Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er historien til kupering?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Border collien har flere av de samme rasene i seg som aussien er laget av, så det kommer nok fra en av disse :flowers: Morsomt å lese uansett, jeg visste ikke at man fikk border collies med NBT. Samame med dobermenn - jeg trodde alle stumphalede dobermenn var kuperte!

Man lærer noe nytt på sonen hver dag :hyper:

Stumphale er jo en mutasjon og kan forekomme i alle raser sånn sett, uten at de trenger å være i slekt overhode. Men så har man fremelsket genfeilen i noen raser, mens i andre raser så avler man ikke videre på disse individene. Selv om rasen er en kuperingsrase.

På raser man ikke har avlet på denne mutasjonen, så er det ikke så vanlig. Det er snakk om noen få individer bare. Så dobermenn er nok kuperte, men ett og annet individ dukker opp med stumphale en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stumphale er jo en mutasjon og kan forekomme i alle raser sånn sett, uten at de trenger å være i slekt overhode. Men så har man fremelsket genfeilen i noen raser, mens i andre raser så avler man ikke videre på disse individene. Selv om rasen er en kuperingsrase.

På raser man ikke har avlet på denne mutasjonen, så er det ikke så vanlig. Det er snakk om noen få individer bare. Så dobermenn er nok kuperte, men ett og annet individ dukker opp med stumphale en sjelden gang.

Jeg veit om et par tilfeller av stumphale på tervueren, faktisk, men det er ikke ønskelig på belgeren, og blir derfor ikke avlet på..

Og for å være helt ærlig, er jeg glad for det. Belgeren skal ha lang hale i sabel, den :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen ører reiste seg av seg selv, mens andre ikke gjorde det? Kanskje i forhold til hvor mye de tok og sånn? Og så fant de ut at "kanskje dersom vi får det til å stå opp med teip/bandasje/whatever først, så kanskje det blir sånn?" (a la hvis du skjærer grimaser kan du bli sånn) :flowers: Og så bare prøvde de seg fram for å få det til å bli sånn de ville ha det? Eller noe? Jeg vet ikke, jeg bare resonnerer vilt her. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuperte hunder mangler det ytterste lille leddet på halen, mens stumphala hunder har det. Så du vil både kjenne forskjellen og se det på røntgen...

Jeg har hørt at oppdrettere har fjernet halen ved fødsel, og får det siste leddet på halen? F.eks ved å snøre et tynt tau rundt halene, så den til slutt faller av. Grusomt, og det kan godt hende at det bare er en myte, men jeg tror det var et ganske dyktig hundemenneske som fortalte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at oppdrettere har fjernet halen ved fødsel, og får det siste leddet på halen? F.eks ved å snøre et tynt tau rundt halene, så den til slutt faller av. Grusomt, og det kan godt hende at det bare er en myte, men jeg tror det var et ganske dyktig hundemenneske som fortalte det.

Hvordan skal det gå ann? Det lille leddet er ikke et vanlig ledd, det er antagelig et resultat av genfeilen, og det er jo veeeeeeldig mye mindre enn et vanlig hale-ledd. Det er som et mini-mini-mini-ledd. XXXXXXXX small liksom :flowers:

Om de bruker en hyssing rundt halen på hunden, vil den alikevel ikke få et slikt ledd. Jeg kan ikke skjønne hvordan det skulle gå til? :hyper: På røntgen skulle en ihvertfall tro at en kupert hale vil skilles veldig lett fra en ukupert en, selv om det ble gjort ved hjelp av hyssing da valpen(e) er nyfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at oppdrettere har fjernet halen ved fødsel, og får det siste leddet på halen? F.eks ved å snøre et tynt tau rundt halene, så den til slutt faller av. Grusomt, og det kan godt hende at det bare er en myte, men jeg tror det var et ganske dyktig hundemenneske som fortalte det.

Det aner jeg ikke, men jeg ville tippet på at det vil være synlig på røntgen i det minste, og at folk med god anatomikunnskap ville kjent forskjellen. Det er jo forskjell på hvor godt vi kjenner slike ting fra person til person.

Hvordan skal det gå ann? Det lille leddet er ikke et vanlig ledd, det er antagelig et resultat av genfeilen, og det er jo veeeeeeldig mye mindre enn et vanlig hale-ledd. Det er som et mini-mini-mini-ledd. XXXXXXXX small liksom :flowers:

Om de bruker en hyssing rundt halen på hunden, vil den alikevel ikke få et slikt ledd. Jeg kan ikke skjønne hvordan det skulle gå til? :hyper: På røntgen skulle en ihvertfall tro at en kupert hale vil skilles veldig lett fra en ukupert en, selv om det ble gjort ved hjelp av hyssing da valpen(e) er nyfødt.

Alle hunder med ukupert hale har et lite ledd ytterst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder med ukupert hale har et lite ledd ytterst.

Ja, det er jo det jeg også mener. Og jeg ser ikke for meg at man kan bruke hyssing på nyfødte valper, og få en kupert hale som ser ut som en naturlig stumphale. Det tror jeg ikke er mulig, siden stumphalen er et resultat av en gen(feil) og kommer med dette lille leddet. Jeg tror ikke man kan etterligne et slikt ledd ved å kupere en hund... Da får man en avkappet hale, og det vil vises på røntgen, og man kan kjenne det hvis man vet hva man skal kjenne etter. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo det jeg også mener. Og jeg ser ikke for meg at man kan bruke hyssing på nyfødte valper, og få en kupert hale som ser ut som en naturlig stumphale. Det tror jeg ikke er mulig, siden stumphalen er et resultat av en gen(feil) og kommer med dette lille leddet. Jeg tror ikke man kan etterligne et slikt ledd ved å kupere en hund... Da får man en avkappet hale, og det vil vises på røntgen, og man kan kjenne det hvis man vet hva man skal kjenne etter. :hyper:

Er det ikke sånn de kastrerer geitebukker eller okser eller noe i noen land? Har hørt de setter strikk rundt ballene så de mister blodtilførselen, og etterhvert faller de av.. :D Men jeg innbiller meg at det må ta lang tid, og kan være ganske risikabelt mtp infeksjoner og sånt, eller hva? :flowers: Veterinærstudenter; hvor er dere? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen ører reiste seg av seg selv, mens andre ikke gjorde det? Kanskje i forhold til hvor mye de tok og sånn? Og så fant de ut at "kanskje dersom vi får det til å stå opp med teip/bandasje/whatever først, så kanskje det blir sånn?" (a la hvis du skjærer grimaser kan du bli sånn) :flowers: Og så bare prøvde de seg fram for å få det til å bli sånn de ville ha det? Eller noe? Jeg vet ikke, jeg bare resonnerer vilt her. :hyper:

Sånn som på Dvergpinscher? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor ofte blir det eks sjekket om hunden er kupert eller født stump ?

Vil jo gjelde mest utstilling da - jeg har aldri opplevd at en dommer har sjekket dette på utstilling. Vet om flere som har hentet hunder fra andre land som er kupert men det opplyses ikke om dette og man antar derfor at hunden er født slik. ( grunnen til at man ikke opplyser om dette er at fordi kuperte hunder ikke kan delta på utstilling eller jaktprøver ).

Jeg har sett flere hunder som er kupert og født stump og med det blotte øye har jeg ikke sett forskjell.

Men skjønner jo at man selvsagt vil kunne se det på røntgen og ved fysisk sjekk. Men dette gjøres vel svært skjeldent/aldri ?

Nå stiller jeg heller ikke tvil når folk sier at den er stump/kupert - jeg har ingen grunn til å ikke stole på folk.

Men jeg er som sagt bare litt nysgjerrige. Er det f.eks noen sjekk hos Aussie ?

Så i teorien kan man kutte halen når valpen er født og alle vil anta at den er født stump - siden dette ikke sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kupering pga skader på haler, virker for meg som en litt vag unnskyldning for at ALLE skal kuperes. Hvis ett individ skader halen regelmessig, bør denne få amputere halen.

*Kremt* haleskader på blant andre settere, cockere, boxere etc, er slett ikke uvanlig. Det har jeg selv sett flere eksempler på. Hadde en ire til omplassering for et par år tilbake, han hadde kroniske sår på halen pga skader ved logring. Cockeren til en venninne av meg ble for ikke alt for lenge siden kupert etter å ha hatt stygge sår på halen, som ikke ville gro (etter slag mot den som følge av logring). Doberen til noen tidligere naboer, hadde det også med å "slå opp" halen sin, hvis det kom gjenstander i veien for den når hun ble begeistret. Det var de tre jeg kom på i farten, men grunnen (unnskyldningen) for å kupere haler, er ikke spesielt irrasjonell egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kremt* haleskader på blant andre settere, cockere, boxere etc, er slett ikke uvanlig. Det har jeg selv sett flere eksempler på. Hadde en ire til omplassering for et par år tilbake, han hadde kroniske sår på halen pga skader ved logring. Cockeren til en venninne av meg ble for ikke alt for lenge siden kupert etter å ha hatt stygge sår på halen, som ikke ville gro (etter slag mot den som følge av logring). Doberen til noen tidligere naboer, hadde det også med å "slå opp" halen sin, hvis det kom gjenstander i veien for den når hun ble begeistret. Det var de tre jeg kom på i farten, men grunnen (unnskyldningen) for å kupere haler, er ikke spesielt irrasjonell egentlig.

Nå har vel aldri settere vært noen kuperingsrase? Ei heller dalmisen, som er en av få raser JEG kjenner til som har problemer med at de stadig slår opp sår på halene sine.. Så bittelitt irrasjonelt er det allikevel, da burde jo alle korthårsraser vært kuperinsraser da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke alle raser skade halene sine? Vi kan jo kupere hele gjengen for sikkerhetsskyld. Å begrunne kupering av haler fordi de kan skade den, blir for meg litt dårlig grunn,(ja jeg vet det egentlig ikke har noe med min mening å gjøre i det hele store, men alikevel, prøver bare å forstå litt mer) når de fleste ikke har dette problemet.Jeg kan skjønne det på jakthunder hvor de er mer utsatt i terrenget og kanskje har flere tilfeller av dette problemet. Men dobber, for å ta de som eksempel, det skjønner jeg ikke skal være det største problemet. De har jo samme hale som flere andre ikke-kuperings raser. Og spesiellt mynder som har DE lange piskene.

For meg blir det litt det samme som å begrunne kupering av ører for å unngå ørebetennelse /øreproblemer (som mange sier). Da skulle ihvertfall cocker og andre raser som har veldig lange ører og som faktisk har endel øreproblemer, blir kuperte. Jeg har da møtt flere med naturlig stå- øre raser som plages med ørebetennelser etc, så det har nok ikke så mye å si om de står opp eller henger. (dårlig imunforsvar kan være grunn nok)

(kanskje ikke helt det svaret TS ønsket, det har vel sklidd litt ut.. hehe. Men siden det var noen som begynte å snakke om haler og skader, så ville jeg være med.

ang. tau og haler: de binder tau rundt et av leddene i halen, og stopper blodsirkulasjonen og den ene delen dør og faller av. (huff!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke alle raser skade halene sine? Vi kan jo kupere hele gjengen for sikkerhetsskyld. Å begrunne kupering av haler fordi de kan skade den, blir for meg litt dårlig grunn,(ja jeg vet det egentlig ikke har noe med min mening å gjøre i det hele store, men alikevel, prøver bare å forstå litt mer) når de fleste ikke har dette problemet.Jeg kan skjønne det på jakthunder hvor de er mer utsatt i terrenget og kanskje har flere tilfeller av dette problemet. Men dobber, for å ta de som eksempel, det skjønner jeg ikke skal være det største problemet. De har jo samme hale som flere andre ikke-kuperings raser. Og spesiellt mynder som har DE lange piskene.

For meg blir det litt det samme som å begrunne kupering av ører for å unngå ørebetennelse /øreproblemer (som mange sier). Da skulle ihvertfall cocker og andre raser som har veldig lange ører og som faktisk har endel øreproblemer, blir kuperte. Jeg har da møtt flere med naturlig stå- øre raser som plages med ørebetennelser etc, så det har nok ikke så mye å si om de står opp eller henger. (dårlig imunforsvar kan være grunn nok)

(kanskje ikke helt det svaret TS ønsket, det har vel sklidd litt ut.. hehe. Men siden det var noen som begynte å snakke om haler og skader, så ville jeg være med.

ang. tau og haler: de binder tau rundt et av leddene i halen, og stopper blodsirkulasjonen og den ene delen dør og faller av. (huff!)

Har du sett hvordan en oppslått hale ser ut? Jeg har ingen behov for å kupere verken haler eller ører på noen hunder i utgangspunktet, men altså, jeg har selv sett med egne øyne HVORFOR enkelte, tidligere har valgt å gjøre dette. Og jeg tror ikke jeg skal være så kjepphøy og si at jeg klandrer dem så veldig for det :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en dalmasetter for noen år tilbake, den slet veldig med sår på halen, tilslutt ble den amputert pga infeksjon. Har hørt om flere dalmiser med samme problemet.

Men ser i denne diskusjonen om hvorfor det ikke er laget stumphale på andre raser enn boxer, noen som vet??

Og hvordan gikk det med det eksperimentet på boxeren??

Jeg har møtt flere med stumphale, og det er jo lekkert. Men har hørt lite om det i de senere tider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er helt klar for amputering av haler hvis dette blir et problem for hver enkelt. Er jo trasig hvis hunden får sår som ikke vil gro og slike problemer. Men det jeg ikke liker er at en standard settes for en hel rase, at de skal kuperes. (og spesiellt når en av grunnene for at de sier at de kuperer halene er pga skader, ihvertfall de de fleste sier, mens vi som har naturlige hunder, ikke opplever det så ofte som de skal ha det til) Så da skulle jeg gjerne likt å vite hva den opprinnelige grunnen for halekupering er. (ihvertfall når det kommer til min rase) Ok, hvis de sier at det ble gjort pga det og det, og så har standaren vært slik siden da, så er det greit. Men jeg ser antydninger til "unnskyldninger" hos mange. Jeg tror det har noe med at det har blitt såpass upopulært de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...