er stemmer eller ikke, så skjer det jo slike ulykker hvert år mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes utstillingsarrangører er litt for tannløse i slike tilfeller. Dersom det observeres hunder i varme biler og eiere kalles opp men ikke kommer - da får de ta ruta litt raskere. Det er jo også relativt enkelt å finne ut hvem som eier en bil, og 2 + 2 er som regel lik 4, og ergo vet man hvem synderne er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Synes utstillingsarrangører er litt for tannløse i slike tilfeller. Dersom det observeres hunder i varme biler og eiere kalles opp men ikke kommer - da får de ta ruta litt raskere. Det er jo også relativt enkelt å finne ut hvem som eier en bil, og 2 + 2 er som regel lik 4, og ergo vet man hvem synderne er.

Ja, det er ENKELT å finne ut hvem som eier bil - man sender registreringsnummer til ett firesifret nummer fra statens vegvesen og vips, 10 sekunder etterpå har man navn og adresse på eier - burde være en smal sak å få fatt i telefonnummer og eier ikke melder seg umiddelbart etter opprop over høytaler - svarer ikke vedkommede på telefon så får de bare knuse ruta mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte de gjentatte ganger ropte opp over høytalerne at folk måtte få hundene ut av bilene. Til slutt gikk de ut og sa at nå tar de rutene om ikke hundene blir tatt ut av bilene. Sykt at hundefolk, under deltagelse på utstilling, er såpass lite oppegående at de lar hundene sitte i bilen en soldag i august *riste på hodet*.

I helgen var vel ikke høyttaleranlegget det beste, jeg hørte overhodet ikke hva som ble sagt over høyttalerne der jeg var, men da jeg var på andre områder fikk jeg jo med meg at det ble ropt opp selvsagt. Det kan jo tenkes at de som ble ropt opp rett og slett ikke hørte det også (ingen unnskyldning for å la hunden være igjen i bilen altså... men...).

Det er utrolig trist og nedslående at dette skal skje år etter år. Vi rapporterte inn en bil med hund som stod midt i solsteiken med kun en liten glipe på vinduene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der.. Det døde én hund på Finnmarksløpet i år, begynner å bli en del år siden sist etter det jeg kan huske. Hunden ble obdusert for å finne ut om det var noe hundekjøreren hadde gjort eller kunne ha gjort. Dette ble uansett slått stort opp i media og av andre, og sporten ble (blir) kalt for dyremisshandling. Nå dør det årlig noen hunder på utstillinger, både i biler og av andre grunner (faller om i ringen, ligger plutselig død i et bur m.m.), men det blir bare forbigått i stillhet. Beklager OT

Enig og jeg har tipset avisene om det nhu. Så får man si hva man vil om dette. Ba dem ta kontakt med NKK for å verifisere ryktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ENKELT å finne ut hvem som eier bil - man sender registreringsnummer til ett firesifret nummer fra statens vegvesen og vips, 10 sekunder etterpå har man navn og adresse på eier - burde være en smal sak å få fatt i telefonnummer og eier ikke melder seg umiddelbart etter opprop over høytaler - svarer ikke vedkommede på telefon så får de bare knuse ruta mener jeg.

Signerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff jeg hørte også de ropte flere ganger over høytallerene at eierene som hadde hunder i bilen måtte få de ut og gi deg vann osv...Synd at hundene måtte bøte med livet pga at ikke eierene dukket opp..Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hva folk tenke med når de setter hunder inn i bilen i slikt vær..Det var ikke akkurat kaldt på Bjerke i går..I følge oppslags tavla der var det 27 grader i lufta også kan an jo ta med solsteika..Uff jeg blir så sint når slikt skjer,men håper uansett at eierene får en straff eller lignene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så syns jeg det er merkelig om det er sånn at 4 hunder har dødd på en stor utstilling midt i Oslo uten at det har blitt noe mediastyr av det. Det var vel ifjor det døde noen hunder i en bil utenfor Ikea, og det ble slått opp i media, og når det da er bare rykter og ingen som kan si noe sikkert, så kjenner jeg at jeg er litt skeptisk til om det virkelig døde noen hunder på Bjerke i helgen.

Men for all del - det burde ikke være nødvendig at det på hver eneste utstilling hver varme sommerdag at man er nødt til å opplyse hundeeiere om at det blir varmt i bilene. Det burde være rimelig åpenlyst.. Og er det virkelig sånn at det er hunder som kokte ihjel i bilene i helgen, så håper jeg at det blir et ***** mediakjør av det, så hverken hundeeiere eller arrangører lar være å ta sånt på alvor igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike eiere bør anmeldes for dyremishandling og få livsvarig aktivitetsforbud. Det skal ikke være nødvendig å rope i høyttalerne at det er varmt i solsteiken, det må jo enhver idiot vite om? På WDS i Herning ble der også ropt om varme biler, og ingen av utstillerne der var vel tankeløse nybegynnere..Det er på høy tid at slike ting blir straffet ordentlig, dette skjer altfor ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på Bjerke noen år (men ikke i år), og ingen stod og glodde på en hund dø i en bil da, og vi gikk over biler om og om igjen for å se etter hunder i varmen. Men alle biler er ikke like lette å se at det er hunder i.

Men uansett om ryktet stemmer eller ikke, så var det straffa jeg tenkte på. For vi veit jo at det skjer mer eller mindre hvert år her i landet. Og det er tragisk om NKK ikke gir noen slags reaksjoner på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sa prøvene av hunden at den døde av sirkuasjonssvikt og at det ikke kunne vært ungått av Thomas Hoffmann (eieren). Han brøt selv løpet når hunden døde fordi han var så lei seg!

Var selv crew under Finnmarksløpet 2010.

Link

Ellers er jeg veldig enig i at de som lar hundene ligge i bilen på utstillinger burde straffes. Forferdelig at hunder dør i sånne sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man ikke høre på rykter, og "det sies jo så meget".. Man skal selvsagt heller ikke tro på avisenes skriverier.

Så før det er bekreftet av noen av NKKs representanter (eller andre mer eller mindre "offentlige kilder") så velger jeg å tro at dette bare er rykter. Pr 14-tiden på søndagen var det i alle fall ikke skjedd noe slikt (da snakket jeg med plassjefen om akkurat dette) - hvis ikke han hemmligholdt det, såklart...

Men sånne rykter er jo "bra" på en måte, da - de skremmer kanskje en eller annen til å la være med å sette igjen hunden sin. Men de IDIOTENE som går ifra bikkjer i bilen sin er da fullstendig klar over dette, de også!?

Å tro at noen hund/bileier på Bjerke i helgen skulle sagt "nææææ - det tenkte jeg ikke på!" etter å ha hørt det på høyttaleren er så naivt å tro at jeg blir pinlig berørt bare å tenke på det..

Men det hjelper tydeligvis ikke å mase over høyttaleranlegget noe mer - la dem faktisk GJØRE noe snart ikke bare bable om det. Nå er vi vel snart lei av å høre dette maset?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knuse ruta uten å ha pratet med politiet først kan IKKE anbefales.

Da risikerer man i verste fall en anmeldelse og et erstatningskrav mot seg.

Men ja, de kjøtthuene som setter igjen hunder i bilen i varmen burde absolutt fått så det merkes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knuse ruta uten å ha pratet med politiet først kan IKKE anbefales.

Da risikerer man i verste fall en anmeldelse og et erstatningskrav mot seg.

Men ja, de kjøtthuene som setter igjen hunder i bilen i varmen burde absolutt fått så det merkes..

DEN rettsstriden synes jeg faktisk NKK skulle ta seg råd til å ta, jeg... Få temaet opp på bordet, sørge for å få en etablert måte å forholde seg til nettopp dette problemet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...