Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av "nei"


Birte

bruker du "nei"?  

27 stemmer

  1. 1.

    • Ja, selvfølgelig. "Nei" MÅ brukes!
      10
    • Noen ganger når hunden gjør ting den ikke har lov til.
      16
    • Nei, aldri!
      1


Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar
bruker oftere kutt ut enn nei :) For det er når jeg sier kutt ut at hun skjønner, eller, hun skjønner det ihvertfall mer enn når jeg sier nei.

Men egentlig bruker jeg det ganske sjeldent, nei er ikke det strekeste ordet liksom (det kunne kanskje oppfattes feil men...)..

skjønnte hva du mente jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nei' date='og NEI! Og kutt ut og kremt og HALLLOOO!!!! Selvom jeg klikkertrener..:wink:

ok.. Skjønner at første innlegget mitt var veldig lett å missforstå :oops: får bare unnskylde :) hehe.. anyway.. Man kan jo være klikkertrener og allikevel bruke både nei og NEI :lol::D men jeg tenker på de ekte klikkertrenere som KUN trener positivt og aldri kjefter på hundene sine.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt:Jeg klikkertrener rent...Jeg bruker ikke postiv straff under trening av hunden.Og svært sjelden i hverdagen(med positiv straff mener jeg å påføre hunden ubehag;morsk stemme og at jeg holder han fast,jeg påfører ikke hunden min smerte)

Nei og kutt ut etc betyr for hunden min at nå må han slutte straks hvis ikke får det konsekvenser i form av ubehag(mamma er sint og truende) eller time-out.Dette skjer vel kanskje maks en gang i uken for tiden.Og bare når han gjør bølleting.Ikke rampeting.Men vanligvis har man ikke de "problemene" med en hund som jeg har med Loke,det er en grunn til at han har hatt endel hjem :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ubehaget "ekte" klikkertrenere ikke påfører hundene sine...

Ikke noe frekt ment eller noe, men tror bare ikke at det kalles helt 110% klikertrening om man kjefter på hundene sine iblandt.. Etter det jeg har fått med meg da :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva er da forskjellen melleom positiv og negativ straff hvis begge går ut på å påføre hunden ubehag?

Negativ straff betyr å frata hunden en gode..Jeg bruker bare negativ straff i trening,men altså noen ganger positiv straff i grensesettingen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ubehaget "ekte" klikkertrenere ikke påfører hundene sine...

Ikke noe frekt ment eller noe, men tror bare ikke at det kalles helt 110% klikertrening om man kjefter på hundene sine iblandt.. Etter det jeg har fått med meg da :-s

Der er jeg ikke enig :wink: .Klikkertrenere bruker time-out og brannslokking stadig vekk.Noen må bruke det i større grad en andre,jeg har en stor valp som ikke har fått noen oppdragelse og er midt i puberteten så jeg må bruke det oftere enn andre.Jeg tror veldig få klikkertrenere hadde holdt helt kjeft når de har en fullvoksen intens groenendael som "lekebiter" dem i ansiktet,henger fast i armen deres etc...Om jeg sier pling,plong eller nei er hunden revne likegyldig,jeg gir han en advarsel før konsekvensene kommer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg ikke enig :wink: .Klikkertrenere bruker time-out og brannslokking stadig vekk.Noen må bruke det i større grad en andre,jeg har en stor valp som ikke har fått noen oppdragelse og er midt i puberteten så jeg må bruke det oftere enn andre.Jeg tror veldig få klikkertrenere hadde holdt helt kjeft når de har en fullvoksen intens groenendael som "lekebiter" dem i ansiktet,henger fast i armen deres etc...Om jeg sier pling,plong eller nei er hunden revne likegyldig,jeg gir han en advarsel før konsekvensene kommer :wink:

joda, klikkere bruker time-out.. Er vel noe de bruker mye om det trengs :wink: Men etter hva jeg har hørt skal man ikke heve stemmen og vise at man er sint til hunden om den gjør noe gale.. Sies det ikke at du skal overse det den gjør gale da? (og nei, ikke la den angripe små barn :roll: ) men fjerne den fra situasjonen og belønne når den oppfører seg slik den skal? Time-out er en fin ting det, tenker som sagt på det å kjefte på hunden...

Om jeg sier pling,plong eller nei er hunden revne likegyldig,jeg gir han en advarsel før konsekvensene kommer

ja, selvfølgelig er dette likegyldig.. Men er som sagt ikke ordet "nei" jeg snakker om. (diskusjonen skulle hett: Kjefter du på hunden din, eller noe)

Hvilke konsekvenser snakker du om? snakker du om time-out så er det noe annet, men snakker du om å kjefte på hunden med hevet stemme så er det det jeg mener ikke er "ekte" klikkertrening ifølge klikkertreningfilosofien.. Og det med valpebiting (skjønner at du har det i større grad enn normalt, men likevel) tror jeg ikke jeg hadde fått beskjed om å si nei, fy, hallo eller noe annet om jeg hadde kommet på ett klikkertrening-kurs.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konsekvenser snakker du om? snakker du om time-out så er det noe annet, men snakker du om å kjefte på hunden med hevet stemme så er det det jeg mener ikke er "ekte" klikkertrening ifølge klikkertreningfilosofien.. Og det med valpebiting (skjønner at du har det i større grad enn normalt, men likevel) tror jeg ikke jeg hadde fått beskjed om å si nei, fy, hallo eller noe annet om jeg hadde kommet på ett klikkertrening-kurs.. :wink:

Nei du hadde sannsynligvis ikke fått beskjed om å kjefte på hunden når den valpebiter.. :wink:

Men nå er det en liten forskjell på en valp som valpebiter fordi den er valp og en hund på 18mnd som har lært seg at ;dette er noe jeg kan gjøre når jeg kjeder meg eller ikke får det som jeg vil..Jeg hadde en litt annen tone ovenfor Pan når han var piraya som valp :wink:

Du har helt rett i at mange klikkere sikkert er uenig med meg der,men jeg ser faktisk ikke noen uoverkommelig motsetning i å vise hunden at jeg blir irritert når han prøver å true meg for å oppnå noe og det å klikkertrene.Men som sagt i første innlegg:det er sannsynligvis ikke nødvendig,men jeg er et menneske med smerteterskel og et følelsesmessig forhold til dyret mitt.De er fatisk ikke roboter,de skjønner stort sett følelser som sinne og smerte vil jeg tro.. :wink:

Jeg er også rimelig sikker på at de fleste klikkere hever stemmen i situasjoner hvor hunden høre med engang.

Forskjellen er vel at jeg sier det ikke slik jeg mener det bør være,jeg sier det slik det faktisk er i mitt hundehold :wink:

Det hender jeg blir forbannet og det tror jeg ikke belgerkrapylet har det minste vondt av :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det ikke så mye i treningssammengheng (bortsett fra når han får det for seg at måten å oppnå klikk og belønning på er å rase mot meg, ta sats, hoppe opp og snu seg rundt, og sparke fra mot min mage. dette gjør han når han blir frustret og ikke helt skjønner hvor jeg vil. sukk), MEN jeg bruker, nei, halloo, kremt, duuu, ehhm, mister, vennen min? eller andre ord i et litt spørrende/strengt tonefall. Hunden bryr seg jo ikke om hva jeg sier, det er tonefallet det har noe med å gjøre. Men jeg sier ALDRI nei hvis han f.eks setter seg skjevt eller bruker lang tid på dekk, heller ikke hvsis han drar i båndet, eller utagerer mot andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du hadde sannsynligvis ikke fått beskjed om å kjefte på hunden når den valpebiter.. :wink:

Men nå er det en liten forskjell på en valp som valpebiter fordi den er valp og en hund på 18mnd som har lært seg at ;dette er noe jeg kan gjøre når jeg kjeder meg eller ikke får det som jeg vil..Jeg hadde en litt annen tone ovenfor Pan når han var piraya som valp :wink:

Du har helt rett i at mange klikkere sikkert er uenig med meg der,men jeg ser faktisk ikke noen uoverkommelig motsetning i å vise hunden at jeg blir irritert når han prøver å true meg for å oppnå noe og det å klikkertrene.Men som sagt i første innlegg:det er sannsynligvis ikke nødvendig,men jeg er et menneske med smerteterskel og et følelsesmessig forhold til dyret mitt.De er fatisk ikke roboter,de skjønner stort sett følelser som sinne og smerte vil jeg tro.. :wink: Jeg er også rimelig sikker på at de fleste klikkere hever stemmen i situasjoner hvor hunden høre med engang.

Forskjellen er vel at jeg sier det ikke slik jeg mener det bør være,jeg sier det slik det faktisk er i mitt hundehold :wink:

Det hender jeg blir forbannet og det tror jeg ikke belgerkrapylet har det minste vondt av :D

Ja, jeg tror også de har følelser :wink: og mener ikke at det du gjør er feil på noen måte.. Og kan godt skjønne at det er irriterende det hunden din gjør! jeg sier bare at det er slik jeg har oppfattet klikkertrening.. (Ingen kjeft eller korrigeringer, uansett størrelse, alder eller noe annet egentlig.) Dessuten liker jeg ikke heve stemmen over han, selv om det noen ganger frister noe forferdelig :D:D Hundene tar nok ikke store skadene av at man hever stemmen litt noen ganger, men jeg prøver så godt jeg kan å unngå dette siden jeg vet at det finnes andre muligheter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke nei når vi trener, men jeg snur meg når hun tuller.. :oops:

Men jeg kan si nei ellers, når hun gjør ting jeg ikke vil hun skal. Men egentlig vet hun ikke hva det vil si, så for henne betyr det ikke noe. Jeg sier det mest fordi jeg som menneske, er vant med dette ordet, og føler jeg har mer kontroll når jeg sier" Nei" for eks. hvis jeg ser at Chessea er på vei opp på kjøkkenbordet.. Når Chessea tygger på jakka som jeg har på meg, sier jeg "neeeeeeei....... Du daaaaaa......" Med en stemme som ikke er sint på noen måte. Men hun stopper alltid allikevel..

Teit forklart, men.... Hehe.

Men jeg bruker ikke "Nei" som straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det ikke så mye i treningssammengheng (bortsett fra når han får det for seg at måten å oppnå klikk og belønning på er å rase mot meg' date=' ta sats, hoppe opp og snu seg rundt, og sparke fra mot min mage. dette gjør han når han blir frustret og ikke helt skjønner hvor jeg vil. sukk), MEN jeg bruker, nei, halloo, kremt, duuu, ehhm, mister, vennen min? eller andre ord i et litt spørrende/strengt tonefall. Hunden bryr seg jo ikke om hva jeg sier, det er tonefallet det har noe med å gjøre. Men jeg sier ALDRI nei hvis han f.eks setter seg skjevt eller bruker lang tid på dekk, heller ikke hvsis han drar i båndet, eller utagerer mot andre hunder.[/quote']

Der forklarte du det jeg ikke klarte å forklare :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke nei når vi trener, men jeg snur meg når hun tuller.. :oops:

Men jeg kan si nei ellers, når hun gjør ting jeg ikke vil hun skal. Men egentlig vet hun ikke hva det vil si, så for henne betyr det ikke noe. Jeg sier det mest fordi jeg som menneske, er vant med dette ordet, og føler jeg har mer kontroll når jeg sier" Nei" for eks. hvis jeg ser at Chessea er på vei opp på kjøkkenbordet..

Teit forklart, men.... Hehe.

Men som konklusjon bruker jeg ikke "Nei", i hvertfall ikke som straff.

skjønner hva du mener :wink: Noe det samme her.. Bruker aldri nei i strengt tonefall (eller andre ord for den slags skyld) men noen ganger detter det ut av munnen min.. Og dette har jo ingen betydning for Sico, siden jeg verken har lært inn nei på en positiv eller negativ måte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

jeg sier bare at det er slik jeg har oppfattet klikkertrening.. (Ingen kjeft eller korrigeringer, uansett størrelse, alder eller noe annet egentlig.) Dessuten liker jeg ikke heve stemmen over han, selv om det noen ganger frister noe forferdelig :D:D Hundene tar nok ikke store skadene av at man hever stemmen litt noen ganger, men jeg prøver så godt jeg kan å unngå dette siden jeg vet at det finnes andre muligheter :wink:

Jeg er enig jeg.Og jeg prøver så godt jeg kan å unngå det selv,men ikke i situasjoner han bøller som sagt.Når han terroriserer andre hunder feks ser jeg på det som min plikt ovenfor han (og det stakkars offeret)å markere at dette er helt uakseptabelt.Jeg "kjefter"(kommer med sint lyd) også med god samvittighet når han prøver å få i gang en slags drakamp med ermene til fremmede mennesker samtidig som han knurrer.Når han bøller med meg så kunne jeg sikkert med fordel ha behersket meg :oops: :wink:

Men som sagt:jeg sier det ikke sånn jeg mener det bør være etter boka,jeg sier det slik det er... :wink: Og jeg personlig hadde blitt mektig irritert på en eier som ikke sa i fra hvis hunden dems plaget min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg er enig jeg.Og jeg prøver så godt jeg kan å unngå det selv,men ikke i situasjoner han bøller som sagt.Når han terroriserer andre hunder feks ser jeg på det som min plikt ovenfor han (og det stakkars offeret)å markere at dette er helt uakseptabelt.Jeg "kjefter"(kommer med sint lyd) også med god samvittighet når han prøver å få i gang en slags drakamp med ermene til fremmede mennesker samtidig som han knurrer.Når han bøller med meg så kunne jeg sikkert med fordel ha behersket meg :oops: :wink:

Men som sagt:jeg sier det ikke sånn jeg mener det bør være etter boka,jeg sier det slik det er... :wink:Og jeg personlig hadde blitt mektig irritert på en eier som ikke sa i fra hvis hunden dems plaget min.

Ja, det var vel der denne diskusjonen startet.. En hund hoppet på Sico og la han i bakken mens han sto over han og knurret.. Dette gjorde den uten grunn.. Min mor mente at eieren burde kjeftet på hunden sin, siden dette kunne gått gale. Jeg derimot syns ikke det var noen god idè.. Tror situasjonen hadde blitt verre...

Men vi er nok enige i hvordan ting bør være om man skal følge "klikkertrening for din hund"(f.eks :D ) ordrett, men vi gjør det nok bare litt forskjellig.. Og er jo kjempebra at du sier det slik du gjør :wink:

Nå som jeg er inne på det, så kan jeg jo legge til at jeg ikke er 110% klikkertrener.. Bruker ikke korrigeringer eller noe, men av og til har jeg brukt godbiten. I f.eks sitte bamse-øvelsen, og snurre rundt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere ordet "nei" til hundene deres? Dere som ikke gjør det' date= hvorfor ikke? Har ikke lest så mye om dette men vet at i klikkertrening skal det ikke brukes nei.. Så derfor gjør jeg det ikke heller :wink: Men hadde jo vært fint å vite hvorfor :D

Nå tenker jeg ikke på å si nei under trening.. Men f.eks om hunden bjeffer når det ringer på osv :wink:

At ekte klikkere ikke bruker nei må bygge på en gedigen misforståelse. Det er ingenting som heter at man ikke kan bruke nei. Noen er sykelig opptatt av ord, som om en hund kunne snakke, fakta er at hunder bare hører lyder å registrerer kroppsspråk. Var innom Langedrag å så på ulvene og passerne i samspill, det ble ikke utvekslet et eneste ord, bare lyd. Og ulvene viste med stor tydlighet hva de ville og hva de oppfattet fra passerne.

Ordet nei er forbundet med noe negativt for oss mennesker, men det er fordi det er lært inn på en negativ måte, om du sier nei til en kineser vil han kanskje synes du er topp fordi han ikke vet hva det betyr.

Ordet nei i klikkertrening skal bety stopp opp å vend din oppmerksomhet mot meg. Det kan bety at hunden ikke får gjøre akkurat som den vil, og må i stedet gjøre noe annet som gir belønning, eller det kan bety at han må ta kontakt før han får lov. Så ordet nei kan læres inn på to måter ( som alt annet ) på en positiv måte eller på en negativ måte.

Så er det tydeligvis store forvirringer om hva som er lov eller ikke i klikkertrening. I operant betinging skal man bygge atferder ved hjelp av positive forsterkere. Man kan redusere atferder med negativ straff. Man kan lokke noen få repetisjoner, man kan bruke targeter og kanskje viktigst man skal gå over på variabel forsterkning når tiden er inne. Om hunden gjør noe som ikke er ønskelig forteller det at ; det må vi trene på. Om hunden bjeffer når det ringer på døren - har vi ikke trent godt nok på det. Og om vi bruker ordet nei da vil det snart bety nei = bjeff.

Som dere sikkert vet bruker noen klikkertrenere ordet - Feil - det er også et negativt ladet ord for oss, men ikke for en kineser. Og det betyr bare - prøv igjen - i klikkersamenheng. På en eksamen for meg ville feil vært negativt, mens i en konkurranse mellom meg og en annen der den andre svarte feil, ville det vært positivt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ekte klikkere ikke bruker nei må bygge på en gedigen misforståelse. Det er ingenting som heter at man ikke kan bruke nei. Noen er sykelig opptatt av ord, som om en hund kunne snakke, fakta er at hunder bare hører lyder å registrerer kroppsspråk. Var innom Langedrag å så på ulvene og passerne i samspill, det ble ikke utvekslet et eneste ord, bare lyd. Og ulvene viste med stor tydlighet hva de ville og hva de oppfattet fra passerne.

Ordet nei er forbundet med noe negativt for oss mennesker, men det er fordi det er lært inn på en negativ måte, om du sier nei til en kineser vil han kanskje synes du er topp fordi han ikke vet hva det betyr.

Ordet nei i klikkertrening skal bety stopp opp å vend din oppmerksomhet mot meg. Det kan bety at hunden ikke får gjøre akkurat som den vil, og må i stedet gjøre noe annet som gir belønning, eller det kan bety at han må ta kontakt før han får lov. Så ordet nei kan læres inn på to måter ( som alt annet ) på en positiv måte eller på en negativ måte.

Så er det tydeligvis store forvirringer om hva som er lov eller ikke i klikkertrening. I operant betinging skal man bygge atferder ved hjelp av positive forsterkere. Man kan redusere atferder med negativ straff. Man kan lokke noen få repetisjoner, man kan bruke targeter og kanskje viktigst man skal gå over på variabel forsterkning når tiden er inne. Om hunden gjør noe som ikke er ønskelig forteller det at ; det må vi trene på. Om hunden bjeffer når det ringer på døren - har vi ikke trent godt nok på det. Og om vi bruker ordet nei da vil det snart bety nei = bjeff.

Som dere sikkert vet bruker noen klikkertrenere ordet - Feil - det er også et negativt ladet ord for oss, men ikke for en kineser. Og det betyr bare - prøv igjen - i klikkersamenheng. På en eksamen for meg ville feil vært negativt, mens i en konkurranse mellom meg og en annen der den andre svarte feil, ville det vært positivt for meg.

jada, jeg er helt enig med deg og har nok ikke missforstått så mye som det kan virke :oops: Som sagt: første innlegget mitt ble FEIL, og disuksjonen skulle ikke hatt det navnet det har :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vel der denne diskusjonen startet.. En hund hoppet på Sico og la han i bakken mens han sto over han og knurret.. Dette gjorde den uten grunn.. Min mor mente at eieren burde kjeftet på hunden sin, siden dette kunne gått gale. Jeg derimot syns ikke det var noen god idè.. Tror situasjonen hadde blitt verre...

Men vi er nok enige i hvordan ting bør være om man skal følge "klikkertrening for din hund"(f.eks :D ) ordrett, men vi gjør det nok bare litt forskjellig.. Og er jo kjempebra at du sier det slik du gjør :wink:

Nå som jeg er inne på det, så kan jeg jo legge til at jeg ikke er 110% klikkertrener.. Bruker ikke korrigeringer eller noe, men av og til har jeg brukt godbiten. I f.eks sitte bamse-øvelsen, og snurre rundt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...