Gå til innhold
Hundesonen.no

Liker å tegne


idaasp

Recommended Posts

Kjempefin tegning! =) Du har fått med personlighetstrekk på bullen altså :rolleyes2:

Jeg liker også å tegne og male også da.

Dette er det siste maleriet mitt:

post-4699-12755184577894_thumb.jpg

Siste Photoshop tegninga =)

post-4699-12755186055535_thumb.jpg

Men jeg er mest glad i å tegne dyr jeg også.. :ahappy:

Flere som har "skryte"bilder? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke noen sånn helt konkrete tips, men det er jo bare å trene og trene :flowers: ofte ser det mye mer naturlig ut om man har mye skygger, og kontraster synes jeg. så for å trene på skyggelegging så ville jeg overdrevet litt med skyggelegginga og lekt litt med det en periode. tegn etter ting der skyggene er helt tydelige, og ikke vær redd for å ha heelt mørke områder og heelt lyse.

Og når man trener på sånt så trenger man jo ikke nødvendigvis bruke timesvis på ett bilde som skal bli helt perfekt. bruk heller kun noen få minutter på en helt enkel skisse feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å se at andre også er litt kunsnersiksk i blandt. Liker veldig godt presa canario'n Jma tegnet! :frantics:

Her er enda en Bulle tegning jeg tegnet for en stund siden. Den henger på kjøleskapet så ble med noen kjøleskapsmagneter :ahappy: Veldig dårlig bilde da, men skal vel ikke forvente så mye av et urgammelt digital kamera :ahappy:

Har forresten tegnet et par bull terriere fordi jeg synes de er så unike, utrolig pene hunder!

bullterriertegning.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fine tegninger her! Blir helt imponert jeg! Selv er jeg veldig glad i å tegne, men syns aldri jeg har vært særlig flink. Uttallige ark er knøvlet, og enda fler blyanter er brukket i ren frustrasjon :ahappy:

Her er et av få tegninger jeg ble nogenlunde fornøyd med, selv om det ikke ble helt perfekt;

DSCF6357.jpg

Fant en metode jeg syns funket bra, og som jeg her prøvde for første gang, nemlig å tegne etter rutenett. Tror det kan være en grei måte å trene seg på, kanskje jeg en dag, etter masse trening, og enda fler brukkete blyanter, kan lære meg å tegne godt uten rutenettet å forholde meg til også :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke noen sånn helt konkrete tips, men det er jo bare å trene og trene :frantics: ofte ser det mye mer naturlig ut om man har mye skygger, og kontraster synes jeg. så for å trene på skyggelegging så ville jeg overdrevet litt med skyggelegginga og lekt litt med det en periode. tegn etter ting der skyggene er helt tydelige, og ikke vær redd for å ha heelt mørke områder og heelt lyse.

Og når man trener på sånt så trenger man jo ikke nødvendigvis bruke timesvis på ett bilde som skal bli helt perfekt. bruk heller kun noen få minutter på en helt enkel skisse feks.

takk for tips :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri helt fått til det der med å skyggelegge sånn at det ser levende og naturlig ut... Noen tips?

Prøv å se for deg gradvise nyanseforskjeller, ikke mørke og lyse felter. Start med å legge skyggen i et veldig tynt lag og bygg den opp. Se på det du tegner, ofte hjelper det å myse litt for å få frem forkjellene. Bruk blyanten i forskjellige retninger, og jobb veldig lett med den. Det er god trening å sette opp enkle stilleben med lyskilde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tips. Hmmm.. Det kommer HELT an på hva du vil trene på. Å lære seg å tegne av bilder er noe helt annet enn å lære seg å faktisk tegne.

Når man tegner bruker man naturlig nok hjernen, men gjerne hver hjernehalvdel hver for seg. Høyre hjernehalvdel er den kreative, mens venstre er den logiske. Skal du tegne av et bilde, bør man bruke den venstre slik at man tegner det man faktisk ser, ikke det man tror man ser. Det er veldig mulig å trene opp hvilken hjernehalvdel man skal benytte, og det gir ekstreme resultater. Under trening kan man gjerne ta et bilde, snu det opp ned, og tegne det opp ned. De første gangene vil det se helt håpløst ut, men etterhvert som man greier å koble av det man tror man ser, og tegne det man faktisk ser istede, vil det gå bedre. Bildene vil nok ikke bli de fineste, men det er super øving på å lære seg å koble ut høyre hjernehalvdel. Når teknikken er inne, og man har øvd masse masse, kan man tegne hva som helst. For da er det ikke lengre et motiv du tegner, du bare er en kopimaskin.

Bruke hjelpestreker, sette opp bokser og rundinger rundt motivene for å plassere de i forhold til hverandre gjør også underverker. Det er lettere å plassere en liten boks oppå en stor boks rett sted, enn å plassere et hode rett sted på en kropp (dersom man ikke har masse masse erfaring, noe jeg kommer til snart).

Et lite googlesøk gav en grei illustrering av dette med hjelpestreker. Der ser man hvor "hovedlinjene" går, og utifra de bygger man fram motivet.

gesture_drawing_2.jpg

Det neste er om man vil tegne utifra hodet. Der er det trening, repetisjoner, mer trening og enda mer repetisjoner som gjelder. Ikke tegn av andre bilder, men tegn utifra fantasien. Gang på gang. Analyser dine egne bilde, få noen andre til å analysere dem og se hva du gjør galt. Så prøver du på nytt, ny tegning, og prøver å lære av tidligere feil. Om igjen og om igjen. Bruke hjelpelinjer, rundinger og firkanter er gull verdt her også. Det er grunnbyggesteinene som man bygger bildet utifra. Til slutt lærer du hvordan ting er. Dette er, for meg, den imponerende måten å tegne på, for her er det erfaring og talent som står bak. Første metoden er bare en teknikk, og det er der jeg er. Jeg kan tegne av fotografier og få det til å se greit ut, men hvis jeg står der uten noe å tegne av, har jeg ikke sjangs lengre. Og jeg har blitt utrolig bundet til å ha noe å tegne av, fordi jeg har gjort det så altfor mye. Men! Jeg kan kontrollere hvilken hjernehalvdel jeg bruker :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...