Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er det altså galt at man plukker opp etter hunden i byen her...

Hampus

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette med egne søppelkasser til hundebæsj, og at mange påstår det er unikt for Tromsø ikke å ha det. Jeg har enda ikke sett en eneste slik der vi har gått tur i Oslo, jeg... Eller andre steder i Norge. Sist jeg så en slik, var jeg i Italia...

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette med egne søppelkasser til hundebæsj, og at mange påstår det er unikt for Tromsø ikke å ha det. Jeg har enda ikke sett en eneste slik der vi har gått tur i Oslo, jeg... Eller andre steder i Norge. Sist jeg så en slik, var jeg i Italia...

Vi har det her i Sande, men tror nok ikke det er så mange steder som har fått det enda.

Skrevet

Vi har også reist mye med hundene de siste årene.

Og jeg har samme erfaring.

Bortesett fra de to kassene vi faktisk har her, kan jeg faktisk ikke huske å ha sett slike kasser andre steder enn Malmø og Stockholm.

Og da bare et sted i hver av disse byene.

Så at dette gjelder bare hert, det høres rart ut...

Mulig vi ikke ser ordentlig etter Emma. :aww:

Skrevet

Samme her... Kan ikke huske å ha sett disse dunkene noe sted.

Men, som det ble sagt på forrige side et sted.... Nå begynner jeg å bli lei av å være flink hundeeier. Ikke så rart at folk begynner å gi **** etterhvert. Haff.

Skrevet

Jeg troooor vi har EN sånn dunk i hele Bodø, den står nesten ytterst på moloen :wub: Der henger det også en postkasse som det skal ligge bæsjeposer i til enhver tid. :aww::P

Skrevet

Jeg troooor vi har EN sånn dunk i hele Bodø, den står nesten ytterst på moloen :wub: Der henger det også en postkasse som det skal ligge bæsjeposer i til enhver tid. :aww::P

Ekstremt viktig at man ikke kaster dritten i havet :wub:

Skrevet

Det var ikke det jeg sa, bare for å ha presisert det. Jeg sa at det måtte være noe særtromsk noe at man ikke kunne hive hundemøkk i søpla :aww:

Skrevet

Jeg er lei av grillfolket i Oslo's byparker jeg. For de klarer ikke engang å rydde opp etter seg og hive avfallet sitt i dunkene, men legger det ved siden av. Kanskje jeg skal gå ut i media med det? At man må ta med seg hjem tomme pølsepakker, salatrester og grillbein og IKKE hive det i off. søpledunker? For DET lukter det, neste dag i solsteiken.

Og de fine dunkene for engangsgriller som er satt opp, ja det står der til pynt de, med engangsgrillene pent stablet ved siden av.

Så du der oppi Tromsø som klager over hundeposer i søpla, kom hit du og rydd opp etter gårsdagens grillfest i parken, særlig når måkene og grevlingene har "ryddet" opp...

Tenker du heller vil tømme en pent innpakket hundebæsj oppi en søppeldunk jeg, enn å måtte grave i gammal potetsalat spredd for alle vinder rundt på gresset.

Skrevet

Da skal du vaske den og bruke den på nytt, evt kaste den i plastavfallet vel :wub:

:aww::P

Reker... ingenting stinker så ille som gamelt rekeskall!

Skrevet

Hundeiere betaler da skatt også? Da det vel være greit for oss som har hund å hive hundeposen i offentlige søpplekasser? Vi betaler jo for at de skal kunne brukes - og tømmes...?

Det sier seg selv at posen skal være godt knyttet igjen.. Men jeg, personlig, synes søppel stinker uansett om det er hundebæsj eller gamle rekeskall i den.. Man kan ikke stike trynet nedi en søppelboks og forvente at det ikke skal lukte vondt...

Skrevet

Det var ikke det jeg sa, bare for å ha presisert det. Jeg sa at det måtte være noe særtromsk noe at man ikke kunne hive hundemøkk i søpla :aww:

Det var ikke myntet på deg, det var mer enn kommentar til de her i tråden og i nyhetssaken/debatten under som snakket om egne søppelkasser for hundebæsj, og at en kunne bruke de. :P

Skrevet

Hundeiere betaler da skatt også? Da det vel være greit for oss som har hund å hive hundeposen i offentlige søpplekasser? Vi betaler jo for at de skal kunne brukes - og tømmes...?

Det sier seg selv at posen skal være godt knyttet igjen.. Men jeg, personlig, synes søppel stinker uansett om det er hundebæsj eller gamle rekeskall i den.. Man kan ikke stike trynet nedi en søppelboks og forvente at det ikke skal lukte vondt...

Husk at hundefolk går for å være trygdesnyltere, så vi bidrar ikke så mye med skatt til staten da mener de sikkert (man betaler vel skatt av de pengene, men de kommer tross alt fra staten). :aww:

Skrevet

Har sett en del av disse fido bøttene, men de er ALLTID i starten av en tur. Totalt(!) ulogisk plassert og tømmes gjerne veldig sjeldent og er alltid tom for bæsjeposer.

Skrevet

Har sett en del av disse fido bøttene, men de er ALLTID i starten av en tur. Totalt(!) ulogisk plassert og tømmes gjerne veldig sjeldent og er alltid tom for bæsjeposer.

Vel, tenk deg hvor ofte de hadde blitt tømt om søppelmannskapet måtte ha gått et par kilometer innover i marka for å tømme dem, og deretter gått et par kilometer tilbake igjen med en søppelsekk full av hundedritt...

Skrevet

Husk at hundefolk går for å være trygdesnyltere, så vi bidrar ikke så mye med skatt til staten da mener de sikkert (man betaler vel skatt av de pengene, men de kommer tross alt fra staten). :P

For litt siden ble det livlig diskutert at vi betalte millioner og millioner i moms på hunde- og kattemat hvert år. Altså betaler vi godt for søppeltømmingen, også. NOE må vi jo få igjen for pengene, synes jeg. :aww:

Susanne

Skrevet

Vel, tenk deg hvor ofte de hadde blitt tømt om søppelmannskapet måtte ha gått et par kilometer innover i marka for å tømme dem, og deretter gått et par kilometer tilbake igjen med en søppelsekk full av hundedritt...

Enig der gitt.

Jeg SKJØNNER ikke problemet med å ha etpar bæsjeposer i lomma til man kommer til et bosspann!

Skrevet

Jeg er lei av grillfolket i Oslo's byparker jeg. For de klarer ikke engang å rydde opp etter seg og hive avfallet sitt i dunkene, men legger det ved siden av. Kanskje jeg skal gå ut i media med det?

Hahahaha, noen kom meg i forkjøpet, det var på Oslo-nyhetene idag.

Så han duden i Tromsø kan igrunn bare klappe igjen sutresmekken sin vedr avfall I dunkene han :rolleyes2:

Tror du tømmemannskapet GÅR for å tømme dunkene? Nope, de kjører. For jeg regner med du mener dunker på gangveier i marka, ikke stiene som finnes langt inni de dype skoger? For der er det nemlig ikke dunker, der kan man fint sparke det vekk fra selve stien, ut i bushen, så dritten ikke ligger midt i fleisen på de som går der.

Jeg SKJØNNER ikke problemet med å ha etpar bæsjeposer i lomma til man kommer til et bosspann!

Det skjønner jeg. Er andre ting jeg heller vil ha i lommene mine liksom.

Men nå snakker jeg om dype skogen da, ikke gangveier eller opparbeidede skogsstier for der klarer jeg fint gå med noen poser dinglende i hånden til jeg finner en dunk.

Skrevet

Det skjønner jeg. Er andre ting jeg heller vil ha i lommene mine liksom.

Men nå snakker jeg om dype skogen da, ikke gangveier eller opparbeidede skogsstier for der klarer jeg fint gå med noen poser dinglende i hånden til jeg finner en dunk.

Det er definitivt andre ting jeg heller vil ha i lomma enn bæsjeposer, men når det er alternativet til å ikke plukke opp, eller kaste brukt pose i sti/veikanten, så er iallefall mitt valg lett. Og nå er det vel snakk om turstier ol i denne tråden. (I skikkelig skog lar jeg bæsjen ligge, den får ligge der hunden dreit)

Skrevet

Tror du tømmemannskapet GÅR for å tømme dunkene? Nope, de kjører. For jeg regner med du mener dunker på gangveier i marka, ikke stiene som finnes langt inni de dype skoger? For der er det nemlig ikke dunker, der kan man fint sparke det vekk fra selve stien, ut i bushen, så dritten ikke ligger midt i fleisen på de som går der.

Er det mulig for bil å komme seg fram regner jeg med de hadde gjort det ja, men nå har det seg slik at mange av de mest populære turstiene i marka (Trondheimsmarka i alle fall!) for både folk med og uten hund, er uframkommelige med bil - og nettopp derfor er det jo heller ikke satt opp søppelkasser der...

Et alternativ til å legge igjen pose i stikanten eller ta med seg "full" pose i lomma, er forøvrig å plukke opp med posen, kaste avføringa godt utenfor stien, vrenge posen, knyte den sammen og putte den i lomma uten innhold (også er det jo hyggeligst om man husker å kaste dem når man kommer tilbake til parkeringsplassen :rolleyes2:).

Men problemet i Tromsø er vel uansett ikke turstier i skogen, men parker, veier og andre offentlige områder...

Skrevet

Er det mulig for bil å komme seg fram regner jeg med de hadde gjort det ja, men nå har det seg slik at mange av de mest populære turstiene i marka (Trondheimsmarka i alle fall!) for både folk med og uten hund, er uframkommelige med bil - og nettopp derfor er det jo heller ikke satt opp søppelkasser der...

I Oslo-marka har jeg sett dem tøffende rundt med sånne golfbil-lignende saker, det funker :rolleyes2: Men det fordrer at det er type sykkelbrede turstier da.

Et alternativ til å legge igjen pose i stikanten eller ta med seg "full" pose i lomma, er forøvrig å plukke opp med posen, kaste avføringa godt utenfor stien, vrenge posen, knyte den sammen og putte den i lomma uten innhold (også er det jo hyggeligst om man husker å kaste dem når man kommer tilbake til parkeringsplassen :wub:).

Faktisk har jeg mange ganger tenkt, når jeg en sjelden gang ferdes på typiske turveier, å ta med meg en sånn liten lekespade så jeg kan spa dritten godt ut av stien/veien, evt grave den ned, der det ikke finnes dunker. Den kan oppbevares i en pose i lommen, som kan kastes når man kommer hjem :whistle:

Men problemet i Tromsø er vel uansett ikke turstier i skogen, men parker, veier og andre offentlige områder...

Og der plukker man seff opp OG hiver i nærmeste dunk uansett hva han T-duden måtte mene om det :ahappy:

Skrevet

Jeg kan faktisk forstå dette til en viss grad (på en måte). Akkurat denne typen søppelkasser (de små som sitter på stolper og som har et hull på hver side) blir grusomt fort fulle, og pleier gjerne å være plassert på steder nær bussholdeplasser o.l. Det burde nok heller vært satt opp noen "gode gammeldage" søppeldunker her og der, problemet med de er vel at de er for stygge til å vises i bybildet antar jeg ... At man ikke skal hive posen, men ta den med hjem, velger jeg å overse som tankespinn på linje med "kanskje vi bare skulle forby biler, så blir det mindre forurensing" eller "la oss lage et norsk asylmottak i Tanzania" --> fjollete. Hundebæsj er ikke verre enn mye annet (f.eks disse røyksneipsøppelkassene som tar fyr innimellom .. blæærk), og det hører hjemme i søpla- punktum.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Den trenger ikke å bli det, og det avhenger av mange faktorer. Dessverre er jo eurasier også en rase som er litt utsatt for nervøsitet og usikkerhet, så da blir det ekstra nøye med disse tingene. Oppdretter og linjer. Sunne linjer både fysisk og mentalt, og foreldre som er trygge og har tidligere kull der valpene jevnt over er stødige hunder.  God sosialisering og miljøtrening - alene, uten den andre hunden. Vi hadde en fryktaggressiv hund da vi fikk valp, vi gikk ikke tur med dem sammen det første halvåret for at valpen ikke skulle lære av den voksne. Valpen må lære å gjøre alt på egenhånd, og vennes til ulike miljøer og situasjoner. Er du alene, eller har du familie som kan hjelpe til? Hvis ikke kan det bli krevende å lufte, trene og sosialisere både en valp og en voksen hund hver for seg. En annen ting er to hunder av motsatt kjønn. Det er jo en ganske stor risikofaktor med stress under løpetid, og dette kan forverre situasjonen både for tispa og hannhunden. Jeg ville vurdert å få en tispe til, rett og slett for å gjøre hundeholdet veldig mye enklere. Det kan være krevende nok med to ellers stabile hunder under løpetid. 
    • Vurdere å skaffe meg en hund nummer 2. Har en voksen labrador tispe fra før av, hun er en nervøs type, litt skvetten og var på lyder og skygger. Ønsker meg en Eurasier, hannhund, men lurer på om denne rasen er av typen som vil adoptere hennes oppførsel og nervøsitet? Eller vil eurasier valpen, siden det er en ganske egen og sta rase, være nærmest uaffektert av det? Jeg ønsker jo ikke å skaffe en hund til dersom den også blir en nervøs hund..
    • Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...