Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av "nei"


Birte

bruker du "nei"?  

27 stemmer

  1. 1.

    • Ja, selvfølgelig. "Nei" MÅ brukes!
      10
    • Noen ganger når hunden gjør ting den ikke har lov til.
      16
    • Nei, aldri!
      1


Recommended Posts

Bruker dere ordet "nei" til hundene deres? Dere som ikke gjør det, hvorfor ikke? Har ikke lest så mye om dette men vet at i klikkertrening skal det ikke brukes nei.. Så derfor gjør jeg det ikke heller :wink: Men hadde jo vært fint å vite hvorfor :)

Nå tenker jeg ikke på å si nei under trening.. Men f.eks om hunden bjeffer når det ringer på osv :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Tror ikke det er noen norm at klikker-hunder ikke skal lære "nei" (?)

Forskjellen er vel hvordan det er innlært eller hva det betyr for hunden (?) Jeg er på gyngende grunn her. Men jeg følger ikke regler for morro skyld. :)

Er klikkertrener . Mine har lært kommandoen "nei" (men positivt innlært), men må si det er svært sjelden jeg bruker den, eller ser noen grunn til å bruke den. Som regel avbryter jeg tilløp til uønsket atferd med en kommando. F.eks ser katt = "plass" = klikk og godbit. Eneste jeg kommer på i farten er når yngstemannen vil spise rådyrmøkk og jeg ikke har sett møkka før han skal til å jafse i seg :roll: "Nei" og så belønner dersom han avbryter uten at jeg må stoppe han ved å holde igjen båndet eller gå i veien hvis løs. Neste gang bruker jeg hodet bedre.

Men jeg bruker ikke "nei" under trening eller i hundemøter / møte med ukjente mennesker e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok.. Er jo ikke noe gale med å bruke ordet nei.. Hva vi sier har jo ingen betydning for hundene våre.. Det er hvordan du sier det, og hvordan kroppsspråket ditt er.. Så jeg tenkte ikke på slik du bruker det :) Alle ord kan jo brukes, om man lærer det inn positivt :wink: MIN mening da..

Tenkte mer på det å "manne seg opp" mot hunden og si NEI! med kraftig stemme... Dette gjør nok ikke klikkertrene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere ordet "nei" til hundene deres? Dere som ikke gjør det' date= hvorfor ikke? Har ikke lest så mye om dette men vet at i klikkertrening skal det ikke brukes nei.. Så derfor gjør jeg det ikke heller :wink: Men hadde jo vært fint å vite hvorfor :D

Nå tenker jeg ikke på å si nei under trening.. Men f.eks om hunden bjeffer når det ringer på osv :wink:

Hunden min lærte seg fort ordet nei. Men om det er så himla negativt tviler jeg på....-jeg er en av dem som snakker endel til / med hunden min, og da blir det vanlige setninger og lange forklaringer ofte. Vi har samtaler om masse, meg og ham! :)

Men gjør han noe galt, trenger jeg ikke si nei. Det holder at jeg trekker inn pusten for å kremte eller hva jeg nå skal si - så skjønner jo hunden det..og han skjønner og når jeg MENER det, og når jeg har latteren ikke langt vekke (ofte uten at jeg vet det selv)...-vi to funker. Noen ville vel kalt oss dysfunksjonelle, men det får være. Meg og min hund har det fint vi!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' ok.. Er jo ikke noe gale med å bruke ordet nei.. [i']Hva vi sier har jo ingen betydning for hundene våre.. Det er hvordan du sier det, og hvordan kroppsspråket ditt er.. Så jeg tenkte ikke på slik du bruker det :) Alle ord kan jo brukes, om man lærer det inn positivt :wink: MIN mening da..

Tenkte mer på det å "manne seg opp" mot hunden og si NEI! med kraftig stemme... Dette gjør nok ikke klikkertrene :wink:

Det gjør i hvertfall ikke jeg :D Lærte det inn positivt og sier det bare i nødsfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men etter min mening er hundene egoistiske dyr, og gjør det de gjør enten for å oppnå eller unngå noe.

Så om man har lært inn "nei" på en negativ måte, hva tenker hunden når den hører dette? er det et slags forvarsel på straff? :?

Har hørt mange si: jeg kan si nei til hunden min med en rolig stemme, og den gir seg med en gang..

Men som jeg sa tidligere tror jeg ikke hunder gjør noe uten å oppnå goder eller unngå straff. Så hvorfor skulle den hunden gi seg med èn gang da, om den ikke oppnådde noe for å slutte.. Har eieren eventuelt lært inn nei på en negativ måte med f.eks straff, slik at når han sier "nei" senere, (selv med rolig stemme) oppfattes dette som kjeft?

Dette ble veldig masse rot, men håper dere skjønner hva jeg mener :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok.. Er jo ikke noe gale med å bruke ordet nei.. Hva vi sier har jo ingen betydning for hundene våre.. Det er hvordan du sier det, og hvordan kroppsspråket ditt er.. Så jeg tenkte ikke på slik du bruker det :lol: Alle ord kan jo brukes, om man lærer det inn positivt :wink:  MIN mening da..  

Tenkte mer på det å "manne seg opp" mot hunden og si NEI! med kraftig stemme...  Dette gjør nok ikke klikkertrene :wink:

Nei, det gjør jo ikke jeg heller. :) Har alt for følsomme hunder for det også. De ville nok fått hetta.

For mine tror jeg "nei" (bruker også "ikke den" om at en ting ikke skal røres, men det var mest som valper innen de hadde skjønt hva som var off limits) betyr omtrent "hvis jeg slutter med det der umiddelbart kommer det sannsynligvis noe jeg vil ut av det,- glad fører, godis, lek, øvelse e.l. " Belønning litt gradert etter hvor vanskelig det er for hunden (f.eks unngå jage katt blir større belønning pga veldig vanskelig..).

I noen VELDIG FÅ tilfeller har jeg lært inn unnvikelse av konkrete ting ved å si "Ikke deeeen" i anspent tonefall og så trekke meg selv unna som modelllæring, deretter belønnet for at han forvirret har fulgt etter/hermet; dvs. bare situasjoner som kan være farlige,- når han har prøvd å spise humle/veps og slå labben på en orm som lå å solte seg (den var vel mest instinktiv fra meg tenker jeg hehe :D ) Det gjorde visst tydelig inntrykk. Ble ikke redd humler, men viker unna dem (men fanger og spiser fluer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den øverste, selv om jeg syns svaret kanskje var litt på kanten. Føler meg som en nazi her jeg sitter og sier at JA, det MÅ brukes!!!!

Jeg sier nei til ting hun ikke får lov til, f.eks ta ting av bordet. Prøver å gi henne sjansen til å stoppe adferden før jeg fjerner henne/det hun er ute etter. For neiet er jo hundens sjans til å stoppe det den driver med. Men, selvfølgelig, noen ganger rekker man ikke å gi advarselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker en del næi ja. men mest for å forhindre at han gjør noe han ikke har lov til. feks komme opp på loftestua. da sier jeg næi. men jeg sier det i et vanlig toneleie. :lol: A-a er også noe jeg i støre grad bruker nå. det er forvarslet før det evt næiet kommer..Han vet hva næi betyr- avbryt det du driver med. :)

jeg stemte ike på avstemningen, for jeg bruker næi, men mener ikke det må brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nei,og NEI! Og kutt ut og kremt og HALLLOOO!!!! Selvom jeg klikkertrener..Og de ordene er ikke positivt innlært for å si det sånn :lol: Jeg tror ikke hunden har vondt av å vite at jeg blir sint når han bøller.Han vet at hvis han ikke skjerper seg når mamma blir sint i stemmen så får han en time-out.Eller så tar jeg tak i halsbåndet/selen hans og er morsk.Men jeg blir ikke sint på slike ting som sokketyverier,trekking i båndet (ok,noenganger når jeg er stresset :oops: )etc..det er når han biter seg fast i meg eller er bøllete mot andre hunder jeg blir pissed.Og når jeg sover..INGEN kødder med meg når jeg sover :evil: Og det har alle mine dyr lært veldig fort ved hjelp av positiv straff... :)

Jeg kunne sikkert ha latt være å bli sint med et like bra (sannsynligvis bedre) resultat,men det er noe fryktelig selvforsterkende i det,og han jeg har nå tar neppe noen skade av det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nei, men aldri når vi trener bare når han gjør noe galt. Nei skal være et ord som avbryter det han holder på med og gir han mulighet til å gjøre noe annet før jeg kommer å tar han bort, klyper i øret el. (alt etter hvor galt det er han gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nei,og NEI! Og kutt ut og kremt og HALLLOOO!!!! Selvom jeg klikkertrener..Og de ordene er ikke positivt innlært for å si det sånn :lol: Jeg tror ikke hunden har vondt av å vite at jeg blir sint når han bøller.Han vet at hvis han ikke skjerper seg når mamma blir sint i stemmen så får han en time-out.Eller så tar jeg tak i halsbåndet/selen hans og er morsk.Men jeg blir ikke sint på slike ting som sokketyverier,trekking i båndet (ok,noenganger når jeg er stresset :oops: )etc..det er når han biter seg fast i meg eller er bøllete mot andre hunder jeg blir pissed.Og når jeg sover..INGEN kødder med meg når jeg sover :evil: Og det har alle mine dyr lært veldig fort ved hjelp av positiv straff... :)  

Jeg kunne sikkert ha latt være å bli sint med et like bra (sannsynligvis bedre) resultat,men det er noe fryktelig selvforsterkende i det,og han jeg har nå tar neppe noen skade av det :wink:

Litt rart, jeg bruker de samme ordene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke si at "nei" aldri skal brukes i klikkertrening, for ordet har egentlig ingen betydning for hunden. "nei" kunne like gjerne ha vært en kommando for "sitt" :wink: Men dersom man lærer inn "nei" som en "advarsel" (fysisk straff eller ubehag er - så har den en heeeelt annen betydning enn en hund som lærer at "Nei" = "det der får du ikke belønning for".

Bruker aldri nei. Bruker "feil" når hun utfører feil atferd når jeg har gitt kommando, og avbryter øvelsen. "feil" bruker jeg altså bare for å forklare at jeg avbrøt øvelsen, og at hun ikke får noen belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke si at "nei" aldri skal brukes i klikkertrening, for ordet har egentlig ingen betydning for hunden. "nei" kunne like gjerne ha vært en kommando for "sitt" :wink: Men dersom man lærer inn "nei" som en "advarsel" (fysisk straff eller ubehag er - så har den en heeeelt annen betydning enn en hund som lærer at "Nei" = "det der får du ikke belønning for".

Bruker aldri nei. Bruker "feil" når hun utfører feil atferd når jeg har gitt kommando, og avbryter øvelsen. "feil" bruker jeg altså bare for å forklare at jeg avbrøt øvelsen, og at hun ikke får noen belønning.

ja, det jeg mente, men første innlegget ble litt feil :oops: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri nei. Bruker "feil" når hun utfører feil atferd når jeg har gitt kommando, og avbryter øvelsen. "feil" bruker jeg altså bare for å forklare at jeg avbrøt øvelsen, og at hun ikke får noen belønning.

altså det samme som de fleste av oss bruker næi til..:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker nei! trenger ikke si det så veldig hardt da, for lunah er så var på sånnt.

hadde sikkert ikke vært nødvendig bruke nei, men det er nå den måten jeg syns er greiest.

men når vi trener prøver jeg å ikke bruke det da. siden jeg vil trene mest mulig positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eller feil er jo ett fett. Hunden kan ikke norsk allikevel. Det er hva hunden forbinder med ordet/tonefallet som betyr noe. Hvis jeg sier nei hver gang hun gjør det bra og gir en godbit etterpå så betyr nei "nå får jeg godbit". Selv bruker jeg nei som "stopp det du driver med øyeblikkelig", og hun vet godt hva det betyr ettersom hun stopper det hun gjør 100 % av tilfellene jeg sier nei. Hun har det nok ikke noe vondt av det! Jeg bruker også nei i trening, hvis hun skal til å riste i dummyen eller kaste den rundt- det er strengt forbudt. Hvis hun ikke gjør noe fordi hun ikke forstår så hiver jeg inn et hjelpesignal (håndsignal i tillegg til stemme f.eks) i stedet for å si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for meg er en muntlig advarsel. Hunden har blitt straffet før så hunden forbinder nok NEi med straff. (siden det som oftes er nok med et NEI) Lyder ikke hunden NEI får den et klyp i øret ol.

den er jeg med på ja... men toya pleier som regel å høre...( det er ironi altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er jeg med på ja... men toya pleier som regel å høre...( det er ironi altså)

Noe d samme her, Nei er en advarsel, å et negativt laddet ord...

Prøver å bruke det som "slutt det du gjør." eller "det du gjør er ikke lov."...

Ser ut som ALLE bruker nei, å det er jo bra.......

Men bruker jo mye annet også som, kremt, mmm, eeee, osv... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...