Gå til innhold
Hundesonen.no

DeepEyes Sleepless Malice II, "Ikke"


Benedicte
 Share

Recommended Posts

  • Svar 651
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

NKK Hamar i dag! 14 mnd gammel og opprykk til LP3, og det med 0 på fellesdekk! Har ikke karakterarket her, men hun fikk 10 på fri ved foten, innkalling med stå, apportering, hopp over hinder, avst

Tusen takk Har dessverre ikke film! Fellesdekk: 0 - vi gikk ut av ringen og opp trappene. Etter å ha stått der i 2 sekunder hører jeg "brrrrrrp!" opp trappene og der kommer Ikke halvsmygende, men

Her er film fra treningen i dag! Vi har hatt en lang pause i vinter, så fremgangen er ikke så stor. Er allikevel superfornøyd med hvordan avstanden hennes har blitt! http://www.youtube.com/watch?v=5

I starten kastet jeg ball foran henne, og fortsatte med det når hun løp foran. "Kommandoen" for det er at jeg gir noen små rykk i båndet, og da løper hun med en gang frem. Har ødelagt det litt etter at jeg lærte henne å svinge da :P Problemet med å kaste ball fremover er at jeg fikk halen hennes opp, så jeg har sluttet med det og nå bare roser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten kastet jeg ball foran henne, og fortsatte med det når hun løp foran. "Kommandoen" for det er at jeg gir noen små rykk i båndet, og da løper hun med en gang frem. Har ødelagt det litt etter at jeg lærte henne å svinge da :P Problemet med å kaste ball fremover er at jeg fikk halen hennes opp, så jeg har sluttet med det og nå bare roser jeg.

Kjekt med en som lærer så kvikt da :ahappy: Men da skal jeg prøve den metoden, jeg syntes det ser ut som hunden koser seg mye mer når den traver der fremme foran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Endelig er sesongen i gang! :D Valpis var jo ikke stor når snøen kom, så de 1-2 sporforsøkende vi da hadde gikk ikke så bra :lol: Over vinteren har hun jo blitt eldre og forstår at hun har en nese, og motstand i halsbånd/sele er ikke ekkelt lenger.

Vi går litt blodspor og bruksspor om hverandre, og hun trives med begge deler. Hun har fortstått hva det går ut på og da går det aller helst VELDIG fort. Jeg visste ikke at frøkna kunne trekke så mye, jeg. Så etter tips fra Jeanette økte vi liggetiden i dag, og det fikk ligge i 30-45 minutter (brukssporet). Det hjalp veldig, og på det neste sporet la jeg i tillegg på 3-4 vinkler. Hun mistet sporet i den siste vinkelen, men etter mye leting fant hun den igjen og da var det kort vei til sporslutt! Så håper hun lærte en ting eller to om at det lønner seg å fortsette å lete :)

Fra hun var valp har hun fått små feltsøk, men ikke så dype ettersom hun manglet litt selvstendighet og hadde problemer med å søke ute på 50 meter. Nå er hun en del måneder eldre og det er absolutt ikke noe problem, så i dag la vi en korridor på 10x30 meter kanskje. La ut to gjenstander, noe vi aldri har gjort før. Har fokusert mye på at hun skulle løpe helt ut, så ville ha noe på midten også, så hun skal skru på nesen med en gang jeg sender henne ut. Og det var ikke noe problem for henne å plukke opp de i midten heller, og det er tydelig å se at hun faktisk bruker nesen aktivt uansett. Det var heller ikke noe problem å sende henne rett ut til ny gjenstand etter at hun hadde levert den første. Ser at utholdenheten hennes ikke bare gjelder i lydighet, men også når hun søker. Så hun gir seg ikke med å lete om hun ikke finner gjenstanden med en gang.

Hun ser at jeg trår opp feltsøket, men jeg gir ingen påvirkning med gjenstandene.

http://www.youtube.com/watch?v=IA6rtOfsVkU

To små filmer av feltsøket! Prøvde å filme alt, men når hun forsvant lenger ned filmet jeg bare himmelen :P

217009_10150224725066303_530141302_9080865_3528203_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å starte! :)

Jeg startet når hun var 8 uker gammel ved å trå opp et kjempelite område i lyngen/høyt gress etc og kaste ut en leke mens hun så, og trene på at hun bare skulle bruke nesen sin og lære seg å retunere gjenstandene.

Men det blir jo noe annet med en unghund som ikke bare dilter i bakbeina og er lett å påvirke til å løpe ut. Så når hun kunne det gjorde jeg som jeg har gjort med Cita og Tia. Har tråkket opp en korridor og kastet opp en gjenstand som hunden ser. Deretter går jeg tilbake til hunden, snur den en runde rundt og sender. De fleste vil da løpe rett ut og lete. Jeg har prøvd å få hundene til å løpe dypt ut (og helt ut i hjørnene) fra starten av, og når de kan det har jeg sørget for å legge gjenstand også på midten og helt ved start. Men utfordringen i starten med mine hunder har alltid vært å få de til å løpe helt ut på 50 meter, og derfor har jeg gjort det slik.

Etterhvert fjerner man jo påvirkningen, og vil jeg ikke ha synlig påvirkning, men allikevel gi hunden litt hjelp, så sørger jeg for at hunden har gjenstand i nesen (okei, det hørtes bare rart ut) før jeg sender.

Sikkert mange måter å gjøre det på, men er fornøyd med å gjøre det slik hvertfall :) Varierer alltid mye da, både med mengde påvirkning, antall gjenstander, hvor jeg legger de osv.

Og angående gjenstand i nesen, det minnet meg om turen vår i sted. Valpen og Cita løp rundt med pinner, og plutselig stopper valpen opp og nyser som bare det. Ser ut som at hun ikke får puste, men hun fikk nyst det ut ganske fort. Men plutselig hadde jeg mye blod på hendene som jeg ikke forstod hvor kom fra, og jeg bare tenkte hvordan jeg kunne komme meg til dyrlegen raskt nok. Så plutselig stakk hun og fant en ny pinne og fløy rundt, og blodet stoppet. Vet ikke engang hvor det kom fra, men tror det var et kutt inne i nesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, ekkelt med blødende neser!

Takker for svar! Det samme som jeg gjorde med Ella det, og da tør jeg kanskje prøve med valpen også.. Det jeg er mest usikker på er om hun kommer til å ha noen interesse for å finne gjenstandene, for selv om hun har en viss gjenstandsinteresse, så er den ikke noe å skryte av. I hvert fall ikke for øyeblikket. Men om jeg får henne engasjert på forhånd er det ikke umulig at det går. Det er vel bare å prøve for å finne det ut :P Hvor nøye er du med avleveringene sånn på starten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun avleverer aldri med innkomst, bare i hånden eller hun slipper den på veien om jeg holder frem en ny leke. Men jeg hadde ikke startet før jeg var sikker på at hunden VIL finne og bråsnur fordi den VIL inn og få belønningen sin/leke med gjenstanden. Litt dumt om hunden leter kjempelenge og når den først finner gjenstanden så bare smaker den litt på den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har Ikke og jeg vært på elitesatsing i lydighet hos Amokk hundeskole. Veldig fornøyd med helgen :ahappy: Og trenger vel ikke å nevne at jeg er veldig fornøyd med valpen heller :whistle: Mer utfyllende skryt i bloggen!

Er spesielt fornøyd med neseprøven som vi bare har trent på i stuen tidligere. Første gang vi prøvde den ute ble altså i helgen, rett ved ringbåndet og med mange hunder og eiere rundt + instruktøren som la ut neseprøvene. Tia og Cita hadde stresset seg opp og fått ufint søk, men Ikke var rolig og konsentrert og fant den riktige pinnen med en gang. Det skal mye til for å sette den damen ut :ahappy:

Instruktøren begynte å vurdere kelpie igjen :whistle:

Problemet med neseprøven hennes er at hun ruller såpass på de andre , eller bare toucher de. Tips? :icon_confused:

Ellers er debuten for LP1 og D-spor satt. I D-spor har jeg overtalt Anette og Foxi til å stille også :D

Debuten i LP blir 29 mai og debuten i spor blir 27 august :blink:

Siden det er offentliggjort kan jeg ikke trekke meg, og jeg gruer meg allerede. Snakket med den ene instruktøren i helgen som har kommet veldig langt med den ene hunden sin. Hun har en valp som er jevngammel med Ikke, som også starter 9 mnd gammel. Det gjorde hun også med sin forrige hund. Hun mente at det ikke var noe problem og heller bare en veldig lærerik opplevelse for en selv. Tror det kan være veldig lærerikt for meg også, for jeg har aller mest lyst til å vente med å starte til alt er perfekt. Men det trenger det jo ikke å være!

Bilder fra helgen! Stjålet fra denne bloggen: http://hildeo.blogspot.com/

DSC_0298.JPG

Powernap

DSC_0304.JPG

Fra venstre: Cita, Ikke, Gøye, Kenzi og Max

DSC_0311.JPG

DSC_0316.JPG

Etterpå fikk hundene leke litt med hverandre på LP-banen. Her er Oliver, Kenzi og Ikke. Sistnevnte har bust helt ut på halen :lol: Det er ikke ofte hun er i frislipp, men det går jo kjempebra. Hun har et veldig bra språk med andre hunder, men hun er veldig selektiv med hvem hun gidder å leke med :P

DSC_0320.JPG

Edit: apropo bust :whistle: Bildet er tatt av HHC her inne

190375_10150445555285014_792065013_18085136_7640636_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun avleverer aldri med innkomst, bare i hånden eller hun slipper den på veien om jeg holder frem en ny leke. Men jeg hadde ikke startet før jeg var sikker på at hunden VIL finne og bråsnur fordi den VIL inn og få belønningen sin/leke med gjenstanden. Litt dumt om hunden leter kjempelenge og når den først finner gjenstanden så bare smaker den litt på den :P

Sånn gjør jeg og Balrog det også. Når har du tenkt å begynne å bli strengere på avleveringene?

Så gøy med debut da! Det trenger jo ikke være noe press om å gjøre det bra, bare få en positiv opplevelse! :)

Fine bilder forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjør jeg og Balrog det også. Når har du tenkt å begynne å bli strengere på avleveringene?

Til den er sikker :ahappy: Så det ikke blir noe "mas" med at den skal bli korrekt, for akkurat nå er fokuset mitt på å belønne godt søk og rask innkomst. Kjører sjelden skikkelige avleveringer på Cita og Tia også, for det er det minste problemet sålenge de kan skikkelig apport :)

Begynte å lære inn apport med Ikke i dag, siden jeg fikk bekreftelse om at jeg kan gå videre med neseprøven (hvor jeg ikke har hatt apportering fordi jeg er redd for å få smaking). Så kommer sikkert til å ta en skikkelig avlevering på feltet en gang i blant, men først og fremst trene det utenfor feltsøket. Evt legge opp et veldig lett felt og trene bare på innkomster.

Så gøy med debut da! Det trenger jo ikke være noe press om å gjøre det bra, bare få en positiv opplevelse! :)

Fine bilder forresten!

Ja! Gruer meg litt, men jeg vil prøve å starte med ung hund. Også hjelper det litt på treningsmotivasjonen. Trener litt mer målrettet nå :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende da! Og så flink (og begynner å bli stor frøkna!)! Strider er ikke så bra på feltsøk, han har ikke tid å lete ordentlig han og jeg presser han ikke på det inntilvidere. Vi har liksom-neseprøve ute - finn min kongle i den konglehaugen der; hvilket går bra - men finn et eller annet i området der.. nja.. finner vi det ikke med en gang så blir vi bare stående og se spørrende ut - og når hjelpen uteblir da er det greiest å komme inn og sette seg på plass..

Men hvorfor ville du ikke begynne med apport før neseprøven var på plass? Her kjøres det litt forsiktig på det også. Har kommet så langt at Strider går på plass og bærer apportbukken (det er stas det! Lufte apporten er skjempemoro altså) og jeg jobber med å kunne gi han kommando om sitt eller dekk uten at han slipper apportbukken av den grunn.. (den dunker rett i bakken såfremt han får beskjed om noe annet..)

Men 29.mai - vi heier på syrran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropo bust :whistle: Bildet er tatt av HHC her inne

190375_10150445555285014_792065013_18085136_7640636_n.jpg

Plutselig begynner jeg å skjønne mer av samspillet til Ikke og Imouto. Sistnevnte har vel aldri hatt bust i hele sitt liv, så da er det ikke så rart om det kommer litt knurrelyder mot denne åmen av en kelpie, hehe. Men hva kom først, høna eller egget? :whistle:

Uansett, vi heier på 29. august! Kanskje jeg skal starte med Aiko også...? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte godt "powernap"-bildet. :ahappy:

Gøy å lese om Ikke, og spennende med debut for dere da. :) Må jo si at jeg har fått øynene opp for kelpien etter å ha fulgt Jeanette med sine hunder de siste 5-6 årene på sonen, og jeg innser jo at jeg ikke er den eneste siden det så smått har begynt å komme en kelpieboom på sonen. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er stoor! Og megaflink, kjempemotiverende å lese om dere :ahappy:

:D Selv om stor er å ta litt i :icon_redface:

Så spennende da! Og så flink (og begynner å bli stor frøkna!)! Strider er ikke så bra på feltsøk, han har ikke tid å lete ordentlig han og jeg presser han ikke på det inntilvidere. Vi har liksom-neseprøve ute - finn min kongle i den konglehaugen der; hvilket går bra - men finn et eller annet i området der.. nja.. finner vi det ikke med en gang så blir vi bare stående og se spørrende ut - og når hjelpen uteblir da er det greiest å komme inn og sette seg på plass..

Men hvorfor ville du ikke begynne med apport før neseprøven var på plass? Her kjøres det litt forsiktig på det også. Har kommet så langt at Strider går på plass og bærer apportbukken (det er stas det! Lufte apporten er skjempemoro altså) og jeg jobber med å kunne gi han kommando om sitt eller dekk uten at han slipper apportbukken av den grunn.. (den dunker rett i bakken såfremt han får beskjed om noe annet..)

Men 29.mai - vi heier på syrran!

Hun her har også hatt veldig lett for å tilby lydighetsting og låse seg der. Ikke så rart siden vi har trent litt mye lydighet. Så i starten holdt jeg henne på høyre side når hun skulle sendes ut, for at hun ikke skulle låse seg på venstrebeinet mitt. Kommer hun inn igjen stiller jeg meg slik t hun ikke har mulighet til å komme på plass (f.eks inntil et tre). Også bare venter jeg... Men tok ikke mange repetisjonene med slike før det gikk opp et lys om at det faktisk ligger noe der ute selv om man ikke finner det med en gang!

Noen få ganger når hun låser seg så binder jeg henne og sender TIa og Cita ut i stedet. DA blir det fortgang i sakene etterpå :whistle:

Så flink Strider! :D Grunnen til at jeg har ventet med apport til neseprøven er inne er for å unngå at hun løfter opp neseprøvene når hun blir frustrert. Har lært henne å fryse på de riktige i stedet. Man får fort hunder som smaker på neseprøvene om de har veldig forventning til å løfte opp den som er riktig, og det er 0 på konkurranse. I tillegg vil alltid hundene i nyinnlæringen gjøre litt feil og markere på feil pinner. Da er det litt lite effektivt å hele tiden bytte ut pinnene som hunden løfter opp feil (for har den sitt eget sikkel på en pinne så henger den seg ofte opp i den pinnen, og da er det greiest å bytte den ut med en helt ny). Fryser hunden derimot på feil pinne er det bare å vente, og det blir mindre mas med å ta fra hunden pinnen osv.

Plutselig begynner jeg å skjønne mer av samspillet til Ikke og Imouto. Sistnevnte har vel aldri hatt bust i hele sitt liv, så da er det ikke så rart om det kommer litt knurrelyder mot denne åmen av en kelpie, hehe. Men hva kom først, høna eller egget? :whistle:

Uansett, vi heier på 29. august! Kanskje jeg skal starte med Aiko også...? :blink:

:lol: Det er noe i det...

Og ja, selvsagt skal du også starte! :D

Likte godt "powernap"-bildet. :ahappy:

Gøy å lese om Ikke, og spennende med debut for dere da. :) Må jo si at jeg har fått øynene opp for kelpien etter å ha fulgt Jeanette med sine hunder de siste 5-6 årene på sonen, og jeg innser jo at jeg ikke er den eneste siden det så smått har begynt å komme en kelpieboom på sonen. :ahappy:

Ja, det er jo ikke rart man blir forelsket i de :ahappy:

Nå må du slutte å rulle :P Spor debut D-spor er 11 september. 10 skal du i oslo med cita... tror jeg.

oog det er vel strengt talt Amiga som skal gå og ikke Foxi :whistle:

ÅÅååå? Jeg syns jeg sa september ja, men kalenderen min sier 27 august! :lol: For det var i Skien vi skulle gå ikke sant? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅååå? Jeg syns jeg sa september ja, men kalenderen min sier 27 august! :lol: For det var i Skien vi skulle gå ikke sant? :blink:

Nei Løten :aww: i september. Meeene 27 august er plotta inn på kalenderen. Må vi bare fikse måte å komme dit på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du starte bruks før MH'en 17 september egentlig?

Og jeg sender også Ellie hvis Balrog kommer inn uten gjenstand i feltsøket.

Skikkelig effektivt! Det er elsk med å ha flere hunder! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...