Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som dør på utstillinger


Nirm

Recommended Posts

Det døde visst et par hunder i helgen på NKK Bjerke. Det går vel nesten ikke en sommer uten at hunder dør på utstillinger nå...

Men hva skjer med disse eierne? Blir de tiltalt på noen måter eller får de noen reaksjon fra NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

DET er fullstendig utilgivelig og ja, de blir tiltalt for brudd på dyrevernloven.

Min mening er at sånne mennesker burde få utstillings og aktivitetsforbud av NKK i minimum ett år, det samme burde gjelde folk som man må rope opp over høyttaler 100 ganger for å få de til å åpne for hundene sine.

Nå har ikke jeg hørt noe om at noen døde i bilene under NKK Bjerke, men det forundrer meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte de gjentatte ganger ropte opp over høytalerne at folk måtte få hundene ut av bilene. Til slutt gikk de ut og sa at nå tar de rutene om ikke hundene blir tatt ut av bilene. Sykt at hundefolk, under deltagelse på utstilling, er såpass lite oppegående at de lar hundene sitte i bilen en soldag i august *riste på hodet*.

Slikt er dyremishandling på høyeste nivå, og burde straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der.. Det døde én hund på Finnmarksløpet i år, begynner å bli en del år siden sist etter det jeg kan huske. Hunden ble obdusert for å finne ut om det var noe hundekjøreren hadde gjort eller kunne ha gjort. Dette ble uansett slått stort opp i media og av andre, og sporten ble (blir) kalt for dyremisshandling. Nå dør det årlig noen hunder på utstillinger, både i biler og av andre grunner (faller om i ringen, ligger plutselig død i et bur m.m.), men det blir bare forbigått i stillhet. Beklager OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er fullstendig utilgivelig og ja, de blir tiltalt for brudd på dyrevernloven.

Min mening er at sånne mennesker burde få utstillings og aktivitetsforbud av NKK i minimum ett år, det samme burde gjelde folk som man må rope opp over høyttaler 100 ganger for å få de til å åpne for hundene sine.

Nå har ikke jeg hørt noe om at noen døde i bilene under NKK Bjerke, men det forundrer meg ikke.

Godt de blir tiltalt. Men synd NKK ikke gir noen reaksjoner. Siden resultatene er viktigere enn bikkjene (det virker jo som det når de glemmer hunder i biler...), så må det vel svi hardest å få reaksjoner på det området.

Leste det bare på fjesboka. Ikke det beste stedet for nyheter, men det var en av arrangørene som skrev det. Men uansett om det er stemmer eller ikke, så skjer det jo slike ulykker hvert år mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes utstillingsarrangører er litt for tannløse i slike tilfeller. Dersom det observeres hunder i varme biler og eiere kalles opp men ikke kommer - da får de ta ruta litt raskere. Det er jo også relativt enkelt å finne ut hvem som eier en bil, og 2 + 2 er som regel lik 4, og ergo vet man hvem synderne er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Synes utstillingsarrangører er litt for tannløse i slike tilfeller. Dersom det observeres hunder i varme biler og eiere kalles opp men ikke kommer - da får de ta ruta litt raskere. Det er jo også relativt enkelt å finne ut hvem som eier en bil, og 2 + 2 er som regel lik 4, og ergo vet man hvem synderne er.

Ja, det er ENKELT å finne ut hvem som eier bil - man sender registreringsnummer til ett firesifret nummer fra statens vegvesen og vips, 10 sekunder etterpå har man navn og adresse på eier - burde være en smal sak å få fatt i telefonnummer og eier ikke melder seg umiddelbart etter opprop over høytaler - svarer ikke vedkommede på telefon så får de bare knuse ruta mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte de gjentatte ganger ropte opp over høytalerne at folk måtte få hundene ut av bilene. Til slutt gikk de ut og sa at nå tar de rutene om ikke hundene blir tatt ut av bilene. Sykt at hundefolk, under deltagelse på utstilling, er såpass lite oppegående at de lar hundene sitte i bilen en soldag i august *riste på hodet*.

I helgen var vel ikke høyttaleranlegget det beste, jeg hørte overhodet ikke hva som ble sagt over høyttalerne der jeg var, men da jeg var på andre områder fikk jeg jo med meg at det ble ropt opp selvsagt. Det kan jo tenkes at de som ble ropt opp rett og slett ikke hørte det også (ingen unnskyldning for å la hunden være igjen i bilen altså... men...).

Det er utrolig trist og nedslående at dette skal skje år etter år. Vi rapporterte inn en bil med hund som stod midt i solsteiken med kun en liten glipe på vinduene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der.. Det døde én hund på Finnmarksløpet i år, begynner å bli en del år siden sist etter det jeg kan huske. Hunden ble obdusert for å finne ut om det var noe hundekjøreren hadde gjort eller kunne ha gjort. Dette ble uansett slått stort opp i media og av andre, og sporten ble (blir) kalt for dyremisshandling. Nå dør det årlig noen hunder på utstillinger, både i biler og av andre grunner (faller om i ringen, ligger plutselig død i et bur m.m.), men det blir bare forbigått i stillhet. Beklager OT

Enig og jeg har tipset avisene om det nhu. Så får man si hva man vil om dette. Ba dem ta kontakt med NKK for å verifisere ryktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ENKELT å finne ut hvem som eier bil - man sender registreringsnummer til ett firesifret nummer fra statens vegvesen og vips, 10 sekunder etterpå har man navn og adresse på eier - burde være en smal sak å få fatt i telefonnummer og eier ikke melder seg umiddelbart etter opprop over høytaler - svarer ikke vedkommede på telefon så får de bare knuse ruta mener jeg.

Signerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff jeg hørte også de ropte flere ganger over høytallerene at eierene som hadde hunder i bilen måtte få de ut og gi deg vann osv...Synd at hundene måtte bøte med livet pga at ikke eierene dukket opp..Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hva folk tenke med når de setter hunder inn i bilen i slikt vær..Det var ikke akkurat kaldt på Bjerke i går..I følge oppslags tavla der var det 27 grader i lufta også kan an jo ta med solsteika..Uff jeg blir så sint når slikt skjer,men håper uansett at eierene får en straff eller lignene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der.. Det døde én hund på Finnmarksløpet i år, begynner å bli en del år siden sist etter det jeg kan huske. Hunden ble obdusert for å finne ut om det var noe hundekjøreren hadde gjort eller kunne ha gjort. Dette ble uansett slått stort opp i media og av andre, og sporten ble (blir) kalt for dyremisshandling. Nå dør det årlig noen hunder på utstillinger, både i biler og av andre grunner (faller om i ringen, ligger plutselig død i et bur m.m.), men det blir bare forbigått i stillhet. Beklager OT

For å være helt ærlig, så syns jeg det er merkelig om det er sånn at 4 hunder har dødd på en stor utstilling midt i Oslo uten at det har blitt noe mediastyr av det. Det var vel ifjor det døde noen hunder i en bil utenfor Ikea, og det ble slått opp i media, og når det da er bare rykter og ingen som kan si noe sikkert, så kjenner jeg at jeg er litt skeptisk til om det virkelig døde noen hunder på Bjerke i helgen.

Men for all del - det burde ikke være nødvendig at det på hver eneste utstilling hver varme sommerdag at man er nødt til å opplyse hundeeiere om at det blir varmt i bilene. Det burde være rimelig åpenlyst.. Og er det virkelig sånn at det er hunder som kokte ihjel i bilene i helgen, så håper jeg at det blir et ***** mediakjør av det, så hverken hundeeiere eller arrangører lar være å ta sånt på alvor igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike eiere bør anmeldes for dyremishandling og få livsvarig aktivitetsforbud. Det skal ikke være nødvendig å rope i høyttalerne at det er varmt i solsteiken, det må jo enhver idiot vite om? På WDS i Herning ble der også ropt om varme biler, og ingen av utstillerne der var vel tankeløse nybegynnere..Det er på høy tid at slike ting blir straffet ordentlig, dette skjer altfor ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes utstillingsarrangører er litt for tannløse i slike tilfeller. Dersom det observeres hunder i varme biler og eiere kalles opp men ikke kommer - da får de ta ruta litt raskere. Det er jo også relativt enkelt å finne ut hvem som eier en bil, og 2 + 2 er som regel lik 4, og ergo vet man hvem synderne er.

Jeg har jobbet på Bjerke noen år (men ikke i år), og ingen stod og glodde på en hund dø i en bil da, og vi gikk over biler om og om igjen for å se etter hunder i varmen. Men alle biler er ikke like lette å se at det er hunder i.

Men uansett om ryktet stemmer eller ikke, så var det straffa jeg tenkte på. For vi veit jo at det skjer mer eller mindre hvert år her i landet. Og det er tragisk om NKK ikke gir noen slags reaksjoner på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der.. Det døde én hund på Finnmarksløpet i år, begynner å bli en del år siden sist etter det jeg kan huske. Hunden ble obdusert for å finne ut om det var noe hundekjøreren hadde gjort eller kunne ha gjort. Dette ble uansett slått stort opp i media og av andre, og sporten ble (blir) kalt for dyremisshandling. Nå dør det årlig noen hunder på utstillinger, både i biler og av andre grunner (faller om i ringen, ligger plutselig død i et bur m.m.), men det blir bare forbigått i stillhet. Beklager OT

Nå sa prøvene av hunden at den døde av sirkuasjonssvikt og at det ikke kunne vært ungått av Thomas Hoffmann (eieren). Han brøt selv løpet når hunden døde fordi han var så lei seg!

Var selv crew under Finnmarksløpet 2010.

Link

Ellers er jeg veldig enig i at de som lar hundene ligge i bilen på utstillinger burde straffes. Forferdelig at hunder dør i sånne sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man ikke høre på rykter, og "det sies jo så meget".. Man skal selvsagt heller ikke tro på avisenes skriverier.

Så før det er bekreftet av noen av NKKs representanter (eller andre mer eller mindre "offentlige kilder") så velger jeg å tro at dette bare er rykter. Pr 14-tiden på søndagen var det i alle fall ikke skjedd noe slikt (da snakket jeg med plassjefen om akkurat dette) - hvis ikke han hemmligholdt det, såklart...

Men sånne rykter er jo "bra" på en måte, da - de skremmer kanskje en eller annen til å la være med å sette igjen hunden sin. Men de IDIOTENE som går ifra bikkjer i bilen sin er da fullstendig klar over dette, de også!?

Å tro at noen hund/bileier på Bjerke i helgen skulle sagt "nææææ - det tenkte jeg ikke på!" etter å ha hørt det på høyttaleren er så naivt å tro at jeg blir pinlig berørt bare å tenke på det..

Men det hjelper tydeligvis ikke å mase over høyttaleranlegget noe mer - la dem faktisk GJØRE noe snart ikke bare bable om det. Nå er vi vel snart lei av å høre dette maset?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knuse ruta uten å ha pratet med politiet først kan IKKE anbefales.

Da risikerer man i verste fall en anmeldelse og et erstatningskrav mot seg.

Men ja, de kjøtthuene som setter igjen hunder i bilen i varmen burde absolutt fått så det merkes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knuse ruta uten å ha pratet med politiet først kan IKKE anbefales.

Da risikerer man i verste fall en anmeldelse og et erstatningskrav mot seg.

Men ja, de kjøtthuene som setter igjen hunder i bilen i varmen burde absolutt fått så det merkes..

DEN rettsstriden synes jeg faktisk NKK skulle ta seg råd til å ta, jeg... Få temaet opp på bordet, sørge for å få en etablert måte å forholde seg til nettopp dette problemet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...