Gå til innhold
Hundesonen.no

DeepEyes Sleepless Malice II, "Ikke"


Benedicte
 Share

Recommended Posts

  • Svar 651
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

NKK Hamar i dag! 14 mnd gammel og opprykk til LP3, og det med 0 på fellesdekk! Har ikke karakterarket her, men hun fikk 10 på fri ved foten, innkalling med stå, apportering, hopp over hinder, avst

Tusen takk Har dessverre ikke film! Fellesdekk: 0 - vi gikk ut av ringen og opp trappene. Etter å ha stått der i 2 sekunder hører jeg "brrrrrrp!" opp trappene og der kommer Ikke halvsmygende, men

Her er film fra treningen i dag! Vi har hatt en lang pause i vinter, så fremgangen er ikke så stor. Er allikevel superfornøyd med hvordan avstanden hennes har blitt! http://www.youtube.com/watch?v=5

Nei, vi glemte det! :/ Men kan si at Ilo og Ikke er kopi av hverandre (jeg hadde trodd at det var Ikke) bortsett fra at Ilo er litt mer utfyllende i kropp og ansikt. Men helt like øyne, like høye, likt uttrykk osv.

Snibben ligner Balrog og Harly, og på Vimse, som er kullsøsken til Ilo.

Generelt har både hannhundene og tispene i slekten tydelige kjønnspreg sånn utseendemessig (stemmemessig er det noen av hannhundene som har byttet stemme med Ikke en eller annen gang i livmoren :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi: Ja, jeg vet at det syndes en del på det i Norge. Om reglementet er det samme i Sverige vet jeg ikke, men det var hvertfall de samme fillene (jeg syns egentlig det er greit jeg da, det er da man får frem om hunden har "skikkelig" grip eller ikke :P )

Men det skal være likt for alle hundene, det er derfor man skal bytte fille om en annen hund har vært borte på den :)

Litt OT, men det ble spurt om det lenger opp her :P Det jeg ønsker på spøkelsene er ett eller annet mellom 1 og 3. De må gjerne si fra litt, men forsøk på angrep syns jeg ikke de trenger før de veit om det er en trussel. På kontroll ønsker jeg 4 eller 5. Det jeg har sett på noen hunder er at når de ligger på 1 eller 2, så er det ikke nødvendigvis det at de ikke er interessert, men kanskje mer at de ikke vil/klarer å forholde seg til at det kommer noe mot oss som er halvtruende og halvskummelt. På redsel ønsker jeg 1 eller 2, at hunden oppholder seg foran eller ved siden av fører, evt med korte avbrudd. Blir noe av det samme som på kontroll, egentlig. På nysgjerrighet vil jeg ha 4 eller 5, at hunden går frem til spøkelsene uten noe større hjelp fra fører. På hilsing vil jeg ha 3 eller 4 (både på dette momentet, og på moment 1). Det er greit med 2 på en hund som er uinteressert i folk i utgangspunktet, eller 5 på en hund som er oversosial i utgangspunktet, men det bør ligge i noenlunde samme gate som i moment 1, hvis ikke så tyder det på at hunden er berørt av situasjonen :)

Og bare for å ha presisert det, det er ikke ment som kritikk av kelpiebarna, de har jevnt over gått fine MH'er, og MH'er består av 10 forskjellige momenter, ikke bare ett og annet enkeltmoment :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant med tankene dine 2ne! Nå gleder jeg meg til gubben får ladet opp iphonen sin (tullingen glemte igjen laderen på jobben..) slik at jeg kan få sett på filmene hans av Strider - og spøkelsene lurer jeg veldig på.. Jeg oppfattet det som at Strider syntes de var uinteressante og puslet rundt med sitt mens han ventet på at vi skulle gå videre, men det kan hende at hans manglende interesse var "overdreven", det vil jeg gjerne se nærmere på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 2ne! Veldig interessant det med aggresjonen syns jeg. Men verken Tia eller Ikke gjorde "attacker" tror jeg, altså de stod ytterst i linen og viste mye aggresjon, men ingen startforsøk på en måte. IKKE slet litt med å gå bort, men Tia løp bort uten hjelp og tok kontakt med figurant. Hva "sier" det om Tia? Hun er veldig sosialt selvsikker og fikk 4 på samarbeid og handtering om jeg ikke husker feil, og viste ganske ok med mot i testen. Jeg ville ha trodd at en slik hund som er såpass selvsikker ikke så noe særlig trussel i spøkene og viste aggresjon så tidlig. Altså, hva skiller egentlig en hund som scorer 3 og en som scorer 5 her? Hvor stor sammenheng har det med andre ting? Jeg lurer fordi alle mine tre har scoret høyt på aggresjon, men alle er så totalt ulike ellers. Tia som er sosialt selvsikker og med ok mot, men trenger litt førerstøtte noen ganger og viste også litt hot på avstandslek. Betyr det at hun "lett" føler trusler? Er det slik jeg kan tolke resultatet? Cita viste ingen aggresjon før spokelsene og gjør det aldri i hverdagen heller. Hun har mye mot og jeg tror hun løste alt uten hjelp på mhen. Men viste mye aggresjon på spøkene. Vil det si at hun kanskje ikke foler seg truet så lett, men OM hun gjør det så kan hun vise mye aggresjon? Jeg syns egentlig det det er greit med mye aggresjon i så fall, så lenge hunden viser god kontroll, ikke flykter og fort finner ut at det ikke er en trussel, har mot nok til å gå frem selv og tar fort kontakt med fig uten gjenstående redsel. Jeg var ikke overrasket over at Ikke viste mye aggresjon, pga den sosiale usikkerheten. Men det viser meg bare at det på akkurat det punktet kan være en overraskelse for enhver. Jeg fikk det på Cita. Jeg skjønner at mhen må ses i helhet og bare er en beskrivelse, men jeg syns det med aggresjon er interessant. Du må gjerne diskutere mine hunder for jeg tar meg ikke nær av slikt :)

Tonje: jeg tror ikke Strider dempet noe eller overså spøkene fordi de var skumle. Da tror jeg at vi hadde sett en mer intens hilsing, eller dempende hilsing. Men han var bare bortom figurantene og sa "halla" og gjorde noe mer interessant. Etter det ofret han de såvidt et blikk engang. Det var kjekt å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Jeanette blogget om det, så da kan jeg si det her også. "Ikke" kommer ikke til å avles på fordi kullet viser en del sosial usikkerhet (også skriver Jeanette bortsett fra Strider, for han har jo vært litt kørka fra starten av :lol: Godgutten :D ). Kullet har mange gode sider; de er god på miljø, har høy arbeidsmoral, konsentrasjon og lek. Ja, Jeanette har forklart det litt i bloggen sin :) Jeg med flere hadde lett tatt en valp etter Ikke, men jeg forstår at hun ikke vil avle videre på det. Er det rart rasen er så god når det finnes så fornuftige oppdrettere som J?! :) Derfor kommer Ikke til å overføres til meg etter rtg. Det skal sies at jeg ikke kunne hatt en mer perfekt hund i mine øyne :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, hun er pirkete! *ler* På en så sosial rase tror jeg faktisk at jeg hadde avlet på Ikke uansett jeg pga de andre veldig positive egenskapene hennes, men der har du kanskje grunnen til at jeg ikke er oppdretter og Jeanette er en jækla god en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Mokken* Følte Harly seg truffet? :lol: Frøkna her har hvertfall mer mannlig stemme enn min bror sin rottweiler, så noe galt må ha skjedd! :lol:

Jøsses, hun er pirkete! *ler* På en så sosial rase tror jeg faktisk at jeg hadde avlet på Ikke uansett jeg pga de andre veldig positive egenskapene hennes, men der har du kanskje grunnen til at jeg ikke er oppdretter og Jeanette er en jækla god en :P

*Flir* Jeg er så glad jeg slipper å ta stilling til det, for jeg hadde hatt store problemer med å bestemme meg! :P Men jeg tror Jeanette har ganske god oversikt over hvor i linjene det kommer fra og hva hun vil ha, og det er jo bra. Og om hun skulle ombestemme seg så er det jo flere hannhunder fra kullet å velge mellom, og Ikke sin livmor går ingen steder med det første :P

Her er forresten hele kullet (-2 stykker) sine MH'er: http://www.deepeyes.net/mhkullii.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Lille ekorn, står der på bakbeina og stirrer på tullehøna i skauen!

(Og takk for kommentarer vedr spøkelsene Benedicte! Fikk endelig sett på det gubben filmet og ser jo at han igrunnen bare kjeder seg.. men det er et sted hvor alle ler noe innmari og jeg lurer så fælt hvorfor.. der har gubben nemlig glemt å skifte fokus og viser bare meg som røsker hodet av et spøkelse.. høres også at gubben ler godt - men ikke søren om han husker hva man lo av :angry: )

Og MH var jo veldig veldig gøy, synd man ikke kan gå mange ganger!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 2ne! Veldig interessant det med aggresjonen syns jeg. Men verken Tia eller Ikke gjorde "attacker" tror jeg, altså de stod ytterst i linen og viste mye aggresjon, men ingen startforsøk på en måte. IKKE slet litt med å gå bort, men Tia løp bort uten hjelp og tok kontakt med figurant. Hva "sier" det om Tia? Hun er veldig sosialt selvsikker og fikk 4 på samarbeid og handtering om jeg ikke husker feil, og viste ganske ok med mot i testen. Jeg ville ha trodd at en slik hund som er såpass selvsikker ikke så noe særlig trussel i spøkene og viste aggresjon så tidlig. Altså, hva skiller egentlig en hund som scorer 3 og en som scorer 5 her? Hvor stor sammenheng har det med andre ting? Jeg lurer fordi alle mine tre har scoret høyt på aggresjon, men alle er så totalt ulike ellers. Tia som er sosialt selvsikker og med ok mot, men trenger litt førerstøtte noen ganger og viste også litt hot på avstandslek. Betyr det at hun "lett" føler trusler? Er det slik jeg kan tolke resultatet? Cita viste ingen aggresjon før spokelsene og gjør det aldri i hverdagen heller. Hun har mye mot og jeg tror hun løste alt uten hjelp på mhen. Men viste mye aggresjon på spøkene. Vil det si at hun kanskje ikke foler seg truet så lett, men OM hun gjør det så kan hun vise mye aggresjon? Jeg syns egentlig det det er greit med mye aggresjon i så fall, så lenge hunden viser god kontroll, ikke flykter og fort finner ut at det ikke er en trussel, har mot nok til å gå frem selv og tar fort kontakt med fig uten gjenstående redsel. Jeg var ikke overrasket over at Ikke viste mye aggresjon, pga den sosiale usikkerheten. Men det viser meg bare at det på akkurat det punktet kan være en overraskelse for enhver. Jeg fikk det på Cita. Jeg skjønner at mhen må ses i helhet og bare er en beskrivelse, men jeg syns det med aggresjon er interessant. Du må gjerne diskutere mine hunder for jeg tar meg ikke nær av slikt :)

Dette er nesten som å slippe på en femmer på meg altså *ler*

Men jeg har kikket på MH'en til både Tia og Cita, og det er ingen av de som har noe særlig med aggresjon på MH'en? De har det samme på avstandslek og overraskelse (1 - ingen trusselatferd), og på spøkelsene så har faktisk Cita 3 (viser trusselatferd over tid) og Tia 2 (viser noe trusselatferd). Til sammenligning så har Ikke 5 (viser trusselatferd og flere angrep). Nora har også 3 på sin MH her, hun står og knurrer så å si hele tiden mens spøkelsene går mot oss - altså hun har trusselatferd over tid. Jeg vil gjette at Cita knurret mer enn Tia? Men ingen av de gjorde utfall mot figurantene? For selv om Nora knurra store deler mens spøkelsene flytta på seg, så hadde hun ingen utfall - snarere tvert i mot, hun prøvde heller å få støtte hos meg/testleder (hun stoler nok ikke helt på at jeg kan ordne opp i ting, Norrisen, på kjeledressen søkte hun tilflukt i flokken når jeg bevegde meg mot kjeledressen).

Hvis du ser på første momentet (altså Kontakt), så har alle tre 4 på hilsing (tar kontakt selv eller når fører tar kontakt, balansert). På samarbeide har Cita 3 (følger med hele veien, nøytral), Tia har 4 (følger villig med, engasjert) og Ikke 2 (unnviker, drar seg unna, evt tar kontakt med fører). På håndtering har Cita og Tia 4 (aksepterer, svarer med kontaktatferd), mens Ikke har fått 1 (håndtering ikke gjennomført). Nora har til sammenligning 3 på alle disse delmomentene (aksepterer kontakt, helt uengasjert, men drar seg ikke unna - følger med hele veien, nøytral - akspeterer, nøytral), hun er forholdsvis nøytral til hele hilse-opplegget.

På avstandsleken så er første delmoment interesse, og der har Cita 3 (interessert, følger figurant uten avbrudd), Tia har 2 (kontroll, avbrudd kan forekomme), Ikke har 4 (interessert, enkelte startforsøk) og Nora har 2 (kontroll, avbrudd kan forekomme). På neste delmoment har Ikke, Tia og Cita 1 på aggresjon (ingen bjeff eller knurring). Nora har 2 (enkelte bjeff og/eller knurring under momentets første del). Så kommer vi til tredje delmoment, nysgjerrighet, og der har Cita 5 (går frem til figurant uten hjelp), Tia og Ikke har 1 (går ikke frem, uinteressert), mens Nora har 2 (går frem når figurant snakker eller leker med figuranten). På nest siste delmomentet (lekelyst) så har Cita 2 (leker ikke, men viser interesse), Tia og Ikke har 1 (viser ingen interesse), mens Nora har 5 (griper med hele munnen, drar i mot, slipper ikke). På siste delmoment (samarbeid) så har alle dine tre 1 (viser ingen interesse), mens Nora har 3 (er aktiv når figuranten er aktiv).

Så har vi kjeledressen, hvor Cita og Ikke har 1 på redsel (stanser, kort stopp), Tia har 3 (gjør unnamanøver uten å snu seg bort) og Nora har 4 (flykter høyst 5 meter). På trussel/aggresjon har Cita og Tia 1 (viser ingen trusselatferd), Ikke har 2 (viser noe trusselatferd) og Nora har 3 (viser trusselatferd over tid). På nysgjerrighet har Cita og Ikke 5 (går frem til kjeledressen uten hjelp), Tia og Nora har 2 (går frem når fører sitter på huk og snakker med kjeledressen/roper på hunden).

Så er det spøkelsene (det er ikke noe trussel/aggresjon på skrammelet), hvor Cita som nevnt har 3 (viser trusselatferd over tid), Tia har 2 (viser noe trusselatferd), Ikke har 5 (viser trusselatferd og flere angrep), mens Nora har 3 (samme som Cita :P ). På kontroll har Cita 5 (kontrollerer/viser reaksjon mot begge spøkelsene under hele momentet), mens Tia, Ikke og Nora har 4 (kontrollerer/viser reaksjon mot begge spøkelsene, korte avbrudd). Cita, Ikke og Nora har 1 på "redsel" (oppholder seg hovedsaklig foran eller ved siden av fører), mens Tia har 2 (oppholder seg hovedsaklig foran eller ved siden av fører, avstandsregulering). På nysgjerrighet har Cita 3 (går frem til spøkelset når fører står ved siden av), Tia og Nora har 5 (går frem til spøkelset uten hjelp) og Ikke har 2 (går frem til spøkelset når fører prater med figuranten/roper på hunden). På kontakt så har alle fire 4 (tar selv kontakt, balansert).

Grunnen til at jeg drar inn Nora er fordi at hun kjenner jeg godt, og jeg har analysert MH'en hennes mange ganger (det var det her med å tenke for mye *ler*), og derfor sammenligner jeg dine hunders resultater med hvordan jeg kjenner Nora. Grunnen til at jeg drar inn kontakt, overraskelse og avstandslek når vi egentlig diskuterer spøkelses-momentet, er jo fordi at jeg mener de henger litt sammen.

For å forklare hvordan jeg tolker Nora da (på kontakt - link til video om dere vil se), så er hun ikke en overdrevent sosial hund, hun syns det er greit nok med fremmede, hun blir gjerne med de, men jeg tror det er mest fordi hun er nysgjerrig og forholdsvis engasjert (*flir*), og hun lar seg håndtere uten at det tilsynelatende engasjerer henne stort. Nå veit jeg at folk har reagert på at hun har fått 3 på alle disse momentene (vi er gode på overanalysering i belgermiljøet ;) ) fordi hun trykker halen mellom bakbeina når hun blir gått over på utstilling - altså har hun ikke helt sansen for dommere som bøyer seg over henne. Hun gjør ikke noe mer ut av det enn å trykke halen, hun prøver ikke å trekke seg (hun trakk seg en gang, på sitt første valpeshow som var i en forholdsvis tettpakka Letohall, med en handler hun egentlig ikke kjente, men hun har aldri trukket seg når jeg har stilt henne), men hun liker det ikke noe særlig. Jeg tolker det sånn at det ikke er fordi hun er Usosial, men fordi hun er myk. Norris er ei snill jente hun, hun syns ikke at folk skal være sinna, tror på krig og fred og mat til de sultne barna og slutt på all sykdom og sånn (om jeg syns hun er litt dum? Næææææh :whistle: ).

Siden hun er litt sart :P så reagerer hun med å knurre når vi "møter" avstandsfiguranten.Hun er var på kroppsspråk, og den oppførte seg jo rart! Så da knurrer hun litt for sikkerhets skyld. Når avstandsfiguranten forsvinner, blir hun derimot nysgjerrig, og hun løper jo ut - og siden hun egentlig ikke er så tøff allikevel, så tør hun ikke å løpe helt bort før hun hører at det var bare et menneske inni der (ett menneske hun kjenner godt forøvrig, men det fikk hun jo ikke med før hun gikk frem).

Skal jeg tolke Cita på dette momentet (jeg mener jeg var figurant når Tia og Cita gikk, men jeg husker ikke hvordan de gikk for det, så det blir ut fra skjemaet), så er hun interessert i avstandsfiguranten, og hun tør å gå bort alene. Hun leker ikke, men det gjør hun ikke på lekmomentet helt først heller, så da går jeg ut fra at hun ikke har så mye lekelyst. Hun er jo interessert selv om hun ikke engasjerer seg i leken, ikke sant? Og når figuranten blir passiv, så er det jo ikke noe morsomt mer, så da kom hun vel tilbake til deg, eller begynte med noe annet, som spise gress eller snuse og være på tur?

Tia er ikke spesielt interessert i det hele tatt på dette momentet. Hun veit at det er noen der, men hun følger ikke med, hun gidder ikke å gå ut, og hun gidder ikke å leke, og hun gidder ihvertfall ikke å følge med på avstandsfiguranten når den er passiv?

Mens Ikke, hun er interessert! Hun vil gjerne starte før figuranten kommer seg i skjul, ikke sant? Men så kommer den sosiale biten inn (samt litt lite mot?) - hun tør ikke gå helt bort (du skriver at hun sto 5 meter unna og bare kikka på figuranten), og hun er ikke interessert i å leke med figuranten, til tross for at hun har ganske bra lek i utgangspunktet, ikke sant?

kjeledressen (og vennligst overse en noe tanketom hundefører på kontrollrundene *kremt* :icon_redface: ) skvetter Nora skikkelig, og hun er jo en hund som ikke gjør stort halvveis, så hun snur rompa til og flykter (det er det som skal til for at de skal få at de flykter, at de snur seg fra kjeledressen). Hun stoler som nevnt ikke helt på meg, så hun søker støtte hos gruppa når jeg begynner å gå mot kjeledressen, men hun lar seg heldigvis overtale til å komme bort når jeg sitter på huk og roper på henne. Jeg er ikke helt sikker på om jeg ville tatt henne seriøst på det de kaller "trusselatferd", hun kvekker mer om hjelp enn truer, men det er ikke et alternativ i skjemaet *ler*

Cita syns ikke kjeledresser er spesielt skumle, hun har bare et kort stopp, sant? Og hun har null problemer med å sjekke den ut selv. Det samme er det med Ikke - kjeledresser som popper opp sånn helt av det blå, det ække no stress.

Tia skvetter, men flykter ikke - altså har hun en unnamanøver uten å snu seg bort. Hun trenger litt mer hjelp til å gå bort til kjeledressen enn hva Cita gjør - hvilket er forholdsvis naturlig, siden hun skvetter mer på den enn Cita gjorde. Og alle fire avreagerer fint på dette momentet, det er ingen gjenstående redsel hos noen av dem, selv om det er litt gjenstående interesse hos alle bortsett fra Cita.

spøkelsene (som er ett av de morsomste momentene syns jeg - det og overraskelse! :D ), så har Nora mindre problemer med Ku Klux Klan enn kjeledresser. Her tar hun jo ut litt mer trussel enn på kjeledressen også, her knurrer hun jo, mens hun som nevnt mer kvekker på kjeledressen. Se på haleføringa hennes på begynnelsen, den er forholdsvis høy.. Men så kommer jo disse teite spøkelsene nærmere allikevel, så da søker Nora støtte hos meg/testleder (mest testleder, jeg er litt usikker på om det er tilfeldig fordi hun står så nære, eller fordi Nora ikke stoler helt på meg, eller om det er fordi hun pleier å få kjeft for å oppføre seg sånn - eller en kombinasjon av alt?), og halen og hodet synker en anelse.. Hun er tøffest på avstand, Norrisen :lol: Her fremstår hun som hakket mer sosial enn på første momentet, hun er nok litt letta over at det "bare" var hyggelige tanter inni der :ahappy:

Cita viser også trusler over tid, men hun står foran og kontrollerer mot spøkelsene hele tiden, men når hun slippes, så trenger hun litt hjelp av Benedicte for å tørre å gå bort - kanskje det var litt skummelt, kanskje det er derfor hun tar frem litt aggresjon. Så ja, jeg tror som deg, Benedicte, at det skal litt til før hun føler seg truet, men når hun gjør det, så henter hun frem litt aggresjon hun også.

Tia har mindre aggresjon her (jeg har gått ut fra skjemaet du har på hjemmesiden din :P ), og hun kontrollerer mindre enn hva Cita gjør, og er mer "urolig" mens spøkelsene beveger seg, ikke sant? Men hun går bort og sjekker spøkelsene alene, så jeg vil anta at hun ikke syns spøkelser var så veldig skummelt?

Ikke liker ikke spøkelser, hun viser aggresjon ganske tydelig ved å både knurre og gjøre utfall, ikke sant? Men når hun slippes, så går hun ikke frem til spøkelsene før Benedicte er helt borte og snakker med figuranten og roper på henne - da tolker jeg det mer som en "tøff på avstand"-greie her også. Hun slår greit over på det sosiale da, hun hilser balansert når hun kommer frem, hvilket også er hva hun har på hilsing på kontaktmomentet (det står balansert på det norske skjemaet, gjør det ikke det på det svenske?).

Herremåne, nå har jeg skrevet en liten stil om MH og jeg er ikke engang sikker på om jeg svarte på det du lurte på, Benedicte? hehe :P Men det er ihvertfall sånn jeg har tolket disse 4 mh'ene, og hva jeg tenker rundt aggresjon her. Tror jeg? Jeg er fortsatt usikker på om jeg svarte på det det ble spurt om.. :lol:

300625_10150390279751303_530141302_10598898_145835060_n.jpg

Svært nysgjerrig på hvem det er som tuller rundt inni Skogen Med Det Rare I

Mon tro hvorfor de kalles ekorn? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
    • Hei og hopp, alle sammen! Nå trenger jeg hjelp av det såkalte "sonen-orakelet".  Noen som har erfaring med hund med artrose her? Hvordan utartet det seg hos din hund(er)? Hvilke tilskudd anbefales? Hva bør ett godt fortilskudd inneholde? Tenker da spesifikt tilskudd til ledd. Han får laksolje i maten hver dag, og får nå Fish4dogs laks  Jeg mistenker at Alvin har begynnende artrose i høyre framlabb. Mer spesifikt i de to mellomste tærne på høyre frambein. Jeg har sett at han har vært små-halt, av og på over en 7 - 10 dagers periode nå. Spesielt når vi går på vei med grus. Etter en helt ordinær, rolig morgentur i morges gikk han på tre bein, etter at han hadde slappet av på sofaen ett par timer. Jeg har klemt og strukket, massert og sjekka beinet/skuldra på nevnte bein, og det er først når jeg legger press på de midterste tærne, spesielt underfra og innimellom de to midterste tærne, han hyler i smerte..  Han fikk en tissetur i stad, og da gikk han så og si normalt. Når jeg prøvde å spre tærne på labben hylte han, og begynte med haltinga igjen.. Han brukte alle fire beina men halta tydelig.  For cirka tre uker siden begynte jeg å gå mye turer i skogen, noe som muligens ble en brå overgang fra årets vinter"dvale"? (han har vært i aktivitet gjennom hele vinteren, bare ikke turer i ulendt terreng). Kan disse turene utløst en eller annen infeksjon eller "starta" artrosen? Søndag for to uker sida gikk vi 15km tur i ganske heftig terreng og jeg så null tegn til at han hadde vondt.. På søndag gikk vi over 1km spor i ulendt terreng, merka ingenting. Han vil være med ut på tur. Spiser som normalt. Slikker seg ikke (annet enn rengjøring). Tygger ikke på beina. Roer seg fort på natta. Er ikke hoven i leddene.. Hva tenker dere dette kan være?  Alvin er en amerikansk bulldog, han blir ni år til høsten. Fri for AD/HD. Forholdsvis nylig operert i munn, trukket ut seks tenner. Sist operert 11.04.24. Ellers frisk og rask. Skal selvfølgelig kontakte dyrlege 
    • jeɡ tror beɡɡe deler kan bli et problem. Det er mye avel på nevnt rase, så kommer sikkert et alternativ, men tidsmessig hadde dette vært optimalt
    • Det er jo ikke en veldig vanlig rase, og meg bekjent ingen på forumet som har hatt det noen gang. Jeg møtte én i mitt gamle nabolag. Jeg ville prøvd raseklubb (enten om det finnes i Norge, eller fra hjemlandet) eller rasegrupper på facebook.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...