Gå til innhold
Hundesonen.no

Ferieplasser i Norge/Sverige


Sanne

Recommended Posts

Ja som overskriften sier, noen som har erfaring med hytter/hotell etc. i Norge og Sverige der hund er tillatt? Og gjerne ikke altfor dyrt. Jeg og sambo sitter å drømmer om ferie, men vil ikke reise fra hundene, så da er det greit å få kartlagt litt hvor det er lov å ha dem med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi overnattet her med hund: http://www.hjorundfjord.no/overnatting/knutegarden/index.htm

Mange fine turmuligheter i fjellene, kort vei til turistfergen for å se Geirangerfjorden (vi hadde med hund på dekket). Vi kjørte også oppover til Runde for å se fuglefjell hvor det er lov å ha med hund i bånd.

Der er det utrolig fint! Hjørundfjorden er en av Norges vakreste fjorder og jeg ferierer borti der hver sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid tatt med oss hundene på ferieturer, og jeg kan ikke huske at vi har blitt "kastet ut" fordi vi har hund. :) Nå har vi stort sett bodd på hytter og campingplasser, men når det gjelder hoteller er det helt greit å si at man har hund, og at man derfor må ha hunderom. Har bodd litt på hotell også, og det har heller aldri vært noe problem. I Sverige virker de ikke så sære på hund som her i Norge, tror de er mer åpne for hunder der enn her.

Siden du bor i trøndelag, kan jeg jo anbefale Åre, eller steder rundt Åre. Ikke så lange bilturen herfra, og det finnes masse hytter i området rundt. Vi bodde på Backs en mil eller så før Åre (herfra), og hadde egen grei hytte med bad og soverom, kjøkken og stue. Ikke noe fancy standard, men priser deretter. Hadde det kjempekoselig med grilling på terassen, og om dagene spurte vi de som drev stedet om fine tursteder, greie badestrender for hundene osv. Vi gikk i fjellet og hadde med niste, og vi badet når været var varmt. Matbutikk ikke så langt unna (Åre) var kjempegreit.

Ellers har vi vært litt sørover i Sverige, og på de campingplassene vi har bodd, har hunder alltid vært lov. Man må jo unngå å lufte på selve campingen, og være flink å plukke opp etter seg. Ett sted (ganske langt sør i Sverige), var det nydelige turstier rundt hele campingen, husker ikke navnet, men kan finne det dersom det er interessant (er ganske langt fra Trondheim). Masse stier som gikk, og som var godt merket. Det var også oversikt over hvor lange eller korte turene var, og egen badestrand for hunder.

I Norge har vi også bodd i hytter osv når vi har konkurrert/stilt ut hundene, og da spør jeg bare om det er greit med hund når jeg bestiller hytte. Gjør man det slik, kan man jo dra nesten hvor man vil, og gjøre det man vil. Ofte må man betale litt mer for å ha hund i hytter i Norge, og det er greit å sjekke hva denne prisen er (noen er hårreisende dyre). Gjennom NKK får man rabatt på noen hoteller forresten, kanskje man vil velge å bo på slike steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid tatt med oss hundene på ferieturer, og jeg kan ikke huske at vi har blitt "kastet ut" fordi vi har hund. :) Nå har vi stort sett bodd på hytter og campingplasser, men når det gjelder hoteller er det helt greit å si at man har hund, og at man derfor må ha hunderom. Har bodd litt på hotell også, og det har heller aldri vært noe problem. I Sverige virker de ikke så sære på hund som her i Norge, tror de er mer åpne for hunder der enn her.

Siden du bor i trøndelag, kan jeg jo anbefale Åre, eller steder rundt Åre. Ikke så lange bilturen herfra, og det finnes masse hytter i området rundt. Vi bodde på Backs en mil eller så før Åre (herfra), og hadde egen grei hytte med bad og soverom, kjøkken og stue. Ikke noe fancy standard, men priser deretter. Hadde det kjempekoselig med grilling på terassen, og om dagene spurte vi de som drev stedet om fine tursteder, greie badestrender for hundene osv. Vi gikk i fjellet og hadde med niste, og vi badet når været var varmt. Matbutikk ikke så langt unna (Åre) var kjempegreit.

Ellers har vi vært litt sørover i Sverige, og på de campingplassene vi har bodd, har hunder alltid vært lov. Man må jo unngå å lufte på selve campingen, og være flink å plukke opp etter seg. Ett sted (ganske langt sør i Sverige), var det nydelige turstier rundt hele campingen, husker ikke navnet, men kan finne det dersom det er interessant (er ganske langt fra Trondheim). Masse stier som gikk, og som var godt merket. Det var også oversikt over hvor lange eller korte turene var, og egen badestrand for hunder.

I Norge har vi også bodd i hytter osv når vi har konkurrert/stilt ut hundene, og da spør jeg bare om det er greit med hund når jeg bestiller hytte. Gjør man det slik, kan man jo dra nesten hvor man vil, og gjøre det man vil. Ofte må man betale litt mer for å ha hund i hytter i Norge, og det er greit å sjekke hva denne prisen er (noen er hårreisende dyre). Gjennom NKK får man rabatt på noen hoteller forresten, kanskje man vil velge å bo på slike steder?

Det høres ut som Vita Sannar ved mellerud, et kjempeflott sted! Vi har også pleid å ha med hundene på bilferie i Norge, Sverige og Danmark, og har hovedsakelig bodd i campinghytter. Aldri noe problem. Har gode erfaringer med svenske campingplasser, der har de ofte egne hundestrender, og godt merkede turlyper. Også har de ofte finere hytter enn på norske plasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, her var det respons! Tusen takk folkens :)

Huldra: Vil veldig gjerne vite hvilken plass det var altså^^ Alt er av interesse! (Mulig patricia har skrevet det da, men det vet jo ikke jeg før du har sagt at det stemmer ;) )

Nok en gang, takketakk! Alltid hjelp å få på sonen tydeligvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, her var det respons! Tusen takk folkens :)

Huldra: Vil veldig gjerne vite hvilken plass det var altså^^ Alt er av interesse! (Mulig patricia har skrevet det da, men det vet jo ikke jeg før du har sagt at det stemmer :P )

Nok en gang, takketakk! Alltid hjelp å få på sonen tydeligvis!

Nei, det var ikke samme sted som Patricia har vært på. Måtte spørre typen, og han husket heller ikke navnet. Har sett gjennom det vi har funnet på nett, men ser ikke noe kjent. Det var en veldig stor camping (den største jeg har vært på), ikke langt fra Ikea ved Karlstad i sør-sverige, godt skiltet. Fine badestrender og turløyper altså. Vi bodde der noen dager før vi dro mot Arendal. Ganske okei fasiliteter sånn hygienemessig. Her er link til brosjyre om Karlstad, står at Möruddens camping er hundevennlig i alle fall, men det var ikke der vi var. Argh, at jeg ikke finner det.. helt utrolig! ;) Men uansett; det er ganske langt dit, 80 mil kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Østersund, rett ved Trøndelagsgrensen. Der bodde vi på Østersund Camping, og det var ikke noe problem å ha med hund. Hytten vi bodde på var veldig billig, og hadde bad og toalett. Kjempefint område, med både badeland og dyrepark. (som jeg forøvrig meldte til jordbruksverket for vanskjøtsel, men det er en annen sak)

Uansett så var Østersund et kjempekoselig sted, og vi drar nok tilbake dit om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke samme sted som Patricia har vært på. Måtte spørre typen, og han husket heller ikke navnet. Har sett gjennom det vi har funnet på nett, men ser ikke noe kjent. Det var en veldig stor camping (den største jeg har vært på), ikke langt fra Ikea ved Karlstad i sør-sverige, godt skiltet. Fine badestrender og turløyper altså. Vi bodde der noen dager før vi dro mot Arendal. Ganske okei fasiliteter sånn hygienemessig. Her er link til brosjyre om Karlstad, står at Möruddens camping er hundevennlig i alle fall, men det var ikke der vi var. Argh, at jeg ikke finner det.. helt utrolig! :) Men uansett; det er ganske langt dit, 80 mil kanskje?

Vi skal til Karstad snart og jeg er veldig interessert i å vite hvor dere overnattet -for det hørtes helt herlig ut ;) Vet foreløpig at Alstarum Herregård er hundevennlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ringt tre av hotellene i akershus området som ble anbefalt av hundevennligehoteller.com og ingen av dem tok hund. Synes det var for dårlig. Er utrolig dyrt for en liten hytte hvis en vil ha eget toalett og dusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ringt tre av hotellene i akershus området som ble anbefalt av hundevennligehoteller.com og ingen av dem tok hund. Synes det var for dårlig. Er utrolig dyrt for en liten hytte hvis en vil ha eget toalett og dusj.

Ta og dropp av en liten mail til de som driver siden, og oppdater dem om det.

Ellers har jeg feriert en del i Norge med hund, og noe i Sverige og. Og det har aldri vært problemer med hunder. I Vadstena hadde de også egen del av stranda som hundene hadde tillatelse til å bade på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke samme sted som Patricia har vært på. Måtte spørre typen, og han husket heller ikke navnet. Har sett gjennom det vi har funnet på nett, men ser ikke noe kjent. Det var en veldig stor camping (den største jeg har vært på), ikke langt fra Ikea ved Karlstad i sør-sverige, godt skiltet. Fine badestrender og turløyper altså. Vi bodde der noen dager før vi dro mot Arendal. Ganske okei fasiliteter sånn hygienemessig. Her er link til brosjyre om Karlstad, står at Möruddens camping er hundevennlig i alle fall, men det var ikke der vi var. Argh, at jeg ikke finner det.. helt utrolig! :icon_cry: Men uansett; det er ganske langt dit, 80 mil kanskje?

Kan det ha vært First Camp Karlstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...