Gå til innhold
Hundesonen.no

(Balrog) og Ellies tråd :)

Gjest
 Share

Recommended Posts

Å så moro å lese om broder'n! Høres litt ut som strider'n, og så litt ikke allikevel.. :wub:

Jeg gleder meg til jeg skal ha ferie (fra 10. desember!) for da er det en strider-tråd som skal oppdateres også - har så masse masse å si om han også!

Hvordan er det med fargen på Balrog? Ser jo at Strider er blitt mørkere (som Jeanette syntes var synd, men jeg synes han var nydelig som rød og jeg synes han er nydelig med den litt mørkere varmbrune fargen han har fått..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 733
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes du beskriver han så fint! Du veit, vi vil ikke bare høre om suksesshistoriene som ender i sløyfer eller opprykk, men også hverdagene som preger dere som team og hvordan han utvikler seg.

Men han fikk 4 ufattelig gode år, de beste årene faktisk! Og Balrog hadde bare en strek han, resten av han var bare fantastisk, utrolig, fint. Lettlært, arbeidsjern, familiens kjæledegge, mammas kosek

Jeg er altså så imponert over dere to, jeg . Du er en veldig bra hundefører, unge dame . Grattis så mye med opprykket og fine poeng .

Posted Images

Han høres virkelig herlig ut. :) Og han var jo supertøff på besøk her, gleder meg virkelig til å følge han videre. :)

Takk :wub:

Å så moro å lese om broder'n! Høres litt ut som strider'n, og så litt ikke allikevel.. :wub:

Jeg gleder meg til jeg skal ha ferie (fra 10. desember!) for da er det en strider-tråd som skal oppdateres også - har så masse masse å si om han også!

Hvordan er det med fargen på Balrog? Ser jo at Strider er blitt mørkere (som Jeanette syntes var synd, men jeg synes han var nydelig som rød og jeg synes han er nydelig med den litt mørkere varmbrune fargen han har fått..)

Å det gleder jeg meg til :)

Han er veldig mørk sjokoladebrun, nesten svart!

Han høres, og ser, helt herlig ut! :wub:

Takk det er han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Takk for koselige kommentarer :P

Den siste uka var det litt mye som skjedde med kroppen tydeligvis, litt mye tannfelling, og noe hostegreier så han var ganske slapp en stund.

Men nå er han tilbake :P

Tok noen bilder på tur isted, han har jo akkurat fyllt 4 måneder :P

154940_10150104469306399_679816398_7933730_526096_n.jpg

154883_10150104469336399_679816398_7933732_6835682_n.jpg

Gal og glad :P

155910_10150104469406399_679816398_7933735_6407715_n.jpg

155391_10150104469451399_679816398_7933736_7358711_n.jpg

... ellers føler jeg at vi har vært litt slappe med trening i det siste og, så det skal vi t tak i fra og med idag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiiin Balrog! :P

Han ser diger ut på bildene :P

Takk!

Han begynner å bli stor nå ja!

Fin Ballemann :P

Han er faktisk ikke noe særlig høyere enn Strider, men det er litt mer av han enn spinkel-Strideren :P

Takk :P

Og ja... :P

Og Balrog er så kjekk! :P

Så vakker han er blitt, og stooor! :P

Jeg og vil møte Ballemann en gang! Synd dere ikke kom til Lillestrøm.

Balrog var syk :P

Å, så stor og flott han har blitt! :P

Taakk :P

Så fin han er, gleder meg til å følge med videre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil vi møte søtingen også før han blir for stor! :banana: Han er kjempefin!

Takk! Jeg vil møte Ophelia og! Kan hende Balrog er litt mye for henne men :wub:

Balrog är fiiin :)

Takk :thumbs:

Idag har vi gjort noe morsomt!

Først hjemme begynte vi med neseprøven. Veldig gøy å begynne med en sånn øvelse, og så langt vi kom var Balrog veldig flink! Brukte nesa si han :lol:

På kvelden var vi i trening i hall hos Drammen brukshundklubb. Jeg trente med Ellie først, og hun ble helt forskrekket av alle inntrykkene hun, så måtte ha veldig mye lavere kriterier enn vanlig.

Derfor overrasket Balrog meg veldig positivt. Han ble ikke så forskrekket han! Han hilste på folk og var sosial, og hadde en suuper lek! Sagbruket og bjeffingen gikk så tilogmed rottisfolkene ble forskrekket :thumbs:

(Eneste at jeg ikke hadde noe å bytte med, og han ble tøffere med leka si i hallen enn hjemme, så han kom ikke tilbake med den hver gang *ler*).

Han tilbød kjempefin stå, rask sitt og klaskeflatdekk (har ikke lært han flatdekk engang jo :hug: ).

Han hadde også super FVF over litt lengre strekke og gikk rett fra heftig lek til ro på sekundet da vi tok pause. Satt bare på fanget og var godgutt han. Gjett om jeg fikk stjerne i øynene da! :thumbs::hug::lol:

Han var overhodet ikke påvirket, og egentlig flinkere i hallen enn hjemme!

Holdt på å finne tak i mobilen og sende skrytemelding til Jeanette der og da, så glad ble jeg… :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var overhodet ikke påvirket, og egentlig flinkere i hallen enn hjemme!

Holdt på å finne tak i mobilen og sende skrytemelding til Jeanette der og da, så glad ble jeg… :thumbs:

Flinkeste treneren det :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Først og fremst har ikke jeg sagt at jeg er for eller i mot periodisk faste, bare at jeg ikke er enig i konklusjonen din basert på den forskningen som finnes per i dag.  Nå er nettopp den normale hundens energibehov ett av de viktigste argumentene for å kun gi ett måltid; redusert energiinntak. Passasjehastigheten av fôr fra hundens magesekk er dessuten langt lavere enn hos menneske (normalt 5-8 timer på hund, <1 time hos menneske) som igjen er et godt argument for færre måltider hos hund. Når det kommer til ulv vs hund er det først og fremst sammensetning av dietten (og prosessering) som er den viktigste faktoren. En ulv spiser store måltider med mye fett, som igjen har lenger oppholdstid i magesekken. Det er veldig mye her som kan diskuteres og utdypes, men poenget mitt er at det ikke er så lett å sammenlikne hund-menneske/hund-ulv som det ofte virker. Forskjellene er minst like viktige som likhetene. Jeg har ikke veldig god oversikt over studier på menneske, men et kjapt litteratursøk gir meg ikke noen overveldende positive resultater når det kommer til fasting. De siste publiserte artiklene jeg kunne finne påpeker til og med mangel på studier som viser langtidseffekter og at det er store variasjoner i dokumenterte resultater (et flertall av studiene viser ingen signifikante forskjeller i mTOR eller AMPK aktivering heller siden du nevner det). Igjen er det også på menneske vært fokus på overvektige individer eller pre-diabetikere.  Som sagt er jeg verken for eller i mot. Fasting er etter mitt syn ikke skadelig så lenge en er bevisst på å spise riktig når en ikke faster. Men jeg finner heller ingen bevis på at personer (og hunder) med en normal (fleksibel) metabolisme har noen overbevisende positiv helsegevinst av det.    
    • Autofagi er en sultreaksjon, hvilke fordeler har en frisk hund av det?
    • Som nevnt er det ikke bare bare å unngå gi mat, det kan være skadelig dersom en gjør det feil. Et måltid om dagen har gunstig effekt fordi insulin og mTOR er ute av omløp lenge nok til å igangsette autofagi, som er hele hensikten med å faste. Vektkontroll gjøres bedre med å kontrollere kaloriinntaket i daglig kosthold, ikke ved å faste og så fore på igjen.  Ved mer enn 24 timers faste er det viktig å tilføre elektrolytter, ikke bare vann, og en må også være påpasselig med å ikke la det gå så langt at kroppen begynner bryte ned friske komponenter for næring. Det eneste som er gunstig er å faste lenge nok til at dysfunksjonelle mitokondrier, feilfoldede proteiner og andre ødelagte cellekomponenter er ryddet bort. Fjerning av dysfunksjonelle mitokondrier er spesielt viktig for å beskytte DNA. Dette skjer ikke uten aktivering av autofagi reseptorer, som inhiberes av mTOR, som er i omløp i mange timer etter at det har vært aminosyrer eller insulin i omløp. Autofagi øker med tiden mTOR ikke har vært i omløp, og targeter spesielt ødelagte cellekomponenter merket for autofagi, men som aldri blir tatt hånd om dersom det kontinuerlig er mTOR i omløp. Platå av autofagisk aktivitet nås mellom 24-48 timer i både rotter og mennesker.  Selv tenker jeg at å bare gi ett måltid om dagen er vanskelig over tid. Det må være stort for å dekke energibehovet. Derfor ser jeg det som litt hypp som happ om en velger noen dager med ett måltid om dagen, eller to dagers faste med lengre mellomrom mellom.  Ville ulver spiser typisk bare noen få ganger i uka. Feast and fast. Etter å ha felt et bytte går de typisk 1-3 dager etter å ha spist før de jakter igjen.  Hunder har tilpasset seg mennesker mer ved enzymer som kan fordøye stivelse til en viss grad, men ellers er det jo tydelig at de nyter best av et kosthold som likner mest mulig på ulvens. Er du uenig i at kontrollert faste forbedrer helse og forlenger livsløp i mennesker også?  
    • Nja, må si meg uenig her. Det er veldig lite forskning på periodisk faste på friske hunder med normal kroppsvekt og med et normalt aktivitetsnivå. Vær obs på at: - enkelte studier definerer ett måltid om dagen som periodisk faste. - studiene på friske hunder er ofte gjort på dyr oppstallet i bur uten daglig mosjon (mange av disse studiene ble gjort mellom 1920-2000). - flere studier som viser til "positive" effekter er gjort på sederte dyr (for å kunne bruke diverse måleutstyr). - langtidseffekter er sjeldent vurdert. Vær derfor ekstremt nøye med å lese metodedelen når det leses forskningsartikler.  Det som derimot er støttet av forsking som positivt er fôring av ett større måltid per dag fremfor to/flere mindre for vektkontroll som igjen reduserer risikoen for diverse livsstilssykdommer. Periodisk faste har også hatt positiv innvirkning når det kommer til å kontrollere enkelte tarm- og stoffskiftesykdommer, men har så vidt jeg vet ikke vist preventiv virkning.  Av negative faktorer så er det dokumentert feilernæring som følge av gjentatt periodisk faste over tid.   
    • Evolusjonært tilpasset? Med tanke på hvor mange generasjoner hunder man har i løpet av en generasjon mennesker så vet vi jo at de utvikler seg ganske mye fortere. Jeg tror ikke det er et nevneverdig problem. Hvilke helsefordeler skal det være ved å faste?  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...